  • 1. Data: 2002-01-14 09:51:07
    Temat: Duża ulga.
    Od: Wojciech Zimkowski <z...@p...wroc.pl>

    Witam.

    Mam pytanie co do odliczenia z tytułu dużej ulgi budowlanej (zakup
    mieszkania).

    Mieszkanie kupiłem 27 grudnia, z taką datą mam akt notarialny i fakturę.
    Ale termin płatności mam do 31 stycznia, z tego wynika, że jeszcze nie
    zapłaciłem całości.
    W grudniu zapłaciłęm zaliczkę.
    Pytałem różnych prawników, doradców podatkowych itp, co osoba to różne
    zdanie.

    Czy mogę za 2001 odliczyć całą kwotę za mieszkanie czy tylko zaliczkę, a
    resztę za 2002?
    Czy od kwoty którą przeleję z 2002 dla dewelopera powinienem zapłacić 7%
    VATu - takie zdanie też usłyszałem, ale jest to cokolwiek kuriozalne dla
    mnie?

    pozdrawiam
    Wojciech Zimkowski

  • 2. Data: 2002-01-15 23:32:38
    Temat: Re: Duża ulga.
    Od: Krzychoo <k...@r...pl>

    Wojciech Zimkowski wrote:

> [...]
    > zdanie.
    >
    > Czy mogę za 2001 odliczyć całą kwotę za mieszkanie czy tylko zaliczkę
    tylko zaliczkę

    >, a
    > resztę za 2002?
    tak

    > Czy od kwoty którą przeleję z 2002 dla dewelopera powinienem zapłacić 7%
    > VATu - takie zdanie też usłyszałem, ale jest to cokolwiek kuriozalne dla
    > mnie?
    zależy ile było zaliczki % w stosunku do całości.
    Jeżeli masz umowę z developerem o wybudowanie lokalu
    to wpłata 10% zaliczki powoduje powstanie obowiązku
    wystawienia faktury.
    Jeżeli zaś umowa z developerem jest umową sprzedaży lokalu
    mieszkalnego, a pierwsza wpłata jest zadatkiem na poczet ceny
    lub zaliczką, obowiązek w podatku VAT (a co za tym idzie
    obowiązek wystawienia faktury) powstaje z chwilą przekroczenia
    co najmniej połowy ceny.