  • 1. Data: 2011-02-28 08:06:53
    Temat: Działalność Gospodarcza i pensja z etatu
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    Witam

    Obecnie pracuję na etacie i mam dość dużą pensję. Chciałbym założyć DG -
    mam w związku z tym pytania odnośnie możliwych odliczeń:

    1. Prowadząc DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić
    drugi raz składkę zdrowotną ZUS. Czy mogę ją następnie odliczyć od
    podatku, skoro nie mam przychodów z DG, a mam z etatu?

    2. Chciałbym na potrzeby świadczenia usług klientom w ramach DG kupić
    kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam
    przychodów z DG, a mam z etatu?

    3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę
    zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

    4. Czy mając DG i robiąc te odliczenia, mogę rozliczać się wspólnie z żoną?

    5. Czy robi tu jakąś różnicę to, czy jestem VAT-owcem? Jakie są różnice
    w odliczaniu dla VAT-ówców i nie-VAT-owców?

    6. Jeśli już coś odliczę, to kiedy fizycznie dostanę z powrotem kasę,
    albo będę musiał zapłacić mniejszą kolejną "ratę"? Np. po miesiącu, roku
    itp.?

    Patryk

  • 2. Data: 2011-02-28 08:35:14
    Temat: Re: Działalność Gospodarcza i pensja z etatu
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 28 Feb 2011 09:06:53 +0100, Patryk Włos napisał(a):

    Zakładam, że podatek chcesz płacić na zasadach ogólnych - nie żaden
    ryczałt.

    > 1. Prowadząc DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić
    > drugi raz składkę zdrowotną ZUS. Czy mogę ją następnie odliczyć od
    > podatku, skoro nie mam przychodów z DG, a mam z etatu?

    Możesz odliczyć częściowo: płacisz 9% podstawy, odliczasz od podatku
    7,75% podstawy

    > 2. Chciałbym na potrzeby świadczenia usług klientom w ramach DG kupić
    > kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam
    > przychodów z DG, a mam z etatu?

    Nie odliczysz od podatku. Serwer zazwyczaj kosztuje ponad 3500 więc jest
    środkiem trwałym i możliwe jest tylko wliczenie w koszty DG amortyzacji
    (być może jednorazowej). Mówiąc w skrócie i uproszczeniu: odliczysz wtedy
    gdy będziesz miał dochody z DG.

    > 3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę
    > zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

    W wypadku kosztów zmniejsza się podstawa opodatkowania, czyli (w
    uproszczeniu) płacisz podatek mniejszy o 18% lub 19% kosztu. Składkę
    zdrowotną odliczasz bezpośrednio *od podatku* ale nie całą tylko 7,75/9.

    > 4. Czy mając DG i robiąc te odliczenia, mogę rozliczać się wspólnie z
    > żoną?

    Jeśli płacisz podatek wg skali to tak, jeśli liniowy to nie.

    > 5. Czy robi tu jakąś różnicę to, czy jestem VAT-owcem? Jakie są różnice
    > w odliczaniu dla VAT-ówców i nie-VAT-owców?

    Nie ma różnic, VAT to inny podatek. Zazwyczaj na początku DG masz wybór
    czy chcesz go płacić. I znów w uproszczeniu: warto płacić VAT jeśli
    twoimi klientami są firmy, nie warto gdy osoby fizyczne.

    > 6. Jeśli już coś odliczę, to kiedy fizycznie dostanę z powrotem kasę,
    > albo będę musiał zapłacić mniejszą kolejną "ratę"? Np. po miesiącu, roku
    > itp.?

    Jeśli chodzi o podatek dochodowy to odliczeń dokonujesz przy okazji
    zapłaty kolejnej zaliczki, ewentualny zwrot nadpłaconych zaliczek w
    rozliczeniu rocznym, pokrycie strat z dochodów w następnych latach.

  • 3. Data: 2011-02-28 08:37:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-02-28 09:06, Patryk Włos pisze:

    > 1. Prowadząc DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić
    > drugi raz składkę zdrowotną ZUS. Czy mogę ją następnie odliczyć od
    > podatku, skoro nie mam przychodów z DG, a mam z etatu?

    Tak.

    > 2. Chciałbym na potrzeby świadczenia usług klientom w ramach DG kupić
    > kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam
    > przychodów z DG, a mam z etatu?

