  • 1. Data: 2008-02-03 12:38:59
    Temat: Eksport usług do USA, Western Union, różnice kursowe
    Od: Adam <a...@i...sp.am.net>

    Witam!

    Zastanawiam się co z różnicami kursowymi w przypadku gdy fakturę
    wystawiam w ten sam dzień co otrzymuję zapłatę za pomocą Western Union
    (gotówka w PLN do ręki). Czy konieczne jest księgowanie wg. kursu NBP
    z dnia poprzedniego i robienie różnicy kursowej czy starczy jak do
    faktury w USD dołączę potwierdzenie wypłaty z Western Union gdzie jest
    suma w PLN i zaksięguję bezpośrednio tą kwotę?

    Drugie pytanie gdzieś znalazłem w sieci opinię, że dla faktur idących
    poza EU należy stosować oddzielną numerację faktur. Czy to czyjś wymysł
    (wygoda) czy też ktoś się spotkał z rozporządzeniem, w którym byłby taki
    wymóg?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-02-04 09:53:35
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 03-02-2008 o 13:38:59 Adam <a...@i...sp.am.net> napisał(a):

> [...]
    > faktury w USD dołączę potwierdzenie wypłaty z Western Union gdzie jest
    > suma w PLN i zaksięguję bezpośrednio tą kwotę?

    Jeśli fakturę wystawiasz do otrzymanej do zapłaty, którą otrzymujesz w PLN,
    to IMHO nie ma tutaj gdzie różnic kursowych wyliczać/uwzględniać.
    Pytanie - czy czasem przychód nie powstał wcześniej - zgodnie z updof
    w DG przychód masz wtedy, kiedy nabywasz prawo do wynagrodzenia.

> [...]
    > poza EU należy stosować oddzielną numerację faktur. Czy to czyjś wymysł
    > (wygoda) czy też ktoś się spotkał z rozporządzeniem, w którym byłby taki

    Tylko i wyłącznie wygoda.

    pozdr,
    tommyz

  • 3. Data: 2008-02-04 11:00:10
    Od: Adam <a...@i...sp.am.net>

    Witam!

    > Pytanie - czy czasem przychód nie powstał wcześniej - zgodnie z updof
    > w DG przychód masz wtedy, kiedy nabywasz prawo do wynagrodzenia.

    Zasadniczo ciężko udowodnić, kiedy prawo do wynagrodzenia nabyłem,
    zgodnie z ustną umową mogło to być w dzień wypłaty :) Choć, klient
    wpłacił (ze względu na różnicę czasu) kasę dzień wcześniej, tak abym
    mógł rano odebrać.
    Gdybym określił w umowie, że umawiamy się na przelew środków na 31.01
    i wtedy bym odebrał przelew Western Union (nie istotne, że byłby wysłany
    dzień wcześniej) to chyba by było ok i obyło się bez różnic kursowych?

    Pytanie w sumie zasadne jest w przyszłości, ponieważ współpraca szykuje
    się długoterminowa i chciałbym aby papiery były w porządku.

    > Tylko i wyłącznie wygoda.
    Ok rozumiem. Choć dla kilku faktur w roku to chyba nie ma sensu
    wprowadzać oddzielną numerację.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-02-04 11:04:09
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 04-02-2008 o 12:00:10 Adam <a...@i...sp.am.net> napisał(a):

> [...]
    > i wtedy bym odebrał przelew Western Union (nie istotne, że byłby wysłany
    > dzień wcześniej) to chyba by było ok i obyło się bez różnic kursowych?

    Jeśli dostajesz od razu w PLN-ach i w danym dniu umawiasz się na odbiór,
    to IMVHO wszytsko gra.

    pozdr,
    tommyz

  • 5. Data: 2008-02-04 11:21:15
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    t...@o...pl wrote:

    > Jeśli dostajesz od razu w PLN-ach i w danym dniu umawiasz się na odbiór,
    > to IMVHO wszytsko gra.

    IMHO istotne jest nie to w czym dostaje tylko w czym wystawił fakturę.
    Wątkotwórca napisał, że fakturę wystawił w USD tak więc różnice kursowe
    jak najbardziej powinny zostać wyliczone (art 24c PDOF).

    Piotrek

  • 6. Data: 2008-02-04 11:25:28
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 04-02-2008 o 12:21:15 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > IMHO istotne jest nie to w czym dostaje tylko w czym wystawił fakturę.
    > Wątkotwórca napisał, że fakturę wystawił w USD tak więc różnice kursowe
    > jak najbardziej powinny zostać wyliczone (art 24c PDOF).

    Ah, masz rację, przeoczyłem to z USD, sorry

    pozdr,
    tommyz

  • 7. Data: 2008-02-04 11:30:14
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 04-02-2008 o 12:25:28 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał(a):

    > Ah, masz rację, przeoczyłem to z USD, sorry

    Tak na marginesie, jeśli to by było w środku miesiąca - czyli np faktura
    15. a zapłata 16.,
    to wpisanie tylko zapłaty nie ma znaczenia - chociaż jest formalnie rzewcz
    biorąc nieprawidłowe.
    Natomiast jeśli faktura jest 31. a zapłata 1., to ma to wtedy wpływ na
    zaliczki i jest do czego
    się przyczepić.

    pozdr,
    tommyz

  • 8. Data: 2008-02-04 11:40:05
    Od: Adam <a...@i...sp.am.net>

    Witam!

    > Tak na marginesie, jeśli to by było w środku miesiąca - czyli np
    > faktura 15. a zapłata 16.,

    Zapłata i faktura jest w tym samym miesiącu wszystko 31.01 (nie
    wpakowałbym się w 2 miesiące).

    Czyli, jednak pełna procedura z różnicami kursowymi ?
    - faktura w USD 31.01
    - kurs średni z NBP 30.01 , faktura wewnętrzna z przeliczenia wg. tego
    kursu, do KPIR.
    - w dniu 31.01 różnica kursowa wg. faktycznej wypłaty przez WU (Pekao
    SA)

    Pozdrawiam.

  • 9. Data: 2008-02-04 11:46:31
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 04-02-2008 o 12:40:05 Adam <a...@i...sp.am.net> napisał(a):

> [...]
    > kursu, do KPIR.
    > - w dniu 31.01 różnica kursowa wg. faktycznej wypłaty przez WU (Pekao

    W wersja dla formalistów - tak.
    Osobiście to bym co najwyżej dopiął wyciąg z WU do faktury i może napisał
    dwa zdania wyjasnienia
    - przychód za dany dzień masz przecież w wysokości w której go otrzymałeś,
    jak dla mnie nie ma sensu marnować
    dwóch wierszy w KPiR.

    pozdr,
    tommyz