  • 1. Data: 2005-03-02 11:35:35
    Temat: FV VAT zaliczka - nabycie
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    Mam taki problem.
    Czy jezeli dostaje fv zaliczke na poczet wykonania uslugi, nabycia srodkow
    trwalych-faktura ta dokumentuje wg.Was faktyczne nabycie?
    Czy dopiero fv ostateczna dokumentuje tan fakt (fakt nabycia)?
    A jesli przyjac ze dostajac fv zaliczke nic nie nabywam?
    Macie moze jakies pismo US, MF albo definicje nabycia towarow uslug?
    pozdr.
    KJ

  • 2. Data: 2005-03-04 10:52:29
    Temat: Re: FV VAT zaliczka - nabycie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Mar 2005, jarmulowicz krzysztof wrote:

    >+ Mam taki problem.
    >+ Czy jezeli dostaje fv zaliczke na poczet wykonania uslugi, nabycia srodkow
    >+ trwalych-faktura ta dokumentuje wg.Was faktyczne nabycie?

    Dziwnie pytasz... jak może dokumentować zdarzenie którego
    nie było ?? ;)
    A faktura (IMHO) dokumentuje powstanie obowiązku podatkowego
    a nie nabycie... nabycie najwyżej w niektórych przypadkach
    i przy okazji :) (przypomnę iż wg KC umowa sprzedaży towarów
    oznaczonych tylko co do gatunku dochodzi do skutku przy
    WYDANIU tychże towarów !).

    >+ A jesli przyjac ze dostajac fv zaliczke nic nie nabywam?

    ...no nic nie nabywasz, i o co chodzi ?
    Bo łamigłówkę zapodałeś :)
    Po prawdzie to nabywasz - roszczenie o wykonanie umowy lub
    zwrot zaliczki. Ale pewnie nie to masz na mysli.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-03-04 21:46:37
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

> [...]
    > Bo łamigłówkę zapodałeś :)
    > Po prawdzie to nabywasz - roszczenie o wykonanie umowy lub
    > zwrot zaliczki. Ale pewnie nie to masz na mysli.

    OK, mialem nadzieje ze wlasnie Ty cos napiszesz;-) z tego co widzilem tylko
    pozozdroscic wiedzy.
    Rzecz w tym ze staram sie o zwrot z US, VAT na zasadach zwroty zaliczkowego
    czyli wartosc nabytych ST>niz 500 tys pln.
    No ale mam problem bo nie wiem od kiedy liczyc date 1 nabycie(od czego
    zalezy zwrot - podatnik zobowiazuje sie do nie wykonywania czynnosci
    opodatkowanych przez 6 m-cy od daty 1 nabycia) a ja dostalem fakture
    zaliczke na 500tys pln w czerwcu 04 a druga w lutym 05.
    Jesli przyjac ze pierwsze nabycie to fv. zaliczka spelnie wymogi i dostane
    VAT jesli nie VAT bede musial zwrocic bo sprzedaz opodatkowana wykonam
    prawdopodobnie w kwietniu 05. Tak wiec usilnie staram sie znalezc cos co
    bedzie swiadczyc ze nabycie nastapilo juz w 06/04. Zastanawiam sie nad
    pismem(zapytaniem o interpretacje) do US jak im udowodnic ze spelniam
    warunki. Wygrzebalem nawet jakis wyrok NSA z 19.01.1998 co prawda w sprawie
    oplat i podatkow lokalnych, no ale sad mowi tam tak : ".....data nabycia
    wlasnosci stanowi okolicznosc, z ktora ustawa wiaze powstanie obowiazku.(w
    domysle podatkowego)"- skoro tak to dlaczego data powstania obowiazku
    podatkowego w VAT ma byc zwiazana z faktem nabycia w sumie nie jest ale
    dlaczego podatnik ma ponosic negatywne skutki prawne braku szczegolowych
    przepisow w tym zakresie, tak sie zastanawiam jak bym w pismie zastosowac
    wykladnie celowosciowa to moze by przeszlo? W koncu prawda jest taka ze
    ustawodawca nie przewidzial takiej sytuacji .
    A poza tym inwestycja byla realizowana ciagle od 6/04 do 02/05 co prawda
    protokol przekazania jest z 02/05 no ale w trakcie pracy chyba cos
    nabywalem??;-)
    Co o tym sadzisz?

  • 4. Data: 2005-03-04 22:45:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Mar 2005, jarmulowicz krzysztof wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^
    >+ opodatkowanych przez 6 m-cy od daty 1 nabycia)

    Rozumiem iż chodzi o coś opartego o art. 93 ustawy i że minister
    postawił sprawę tak że jeśli *nie* sprzedasz (nic) to nalezy się
    zaliczka - a w razie sprzedaży zaliczki niet ?? (ustawa odnosi
    się wyłącznie do relacji data nabycia - data odliczenia *bez*
    żadnych "opóźnień o pół roku").
    No to ja ministra nie rozumiem :>

    >+ Jesli przyjac ze pierwsze nabycie to fv. zaliczka spelnie wymogi

    IMVHO nie bardzo... :(
    Zaliczka ma oddzielną podstawę prawną do powstania obowiązku podatkowego
    właśnie niezwiązaną z "nabyciem".
    Natomiast jest inna sprawa: "nabycie" rzeczy określonej co do tożsamości
    (numery seryjne itp) jest możliwe *bez* "wydania" jej nabywcy.

    IMHO jest możliwy taki stan, że:
    - z umowy wynika przeniesienie własności ("nabycie") PRZED przeniesieniem
    posiadania ("wydania") na rzecz nabywcy
    - "wydanie" jest poprzedzone wg umowy zaliczką

    Art. 7.1 za "dostawę" rozumie (IMO wbrew rozumieniu tego słowa :))
    "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel".
    Poplątane toto.
    Bo do jednego worka powrzucano *również* 7.1.2 (czyli wszelkie
    postacie dzierżawy, najmu, użyczenia....) *najczęściej* wymagające
    "wydania", ale przecież nie zawsze... podobnie jak owo "przeniesienie
    prawa" :(

> [...]
    >+ dlaczego podatnik ma ponosic negatywne skutki prawne braku szczegolowych

    A to jest problem :[ ale nie urzędnika :[

    >+ tak sie zastanawiam jak bym w pismie zastosowac
    >+ wykladnie celowosciowa to moze by przeszlo?

    Trzeba by uznać iz wykładnia językowa nie wyjaśnia sprawy.
    A IMO niestety wyjaśnia: zaliczka jest osobną podstawą prawną do
    powstania obowiązku podatkowego :(

    >+ Co o tym sadzisz?

    ...z braku innych pomysłów - "nie powinno zaszkodzić" :)
    A nuż US się przychyli...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)