    Możesz, będziesz miał stratę w DG, ale skoro będziesz świadczył usługi,
    to skąd brak przychodu w DG?

    > 3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę
    > zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

    VAT, jeśli będziesz VATowcem, i 18%/19% podatku. Składkę zdrowotną w
    większej części odlicza się bezpośrednio od podatku, a końcówki nie
    odlicza się od niczego.

    > 5. Czy robi tu jakąś różnicę to, czy jestem VAT-owcem? Jakie są różnice
    > w odliczaniu dla VAT-ówców i nie-VAT-owców?

    Kupując coś z VATem, odliczasz go sobie, sprzedając coś, naliczasz.

    > 6. Jeśli już coś odliczę, to kiedy fizycznie dostanę z powrotem kasę,
    > albo będę musiał zapłacić mniejszą kolejną "ratę"? Np. po miesiącu, roku
    > itp.?

    W czasie rozliczenia (VAT, czy podatku dochodowego) - miesięcznie lub
    kwartalnie, wedle wyboru. Z dochodowego fizycznie się kasy nie dostaje.
    Z VATu - też nie radzę, po co sobie robić niepotrzebne kontrole.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2011-02-28 08:46:49
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Mon, 28 Feb 2011 09:06:53 +0100, Patryk Włos

    >1. Prowadząc DG obok etatu - zaznaczam: zostaję na etacie - muszę płacić
    >drugi raz składkę zdrowotną ZUS. Czy mogę ją następnie odliczyć od
    >podatku, skoro nie mam przychodów z DG, a mam z etatu?

    tak

    >2. Chciałbym na potrzeby świadczenia usług klientom w ramach DG kupić
    >kilka serwerów - czy mogę je odliczyć od podatku, skoro nie mam
    >przychodów z DG, a mam z etatu?

    nie, to osobne źródła przychodów. Ewentualną stratę z DG możesz
    odliczyć dopiero w kolejnych latach.

    >3. Może to zabrzmi śmiesznie, ale ile w ten sposób odliczę? Całą cenę
    >zakupu, czy tylko 19% od niej? W przypadku składki zdrowotnej tak samo?

    zdrowotną odliczasz jednakowo, niezależnie od tytułu, z jakiego ja
    płaciłeś. Jeśli wyszło 1000 podatku, z etatu wpłaciłeś zdrowotnej 100
    i z DG 150, to odliczasz 250.

    >4. Czy mając DG i robiąc te odliczenia, mogę rozliczać się wspólnie z żoną?

    to chyba zależy od formy PIT, którą wybrałeś. Jeśli wybrałeś zasady
    ogólne, to możesz się rozliczać wspólnie z żoną

    >6. Jeśli już coś odliczę, to kiedy fizycznie dostanę z powrotem kasę,
    >albo będę musiał zapłacić mniejszą kolejną "ratę"? Np. po miesiącu, roku
    >itp.?

    a to zależy, czy jest wystarczająco dużo zaliczek. Może być i tak, że
    dopłacić będziesz musiał.

    Ściągnij sobie program do liczenia zeznania PIT (np. www.pity.pl) i
    poeksperymentuj z kwotami. Będziesz widział wtedy "co i jak".
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 5. Data: 2011-02-28 09:42:35
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Mon, 28 Feb 2011 09:46:49 +0100, Jarek Andrzejewski

    >zdrowotną odliczasz jednakowo, niezależnie od tytułu, z jakiego ja
    >płaciłeś. Jeśli wyszło 1000 podatku, z etatu wpłaciłeś zdrowotnej 100
    >i z DG 150, to odliczasz 250.

    oczywiście, jak to już w tym wątku zostało zauważone: 7,75/9 kwoty
    zapłaconej da się odliczyć.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 6. Data: 2011-02-28 09:43:20
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Możesz, będziesz miał stratę w DG, ale skoro będziesz świadczył usługi,
    > to skąd brak przychodu w DG?

    Stąd, że w pierwszych latach będę miał minimalne przychody - chcę
    zbudować usługę, która będzie praktycznie bezobsługowa dla mnie
    (minimalne koszty własne), po czym wyhodować z niej poważniejszą firmę,
    a nie DG typowo usługową. Mam niezłe przychody z etatu, więc stać mnie
    na to.

