  • 1. Data: 2007-10-23 07:54:06
    Temat: Faktura elektronicznie (RP)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    "Na e-fakturze musi być specjalny podpis"
    http://www2.rp.pl/artykul/64018.html
    ...czyli opis wyroku WSA.

    Wszystko mi się zgadza, z jednym wyjątkiem.
    Tekst: "sprzedawca skłonny jest udostępnić im swój serwer, z którego
    mogliby drukować sobie faktury, *zapłacić za nie* i odliczyć wynikajšcy
    z nich VAT."
    Jak rozumieć "zapłacić za nie"?
    Zlecający wydruk ZAPŁACIĆ za zrobienie wydruku FAKTURY?
    Sugerowałoby to ścieżkę o której pisałem, mianowicie zlecenia
    wykonania wydruku!
    Niby można podejrzewać, ze chodzi o "zapłacenie kwoty przedstawionej
    na fakturze" (ale to ZA USŁUGĘ lub ZA TOWAR, a nie ZA FAKTURĘ przecież!
    Tekst że *fakturę* się płaci rozumiem, że *za fakturę* już
    niekoniecznie, wrrrr!) więc czuję się skołowany :]

    Czy ja mam z tego rozumieć, że NIE MOŻNA powierzeć wykonania takiego
    wydruku? Czyli że np. ktoś z zarządu spzoo albo właściciel DG OF
    muszą drukować te f-ry *osobiście*?
    Zastrzegam, że na .prawo mi pokazali palcem przepis, który RZECZYWIŚCIE
    stanowi, że "czynności sądowe" są wykonywane przez sędziego lub
    powierzane *pracownikom* sądu, no i w takim przypadku nie mam pytań:
    nie wolno ich powierzać niepracownikom (a ściślej - wolno powierzyć,
    tylko będą nieskuteczne prawnie).
    Jeszcze nigdzie nie napotkałem na taki przepis odnośnie faktur!
    Może ktoś wyjaśnić, czy ja źle czytam (że Polkomtel po prostu dał
    "weźcie wydrukujcie sobie jako ODBIORCY", a nie jako *moi przed-
    stawiciele*), czy dla odmiany rzeczywiscie istnieje przepis który
    *pracowników* przedsiębiorcy jakoś specjalnie sytuuje w zakresie
    powierzenia wydruku faktury?
    Bo z tego by wynikało, że albo j.w. f-ry musi wystawiać przedsiebiorca
    (a nie jego pracownik), albo istnieją przepisy wskazujące pracowników
    jako jedynych mogących reprezentować przedsiębiorcę w zakresie wystawiania
    f-r, a wtedy osoba wystawiająca nie mogłaby np. być zleceniobiorcą.

    Ktoś coś wie i poświeci przepisem?
    :)

    pzdr, Gtofryd

  • 2. Data: 2007-10-24 07:24:47
    Temat: Re: Faktura elektronicznie (RP)
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Nie jest to już pierwszy podobny wyrok. To co mnie dziwi to fakt, że jak
    dotąd w żadnej z tych spraw ani sądy, ani podatnicy, ani reprezentujący ich
    prawnicy nie próbowali uzasadniać, że wydruk faktury jest wykonywany na
    zlecenie wystawcy. Czyżby uważali, że uzasadnienie to jest z góry skazane
    na odrzucenie? A moze boją się nieodpłatnych świadczeń?

  • 3. Data: 2007-10-24 08:52:41
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Tekst że *fakturę* się płaci rozumiem, że *za fakturę* już
    > niekoniecznie, wrrrr!) więc czuję się skołowany :]

    IMHO jasne jest że w tym kontekście zapłata "za fakturę" to jest "opłacenie
    faktury", "zapłacenie kwoty przedstawionej na fakturze" czy jak tam go
    zwał.

    > Czy ja mam z tego rozumieć, że NIE MOŻNA powierzeć wykonania takiego
    > wydruku? Czyli że np. ktoś z zarządu spzoo albo właściciel DG OF
    > muszą drukować te f-ry *osobiście*?
    [...]
> [...]
    > jako jedynych mogących reprezentować przedsiębiorcę w zakresie wystawiania
    > f-r, a wtedy osoba wystawiająca nie mogłaby np. być zleceniobiorcą.

    Wydaje mi się że nie ma takiego przepisu. Pewnie Polkomtel niefortunnie
    zadał pytanie USowi: zamiast "czy mogę zlecić klientowi wydruk faktury",
    to "czy mogę klientowi wysłać fakturę elektronicznie". IMHO US i sąd nie
    miał wyjścia, na tak postawione pytanie musiał odpowiedzieć tak jak
    odpowiedział :).

    Ponadto, gdyby to miało być zlecenie klientowi wydrukowania faktury,
    musiałoby to być choćby zawarte w umowie. A za takie zlecenie to się jakieś
    wynagrodzenie należy (albo podatek od nieodpłatnego czegośtam), kto wie czy
    się jakiś ZUS by nie przyplątał, a pewnie jeszcze cała kupa innych
    przypadłości prawnych.

    Wygląda więc że Polkomtel postanowił zagrać vabank, i spróbować za pomocą
    interpretacji wprowadzić pojęcie faktury elektronicznej w wersji light. Nie
    udało się :(

    p. m.

