  • 11. Data: 2017-07-06 16:04:58
    Temat: Re: Fa nie na tego klienta w maju a JPK
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-07-06 o 00:56, papuga pisze:

> [...]
    > podzespołów i białek), stosujemy bardzo ogólnikowe terminy.
    >
    > 1/ ---- "Anulujecie tę sprzedaż"
    > 2/ ---- "i wystawiacie nową fakturę na prawidłowe dane"
    > 3/ ---- "To tylkjo kwestia dokumentów do towaru WZ-RW itp."
    > 4/ ---- "Takie same ruchy w JPK"
    > 5/ ---- "skonsultować te ruchy w swocih US ... tylko na żywo z konkretną
    > osobą obsługująca ten NIP"
    >
    > Co mam napisać? - "o ja durny, przecież to jest banał" ?
    >
    > Bardzo interesująco zapowiada się [5/] - "na żywo", było już kilku na
    > żywo, drodzy byli, zawsze coś znaleźli,... No własnie chodzi o to by

    I dlatego chcesz wykonywać jakieś chaotyczne operacje, żeby zamaskować
    prawdziwy stan rzeczy? Żeby potem więcej się tłumaczyć czy żeby nie
    konsultować
    czegoś z US na żywo?

    > Zaproponuj kroki, podyskutujemy publicznie, tylko mam problem, ciut
    > "zmienne" IP ;) i moge odpowiadać z poślizgiem bom zajęty strasznie
    > naprawami systemu :) aktualnej "demokracji ludowej".

    Nie jest to pospolita sytuacja, która jest w poradnikach, ale nie rozumiem
    dlaczego chcecie wykonywać jakieś ruchy, które mają służyć maskowaniu czegoś
    żeby ktoś czegoś nie zobaczył w dokumentach czy w JPK.
    Dlatego zróbcie na odwrót - po kolei- to co zrobiliście źle.
    I to zaproponowałem. Zawsze możesz iść do jakiegoś doradcy podatkowego
    zapłacić i oczekiwać rozwiązań.

    1. Anulowanie faktury - to się robi jednym ruchem - albo kupcie sobie
    pieczątkę z napisem :-). Do tego kilka zdań objasnienia, żebyś za ileś
    lat wiedział co i dlaczego.

    2. Wystawiasz fakturę na prawidłowe dane klienta - oczywiście z datą
    dzisiejszą -
    do dokumentów WZ z dnia wydania towaru. Tak jakbyś dokumentował stan
    faktyczny.
    Sprzedałeś towar, wydałeś go ale nie wystawiłeś faktury - tak jakbyś
    zapomniał.
    Natomiast wystawiła Ci się jakaś przypadkowa faktura, którą rozliczyłeś
    ale potem anulowałeś.
    I taki ciąg zdarzeń, które powinny juz być prostsze analizuj.

    3. Czy tu coś potrezba poprawiać - chyba nie - jeśli tak, to popraw

    4a - klient niestety musi zrobić korekty, bo odliczył VAT z jakiegoś kwitka
    - tu nie pomoże nic -

    4. W JPK - nic się nie robi - daje się to co rzeczywiście miało miejsce
    w rejestrach

    5. z tego możesz zrezygnować jak nie umiesz rozmawiać z urzedem :-)

    Daj znać jak Ci poszło, jak wrócę za tydzień z urlopu to przeczytam.

  • 12. Data: 2017-07-06 16:07:57
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-07-06 o 13:01, papuga pisze:

    > Teraz zostaje klient. Kupił dajmy 60 pozycji na fv za 10tys. zł.
    > Sprzedawał to na FV i paragony.
    > Z FV coś tam można kombinować, gorzej z paragonami, sfiskalizowane i
    > wycofać się nie da z urządzeń.
    > Sprzedawał towar, którego formalnie nie miał.

    Jak to nie miał?
    Przecież dostał od Ciebie - jeśłi nie było dokumentów
    do sprzedaży tupu WZ - to niech ta faktura robi za WZ.
    Nie ma przepisów co do zmian dokumentów WZ, więc sobie teraz popraw.

  • 13. Data: 2017-07-06 17:49:39
    Od: Kviat

> [...]