    > W czasie rozliczenia (VAT, czy podatku dochodowego) - miesięcznie lub
    > kwartalnie, wedle wyboru. Z dochodowego fizycznie się kasy nie dostaje.
    > Z VATu - też nie radzę, po co sobie robić niepotrzebne kontrole.

    Mogę prosić jeszcze raz, łopatologicznie, o tej składce zdrowotnej?

    Ja to rozumiem tak, że na początku płacę te 300 zł, po czym odliczam -
    no właśnie, i co dalej?

    Pytanie dodatkowe: da się ten cały proces zabawy z ZUS i US zorganizować
    tak, aby zajmowała się nim zewnętrzna firma księgowa?

    Patryk

  • 7. Data: 2011-02-28 09:48:27
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > W wypadku kosztów zmniejsza się podstawa opodatkowania, czyli (w
    > uproszczeniu) płacisz podatek mniejszy o 18% lub 19% kosztu. Składkę
    > zdrowotną odliczasz bezpośrednio *od podatku* ale nie całą tylko 7,75/9.

    Możesz bardziej łopatologicznie wyjaśnić? Jakie 7,75/9?

    Chodzi o granicę wysokości składki w stosunku do dochodów/przychodów?
    Powiedzmy, że mam z etatu 3 średnie krajowe. Czy to pozwala na
    odliczenie całości składki?

> [...]
    > środkiem trwałym i możliwe jest tylko wliczenie w koszty DG amortyzacji
    > (być może jednorazowej). Mówiąc w skrócie i uproszczeniu: odliczysz

    A jeśli będę kupował urządzenia tańsze jednostkowo od 3500 zł? Bo taki
    mam autentycznie plan - najdroższe urządzenie 2850 zł, do tego osobno
    dyski w innej firmie (tak mi się bardziej opłaca) itd.?

    > Jeśli chodzi o podatek dochodowy to odliczeń dokonujesz przy okazji
    > zapłaty kolejnej zaliczki, ewentualny zwrot nadpłaconych zaliczek w
    > rozliczeniu rocznym, pokrycie strat z dochodów w następnych latach.

    Czyli jeśli za 3 lata spodziewam się wyjść na zero (uwzględniając brak
    możliwości odliczenia zakupów już na początku), to w rozliczeniu podatku
    za 4 lata będę mógł sobie odliczyć podatek za wcześniejsze straty? I w
    jakiej wysokości?

    Patryk

  • 8. Data: 2011-02-28 10:04:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Patryk,

    Monday, February 28, 2011, 10:48:27 AM, you wrote:

    > Możesz bardziej łopatologicznie wyjaśnić? Jakie 7,75/9?

    Ktoś z rządzących jest fanem Siedem z Dziewięciu ze Star Treka? ;)

    Chodzi o to, że płacić trzeba 9% podstawy a odliczyć od podatku mozna
    tylko 7.75% podstawy.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-02-28 10:32:59
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Ktoś z rządzących jest fanem Siedem z Dziewięciu ze Star Treka? ;)
    >
    > Chodzi o to, że płacić trzeba 9% podstawy a odliczyć od podatku mozna
    > tylko 7.75% podstawy.

    Jeszcze jedno proste pytanie: jakiej podstawy? Możesz napisać kwotowo?

    Patryk

  • 10. Data: 2011-02-28 10:59:06
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 28 Feb 2011 10:48:27 +0100, Patryk Włos napisał(a):

    > Możesz bardziej łopatologicznie wyjaśnić? Jakie 7,75/9?

    W obecnej pracy: zarabiasz 10000, płacisz 900, odliczasz 775
    W działalności przyjmuje się, że zarabiasz 75% pewnej średniej. W tym
    roku jest to 2704,31, Z tego 9% to 243,39 a 7,75% to ... (a policz se sam)

    > A jeśli będę kupował urządzenia tańsze jednostkowo od 3500 zł? Bo taki
    > mam autentycznie plan - najdroższe urządzenie 2850 zł, do tego osobno
    > dyski w innej firmie (tak mi się bardziej opłaca) itd.?

    Nie przejdzie. Środek trwały budowany samodzielnie też wymaga sumowania
    wszystkich części. Każda kontrola z US ci to wychwyci.

> [...]
    > możliwości odliczenia zakupów już na początku), to w rozliczeniu podatku
    > za 4 lata będę mógł sobie odliczyć podatek za wcześniejsze straty? I w

    Stratę można odliczać przez 5 następnych lat nie więcej niż 50% rocznie.