  • 1. Data: 2022-11-21 20:04:31
    Temat: Dopłata do składki zdrowotnej z ryczałtu po zmianie progu - a odliczenie składki od przychodu
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    Pacjent: jdg - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

    Na początku 2022 r. wpłacane składki zdrowotne wg najniższego progu
    335,94 zł, w trakcie roku zmiana na wyższy próg i dalej wpłacane z
    wyższego progu 559,89 zł.

    Wyższe składki za pierwsze miesiące nie zostały jeszcze wpłacone do
    ZUS. Różnicę (223,95 zł za każdy miesiąc) należy dopłacić najpóźniej z
    rozliczeniem rocznym czyli na początku 2023.

    Czy wtedy można je odliczyć od przychodów za 2022, za 2023 czy
    przepadają? :)

    Czy można je odliczyć od przychodów za 2022 jeśli wpłacone zostaną w
    XI lub XII czy może już tak czy owak przepadły?

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 2. Data: 2022-11-22 12:41:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-11-21 o 20:04, WAM pisze:
> [...]
    >
    > Czy można je odliczyć od przychodów za 2022 jeśli wpłacone zostaną w
    > XI lub XII czy może już tak czy owak przepadły?

    Wszystko, co napiszę jest pod hasłem "Wydaje mi się".

    W grudniu 2021 była akcja żeby szybciej zapłacić ZUS za grudzień (w
    grudniu a nie w styczniu) aby odliczyć 'po staremu'.
    Z tego wychodzi mi, że o odliczeniu decyduje moment zapłacenia a nie za
    co to jest. Czyli wydaje mi się, że zapłacony w 2023 będzie można wtedy
    odliczyć.

    Pamiętam też gdzieś pytanie czy można w grudniu 2021 nadpłacić ZUS za
    kilka lat do przodu aby odliczyć go po staremu. Odpowiedź była, że
    odliczeniu podlega tylko 'należny' ZUS. A status 'należnego' uzyskiwał
    tylko ZUS za grudzień (termin zapłaty był do 20 stycznia, ale już w
    grudniu (nie wiem od jakiego momentu) był należny.
    Z tego też mi wychodzi, że zapłacony w 2023 powinno dawać się odliczyć w
    2023.

    Był jakiś artykuł w necie (jakiś czas po zmianach w lipcu), że jednak
    ZUS zmienia interpretację i tak jak odliczenie ZUSu obniża podstawę do
    obliczenia podatku, tak samo obniżony przychód jest uwzględniany do
    ustalenia według jakiej stawki ryczałtowcy zapłacą zdrowotne.
    Z tego mi się urodziła wątpliwość. Ktoś może opłacać według stawki dla
    przychodu poniżej 60k i na koniec roku nieco przekroczy 60k - czyli
    powinien opłacać więcej. Ale jak opłaci więcej to (po odliczeniu tego od
    przychodu) się okaże, że jest poniżej progu i powinien opłacić mniej.
    O ile mnie pamięć na myli zapytałem na grupie co z takim never ending
    story i ktoś mi odpowiedział, że się mylę, bo dopłata po rozliczeniu
    roku zostanie wykonana w następnym roku i wpłynie na przychód z
    następnego roku a nie z tego.
    Z tego też mi wychodzi, że zapłacony ZUS w 2023 odliczy się w 2023.

    Czyli mam 3 przesłanki mówiące to samo, ale żadna nie opiera się na
    jakichś znanych mi cytatach z ustaw.
    P.G.

  • 3. Data: 2023-01-09 12:04:01
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

> [...]
    > ZUS. Różnicę (223,95 zł za każdy miesiąc) należy dopłacić najpóźniej z
    > rozliczeniem rocznym czyli na początku 2023.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
    >
    > Czy można je odliczyć od przychodów za 2022 jeśli wpłacone zostaną w
    > XI lub XII czy może już tak czy owak przepadły?

    Nie na początku 2023 tylko uwzględniasz je w deklaracji kwietniowej 2023
    a termin płatności to 20.05 dla ryczałtowców.

  • 4. Data: 2023-01-10 10:51:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-01-09 o 12:04, DaNsOuNd pisze:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Nie na początku 2023 tylko uwzględniasz je w deklaracji kwietniowej 2023
    > a termin płatności to 20.05 dla ryczałtowców.

    Czy pisząc o deklaracji kwietniowej 2023 masz na myśli normalną
    comiesięczną deklarację ZUS P DRA czy jakiś inny papiór?
    Jeśli normalną deklarację to jak tam wpisać poprzedni rok?

    Nie szukałem jeszcze tych informacji (mam w planie). Zapytałem na
    zasadzie skojarzenia.
    P.G.

  • 5. Data: 2023-01-15 16:26:50
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    W dniu 2023-01-10 o 10:51, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Jeśli normalną deklarację to jak tam wpisać poprzedni rok?
    >
    > Nie szukałem jeszcze tych informacji (mam w planie). Zapytałem na

    a tego jeszcze nie wiadomo. ZUS rozsyła na razie powiadomienia na NPI że
    w kwietniu (później, później, panie Janie kochany....). Czy zmienią DRA
    czy i inną deklarację wymyślą - to się okaże.

  • 6. Data: 2023-01-21 18:03:33
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 9 Jan 2023 12:04:01 +0100, DaNsOuNd <d...@t...pl> wrote:

    >^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    >Nie na początku 2023 tylko uwzględniasz je w deklaracji kwietniowej 2023
    >a termin płatności to 20.05 dla ryczałtowców.
    Masz rację, nie pamiętałem terminu. Coś mi się zdaje że w pierwszej
    wersji nieładu była ta dopłata w terminie wysłania rozliczenia podatku
    ale mogę coś mylić. Może to tylko ja sobie tak postanowiłem że wtedy
    dopłacę.

    Finalnie dopłaciłem tą zdrowotną w listopadzie i odliczyłem w grudniu.
    Tyle że nie wiem czy mogłem bo wg ZUS ta wpłata jest wciąż nadpłatą i
    rozliczyli ją na wszystkie typy składek proporcjonalnie. Skąd mogą
    wiedzieć że chciałem dopłacić tylko zdrowotną? A skoro ZUS uznaje że
    to jest nie tylko zdrowotna to pytanie czy dobrze odliczyłem.

    Myślałem jeszcze o skorygowaniu deklaracji za pierwsze miesiące ale
    wtedy doliczyliby odsetki za spóźnienie w zapłacie.

    WAM