  • 1. Data: 2008-02-04 20:03:51
    Temat: Faktura VAT - elektroniczna i bez podpisu
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    Witam

    Dzisiaj mialem dyskusje (ulga na internet) wsrod znajomych - jak to
    jest z fakturami:
    - bez podpisu
    - elektronicznymi (przysylanymi emailem)

    Na jakiej podstawie prawnej mozna takie faktury odliczac itd?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2008-02-04 22:21:23
    Temat: Re: Faktura VAT - elektroniczna i bez podpisu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2008, Rafal M wrote:

> [...]
    > - bez podpisu
    > - elektronicznymi (przysylanymi emailem)
    >
    > Na jakiej podstawie prawnej mozna takie faktury odliczac itd?

    A mógłbyś zajrzeć do archiwum?
    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group%3A*.
    podatki
    Bo chyba nikomu się nie chce po raz 735...
    W skrócie: podpisywać *z powodu podatków* nie trzeba.
    Elektroniczna to jest f-ra *z podpisem certyfikowanym*, tzw.
    "PDF w mailu" (bez certyfikatu) to są *dane do faktury*, a opis
    stanowisk, poglądów oraz wyjaśnień US i wyroków NSA jest właśnie
    w archiwum.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-02-05 12:02:47
    Od: "b...@g...com" <b...@g...com>

    On 4 Lut, 23:21, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
> [...]
    > "PDF w mailu" (bez certyfikatu) to są *dane do faktury*, a opis
    > stanowisk, poglądów oraz wyjaśnień US i wyroków NSA jest właśnie

    niezupelnie. wnioskowac by mozna z Twojej wypowiedzi, ze jak nie ma
    podpisu kwalifikowanego, to jest niewazna.
    tymczasem jest spor i rozne interpretacje roznych urzedow, a i NSA nie
    wypowiedzialo sie jednoznacznie (o ile cos sie nie zmienilo od roku
    mniej wiecej).

  • 4. Data: 2008-02-05 12:24:42
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    b...@g...com pisze:

> [...]
    > tymczasem jest spor i rozne interpretacje roznych urzedow, a i NSA nie
    > wypowiedzialo sie jednoznacznie (o ile cos sie nie zmienilo od roku

    Nie do końca tak. Faktura w pliku który nie jest podpisany podpisem
    kwalifikowanym nie jest fakturą VAT - taki dokument nie ma żadnej
    wartości dopóki nie zostanie wydrukowany. Tu nie ma żadnych sporów.

    Spór jest o to, czy fakt, że to odbiorca a nie wystawca drukuje fakturę
    z pliku (oczywiście cały czas mówimy o pliku bez podpisu
    kwalifikowanego) nie powoduje nieważności faktury papierowej.

    Swoją drogą sam problem jest absurdalny i powstał tylko w wyniku zadania
    przez kogoś tak durnego pytania. US sam by na to nie wpadł ale zawsze
    znajdzie sie uczynny podatnik.

    Kontroli VATowskim mam kilka rocznie, nigdy nikt nie pytał jak faktura
    dotarła do odbiorcy. Zreszta często sama nie wiem, dostaję paczkę faktur
    od klienta i ta wydrukowana przez niego z PDFa niczym sie nie wyróżnia.
    Po fakturze nie widać gdzie i na jakiej drukarce została wydrukowana.
    Przy braku wymogu podpisywania faktury przez odbiorcę często wystawca
    wysyła w formie papierowej sam oryginał - kopia nigdy "nie widzi" odbiorcy.

    Trzeba mieć tendencje samobójcze, żeby pokazać kontroli fakturę zakupu
    przesłaną w pliku zamiast papierowej.
    Naprawdę, dywagacje które tutaj ktoś prowadził na temat złośliwego
    odbiorcy który nie wydrukuje faktury są śmieszna, przecież to odbiorca
    poniesie konsekwencje. Taka głupota powinna być karalna.
    Wystawca zawsze może stwierdzić, że wysłał plik na życzenie klienta,
    czysto informacyjne, do akceptacji itd a fakturę papierową zwykłym
    listem. Ups, Poczta Polska zeżarła, zdarza się.

    Nie popadajmy w paranoję.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2008-02-06 08:23:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Feb 2008, Maddy wrote:

    > Naprawdę, dywagacje które tutaj ktoś prowadził na temat złośliwego odbiorcy
    > który nie wydrukuje faktury

    M.in. ja prowadziłem.

    > są śmieszna, przecież to odbiorca poniesie konsekwencje.

    W jaki sposób np. ryczałtowiec nie VATowiec może ponieść konsekwencje?
    :O
    On może tylko posłużyć za *dowód* (z zeznań), że to o czym opowiada
    sprzedawca (a co proponujesz nizej) niekoniecznie jest prawdą.

    Wyraźnie *zakładałem* iż:
    - US zechce się przyczepić
    - wystawca "PDFów zamiast faktur" wystawia tego więcej, więc nie jest
    w stanie "z głowy" zapodać prawdopodobnego "wysłania"
    - sprzedawcy (przynajmniej niektórzy) *potwierdzą* że drukują sobie sami
    - ma klientów którzy "drukują sami" i POTRZEBUJĄ tych faktur
    - nie jest świadom, że co poniektórzy ich NIE POTRZEBUJĄ, więc mogą
    nie wydrukować (za to mogą stanowić wdzięczne źródło zeznań dla US).

