  • 1. Data: 2008-09-21 11:34:19
    Temat: Dziwna faktura z UE - jak to zaksiegowac?
    Od: "Kuba" <b...@i...pl>

    Witam,

    Kupilem cos na ebayu niemeickim. Podalem swoj NIP UE (jestem zarejestrowany),
    podalem dane firmy... I dostalem szybciutko towar wraz z faktura. NA fakturze
    dane niemieckiej firmy ich NIP (TEZ UNIJNY!), ale faktura jest... zwykla, nie
    wewnatrzwspolnotowa.
    Czyli ma wartosc netto, obliczony podatek VAT niemeicki - 19%, i wartosc
    brutto...
    Pokazalem to w urzedzie skarbowym, to powiedzieli ze musze do wartosci brutto
    dodac 22% polskiego VAT, a po zwrot podatku VAT niemeickiego (19%) moge sie
    starac w niemeickim urzedzie skarbowym, albo - alternatywnie - prosic o korekte
    tej faktury na poprawna wewnatrzunijna. Ale jak mi pani powiedziala - niemcy
    czesto boja sie wystawiac faktury wewnatrzunijne bo mja tam drakonskie rzepisy
    (podobno).

    Bede czekac na korekte - moze dostane a moze nie, tak czy inaczej fakture chce
    (i musze) zaksiegowac. Tylko wlasnie... JAK?

    Rozumiem ze powinienem sobie zrobic fakture vat wewnetrzna ? Do wartosci brutto
    (czyli tego co faktycznie zaplacilem) dodac 22% vat i to zaksiegowac u siebie
    jako koszt.
    Tylko wlasnie nie bardzo wiem gdzie u diabla wpisac to wszystko w deklaracje
    VAT-7... ? Rozumiem ze wp ozycji 46 i 47, ale czy z przodu tez ? No bo przeciez
    musi mi sie jakos ten "wirtualny vat" wyzerowac, bo mi go panstwo nie bedzie
    oddawalo, skoro go tak naprawde nei zaplacilem... ?

    Ktos mial taki problemik ?

    pozdrawiam,
    Kuba

  • 2. Data: 2008-09-21 14:34:49
    Temat: Re: Dziwna faktura z UE - jak to zaksiegowac?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kuba wrote:

> [...]
    > wraz z faktura. NA fakturze dane niemieckiej firmy ich NIP (TEZ
    > UNIJNY!), ale faktura jest... zwykla, nie wewnatrzwspolnotowa.

    Nie dogadałeś się po prostu ze sprzedawcą i tyle.
    Choć wcale im się nie dziwię, bo jak to jest jakiś sklep,
    to pewnie mieli juz takich klientów pełno, co chcieli netto,
    ale bezpodstawnie.

> [...]
    > tez ? No bo przeciez musi mi sie jakos ten "wirtualny vat" wyzerowac,
    > bo mi go panstwo nie bedzie oddawalo, skoro go tak naprawde nei

    Zrób tak samo jak byś zrobił dla WDT - przecież nic się nie zmienia-
    tylko kwota, więc w czym problem? Ciekawie to się zrobi przy korekcie,
    o ile ja otrzymasz, w co osobiście nie wierzę.

  • 3. Data: 2008-09-21 15:16:33
    Od: b...@i...pl

    > Nie dogadałeś się po prostu ze sprzedawcą i tyle.
    > Choć wcale im się nie dziwię, bo jak to jest jakiś sklep,
    > to pewnie mieli juz takich klientów pełno, co chcieli netto,
    > ale bezpodstawnie.

    No ale maja moj numer NIP, moga sprawdzic czy mi sie nalezy, prawda ?

    > Zrób tak samo jak byś zrobił dla WDT - przecież nic się nie zmienia-
    > tylko kwota, więc w czym problem? Ciekawie to się zrobi przy korekcie,
    > o ile ja otrzymasz, w co osobiście nie wierzę.

