1. Data: 2007-05-15 17:48:40
Temat:Ewidencja Środków Trwałych, amortyzacja i inne wątpliwości.
Od:"bertar" <b...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Od niedawna prowadzę działalność gospodarczą w oparciu o Księgę Przychodów i
Rozchodów i muszę wpisać do EŚT kilka przemiotów, które przyniosłem z domu.
Ponieważ robię to poraz pierwszy mam kilka pytań:
1. Czy wszyskie rubryki EŚT które musi taka ewidencja zawierać muszą być
wypełnione? Chodzi zwłaszcza o zaktualizowaną wartość początkową czy
określenie dokumentu stwierdzającego nabycie.
2. Co wpisywać w rubryce "kwota odpisu amortyzacyjnego narastająco" gdy dany
środek trwały właśnie zakupiłem i zamierzam amortyzować przez 2 lata.
3. Czym jest "zaktualizowana kwota odpisów amortyzacyjnych"?
W ogóle gdzie mogę znaleźć objaśnienia do wypełniania EŚT albo jakiś
przykład/skan prawidłowo wypełnionej ewidencji (a może jest jakaś dobra
książka?).

Kolejne pytanie dotyczy faktur wystawionych na moją firmę przed dniem daty
rozpoczęcia działalności podanej w Urzędzie Miasta (ale już po nadaniu NIPu
i REGONUu)? Czy faktury takie mogą być dowodem wykazywanym w EŚT?
Pozdrawiam serdecznie,
Bernard

2. Data: 2007-05-15 19:45:13
Od:"Kuba" <q...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Od tego roku nie musisz amortyzować i bawić się w wieloletnie odpsywanie po
kawałku , od razu możesz wpisać całość w koszty
nie dotyczy to tylko auta i nieruchomości, a wszelkie inne maszyny, urządzenia
itp można odliczac od razu - chyba że kwota amortyzacji > 180 tys zł w ciągu
roku
pozdrawiam Kuba

3. Data: 2007-05-15 22:29:59
Od:t...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> itp można odliczac od razu - chyba że kwota amortyzacji > 180 tys zł w ciągu

Zgadza się, tyle że nie w koszty a w amortyzację jednorazową.

Co do:

> [...]
> W ogóle gdzie mogę znaleźć objaśnienia do wypełniania EŚT albo jakiś
> przykład/skan prawidłowo wypełnionej ewidencji (a może jest jakaś dobra

W archiwum są dociekania co to wszytsko znaczy, bo faktycznie EŚT
jest opisana jak ta lala w ustawie:) Najlepiej kup papierową eśt,
ja mam michalczyka i prokopa, zawiera ściągawkę na końcu i można się
jakoś połapać.
Co do dokładnego sposobu na wypełnianie i znaczenie poszczególnych
"pól" to:
1) "określenie dokumentu stwierdzającego nabycie" - to najczęściej fakturka,
albo własnoręcznie wystawiony protokół przekazania ŚT na cele DG, z wyceną
wg updof.
2) "wartość początkowa" to raczej oczywiste
3) "wartość ulepszenia zwiększająca ..." - to zdaje się odnośnie ulepszeń >3500zł
4) "współczynnik przeliczeniowy"/"zaktualizowana wartość" - przeczytaj art. 22o
updof - to właśnie o to chodzi. Dopóki tego nie wyczaiłem myślałem że chodzi
o zaktualizowanie wartości po ulepszeniu :) Od kilku ładnych lat nie było
aktualizacji więc współczynnik 1.
5) "kwota odpisu amortyzacyjnego narastająco" - to kwota odpisów za lata
poprzednie + to co idzie za ten rok

Jak już napisałem przykład wypełniania jest w papierowej eśt m&p.

Tak czy siak "chwała" dla twórcy tej ruletki :)

> Kolejne pytanie dotyczy faktur wystawionych na moją firmę przed dniem daty
> rozpoczęcia działalności podanej w Urzędzie Miasta (ale już po nadaniu NIPu i
> REGONUu)? Czy faktury takie mogą być dowodem wykazywanym w EŚT?

Mówisz prowadzenie DG bez zezwolenia :) ? Co na to ZUS?