  • 1. Data: 2005-01-04 16:37:13
    Temat: Działalność gospodarcza emerytów.... [troche NTG]
    Od: "ECO" <e...@w...pl>

    Witam

    Wiem ze tematyka grupy dotyczy podatków, więcmoje pytanie być może nie jest
    zbyt trafnie adresowane.. Liczę jednak na pomoc od ludzi, którzy na rzeczy
    się znają (ja w przepisach jestem cienki;).
    Otóż - czy osoba będąca w wieku emerytalnym, i tę emeryturę pobierająca,
    może uruchomić działalność gospodarczą? Jeśli tak, to jak wygląda sprawa z
    ZUS-em? Czy składki opłacać musi tak, jak gdyby była normalnym podmiotem
    gospodarczym - czy niższe (i o ile niższe?), i czy z tytułu uzyskiwanych
    dodatkowych dochodów nie przepadnie jej część przyznanej wcześniej
    emerytury? Jeśli jest jakiś przepis wyjaśniający taką sytuację, proszę
    bardzo o namiar.
    Dzięki i sory za zawracanie przysłowiowej głowy;)

    ECO

  • 2. Data: 2005-01-04 17:08:46
    Temat: Re: Działalność gospodarcza emerytów.... [troche NTG]
    Od: fawlty <l...@t...sig>

    Można po prostu poszukać u źródła: http://www.zus.pl/ -> Witamy ->
    Poradniki -> Ub. spol. i ub. zdrow. os. prow. DG ... -> IV... ->
    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/default.asp?rozdz=ro
    zdz4
    prawie na samym końcu jest "Prowadzenie pozarolniczej działalności lub
    współpraca przy niej i prawo do emerytury lub renty"

    --
    fawlty at o2 dot pl

  • 3. Data: 2005-01-04 18:34:38
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "ECO" <e...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zbyt trafnie adresowane.. Liczę jednak na pomoc od ludzi, którzy na rzeczy
    > się znają (ja w przepisach jestem cienki;).
    Re : Trafnie i na temat.

    > Otóż - czy osoba będąca w wieku emerytalnym, i tę emeryturę pobierająca,
    > może uruchomić działalność gospodarczą?
    Re : Może

    Jeśli tak, to jak wygląda sprawa z ZUS-em? Czy składki opłacać musi tak, jak
    gdyby była normalnym podmiotem
    > gospodarczym - czy niższe (i o ile niższe?),
    Re : Ubezpieczenia społecznego (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe)
    może nie płacić (te ubezpieczenia są dobrowolne). Płacisz tylko
    ubezpieczenie zdrowotne od 60 % przeciętnego wynagrodzenia (vide niżej).

    i czy z tytułu uzyskiwanych dodatkowych dochodów nie przepadnie jej część
    przyznanej wcześniej emerytury?
    Re : Nic Ci nie przepadnie, nic nie zawieszą. Przy DG emeryta nie ma
    znaczenia dochód faktyczny

    Jeśli jest jakiś przepis wyjaśniający taką sytuację, proszę bardzo o namiar.
    Re : Proszę bardzo.
    1) Prowadzenie pozarolniczej działalność gospodarczej przez osobę w wieku
    emerytalnym (mężczyźni 65 lat, kobiety 60 lat) nie powoduje zawieszenia, ani
    zmniejszenia świadczeń emerytalnych na zasadzie art. 103 ust. 2 Ustawy z
    dnia 17 grudnia 1998 r o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
    Społecznych.
    2) Obliczanie przychodu z DG prowadzonej przez emeryta ( poniżej wieku wym.
    w p. 1) określa art. 104 ust. 1a przywołanej wyżej ustawy (jest to podstawa
    ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych prowadzących DG = 60 % średniej
    krajowej).
    Zmniejszenie emerytury następuje od 70 do 130 % , a zawieszenie od 130 % tej
    średniej.

    Jak więc widzisz nic Ci nie grozi zarówno w przypadku, kiedy nie osiągnąłeś
    wieku emerytalnego, ani tym bardziej, jeśli wiek ten osiągnąłeś. Pamiętaj
    jednak, że ew. inne dodatkowe (poza DG) przychody podlegające obowiązkowym
    ubezpieczeniom społecznym dodają się do kwoty wynikającej z art. 104 ust.
    1a (dotyczy to przypadku, kiedy nie osiągnąłeś wieku emerytalnego).

    > Dzięki i sory za zawracanie przysłowiowej głowy;)

    Re : nie zawracasz głowy. Po to jest ta grupa. W normalnym kraju informacji
    tych powinna udzielić Ci z uśmiechem panienka w ZUS-ie. Ale nasze "państwo"
    nie do końca jest normalne.
    Pozdrawiam AR

  • 4. Data: 2005-01-04 22:53:12
    Od: "ECO" <e...@w...pl>

    Piękne dzięki - aż miło widzieć takie konkrety, ukłony dla Grupy

    ECO

  • 5. Data: 2005-01-05 16:59:49
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    > Piękne dzięki - aż miło widzieć takie konkrety, ukłony dla Grupy
    >
    > ECO
    Re : Zapomniałem dopisać ci podstawę prawną dobrowolności ubezpieczenia
    społecznego. Sięgnij już sam do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
    Tam będzie o tym, kto podlega ubezpieczeniom dobrowolnym. Ale to jest
    oczywiste.
    AR