  • 1. Data: 2007-02-01 22:09:34
    Temat: Faktura z podpisem a przesłana dodatkowo jako PDF
    Od: Mirek <m...@o...pl>

    Klientom zwykle przesyłam faktury pocztą, czasami jednak zdarzy się
    jakaś zwłoka, strajk poczty albo zaginięcie listu. Czy legalne jest
    _dodatkowe_ przesyłanie faktury w PDFie?

    Moje wnioskowanie:
    - faktura wysłana pocztą z podpisem jest dokumentem ofkoz;
    - paktura w PDFie nie jest dokumentem, staje się nim po wydrukowaniu;
    - nielegalne jest wystawienie dwóch oryginałów faktury;
    Czy poprawne są wnioski:
    - przesłanie dodatkowo PDFa jest legalne;
    - kontrahent popełnia przestępstwo drukując kolejny oryginał??? A ja
    popełniam w takim przypadku pomocnictwo??

    Moje wątpliwości wzbudza fakt, że żadna ze znanych mi firm świadczących
    usde nie wystawia faktur z podpisem i jednocześnie nie udostępnia PDFa -
    tylko jedno z tego. Może mi to ktoś łopatologicznie wyjaśnić, bo przez
    takie pierdoły tylko problemy się robią. :)

    pzdr

  • 2. Data: 2007-02-01 22:18:58
    Od: "Rafal..." <r...@i...arpa>

    Użytkownik "Mirek" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > udostępnia PDFa - tylko jedno z tego. Może mi to ktoś łopatologicznie
    > wyjaśnić, bo przez takie pierdoły tylko problemy się robią. :)

    IMO nie powinieneś wysyłac dwóch różnych, w sensie papierowej podpisanej
    i pdf, od kiedy nie trzeba podpisywac fv, w zasadzie mozesz wysłać
    klientowi pdfa (oryginał), niech sobie sam wydrukuje, jak wydrukuje 10
    razy - jego sprawa, 10 razy tego i tak nie bedzie księgował, ale jeśli
    ty wysyłasz papierową, która się różni od wysłanej w pdfie, własnie
    podpisem, to w razie jakiejś kontroli IMO ty będziesz miał przechlapane,
    choć może konsekwenci z tego by wielkich nie było, nie wiem nie znam
    się, bo jeśli kwotowo będa się zgadzać, to chyba nie ma problemu, ale
    nie sądzę, żeby to przeszło bez echa.

    --
    Rafał - Tarnów
    rafal.tarnow ( małpa ) gazeta.pl

  • 3. Data: 2007-02-01 22:50:14
    Od: Mirek <m...@o...pl>

    Rafal... napisał(a):
> [...]
    > choć może konsekwenci z tego by wielkich nie było, nie wiem nie znam
    > się, bo jeśli kwotowo będa się zgadzać, to chyba nie ma problemu, ale

    Hmmm, to kiepsko. Dobrze, że własnie powstrzymałem się od wysyłki.

    Oczywiście chodziło o wysyłkę tej samej faktury tylko w dwóch
    postaciach. Oryginał papierowy z podpisem i PDF pochodzą dokładnie z
    tego samego źródła, programu księgowego, i mają dokładnie ten sam
    wyglądi zawartość (oczywiście kwoty i przedmiot faktury ten sam).
    Wygląda to tak jakby oryginał został wydrukowany dwa razy z tym, że
    jeden egzemplarz dodatkowo został podpisany. Czyli to przestępstwo, tak?

    pzdr

  • 4. Data: 2007-02-01 22:57:41
    Od: "Rafal..." <r...@i...arpa>

    Użytkownik "Mirek" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > Wygląda to tak jakby oryginał został wydrukowany dwa razy z tym, że
    > jeden egzemplarz dodatkowo został podpisany. Czyli to przestępstwo,
    > tak?

    Niech sie ktos jeszcze wypowie, ale ja sądzę, że o ile nie przestępstwo,
    to raczej niedopuszczalne zjawisko i nie praktykowane, jeśli chcesz
    wysłać "dwie" to raczej staraj się, żeby były _identyczne_, a że podpis
    nie jest teraz wymagany, ani pieczątka, to spokojnie róznież zwykłą
    pocztą możesz wysłać niepodpisaną... pytanie tylko: "po co" w takim
    przypadku, skoro klient sam może wydrukować.