> [...]
    > informacyjne, do akceptacji itd a fakturę papierową zwykłym listem. Ups,

    Zdarza się, ale nie przypadku kiedy *nie wiesz*, jak powiedzieć - komu
    się wysłało, a komu nie :]
    Bo jak taki sprzedawca powie że "wysłał do A, B, C i D pocztą", a US ma
    ich zgodne zeznania że dostali w PDFIE (przy czym tylko C nie wydrukował)
    to już nie tak prosto.

    > Nie popadajmy w paranoję.

    IMO z tym można się zgodzić w zakresie, w jakim sam US nie zechce się
    przyczepić. Niewykluczone, że niczym ponad zarzutem o "nieprawidłowe
    wystawienie f-ry" sie nie wykaże (bo VAT wykazany od transakcji,
    udokumentowany, odprowadzony itepe).
    I nie wątpię, że jeśliby to się zdarzyło, to będzie to "przypadek rzadki"
    (całkiem jak u kogoś co to sobie linuksa do EST wpisał :>).
    Ale ... chce się komuś zwiedzać WSA/NSA, żeby zwalczyć możliwe dziwne
    zarzuty?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-02-07 10:09:43
    Od: Wildcat <v...@g...com>

    On 4 Lut, 21:03, Rafal M <r...@g...com> wrote:
> [...]
    > - bez podpisu
    > - elektronicznymi (przysylanymi emailem)
    >
    > Na jakiej podstawie prawnej mozna takie faktury odliczac itd?

    Sprzedawca, który chce przy przekazie faktur korzystać z systemów
    komputerowych, jest zobligowany do stosowania przepisów rozporządzenia
    Ministra Finansów z 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz
    przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania
    oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli
    skarbowej tych faktur, a także przepisów ustawy z dnia 18 września
    2001r. o podpisie elektronicznym Nie jest możliwe wystawianie
    kontrahentowi faktury i pobieranie jej przez system elektorniczny,
    drukowanie przez obie strony na papierze i traktowanie jako dokumentu
    na piśmie. W związku z tym nie ma też możliwości, aby odliczyć podatek
    naliczony z tych dokumentów. Dopiero w miesiącu otrzymania faktury
    papierowej od srzedawcy możliwe jest zaliczenie jej w koszty.

  • 7. Data: 2008-02-07 13:42:38
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Wildcat pisze:
    [ciach]
    > Dopiero w miesiącu otrzymania faktury
    > papierowej od srzedawcy możliwe jest zaliczenie jej w koszty.

    Proszę nie mieszać pojęć. Nie "zaliczenie w koszty" a odliczenie
    podatku naliczonego.
    Ujęcie w koszty nie jest zależne od tego kiedy otrzymało sie dokument a
    tylko od tego czy się go w ogóle posiada.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2008-02-07 19:31:14
    Od: Wildcat <v...@g...com>

    On 7 Lut, 14:42, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Maddy
    >
    > --
    > *** Stosujesz sie do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***

    Jezeli juz mamy byc tacy skrupulatni, to nie "odliczenie podatku
    naliczonego" ale obniżenie podatku należnego o podatek
    naliczony....Poza tym jeżeli czegos nie mozesz wliczyc w koszty w
    dochodowym, to nie mozesz tez w VAT, więc na jedno wychodzi.

  • 9. Data: 2008-02-07 20:09:50
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Wildcat pisze:

> [...]
    > naliczony....Poza tym jeżeli czegos nie mozesz wliczyc w koszty w
    > dochodowym, to nie mozesz tez w VAT, więc na jedno wychodzi.

    Ale fakt że nie możesz odliczyć VAT nie oznacza, że nie można wliczyć w
    koszty a przy dużej dozie dobrej woli to właśnie dało się z twojej
    wypowiedzi wyczytać.
    Bo bez przykładania dobrej woli to w tekście po prostu mieszałeś pojęcia.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 10. Data: 2008-02-07 22:44:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Feb 2008, Wildcat wrote:

> [...]
    [...]
    > Jezeli juz mamy byc tacy skrupulatni,

    ...dobra, pomijam...

    > Poza tym jeżeli czegos nie mozesz wliczyc w koszty w
    > dochodowym, to nie mozesz tez w VAT, więc na jedno wychodzi.

    Nie wychodzi na jedno, przecież sprawa dotyczyła TERMINU odliczenia,
    a prawo do odliczenia VAT zależy od MOŻLIWOŚCI uznania za KUP
    (a nie od terminu w którym to uznanie jest możliwe!)
    Z tego, że coś będzie mogło być KUP dopiero w styczniu nie wynika
    że nie wolno odliczyć VAT w grudniu (i vice versa, jeśliby taka
    "kombinacja" się zdarzyła z powodu spóźnionego odebrania f-ry).
    Pasuje? ;)

    pzdr, Gotfryd