  • 1. Data: 2008-02-04 19:43:52
    Temat: Darowizna samochodu, a zgłoszenie do US
    Od: "Ziółek" <k...@p...onet.pl>

    Witam,
    nic konkretnego nie wygooglałem więc zapytuję (może ktos przerabiał temat)
    Tesciowie podarowali mi 50% samochodu wartego 10 000 PLN (znaczy mój udział
    w darowiźnie wynosi 5tys PLN). Jest to moja pierwsza darowizna od tych osób
    (czyli na chwile obecna nie przekraczam dopuszczalnego progu 9tys coś-tam
    PLN). Czy muszę ją zgłaszać do US? Zdania w sieci sa podzielone.
    Pozdrawiam
    Ziółek

  • 2. Data: 2008-02-04 20:44:20
    Temat: Re: Darowizna samochodu, a zgłoszenie do US
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Ziółek wrote:
> [...]
    > (czyli na chwile obecna nie przekraczam dopuszczalnego progu 9tys coś-tam
    > PLN). Czy muszę ją zgłaszać do US? Zdania w sieci sa podzielone.

    tak długo jak długo suma darowizn z ostatnich 5 lat od tej samej osoby
    nie przekracza tych 9 tys i coś tam, nie musisz tego zgłaszać do US.
    Z definicji jest to zwolnione z podatku.
    Dopiero przekroczenie 9 tyś powoduje, że aby być zwolnionym należy to
    zgłosić . Wyjątkiem są darowizny notarialne, których zgłaszać nie
    trzeba niezależnie od kwoty.

  • 3. Data: 2008-02-06 21:11:28
    Od: "Ziółek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Dopiero przekroczenie 9 tyś powoduje, że aby być zwolnionym należy to
    > zgłosić . Wyjątkiem są darowizny notarialne, których zgłaszać nie trzeba

    Dziękuję za informację. nasuwa mi się jednak pytanie, skąd US może wiedzieć
    że przekroczyłem próg 9 kPLN?
    Pozdrawiam
    Ziółek

  • 4. Data: 2008-02-06 21:34:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Ziółek wrote:

    > Dziękuję za informację. nasuwa mi się jednak pytanie, skąd US może wiedzieć
    > że przekroczyłem próg 9 kPLN?

    US to takie państwo feudalne, które nieczego nie musi udowadnia tylko
    wydaje decyzje.

    Wyobraź sobie, że sąsiad doniósł, że kupiłeś samochód mimo, że nie masz
    pracy. I wystarczy.

    Lawina pójdzie dalej sama.
    Dostaniesz wezwanie do kontroli, przyniesiesz im wyciągi z konta i będą
    się pytać linijka po linijce skąd jest wpłata.
    Jak nie będziesz wiedział skąd się wzięła wpłata, to albo US założy, że
    to jest nieujawniony dochód i zapłacisz 75%, albo uznają, że to były
    powtarzające się darowizny i już im się nazbiera 9 tyś.
    Onie wcale tego nie muszą udowadniać. Oni wydadzą decyzję, a tobie jak
    się nie podoba to możesz się odwołać i udowdonić że tak nie było.

  • 5. Data: 2008-02-06 21:39:58
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > Dziękuję za informację. nasuwa mi się jednak pytanie, sk?d US może wiedzieć
    > że przekroczyłem próg 9 kPLN?

    Zazwyczaj od uczynnego sąsiada.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/