    > Tylko przekreślić? nie, do bani, system nadal ja będzie wszędzie
    > uwzględniał (i wysyłał w jpk).
    > Jakiegoś "Anulowana" w systemie nie ma.
    > Czyli trzeba wyksięgować i "skasować" fakturę w systemie (a wydruk
    > przekreślić i opisać "Anulowana").
    > Stany magazynowe wrócą, trzeba wypisać jakieś RW/WZ, ale chyba nie
    > miesiącem maj. Albo nie wypisywać RW, tylko FV w lipcu.
    > Robi się dziura w numeracji faktur, wysyłamy jpk_vat bez niej, robimy
    > korekte deklaracji, stanów magazynowych na koniec miesiąca w cenach
    > zakupu też(?), drukować ryzę papieru (sic) dziennika,

    Straszne kombinacje alpejskie :)

    Fakty są takie:
    Faktura została wprowadzona do obrotu. Faktura ta dokumentuje prawdziwą
    transakcję.
    Więc nie ma podstaw do anulowania jakiegokolwiek dokumentu.

    (Osobnym tematem i nieco na boku jest "powrót stanów magazynowych" po
    skasowaniu faktury. To problem informatyczny systemu, a nie księgowy.
    A już całkowicie nie rozumiem mieszania do tego typu operacji dokumentów
    RW...)

    Czyli w skrócie: co do zasady to sprzedawca powinien wystawić fakturę
    korygującą.

    Na końcu posta jest link do interpretacji, która dopuszcza wystawienie
    *noty przez nabywcę* w przypadku gdy następuje sukcesja prawna nabywców.
    (Osobną sprawą jest to, co sąd miał na myśli pisząc "(...)czy też
    podobnymi przypadkami" i dalej "NSA trafnie zauważył, że korekta w tym
    zakresie wywołuje skutki, jeżeli nie zachodzi ryzyko oszustwa lub
    nadużycia".

    I z treści tych poniższych fragmentów wynika, że organy podatkowe mają
    gdzieś, czy program komputerowy umożliwia wystawienie takiej korekty
    (danych nabywcy) czy nie umożliwia. Ma to zrobić zgodnie z przepisami
    prawa, a jak to zrobi, to już jego problem.

    Co do JPK:
    http://www.comarch.pl/erp/zmiany-prawa/jednolity-pli
    k-kontrolny/jpk-pytania-i-odpowiedzi/

    "36. Jak należy uwzględnić korektę nabywcy na fakturze sprzedaży gdzie
    zmienić w JPK i rejestrze , w jakim okresie?

    Zależy od przyczyny korekty. Zasadniczo - zmiana nabywcy jest dokonywana
    fakturą korygującą (lub notą korygującą) i nie wpływa to na JPK_VAT.
    Faktura korygująca (na bieżąco) zostanie uwzględniona w JPK_FA jak każda
    inna faktura."

    Co do faktur korygujących nabywcę wystawianych przez *sprzedawcę*:

    http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/faktura/74257
    4,Jak-skorygowac-bledne-dane-nabywcy-na-fakturze.htm
    (najbardziej interesujące zapisy są na następnych stronach)

    "W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach
    nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je
    skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie
    noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży.
    W przypadku, gdy *błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze,
    nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym
    sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury
    korygującej przez sprzedawcę.*"

    I to:
    "Ponadto, należy zaznaczyć, że występujące w systemie księgowym
    ograniczenia nie mogą mieć wpływu na prawidłowość wystawianych
    dokumentów. W związku z tym, to Wnioskodawca jest zobowiązany do
    stosowania metod pozwalających na dokumentowanie przeprowadzonych
    transakcji zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym zakresie.
    Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do wystawienia faktury korygującej
    fakturę pierwotną do zera wyłącznie ze względu na ograniczenia systemu
    księgowego.

    Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych
    przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skorygowanie błędu polegającego
    na nieprawidłowym wskazaniu nazwy, NIP i adresu nabywcy powinno nastąpić
    poprzez wystawienie faktury korygującej, zawierającej dane określone w
    art. 106j ust. 2 ustawy, w szczególności wskazującej jako przyczynę
    korekty błędne określenie danych nabywcy oraz prawidłową treść
    korygowanych pozycji, czyli prawidłowe dane nabywcy. Nieprawidłowym
    byłoby w takim przypadku wystawienie faktury korygującej ,,do zera" i
    ponowne wystawienie faktury zawierającej już prawidłowe dane nabywcy."

    http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/faktura/73812
    8,Zmiana-nazwy-nabywcy-na-fakturze-tylko-w-formie-fa
    ktury-korygujacej.html

    "Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za nieprawidłowe,
    wskazując, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany
    podmiotu umowy sprzedaży. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu
    jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

    Na powyższą interpretację podatnik wniósł skargę do WSA w Gdańsku, który
    oddalił skargę, podzielając stanowisko organu."

    Co do *not* korygujących nabywcę wystawianych przez nabywcę.

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/4F83722B10

    "Nie ma jednak przeszkód, by pomyłki co do nabywcy były korygowane przez
    nabywcę notą korygującą. Zgodzić się należy z organem, że co do zasady
    korekty co do oznaczenia nabywcy nie mogą prowadzić do wskazania
    zupełnie innego podmiotu niż uwidoczniony w fakturze pierwotnej, *chyba
    że wiąże się to z pomyłkowym jego oznaczeniem, a nie ze świadomym
    działaniem w tym zakresie wystawcy faktur. Pomyłki takie odnosić się
    więc mogą przede wszystkim do przypadków związanych z następstwem
    prawnym, czy też podobnymi przypadkami.* W orzecznictwie sądów
    administracyjnych przyjmuje się bowiem, że w tych przypadkach w których
    doszło do sukcesji praw czy obowiązków, w przypadku błędnego określenia
    na fakturze osoby nabywającej towar czy usługę, nie ma przeszkód do
    skorygowania tego błędu poprzez wystawienie przez nabywcę noty
    korygującej (vide wyroki NSA z 22 października 2015 r. sygn. akt I FSK
    1131/14 oraz WSA w Poznaniu z 17 maja 2013 r. sygn. akt I SA/Po 221/13,
    dostępne w Centralnej Bazie Orzeczeń NSA). W wyroku w sprawie sygn. akt
    I FSK 1131/14 NSA trafnie zauważył, że korekta w tym zakresie wywołuje
    skutki, jeżeli nie zachodzi ryzyko oszustwa lub nadużycia. Stanowisko
    zaprezentowane w powołanych wyżej wyrokach Naczelny Sąd Administracyjny
    rozpoznający przedmiotową skargę kasacyjną w pełni podziela."

    "(...)to zgodzić należy się ze stanowiskiem Sądu pierwszej instancji, że
    wystawienie faktury przez podatnika na Samodzielny Publiczny Zakład
    Opieki Zdrowotnej zamiast na Powiat stanowi pomyłkę, która stosownie do
    treści art. 106k ust. 1 u.p.t.u. może być skorygowana notą korygującą.
    Trudno w takiej sytuacji przyjąć, by zachodziło ryzyko oszustwa, czy też
    nadużycia."

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 14. Data: 2017-07-06 18:15:51
    Od: Kviat

    W dniu 2017-07-06 o 17:49, Kviat pisze:

    Naprowadziło mnie to jeszcze do takiego linka.
    http://www.forumsubiekta.pl/subiekt/faktura-koryguja
    ca-na-dane-nabywcy/

    Tutaj ktoś się skarży, że w SubiekcieGt nie ma możliwości wystawienia
    takiej korekty faktury. Otóż jest. Podaję przepis:

    1. Sprzedaż -> Korekty sprzedaży
    2. Dodaj -> Dodaj korektę do nieistniejącego
    Tutaj możemy wpisać numer faktury korygowanej, właściwego nabywcę o raz
    przyczynę korekty (od wersji 1.34 SubiektaGt)

    Może komuś się przyda.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 15. Data: 2017-07-06 18:35:24
    Od: Kviat

    W dniu 2017-07-06 o 18:15, Kviat pisze:
> [...]
    >
    > Tutaj ktoś się skarży, że w SubiekcieGt nie ma możliwości wystawienia
    > takiej korekty faktury. Otóż jest. Podaję przepis:

    Tak sobie przeczytałem porady "eksperta" z tego forum i aż mi się włosy
    zjeżyły :)

    Ekspert:
    "Skoro stosujecie raporty kasowe, to niestety wymaga to usunięcia
    raportów do feralnej daty, poprawy i na nowo utworzenia raportów kasowych."