  • 5. Data: 2007-02-01 23:05:07
    Od: Mirek <m...@o...pl>

    Rafal... napisał(a):
> [...]
    > pocztą możesz wysłać niepodpisaną... pytanie tylko: "po co" w takim
    > przypadku, skoro klient sam może wydrukować.

    Sens jest (byłby) taki, że fakturę podpisaną klient sobie zażyczył a
    mnie to nie robi żadnego problemu, więc mu ją wysyłam. Jednak w
    przypadku, kiedy są jakieś opóźnienia lub problemy z zaginioną przesyłką
    chciałem mu ją wysłać mailem w PDFie.

    W takim razie myślę, że pomysł zmodyfikuję o tyle, że mailem w PDFie
    wyślę duplikat faktury. To jak rozumiem jest w pełni legalne i rozsądne,
    tak? :)

    pzdr

  • 6. Data: 2007-02-01 23:11:53
    Od: "Rafal..." <r...@i...arpa>

    > W takim razie myślę, że pomysł zmodyfikuję o tyle, że mailem w PDFie
    > wyślę duplikat faktury. To jak rozumiem jest w pełni legalne i
    > rozsądne, tak? :)

    Była dyskusja tu niedawno - nie mozesz wystawić duplikatu, jeśli klient
    nie wystąpił do ciebie z takim wnioskiem.... innymi słowy wystawienie
    oryginału i od razu duplikatu nie jest dobrym pomysłem ;-)

  • 7. Data: 2007-02-02 08:46:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Feb 2007, Mirek wrote:

> [...]
    > - nielegalne jest wystawienie dwóch oryginałów faktury;
    > Czy poprawne są wnioski:
    > - przesłanie dodatkowo PDFa jest legalne;

    Dotąd się zgadzam.
    Wypadałoby jeszcze uściślić czym jest ów PDF: moim zdaniem są do "dane
    do faktury".
    Mniej więcej tak samo, jakby je przedyktować przez telefon.

    > - kontrahent popełnia przestępstwo drukując kolejny oryginał??? A ja
    > popełniam w takim przypadku pomocnictwo??

    I tu *jest* pewien problem :)
    Jak wiesz (jest w archiwum) stoję na stanowisku że "wydruk przez klienta"
    (na podstawie posłanych danych) jest legalny o tyle, o ile nie jest
    zabronione zlecenie wydruku f-ry w imieniu wystawcy.
    Skoro mogę zatrudnić pracownika i kazać mu drukować f-ry, skoro mogę
    wynająć firmę 3. i zlecić jej drukowanie - znaczy że mogę to samo zlecić
    *w ramach* umowy klientowi.
    Trzeba IMO pamiętać jednak o zasadach wyrażonych np. w art. 429 czy 430
    KC, czyli ponoszeniu odpowiedzialności przez zleceniodawcę.
    Czyli wystawca f-ry, a ściślej zobowiązany do jej wystawienia, odpowie za
    to czy zobowiązanie zostało wykonane.

    No i teraz mamy sprawę "pomocnictwa", czyli pytanie: "po co posłał Pan
    nabywcy obraz f-ry ułatwiający wydrukowanie czegoś co przypomina
    oryginał"?
    Przyznam ze nie wiem jak jeża ugryźć, bo przecież co nie zabronione jest
    dozwolone, a i taki cel jak świadomość odbiorcy, żeby wiedział ile ma
    zapłacić (mimo nieotrzymania prawidłowej formy pisemnej) ew. przypomnienie
    mu że będzie zaraz miał należność :) IMO jest uzasadniony.

> [...]
    > nie wystawia faktur z podpisem i jednocześnie nie udostępnia PDFa - tylko
    > jedno z tego. Może mi to ktoś łopatologicznie wyjaśnić, bo przez takie

    Obawiam się że nie może ;) (a ściślej każde wyjaśnienie pociągnie za sobą
    stos zastrzeżeń).
    Błędem konstrukcyjnym naszych przepisów jest postawienie na uszach albo
    może na nosie (bo nie głowie, nie jest "odwrotnie", jest ortogonalnie
    do sensu) pojęć "oryginał" i "kopia" faktury. "Oryginalna kopia" to
    przecież szczyty słowotwórstwa (a przecież kopia oryginału nie jest tym
    czym chce rozporządzenie, bo zawiera słowo "oryginał" :>, którego
    obecność na oryginale jest przecież zbędna - widział ktoś napis
    "oryginał" na banknocie albo wekslu??).
    Powinna być "faktura wystawiana w kilku egzemplarzach, minimum tyle ile
    wymaga transakcji" i już. Zdaje się że w cywilizowanych krajach tak mają.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-02-02 08:49:40
    Od: "joan" <g...@o...eu>