    Dziekuje za pomoc. Wolalem sie upewnic.
    Mysle ze po prostu na razie wcale tego nie zaksieguje (bo w koncu kazda fakture
    vat moge sobie ksiegowac po 30 dniach, prawda?) i poczekam na korekte od nich.

    Byc moze dostane korekte, bo chce kupic kolejna partie - czego nie zrobie jesli
    oni nie beda mi wystawiac poprawnych faktur. No i skoro dowiedzialem sie w
    urzedzie skarbowym, ze oni sie tam panicznie boja swoich urzedow skarbowych
    (tez tak troche slyszalem ze ostro sa tam traktowani :P ), to w mailu z prosba
    o korekte napisalem, ze zostalem skontrolowany w polsce i "they warned me, that
    i have to ask for corrective invoice" :D moze zadziala to slowko "they warned
    me".
    Mnie tylko jeszcze zastanawia jedno... Jak grzecznie "zmusic" ich, firme, ktora
    sie wystawia na ebay, zeby cena z ebaya byla cena brutto (ktorą tak naprawde
    przeciez jest) a dla mnie wyliczyli to bnizyli do netto i zebym to im
    zaplacil... Prosic moge, no ALE...

    pozdrawiam,
    Kuba

  • 4. Data: 2008-09-21 16:47:53
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > No ale maja moj numer NIP, moga sprawdzic czy mi sie nalezy, prawda ?

    Tylko teoretycznie. Widocznie mieli problem z nabywcą,
    który podał im czynny numer VAT, ale nie swój :-)

    > Mysle ze po prostu na razie wcale tego nie zaksieguje (bo w koncu
    > kazda fakture vat moge sobie ksiegowac po 30 dniach, prawda

    Nie jest to"cała prawda". Ale jeśli to towar handlowy, to masz obowiazek go
    zaewidencjonować
    od razu - VAT pewnie może poczekać, ale jesli chcesz to ujać jako WDT,
    to o ile dobrze pamiętam do 15 nastepnego miesiaca.

    > dowiedzialem sie w urzedzie skarbowym, ze oni sie tam panicznie boja
    > swoich urzedow skarbowych (tez tak troche slyszalem ze ostro sa tam
    > traktowani :P )

    To mit. Rozpowszechniany przez nasze US, żebysmy mysleli, że tam to dopiero
    podatnika gnębią. Tak tam jest po prostu porządek--->
    nikt nie nagina i nie omija przepisów, bo mają świadomość,
    że prędzej czy później ktoś to wyłapie i potrafią wyliczyć, że drobne kanty
    się nie opłacają
    (w przeciwieństwie do naszej nierychliwej ręki sprawiedliwości)

    , to w mailu z prosba o korekte napisalem, ze zostalem
    > skontrolowany w polsce i "they warned me, that i have to ask for
    > corrective invoice" :D moze zadziala to slowko "they warned me".

    Ale u nich jest wszysko OK - sprzedali brutto odprowadzili VAT
    i mozesz sie pobujać.

> [...]
    > (ktorą tak naprawde przeciez jest) a dla mnie wyliczyli to bnizyli do
    > netto i zebym to im zaplacil... Prosic moge, no ALE...

    Po co zaraz zmuszać?
    Wystarczy zadzwonić i ponegocjować warunki zakupu -:)
    Ustalić obieg wymaganych dokumentów itd.
    Ja swoim klientom w DE wystawiam faktury netto,
    ale wydaję potem trochę na telefony, żeby ich przekonac, że
    potrzebuję potwierdzenie dostarczenia towaru, jeśli kierowca
    nic nie podbił u nich.
    Gdybym wysyłał np do Hiszpanii, to nie znając języka i nie mając
    mozliwości bezposredniego wytłumaczenia czego potrzebuję do zerowej stawki
    VAT,
    to też bym im wysyłał brutto i czekał, czy ktos będzie cos chciał korygować,
    ale miałbym spokój z VAT u siebie. Postaw się w ich sytuacji :-)