  • 1. Data: 2008-03-17 10:04:56
    Temat: Dlug upadlego w koszty - jak?
    Od: "diok" <d...@d...pl>

    Witam,

    Prowadzę DG, dostarczyłem towar Sp. z o.o. na odroczony termin
    płatności, który minął trochę ponad trzy lata temu. Dłużnik nie zapłacił
    i upadł wkrótce po tym jak wziął ode mnie towar. Odprowadziłem od tej
    sprzedaży dochodowy i VAT. Przez minione lata nic z tą sprawą nie
    robiłem. Teraz mam taki pomysł:

    1. Wyślę dłużnikowi poleconym przedsądowe wezwanie do zapłaty, pod adres
    jaki mam na fakturze a pod którym od dawna jest inna firma.
    2. Po bezskutecznym upływie terminu złożę pozew do sądu (30 zł).
    3. Sąd wyda wyrok w postępowaniu uproszczonym upominawczym i wyśle
    dłużnikowi nakaz zapłaty.
    4. Dłużnik się nie odwoła, nie skorzysta z zarzutu przedwanienia i nie
    zapłaci.
    5. Wyrok się uprawomocni.
    6. Pójdę do komornika (40 zł).
    7. Komornik wyda oświadczenie o bezskutecznej egzekucji.

    Dług stary. Dłużnk nie skorzysta z zarzutu przedawnienia. Wyrok sądu
    będzie nowy, tak samo jak oświadczenie komornika o bezskutecznej
    egzekucji.

    Czy rzeczywiście tak się stanie? Czy to się uda? Czy można coś takiego
    wrzucić w koszty uzyskania przychodu? A może powinienem inaczej
    postąpić? Może da się szybciej i taniej?

    Pozdrawiam serdecznie,
    diok

  • 2. Data: 2008-03-17 10:15:51
    Temat: Re: Dlug upadlego w koszty - jak?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    diok pisze:
> [...]
    > wrzucić w koszty uzyskania przychodu? A może powinienem inaczej
    > postąpić? Może da się szybciej i taniej?

    Widzę następujące błędy w Twoim rozumowaniu. Po pierwsze nie sądzę, aby
    dało się pozwać upadłą spółkę (bo pewnie o taką chodzi).

    Prawo upadłościowe i naprawcze:
    art. 140
    1. Z dniem ogłoszenia upadłości postępowania zabezpieczające i
    egzekucyjne - zarówno sądowe, jak i administracyjne - prowadzone
    przeciwko upadłemu w celu zaspokojenia należności, które z mocy prawa są
    objęte układem, ulegają zawieszeniu z mocy prawa. Sumy uzyskane w
    zawieszonych postępowaniach organ egzekucyjny z urzędu przekazuje do
    masy upadłości. Sędzia-komisarz może uchylić dokonane zajęcia lub
    zabezpieczenia, z wyjątkiem ustanowionych w postępowaniu
    zabezpieczającym hipotek przymusowych i hipotek morskich, jeżeli jest to
    niezbędne dla prowadzenia przedsiębiorstwa upadłego albo z innych
    ważnych przyczyn.

    Musisz się zatem zgłosić do sądu prowadzącego postępowanie upadłościowe,
    ale jeśli jest już zakończone, to jest za późno.

    Po drugie:
    ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
    art. 23 nie uważa się za KUP:
    [...]
    17) wierzytelności odpisanych jako przedawnione,

    Po trzecie:

    Sąd nie będzie mógł uznać starego adresu spółki, ponieważ ona już nie
    istnieje. Bowiem adresem do doręczeń jest aktualny, a nie przeszły,
    adres siedziby spółki.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-03-17 10:16:48
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "diok" <d...@d...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > jaki mam na fakturze a pod którym od dawna jest inna firma.
    > 2. Po bezskutecznym upływie terminu złożę pozew do sądu (30 zł).

    To ile Ty masz tej wierzytelności, 600 zł?
    Bo wpis od pozwu kosztuje bodajże 5% (w trybie nakazowym pewnie mniej),
    komornik jeszcze więcej.

    Czyli w sumie to wszystko i tak będzie Cię kosztowało niewiele mniej niż
    oszczędności na podatkach od tej transakcji, a czas jaki poświęcisz sprawia
    że gra IMO nie warta świeczki.

  • 4. Data: 2008-03-17 10:21:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Cavallino pisze:

    > To ile Ty masz tej wierzytelności, 600 zł?

    W postępowaniu uproszczonym 30zł kosztuje sprawa o wartości
    przedmiotu sporu do 2000zł. A jakby się uprzeć, i uznać, że w
    postępowaniu uproszczonym i nakazowym należy się 1/4 widełek dla
    postępowania uproszczonego nienakazowego, to 30zł nawet na 5000zł starczy.

    > Bo wpis od pozwu kosztuje bodajże 5% (w trybie nakazowym pewnie mniej),
    > komornik jeszcze więcej.

    Komornik nic nie kosztuje, jeśli nic nie wyegzekwuje.

    > Czyli w sumie to wszystko i tak będzie Cię kosztowało niewiele mniej niż
    > oszczędności na podatkach od tej transakcji, a czas jaki poświęcisz
    > sprawia że gra IMO nie warta świeczki.

    Jak widać nie, ale też uważam że sprawa jest przegrana, nie można
    bowiem pozwać kogoś, kto już nie istnieje (zakładam, że spółka upadła i
    już jej nie ma).

  • 5. Data: 2008-03-17 11:12:57
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Komornik nic nie kosztuje, jeśli nic nie wyegzekwuje.

    W sensie że zaliczkę oddaje?

  • 6. Data: 2008-03-17 11:24:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Cavallino pisze:

    > wiadomości news:

    > W sensie że zaliczkę oddaje?

    W sensie że nie pobiera. Tylko należy rozróżnić zaliczki na wydatki
    od opłaty egzekucyjnej.

    Komornik opłaty egzekucyjnej nie pobiera z góry. Egzekwuje ją od
    dłużnika, jeśli się da.

    Natomiast zaliczki na wydatki związane z egzekucją (koszty
    zaświadczeń, zapytań itp.) Tylko że można tak przeprowadzić (albo
    próbować przeprowadzić) egzekucję, aby komornik tych kosztów nie musiał
    ponieść, czyli również abyśmy my nie musieli tego płacić.

    Standardowe działania komornika polegające na: zajęciu konta
    bankowego, zajęciu wynagrodzenia za pracę i pewnie wielu innych są
    czynnościami, które nie powodują u komornika konieczności wzięcia zaliczki.

    Wynagrodzeniem dla niego jest tylko opłata egzekucyjna za
    wyegzekwowane roszczenie.

    Tym samym można przeprowadzić konieczną z powodów formalnych
    egzekucję, na mocy której niczego się nie wyegzekwuje, ale też nie
    poniesie żadnych kosztów.

  • 7. Data: 2008-03-17 15:54:32
    Od: "diok" <d...@d...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:frlgcm$v5b$3@news.onet.pl...
    > Widzę następujące błędy w Twoim rozumowaniu. Po pierwsze nie sądzę,
    > aby dało się pozwać upadłą spółkę (bo pewnie o taką chodzi).
    > [...]

    Dziękuję bardzo serdecznie za pomoc.

    Pozdrawiam,
    diok