    Użytkownik:
    "Dziękuje je za informacje, no właśnie i tutaj jest problem z poprawą
    raportów kasowych, bo sporo czasu to było temu i pozatwierdzane i
    poprzerzucane do Rewizora"

    Tylko siąść i płakać :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 16. Data: 2017-07-06 21:12:13
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]

    > transakcję.
    > Więc nie ma podstaw do anulowania jakiegokolwiek dokumentu.

    Patrz niżej

> [...]

    > nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym
    > sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury

    A czym technicznie różni się anulowanie faktury
    (w sensie księgowym) i wystawienie nowej na ten prawidłowy podmiot?
    Jeśli zrobi to zgodnie z tym dopuszczeniem sprzedawca, to na to samo
    wychodzi.
    W sensie dokonanych operacji będzie to to samo.

  • 17. Data: 2017-07-06 21:48:15
    Od: Kviat

    W dniu 2017-07-06 o 21:12, cef pisze:

> [...]
    > wychodzi.
    > W sensie dokonanych operacji będzie to to samo.

    Powadzenie zapisów rachunkowych, ksiąg rachunkowych, rejestrów itp.
    zostało po coś wprowadzone. Chodzi nie tylko o techniczną stronę, chodzi
    również o zachowanie i rejestrowanie rzeczywistych zdarzeń
    gospodarczych, a nie tworzenie fikcji.
    Nie da się anulować faktu, że nabywca towar otrzymał.

    Wydajesz towar, wykonujesz czynność opodatkowaną, wystawiasz fakturę
    (to, że z błędnymi danymi to inna sprawa).
    Teraz anulujesz fakturę, czyli tworzysz pierwszą fikcję. Niejako
    dokumentujesz fakt nieistniejącej czynności.
    Następnie wystawiasz drugą fakturę, czyli kolejny raz dokumentujesz
    nieistniejącą czynność.
    (zwróć proszę uwagę, że pierwsza faktura została wprowadzona do obrotu)

    Z kolei korekta ilościowa faktury (do zera) znowu byłaby dokumentowaniem
    nieistniejącej czynności. Bo przecież klient nie zwrócił towaru i drugi
    raz go nie dostał.

    Pozostaje korekta danych nabywcy. I taka korekta dokumentuje rzeczywiste
    zdarzenie: prostuje ewidentną pomyłkę.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 18. Data: 2017-07-06 23:05:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 6 Jul 2017 17:49:39 +0200, Kviat napisał(a):

    > Straszne kombinacje alpejskie :)
    >
    > Fakty są takie:
    > Faktura została wprowadzona do obrotu.

    I tak, i nie. Wypisany na niej nabywca tej faktury nie otrzymal.

    >Faktura ta dokumentuje prawdziwą transakcję.

    Ale w falszywy sposob.
    Czyli nie dokumentuje, bo wymienionemu nabywcy nic nie dostarczyles.

> [...]
    > RW...)
    > Czyli w skrócie: co do zasady to sprzedawca powinien wystawić fakturę

    Teoretycznie tak. Tylko ze wymieniony na dokumencie nabywca mowi, ze
    nie chce o tym nic slyszec - nie dostal ani towaru, ani faktury, wiec
    nie bedzie ksiegowal tez korekty. I wracamy do poczatku.

> [...]

    > nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym
    > sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury

    A kiedy przyjdzie prosba o wyjasnienie z US, bo im sie JPK nie
    zgadzaja ?

> [...]
    > byłoby w takim przypadku wystawienie faktury korygującej ,,do zera" i
    > ponowne wystawienie faktury zawierającej już prawidłowe dane nabywcy."

    Ciekawe, co na to system analizujacy JPK :-)

    J.

  • 19. Data: 2017-07-07 07:11:48
    Od: Kviat

    W dniu 2017-07-06 o 23:05, J.F. pisze:

    > I tak, i nie.