  • 4. Data: 2007-10-24 09:31:26
    Od: <s...@a...pl>

    http://gsmonline.pl/portal/news/news.jsp?s0n_id=1824
    7

    Era też coś kombinuje w tym temacie...

  • 5. Data: 2007-10-24 10:35:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Oct 2007, s...@a...pl wrote:

    > http://gsmonline.pl/portal/news/news.jsp?s0n_id=1824
    7

    > Era też coś kombinuje w tym temacie...

    Zacytuję: "Era wprowadziła dla abonentów indywidualnych [...]"
    ...oraz: "Będą mogli zobaczyć również fakturę, logując się na stronie
    www.era.pl"
    Słowa "wydruk" nie widać!
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-10-24 10:41:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Oct 2007, mvoicem wrote:

> [...]
    > to "czy mogę klientowi wysłać fakturę elektronicznie". IMHO US i sąd nie
    > miał wyjścia, na tak postawione pytanie musiał odpowiedzieć tak jak

    Zgoda.
    Pytanie które już zadał jureq: jest oczywiste, że w takim układzie
    JEŚLI o coś pytać, to o zlecenie ze strony zobowiązanego do wystawienia.
    Dlaczego nikt tak nie stawia pytania?

    Podejrzewam że wiem: nikt nie chce przyjąć do wiadomości rzeczy
    oczywistej, że wtedy on odpowiada za skutki niewydrukowania lub
    nieprawidłowego wydrukowania (np. z podmienioną kwotą) takiej
    faktury.
    Albo prawnicy z "dużych" z założenia odrzucają takie ryzyko, i ci
    dla ktorych jest to jasne nie pytają.

    > Ponadto, gdyby to miało być zlecenie klientowi wydrukowania faktury,
    > musiałoby to być choćby zawarte w umowie.

    Zgoda.

    > A za takie zlecenie to się jakieś wynagrodzenie należy

    IMO nie - bo to jest część umowy.
    Jak każesz kafelkarzowi wykafelkować łazienkę, to też mu wystawiasz
    kwitek za to że tę łazienkę (jako pomieszczenie) zajął?
    Niemniej brałem taką możliwość pod uwagę, szukając sensu w "zapłaceniu
    ZA fakturę".

    > Wygląda więc że Polkomtel postanowił zagrać vabank, i spróbować za pomocą
    > interpretacji wprowadzić pojęcie faktury elektronicznej w wersji light.

    Ano :)

    > Nie udało się :(

    Niestety :(

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-10-24 22:30:59
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 23 Oct 2007 09:54:06 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > z nich VAT."
    > Jak rozumieć "zapłacić za nie"?
    > Zlecający wydruk ZAPŁACIĆ za zrobienie wydruku FAKTURY?

    I ten, który tę fakturę sobie wydrukuje, wysyła temu pierwszemu fakturę w
    tej samej formie, zatem kolejna faktura za wydrukowanie faktury... Paranoja
    jakaś...
    A może to środek do napędzania koniunktury? ;>

    > Sugerowałoby to ścieżkę o której pisałem, mianowicie zlecenia
    > wykonania wydruku!
    [...]
> [...]
    > jako jedynych mogących reprezentować przedsiębiorcę w zakresie wystawiania
    > f-r, a wtedy osoba wystawiająca nie mogłaby np. być zleceniobiorcą.

    Ja nie wiem, ale nie wiem też czegoś innego, więc tu się spytam, a co?! ;p

    Bo poczytałam sobie w tej najświeższej dyrektywie 2006/112/WE o fakturach
    elektronicznych art. 232 i tam w ustępie 1 mowa jest o tym, że państwa
    członkowskie akceptują faktury, pod warunkiem autentyczności pochodzenia
    itd. i dalej jest takie ładne "cuś":

    "faktury mogą być jednak przesyłane lub udostępniane drogą elektroniczną
    przy zastosowaniu innych metod, z zastrzeżeniem ich akceptacji przez
    zainteresowane państwo lub państwa członkowskie".

    Czyli co? Gdyby tak MF chciało, to wystarczyłoby dookreślić w przepisach
    naszych wewnątrzkrajowych i ten podpis elektroniczny można by jakoś
    "ominąć"? Przynajmniej w transakcjach krajowych, na przykład?

    Ale to chyba za proste by było, więc piszę chyba tylko sobie, a muzom :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 8. Data: 2007-10-25 07:21:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Oct 2007, Jagna wrote:

> [...]
    > naszych wewnątrzkrajowych i ten podpis elektroniczny można by jakoś
    > "ominąć"? Przynajmniej w transakcjach krajowych, na przykład?

    IMO zdecydowanie tak.
    I jakby za tym stało mające "argumenty", zainteresowane konkretnym
    zyskiem lobby, to dajmy na to wzorem umów bankowych dałoby się coś
    takiego załatwić: klient RAZ przystępuje do systemu akceptując
    pisemnym oświadczeniem że wprowadzenie identyfikatora i pinu
    uznawane jest za jego dyspozycję.
    Powołałem się na banki, bo o ile umowę j.w. może zawrzeć każdy, to
    już skutki dla osób trzecich w umowie "byle kogo z byle kim"
    a takiej umowy z bankiem nie są tożsame.
    Da się? - da się. Trzeba chcieć.

    > Ale to chyba za proste by było, więc piszę chyba tylko sobie, a muzom :)

    Powinno być nie "a muzom" lecz "a szkoda" :)

    pzdr, Gotfryd