  • 1. Data: 2015-01-20 16:27:36
    Temat: Dzierżawa lokalu w budynku mieszkalnym na DG
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Żona (nie prowadzi DG) zamierza oddać w dzierżawę lokal w budynku
    mieszkalnym firmie.
    Mam tu kilka pytań:
    1. czy musimy załatwiać w US zwolnienie z VAT?
    2. czy zgłaszać w gminie fakt dzierżawy i w związku z tym płacić wyższy
    podatek od nieruchomości?
    Jeżeli tak, to:
    3. kto płaci podatek od nieruchomości (najemca, czy wynajmujący)?
    Jacek

  • 2. Data: 2015-01-20 18:35:14
    Temat: Re: Dzierżawa lokalu w budynku mieszkalnym na DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jan 2015, Jacek wrote:

    > Żona (nie prowadzi DG) zamierza oddać w dzierżawę lokal w budynku mieszkalnym
    > firmie.
    > Mam tu kilka pytań:
    > 1. czy musimy załatwiać w US zwolnienie z VAT?

    Nie, to działa na odwrót - obowiązek dotyczy rejestracji.
    Zakładam, że nie masz powodu, aby być podatnikiem zarejestrowanym
    zwolnionym.

    > 2. czy zgłaszać w gminie fakt dzierżawy i w związku z tym płacić wyższy
    > podatek od nieruchomości?

    Z linku niżej: "Osoba fizyczna wydzierżawiajšca grunt i nieruchomoœć
    przedsiębiorcy płaci podatek od nieruchomoœci według najwyższych stawek"

    Tudzież:
    http://krawczyk.bur.com.pl/firma-w-mieszkaniu-a-poda
    tek-od-nieruchomosci/

    > Jeżeli tak, to:
    > 3. kto płaci podatek od nieruchomości (najemca, czy wynajmujący)?

    Leń. No dobra, dysguglia ;>

    http://www.gofin.pl/17,2,63,129026,podatek-od-nieruc
    homosci-przy-dzierzawie.html
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/poradnik_malej_firm
    y/7220/Kiedy_najemca_placi_podatek_od_nieruchomosci.
    html
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/545253,wlasc
    iciel_placi_podatek_od_nieruchomosci_nawet_jesli_wyn
    ajmuje_ja_firmie.html

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2015-01-20 19:50:21
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-01-20 o 18:35, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Nie, to działa na odwrót - obowiązek dotyczy rejestracji.
    > Zakładam, że nie masz powodu, aby być podatnikiem zarejestrowanym
    > zwolnionym.
    Tak by było logicznie, ale czytam takie coś na przykład:
    http://poradnik.wfirma.pl/-najem-prywatny-mieszkania
    -przez-podatnika-vat

    albo takie coś (szczególnie przykład 1):
    http://www.gofin.pl/17,1,62,147227,rozliczanie-vat-o
    d-najmu-prywatnego.html

    To w końcu jak jest z tym VAT?
    Jacek

  • 4. Data: 2015-01-21 01:05:20
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    Podatek podatkiem, ale jak Cię sq... sąsiad podkabluje, to grozi opłata za
    legalizację samowoli budowlanej (zmiany sposobu użytkowania bez uprzedniego
    zgłoszenia) nałożona przez PINB (ważne: opłaty legalizacyjnej można uniknąć
    rezygnując z legalizacji zmiany sposobu użytkowania i przywracając sposób
    użytkowania do stanu poprzedniego, co akurat w przypadku mieszkania jest
    bardzo proste), zgłoś w wydziale architektury zmianę sposobu użytkowania
    połowy jednego pokoju, będziesz miał papier (procedura długo trwa niestety).

    -----

  • 5. Data: 2015-01-21 10:49:42
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-01-20 o 18:35, Gotfryd Smolik news pisze:
    > Leń. No dobra, dysguglia ;>
    Jako wyżej wymieniony odbyłem rozmowę z KIP i tam mi objaśniono, że do
    VAT dopóki żona nie przekroczy 150 tys, to możemy spać spokojnie i
    niczego nie zgłaszamy w US. Co do PIT to mamy zaprowadzić ewidencję
    sprzedaży i wpłacać zaliczki na poczet podatku co miesiąc.
    Jacek

  • 6. Data: 2015-01-21 13:54:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > http://poradnik.wfirma.pl/-najem-prywatny-mieszkania
    -przez-podatnika-vat

    > albo takie coś (szczególnie przykład 1):

    Odpowiedziałeś sobie :)
    Ale ja zakładałem, że o prawie do zwolnienia z VAT *wiesz*, a pytałeś
    jedynie czy musisz coś "zgłaszać".
    Korzystania ze zwolnienia (pozostawania w tym stanie) zgłaszać nie trzeba.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2015-01-21 13:58:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Jan 2015, Jacek wrote:

> [...]
    > zgłaszamy w US. Co do PIT to mamy zaprowadzić ewidencję sprzedaży i wpłacać

    Dla porządku, ta sama ewidencja może służyć dla VAT.
    Bo z braku konieczności zgłaszania NIE wynika brak konieczności
    prowadzenia ewidencji VAT (ale że może to być tylko uproszczona
    ewidencja sprzedaży, "załatwia" ona PIT i VAT, ewentualnie
    trzeba oznaczyć przychody które różnie kwalifikują się do jednego
    i drugiego).
    Obowiązek ten wynika z faktu, że podatnik musi mieć "papier" z którego
    wynika, że może być zwolniony - tym papierem jest właśnie ewidencja,
    z której wyniknie nieprzekraczanie progu zwolnienia :)
    Art.113 ustawy o VAT czy jakoś tak.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2015-02-14 08:55:36
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    A nie jest aby tak, że jeżeli płatności są dokonywane przelwem, to ewidencja
    "zeszycik" nie jest konieczna?

    -----

  • 9. Data: 2015-02-14 15:03:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Feb 2015, ąćęłńóśźż wrote:

    > A nie jest aby tak, że jeżeli płatności są dokonywane przelwem, to ewidencja
    > "zeszycik" nie jest konieczna?

    "Zeszycik" IMO nie jest konieczny, ale ewidencję ma mieć *podatnik*
    a nie bank podatnika.
    Problem zbliżony do rowerzysty, który jedyne przednie światło
    ma na głowie ("czołówka").
    Nie widzę "zezwalajacej" podstawy prawnej.
    No chyba że w umowie z bankiem jest czarno na białym "prowadzenie
    ewidencji dla celów podatkowych" :P

    Ergo, ściągnięty listing (HTML/PDF/CSV,tekst) wyciągu z banku tak,
    tekst "no mogę sobie z banku ściągnąć" - nie.
    Aczkolwiek "normalna" kontrola, zapowiadająca żeby przygotować
    papiery na jutro, pozwoli się przygotować ;)
    No i pewnie *wielkiej* awantury o tę "niegotowość" nie będzie.
    Chyba... chyba że "z powodu donosu" i kontroler będzie wolał
    postępować bardzo formalnie.

  • 10. Data: 2015-04-10 23:47:58
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    Była jakaś interpretacja, że na bieżąco ewidencji nie trzeba, że można
    dopiero na żądanie właśnie.
    Ale sam chciałbym jakiegoś linka na wszelki wypadek.

    -----