    Tylko tak.
    Nabywca _towaru_ fakturę otrzymał. Przynajmniej tak zrozumiałem.

    > Wypisany na niej nabywca tej faktury nie otrzymal.

    I bardzo dobrze. Nie miał jej otrzymać. Gdyby ją otrzymał, to wtedy ta
    faktura dokumentowałaby fikcję, przecież towaru nie kupił i go nie dostał.

    > Ale w falszywy sposob.

    Że co? Jaki fałszywy sposób? O czym Ty piszesz?
    Zresztą przytoczyłem interpretacje (a w nich przepisy) i nawet tam
    zauważają, że _pomyłki_ z niewłaściwym oznaczeniem nabywcy _na_fakturze_
    się zdarzają. I naprostowanie tego w postaci korekt (bądź not), to nie
    są sprawy karne, ani karno skarbowe.

    > Czyli nie dokumentuje, bo wymienionemu nabywcy nic nie dostarczyles.

    Ale nabywca _towaru_ dostał towar.
    Zdarzeniem gospodarczym nie jest wystawienie faktury. Zdarzeniem
    gospodarczym jest sprzedaż towaru.

    > Teoretycznie tak. Tylko ze wymieniony na dokumencie nabywca mowi, ze
    > nie chce o tym nic slyszec - nie dostal ani towaru, ani faktury, wiec
    > nie bedzie ksiegowal tez korekty. I wracamy do poczatku.

    Nie przeczytałeś ze zrozumieniem.
    Sprzedawca wystawia korektę dla nabywcy _towaru_.
    Błędnie oznaczony nabywca na fakturze nie ma i nie powinien mieć z tym
    nic wspólnego.

    k-kontrolny/jpk-pytania-i-odpowiedzi/

    4,Jak-skorygowac-bledne-dane-nabywcy-na-fakturze.htm

    > A kiedy przyjdzie prosba o wyjasnienie z US, bo im sie JPK nie
    > zgadzaja ?

    Czytaj uważnie:
    "Faktura korygująca (na bieżąco) zostanie uwzględniona w JPK_FA jak
    każda inna faktura."

    A jak przyjdzie prośba o wyjaśnienie, to napisze wyjaśnienie. To nie
    koniec świata i za to nie idzie się do więzienia. Podatnik ma prawo (i
    obowiązek) korygować swoje błędy. Byleby robił to w sposób prawidłowy.

    > Ciekawe, co na to system analizujacy JPK :-)

    Nic. System dostanie korektę. A jak algorytmowi zapali się czerwona
    lampka, to najwyżej poproszą o wyjaśnienie.

    Fakturę korygującą możesz wystawić gdy:
    1) Sam się zorientujesz
    2) Albo gdy zorientuje się US i Cię do tego zmusi

    Najgorsze co w takiej sytuacji podatnik może zrobić to kombinowanie z
    anulowaniami, korektami "do zera" i wystawianiem kolejnej faktury,
    cofaniem (czyli kasowaniem) jakichś raportów kasowych czy czegoś tam
    jeszcze innego i generowanie ich od nowa itd.

    Sprawa jest prosta jak drut, a tu w wątku padają jakieś dziwne porady
    kombinacji i wachlowania dokumentami...
    Całą sprawę załatwia zgodnie z prawem wystawienie _jednego_ dokumentu:
    korekty faktury sprzedaży w zakresie danych nabywcy. 2 minuty roboty.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 20. Data: 2017-07-07 07:31:59
    Od: Kviat

    W dniu 2017-07-07 o 07:11, Kviat pisze:

    > Całą sprawę załatwia zgodnie z prawem wystawienie _jednego_ dokumentu:
    > korekty faktury sprzedaży w zakresie danych nabywcy. 2 minuty roboty.

    No tu trochę przesadziłem, bo trzeba jeszcze przeksięgować rozrachunki
    itp...
    Bo w systemie i rejestrach będzie "wisieć" należność od jednego
    kontrahenta, a kasa wpłynie od prawidłowego i będzie miał "nadpłatę". Na
    kontach księgowych będzie niezerowe saldo.
    Ale to chyba oczywiste i każda księgowa/księgowy doskonale wie jak to
    się robi. Też jednym dokumentem.

    Pozdrawiam
    Piotr