  • 1. Data: 2014-08-11 11:47:43
    Temat: Dotychczas działalność usługowa, teraz dodatkowo sklep
    Od: v...@g...com

    Cześć.

    Sytuacja taka:
    Dotychczas działalność usługowa (szkolenia dla firm).
    Opodatkowanie na zasadach ogólnych (rejestr VAT).
    Firma zarejestrowana w miejscu zameldowania (tutaj też PIT i VAT), zaś teren
    działalności był podany: Polska (teren całego kraju).
    Adres do korespondencji i adres zamieszkania to inne miasto, niż firma.

    W tymże mieście dodatkowo chcę poprowadzić sklep spożywczy ze stoiskiem patronackim
    jednej z lokalnych firm mięsnych oraz kawą i herbatą, może jeszcze coś - okaże się.

    Jak to rozegrać?
    Nie chcę, jeśli to możliwe, zmieniać Urzędu Skarbowego dla PIT i VAT.
    Czy wystarczy dodać do wpisu Ewidencji Działalności Gospodarczej dodatkowe numerki
    PKD?
    Czy trzeba koniecznie dodać dodatkowe miejsce wykonywania działalności? Jeśli tak, to
    czy zmienia to Urząd Skarbowy?

    Jeśli powyżej nie padło jakieś istotne pytanie, to też proszę o odpowiedź na nie ;)

    ____
    Violka

  • 2. Data: 2014-08-11 13:18:59
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-08-11 11:47, v...@g...com pisze:
> [...]
    to czy zmienia to Urząd Skarbowy?

    > Jeśli powyżej nie padło jakieś istotne pytanie, to też proszę o odpowiedź na nie ;)

    przerabiam to samo (w sensie usługi + sklep)
    Ja mam zamiar wpisać główne miejsce prowadzenia działalności w sklepie,
    najlepiej bez dodatkowego (domowego) - pamiętaj że na paragonie ze
    sklepu będzie główne miejsce prowadzenia - po co ludziom takie dane...
    Dodatkowe miejsce znajdą w CEIDG, więc najlepiej podać tylko adres
    sklepu - u mnie to robi o tyle problem, że wtedy jest większe
    zamieszanie z wystawianiem faktur (u mnie ktoś inny będzie wystawiał
    faktury w sklepie, ktoś inny za usługi, więc fajnie mieć oddzielną
    numerację - a przy jednym miejscu prowadzenia chyba nie można prowadzić
    dwóch różnych - np. faktura nr usługi/01/2014 i sklep/01/2014?)

    Łukasz

  • 3. Data: 2014-08-11 15:38:04
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-08-11 13:18, dddddddd pisze:
    > W dniu 2014-08-11 11:47, v...@g...com pisze:
    (...)
> [...]
    > numerację - a przy jednym miejscu prowadzenia chyba nie można prowadzić
    > dwóch różnych - np. faktura nr usługi/01/2014 i sklep/01/2014?)

    Możesz mieć dowolną ilość rejestrów VAT, czyli w zasadzie schematów
    numeracji, np:

    [Nr]/[Rok kalend] - najprostszy

    [Nr]/{Miesiąc]/[Rok] - jeśli klienci przychodzą i marudzą "Bo jeszcze
    fakturkę z poprzedniego miesiąca" - każdy miesiąc zaczynasz od numeru 1

    [Nr]/[Mies]/[Rok]/[Handlowiec] - jeśli handlowcy mają prowizję i system
    sprzedaży "nie umie" inaczej zanalizować/przefiltrować faktur

    [Nr]/[Mies]/[Rok}/[Punkt] - jeśli jest kilka punktów sprzedaży. Tak
    działa sporo moich klientów - mają jednolity system (via Internet) i
    dodatkowo dzięki temu mogą klientowi powiedzieć "u nas dzisiaj tego nie
    ma, ale może pan podjechać na Złotą, tam tego jest 20 szt, albo
    ściągniemy na jutro".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2014-08-11 16:49:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Aug 2014, dddddddd wrote:

    > miejsce znajdą w CEIDG, więc najlepiej podać tylko adres sklepu

    WKF: paragon paragonem, ale literalnie już na fakturze powinien być
    "adres sprzedawcy", a sklep sprzedawcą nie jest, tylko podatnik :)
    Rzucam okiem:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,2509,,
    ,rozporzadzenie-ministra-finansow-z-dnia-3122013-r-w
    -sprawie.html
    ...i tylko dla przypadku konkretnych usług widzę, że można nie podawać
    adresu SPRZEDAWCY.

    > więc fajnie mieć oddzielną numerację - a przy jednym miejscu prowadzenia
    > chyba nie można prowadzić dwóch różnych - np. faktura nr usługi/01/2014
    > i sklep/01/2014?)

    Stały punkt w archiwach ;)
    Nie ma przeszkód, niektórzy dostawcy mediów prowadzą wręcz oddzielną
    numerację dla każdego klienta (skądinąd wygodne).
    KPiR też może być oddzielna dla każdego sklepu.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2014-08-11 16:57:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Aug 2014, v...@g...com wrote:

    > Firma zarejestrowana w miejscu zameldowania (tutaj też PIT i VAT),
    > zaś teren działalności był podany: Polska (teren całego kraju).
    > Adres do korespondencji i adres zamieszkania to inne miasto, niż firma.

