  • 1. Data: 2018-02-24 12:46:44
    Temat: Dłużnik plajtuje. Co z VAT?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Ustawa o PDOP przewiduje możliwość, aby zaliczyć w koszty nieściągalne
    należności od plajtującego dłużnika (netto).
    Natomiast ustawa o VAT odwrotnie - piszą tam, że można VAT za "złe
    długi" odliczyć tylko gdy dłużnik nie jest w restrukturyzacji.
    Jak to jest? Inne podejście do CIT i do VAT?
    Co się da zrobić z VAT-em w sytuacji upadającego dłużnika?
    Jacek

  • 2. Data: 2018-02-25 10:59:26
    Temat: Re: Dłużnik plajtuje. Co z VAT?
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2018-02-24 o 12:46, Jacek pisze:
> [...]
    > długi" odliczyć tylko gdy dłużnik nie jest w restrukturyzacji.
    > Jak to jest? Inne podejście do CIT i do VAT?

    A co w tym dziwnego?
    Przecież to różne podatki.

    > Co się da zrobić z VAT-em w sytuacji upadającego dłużnika?

    Tyle co przeczytałeś.
    150 dni to jest 5 miesięcy. To naprawdę dużo czasu, żeby zorientować
    się co zrobić (jakoś do tej pory wystarczał zwykły straszak, żeby
    płacili) No chyba, że podjąłeś ryzyko sprzedaży dla podmiotu, który już
    był w tym stadium.

  • 3. Data: 2018-02-25 15:34:37
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-02-25 o 10:59, cef pisze:

    > Tyle co przeczytałeś.
    > 150 dni to jest 5 miesięcy. To naprawdę dużo czasu, żeby zorientować
    > się co zrobić (jakoś do tej pory wystarczał zwykły straszak, żeby
    > płacili)

    Jak pyta o plajtującego dłużnika, to zwykle oznacza tyle, że te 150 dni
    nic nie da.
    Czasu za mało, żeby zdążyć drogą sądową.
    A jak jest już 'w upadłości' albo 'w sanacji' to już tylko pozostaje
    czekać :(
    I czasami restrukturyzacja zaczyna się przed 150 dniem wtedy nie ma co
    odzyskać.

    --
    Pete

  • 4. Data: 2018-02-25 15:46:38
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2018-02-25 o 15:34, Pete pisze:

    > Jak pyta o plajtującego dłużnika, to zwykle oznacza tyle, że te 150 dni
    > nic nie da.
    > Czasu za mało, żeby zdążyć drogą sądową.

    Czasu dość, tylko trzeba być przygotowanym.
    Tzn mieć procedury i szybko je stosować.
    Dla przeciętnego (nie znającego rynku wierzytelnoiści,
    możliwych procedur itd) jest to faktycznie za mało.

    Z obserwacji własnych widzę, że najczęściej
    ludzie mogliby zapłacić, ale tego nie robią.
    Pomijam skrajne przypadki, gdzie prawnicze kancelarie
    nic nie zrobią, bo klient nie ma zwyczaju płacić
    a majątek dobrze ukrył.

  • 5. Data: 2018-02-25 19:34:20
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 25.02.2018 o 15:46, cef pisze:
    > Czasu dość, tylko trzeba być przygotowanym.
    > Tzn mieć procedury i szybko je stosować.
    Jakie procedury? Dłużnik (giełdowa spółka akcyjna) wymusza zakup na
    termin płatności 90, 120, czy nawet 150 dni. Ja się na to godzę z braku
    wyboru. Mija pół roku od sprzedaży i okazuje się, że dłużnik plajtuje, a
    150 dni po terminie jeszcze nie minęło.
    Jacek

  • 6. Data: 2018-02-25 20:25:37
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-25 o 19:34, Jacek pisze:
> [...]
    > termin płatności 90, 120, czy nawet 150  dni. Ja się na to godzę z braku
    > wyboru. Mija pół roku od sprzedaży i okazuje się, że dłużnik plajtuje, a

    Ryzyk-fizyk, widziały gały co brały itp.

    Patrzyłeś na sprawozdanie finansowe spółki jak dawałeś ten kredyt? Z
    takiego sprawozdania zwykle zobaczysz, czy spółka za parę miesięcy nie
    splajtuje. Jaki ma kapitał własny, stosunek należności do zobowiązań,
    jakie są różne wskaźniki płynności spółki itp.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2018-02-25 20:44:29
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Jakie procedury? Dłużnik (giełdowa spółka akcyjna) wymusza zakup na
    > termin płatności 90, 120, czy nawet 150  dni. Ja się na to godzę z braku
    > wyboru.

    Czyli świadomie w to wchodzisz.
    Jak widać był inny- byc może lepszy- wybór.

    Mija pół roku od sprzedaży i okazuje się, że dłużnik plajtuje, a
    > 150 dni po terminie jeszcze nie minęło.

    To jest ten graniczny przypadek, kiedy
    jesteś bezbronny.

  • 8. Data: 2018-02-25 22:49:18
    Od: ń <ń@ń.ń>

    W tym momencie należność staje się wymagalna.

    -----

  • 9. Data: 2018-02-26 09:30:40
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-02-25 o 22:49, ń pisze:
    > W tym momencie należność staje się wymagalna.

    I co z tego?
    Jak splajtował, to i windykować nie ma czego.

    --
    Pete

  • 10. Data: 2018-02-26 09:31:22
    Od: Pete <n...@n...com>