  • 1. Data: 2005-01-04 16:37:13
    Temat: Działalność gospodarcza emerytów.... [troche NTG]
    Od: "ECO" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    Wiem ze tematyka grupy dotyczy podatków, więcmoje pytanie być może nie jest
    zbyt trafnie adresowane.. Liczę jednak na pomoc od ludzi, którzy na rzeczy
    się znają (ja w przepisach jestem cienki;).
    Otóż - czy osoba będąca w wieku emerytalnym, i tę emeryturę pobierająca,
    może uruchomić działalność gospodarczą? Jeśli tak, to jak wygląda sprawa z
    ZUS-em? Czy składki opłacać musi tak, jak gdyby była normalnym podmiotem
    gospodarczym - czy niższe (i o ile niższe?), i czy z tytułu uzyskiwanych
    dodatkowych dochodów nie przepadnie jej część przyznanej wcześniej
    emerytury? Jeśli jest jakiś przepis wyjaśniający taką sytuację, proszę
    bardzo o namiar.
    Dzięki i sory za zawracanie przysłowiowej głowy;)

    ECO

  • 2. Data: 2005-01-04 17:08:46
    Temat: Re: Działalność gospodarcza emerytów.... [troche NTG]
    Od: fawlty <l...@t...sig> szukaj wiadomości tego autora

    Można po prostu poszukać u źródła: http://www.zus.pl/ -> Witamy ->
    Poradniki -> Ub. spol. i ub. zdrow. os. prow. DG ... -> IV... ->
    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/default.asp?rozdz=ro
    zdz4
    prawie na samym końcu jest "Prowadzenie pozarolniczej działalności lub
    współpraca przy niej i prawo do emerytury lub renty"

    --
    fawlty at o2 dot pl

  • 3. Data: 2005-01-04 18:34:38
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "ECO" <e...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zbyt trafnie adresowane.. Liczę jednak na pomoc od ludzi, którzy na rzeczy
    > się znają (ja w przepisach jestem cienki;).
    Re : Trafnie i na temat.

    > Otóż - czy osoba będąca w wieku emerytalnym, i tę emeryturę pobierająca,
    > może uruchomić działalność gospodarczą?
    Re : Może

    Jeśli tak, to jak wygląda sprawa z ZUS-em? Czy składki opłacać musi tak, jak
    gdyby była normalnym podmiotem
    > gospodarczym - czy niższe (i o ile niższe?),
    Re : Ubezpieczenia społecznego (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe)
    może nie płacić (te ubezpieczenia są dobrowolne). Płacisz tylko
    ubezpieczenie zdrowotne od 60 % przeciętnego wynagrodzenia (vide niżej).

    i czy z tytułu uzyskiwanych dodatkowych dochodów nie przepadnie jej część
    przyznanej wcześniej emerytury?
    Re : Nic Ci nie przepadnie, nic nie zawieszą. Przy DG emeryta nie ma
    znaczenia dochód faktyczny

    Jeśli jest jakiś przepis wyjaśniający taką sytuację, proszę bardzo o namiar.
    Re : Proszę bardzo.
    1) Prowadzenie pozarolniczej działalność gospodarczej przez osobę w wieku
    emerytalnym (mężczyźni 65 lat, kobiety 60 lat) nie powoduje zawieszenia, ani
    zmniejszenia świadczeń emerytalnych na zasadzie art. 103 ust. 2 Ustawy z
    dnia 17 grudnia 1998 r o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
    Społecznych.
    2) Obliczanie przychodu z DG prowadzonej przez emeryta ( poniżej wieku wym.
    w p. 1) określa art. 104 ust. 1a przywołanej wyżej ustawy (jest to podstawa
    ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych prowadzących DG = 60 % średniej
    krajowej).
    Zmniejszenie emerytury następuje od 70 do 130 % , a zawieszenie od 130 % tej
    średniej.

    Jak więc widzisz nic Ci nie grozi zarówno w przypadku, kiedy nie osiągnąłeś
    wieku emerytalnego, ani tym bardziej, jeśli wiek ten osiągnąłeś. Pamiętaj
    jednak, że ew. inne dodatkowe (poza DG) przychody podlegające obowiązkowym
    ubezpieczeniom społecznym dodają się do kwoty wynikającej z art. 104 ust.
    1a (dotyczy to przypadku, kiedy nie osiągnąłeś wieku emerytalnego).

    > Dzięki i sory za zawracanie przysłowiowej głowy;)

    Re : nie zawracasz głowy. Po to jest ta grupa. W normalnym kraju informacji
    tych powinna udzielić Ci z uśmiechem panienka w ZUS-ie. Ale nasze "państwo"
    nie do końca jest normalne.
    Pozdrawiam AR

  • 4. Data: 2005-01-04 22:53:12
    Od: "ECO" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Piękne dzięki - aż miło widzieć takie konkrety, ukłony dla Grupy

    ECO

  • 5. Data: 2005-01-05 16:59:49
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Piękne dzięki - aż miło widzieć takie konkrety, ukłony dla Grupy
    >
    > ECO
    Re : Zapomniałem dopisać ci podstawę prawną dobrowolności ubezpieczenia
    społecznego. Sięgnij już sam do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
    Tam będzie o tym, kto podlega ubezpieczeniom dobrowolnym. Ale to jest
    oczywiste.
    AR

REKLAMA