    IMO nieprawidłowo.
    Zamieszkania, bo "firma to Ty" (nie mylić firmy, czyli przedsiębiorcy,
    z przedsiębiorstwem, czyli "zbiorem składników materialnych
    i niematerialnych").
    Lokalizacją firmy, czyli Ciebie, jest miejsce zamieszkania.

> [...]
    PKD?
    > Czy trzeba koniecznie dodać dodatkowe miejsce wykonywania działalności? Jeśli tak,

    Skarbówka działa z grubsza tak (dla OF):
    - PIT w miejscu zamieszkania (zawsze)
    - VAT w miejscu prowadzenia DG, *chyba* że miejsc prowadzenia DG jest
    więcej niż jedna gmina, wtedy miejsce zamieszkania.
    IMVHO, nie wykreślając miejsca zamieszkania z "miejsc prowadzenia DG"
    można spokojnie zostać w miejscu zamieszkania.

    > Jeśli powyżej nie padło jakieś istotne pytanie, to też proszę o odpowiedź na nie ;)

    Już pada :) - czy US ma "w papierach", że masz inne miejsce zamieszkania,
    i nie czepiał się do co "właściwości"?
    (mogę sobie wyobrazić że się nie czepiał - co im szkodzi podatnik, który
    płaci u nich, a nie u "konkurencji" :D)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2014-08-11 19:10:35
    Od: dddddddd <f...@e...com>

> [...]
    -sprawie.html

    > ...i tylko dla przypadku konkretnych usług widzę, że można nie podawać

    czyli w zasadzie niezależnie co masz wpisane w CEIDG to na fakturze
    powinieneś podać adres zamieszkania?
    trochę bez sensu, dziś wpisuję ten adres, jutro inny, kontrahenci by
    oszaleli :P

    cieszy mnie to :)

    Łukasz

  • 7. Data: 2014-08-11 20:20:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > czyli w zasadzie niezależnie co masz wpisane w CEIDG to na fakturze
    > powinieneś podać adres zamieszkania?

    Primo, w CEIDG nie ma adresu zamieszkania?
    Od kiedy?
    A osobna sprawa, że w "jawnej" części CEIDG:
    https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/ceidg.public.ui/Sear
    ch.aspx
    adresów OF (już) nie ma :O
    ... są w bazie REGON:
    http://stat.gov.pl/regon/
    ...a to co innego ;)

    > trochę bez sensu, dziś wpisuję ten adres, jutro inny, kontrahenci by oszaleli
    > :P

    Ich zmartwienie ;)
    Cel jest prosty - w razie sporu sądowego pozywają CIEBIE, więc powinni
    znać TWÓJ adres. Właśnie zajrzałem do ustawy o VAT i widzę, że dopisywali
    kolejny człon: "siedzibę, adres zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu".
    Siedziba dotyczy oczywiście osoby prawnej.
    Ale nie dopisali przy fakturze - tam jest nadal tylko "ich adresy"
    (art106e):
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,55
    454,20140401,art-106-108-faktury.html

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2014-08-12 10:13:18
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    > Primo, w CEIDG nie ma adresu zamieszkania?
    > Od kiedy?
    > A osobna sprawa, że w "jawnej" części CEIDG:
> [...]

    no właśnie, nie ma...

    > ... są w bazie REGON:
    > http://stat.gov.pl/regon/
    > ...a to co innego ;)

    u mnie też tam wyświetla się "adres siedziby" a nie zamieszkania

> [...]
    > Siedziba dotyczy oczywiście osoby prawnej.
    > Ale nie dopisali przy fakturze - tam jest nadal tylko "ich adresy"

    to czym skutkowałoby wystawianie faktur 'na siedzibę' a nie na miejsce
    zamieszkania?
    "Art. 25. Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w
    której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu."
    w zasadzie skoro otwieram sklep to nawet nie mam zamiaru przebywać w
    domu, czasem tylko się tam pojawię :)

    Łukasz

  • 9. Data: 2014-08-13 00:10:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Aug 2014, dddddddd wrote:

    > u mnie też tam wyświetla się "adres siedziby" a nie zamieszkania

    Raczej "zaszłość" - w przepisach jest "adres siedziby lub miejsce
    zamieszkania", w wersji pełnej "adres siedziby osoby prawnej lub
    miejsce zamieszkania osoby fizycznej".
    Co jest *Twoją* "siedzibą"?
    (przypominam - mowa o przedsiębiorcy, osobie, a nie przedsiębiorstwie!)

    > to czym skutkowałoby wystawianie faktur 'na siedzibę' a nie na miejsce
    > zamieszkania?

    Praktycznie - nie słychać o przypadkach "samoistnego" ścigania.
    A przynajmniej sam nie potknąłem się o opis lub czyjąś opowieść.
    Znaczy aby organy tak same z siebie czepiały się braku "adresu podatnika"
    na f-rze.
    Pewnie problem pojawia się dopiero przy jakichś sporach.
    Ale po pierwsze mogę się mylić, a po drugie to może się zmienić,
    a wtedy będzie działało "pięć lat wstecz" i może być groźne.

    > w zasadzie skoro otwieram sklep to nawet nie mam zamiaru przebywać w domu,
    > czasem tylko się tam pojawię :)

    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2014-08-15 08:24:30