  • 1. Data: 2008-02-21 17:28:59
    Temat: Data księgowania faktury zakupowej
    Od: "w...@g...com" <w...@g...com>

    Witam,
    spółka prowadzi pełną księgowość i kupuje surowce do swojej produkcji.
    Faktura za dostawę przychodzi później niż dostawa mamy zatem do
    dyspozycji: datę przyjęcia surowca, datę sprzedaży na fakturze, datę
    wystawienia faktury i datę wpływu faktury do spółki. Która z tych dat
    powinna być przyjęta za datę nabycia, która decyduje o ujęciu faktury
    w księgach? (pytanie nie dotyczy vat bo to inna sprawa) Dziękuję za
    pomoc. Wojtek

  • 2. Data: 2008-02-21 17:59:00
    Temat: Re: Data księgowania faktury zakupowej
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    w...@g...com pisze:
> [...]
    > powinna być przyjęta za datę nabycia, która decyduje o ujęciu faktury
    > w księgach? (pytanie nie dotyczy vat bo to inna sprawa) Dziękuję za

    A jak ta sprawa uregulowana jest w waszej polityce rachunkowości?
    Przecież tam właśnie definiuje się procedury których nie da się wywieść
    wprost z ustawy o rachunkowości.

    Dla uproszczenia można przyjmować datę z faktury ale może być problem
    gdy trzeba będzie zrobić rozchód na produkcję zanim przyjdzie faktura
    lub gdy faktura i dostawa "rozjadą się" co do miesiąca.

    Poprawnie powinno się księgować przyjęcie towaru na magazyn przez
    rozliczenie zakupu po Winien (zwykle konto 300) na podstawie PZ w dacie
    faktycznego przyjęcia towaru. Fakturę zaś księguje się z właściwą jej
    datą na tymże rozliczeniu zakupów po Ma. Obie operacje zerują się na
    koncie rozliczenia zakupu. Przy okazji metoda ta pozwala na bieżąco
    rozliczać odchylnia od cen ewidencyjnych, jeżeli występują.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2008-02-21 18:28:45
    Od: "w...@g...com" <w...@g...com>

    > Poprawnie powinno się księgować przyjęcie towaru na magazyn przez
    > rozliczenie zakupu po Winien (zwykle konto 300) na podstawie PZ w dacie
    > faktycznego przyjęcia towaru. (...)
    >Fakturę zaś księguje się z właściwą jej datą
    Faktycznie to najpoprawniejsze rozwiązanie ale pozostaje problem,
    która data jest "właściwą" dla faktury.
    System księguje fakturę wg pola "Data zakupu" i problem sprowadza się
    do pytania czy "Data zakupu" powinna być zgodna z datą dostawy towaru,
    datą określoną przez sprzedawcę jako data sprzedaży, czy datą wpływu
    faktury. Jeśli w polityce rachunkowości możemy ustalić że "Data
    zakupu", czyli data księgowania faktury będzie datą wpływu faktury to
    ok, pod warunkiem, że nie jest to gdzieś ściśle określone ustawowo.
    Dziękuję za pomoc
    Wojtek

  • 4. Data: 2008-02-21 19:49:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Feb 2008, w...@g...com wrote:

    > System księguje fakturę wg pola "Data zakupu" i problem sprowadza się
    > do pytania czy "Data zakupu" powinna być zgodna z datą dostawy towaru,

    IMO to zależy, co *ma* oznaczać "zakup".
    Albo inaczej - którą definicję "sprzedaży" chcecie łapać, i czy ma
    dotyczyć sprzedaży, nabycia czy przejścia własnosci.

    > datą określoną przez sprzedawcę jako data sprzedaży,

    Jednostronnie? ;)

> [...]
    > zakupu", czyli data księgowania faktury będzie datą wpływu faktury to
    > ok, pod warunkiem, że nie jest to gdzieś ściśle określone ustawowo.

    Ja się na rachunkowości nie znam (można przyjąć, że wcale).
    Ale właśnie *ustawowych* definicji jest kilka...
    Ogólnie (znaczy "jak w konkretnej ustawie nie powiedziano inaczej")
    obowiązująca jest definicja z Kodeksu Cywilnego, i data *umowy* sprzedaży
    jest... umowna :)
    Natomiast data przejścia własności zależy od rodzaju towaru - dla
    rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku jest to data otrzymania
    (wzięcia w posiadanie), dla rzeczy oznaczonych co do tożsamości
    jest to data zawarcia umowy. AFAIR, bo piszę "z głowy czyli z niczego".

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-02-22 10:37:38
    Od: h...@o...pl

    On 21 Lut, 18:59, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:
    (...)
> [...]
    > faktycznego przyjęcia towaru. Fakturę zaś księguje się z właściwą jej
    > datą na tymże rozliczeniu zakupów po Ma. Obie operacje zerują się na

    A nie odwrotnie z tymi stronami?
    1.PZ na magazyn po Winien i rozliczenie zakupu po Ma.
    2.Faktura "sciaga" z rozliczenia po Wienien i na zobowiazania po Ma.

    pozdrawiam

    and