    > W takim razie myślę, że pomysł zmodyfikuję o tyle, że mailem w PDFie wyślę
    > duplikat faktury. To jak rozumiem jest w pełni legalne i rozsądne, tak? :)

    Zamiast duplikatu wyslij fakture pro-forma.
    pozdr.
    joan

  • 9. Data: 2007-02-02 08:52:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Feb 2007, Rafal... wrote:

> [...]
    > pdfa (oryginał), niech sobie sam wydrukuje, jak wydrukuje 10 razy - jego

    A moim zdaniem nie.
    Dlaczego?
    A kto miał wystawić fakturę?
    Zlecił tę czynność, tak?
    To odpowiada za prawidłowe wykonanie czynności czy nie?
    :)

    Popatrz na to tak: jak zlecisz prowadzenia "papierków" doradcy albo
    ksiegowemu, to *nic* nie zdejmuje z Ciebie odpowiedzialności za to
    że "papierki" wystawi prawidlowo!
    Ani wobec urzędów, ani wobec klientów.
    To w Twoim imieniu są wystawiane fkatury i deklaracje, jak w wyniku
    nieprawidlowych wystawien wyjdzie że klient np. nie miał prawa odliczyć
    VAT bo coś-tam, to *ty* za to odpowiesz.
    A że później "wg umowy" sobie ściągniesz ową kwotę (albo i nie :>) to
    już Twoja sprawa.

    > 10 razy tego i tak nie bedzie księgował :)
    > ale jeśli ty wysyłasz
    > papierową, która się różni od wysłanej w pdfie, własnie podpisem, to w razie
    > jakiejś kontroli IMO ty będziesz miał przechlapane

    Moment.
    A czym jest taki "pedeef"?
    Znaczy tak formalnie... opisz co to jest, aby ów opis pozwalał na
    czepianie się wysyłającego :)
    Sugeruję, że tego iż PDF jest fakturą nie chciałeś powiedzieć?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-02-02 08:56:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Feb 2007, Mirek wrote:

    > Oryginał papierowy z podpisem i PDF pochodzą dokładnie z tego samego źródła,
    > programu księgowego, i mają dokładnie ten sam wygląd

    Mówisz że f-ra "na papierze" *wygląda* tak samo jak f-ra np. na pendrive?
    Jak dla mnie na papierze jest bardzo cienka, ale rozłożona na dużej
    powierzchni i dobrze ją widzę, na pendrive nie dość że cienka to jeszcze
    tak poupychana, że bez mędrca szkiełka i oka jej nie widzę. Wcale :)
    To że postać na pendrive OPISUJE wygląd:

    > i zawartość

    ...a to inna sprawa.

    > (oczywiście
    > kwoty i przedmiot faktury ten sam). Wygląda to tak jakby oryginał został
    > wydrukowany dwa razy

    Moment, PDF jest wydrukowany?

    > z tym, że jeden egzemplarz dodatkowo został podpisany.
    > Czyli to przestępstwo, tak?

    Dwa *wydruki* pewnie tak :(

    Postawię tezę do dyskusji:
    - skoro przyjmuję że PDF *nie* jest fakturą (a danymi do f-ry), zaœ zlecający
    ew. wydruk odpowiada za skutki (wydrukowania lub niewydrukowania), to
    przy przysyłaniu "PDFa", będšc œwiadomym że *istnieje* praktyka wysyłania
    f-r w celu wydruku przez klienta, należy zadbać o to aby klient był
    œwiadomy że otrzymany PDF *nie* ma służyć do wydruku (skoro posyłamy
    mu własny wydruk) oraz trzeba dopełnić w tym celu "starannoœci".

    Ile tej "starannoœci" ma być, inaczej mówišc czy starczy jak w tytule
    lub treœci maila będzie zapis "treść f-ry w celach informacyjnych, nie
    do wydruku" czy taka uwaga ma być w samej treści f-ry, żeby wzorem
    amerykańskich spraw o ugotowanie kota w mikrofalówce drukujący nie
    mógł się tłumaczyć iż nie widział że na wydruku wylazł mu w poprzek
    napis (fontem o rozmiarze 32pica, bold) "trąbo, to nie ma być
    drukowane bo dostaniesz papier"?
    :)

    pzdr, Gotfryd