    From: "Terrmit" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Faktury, remanent, koszty i dochód
    Date: Fri, 15 Apr 2005 13:29:15 +0200

    Witam,

    Spotkałem się ostatnio z moim starym znajomym, który
    tak jak i ja prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie.
    Obydwaj jesteśmy na VAT i KPiR.
    Rozmawialiśmy o księgowaniu zakupów i sprzedaży ale
    pewnych rzeczy nie rozumiem. Mój znajomy twierdzi,
    że gdy sprzedaje zakupiony wcześniej towar (np. kartę
    graficzną) wraz z usługą (montaż), to nie musi pisać na
    fakturze jaki to jest towar (np. Radeon 9550 Saphire),
    tylko pisze np. instalacja karty graficznej.
    Mnie się wydawało, że trzeba się rozliczyć z każdego
    zakupionego i zaksięgowanego towaru pomimo, że
    nie mamy obowiązku prowadzić magazynu i na fakturze
    wyszczególnić osobno towar i usługę. Poza tym chyba
    nie można sobie napisać po prostu "części komputerowe",
    tylko trzeba wypisać co to za części i w jakiej ilości.
    Oprócz tego zastanawiam się, jak on wylicza swój dochód.
    Przecież musi w tym celu znać koszty, a więc także
    wartość remanentu początkowego i wartość remanentu
    na koniec roku kalendarzowego.
    Ja koszty wyliczam zawsze ze wzoru:
    (+) remanent początkowy
    (+) koszty zakupu
    (+) koszty uboczne zakupu
    (+) pozostałe wydatki
    (-) remanent na koniec roku (31 grudnia)
    Aby to zrobić muszę wiedzieć jaka jest wartość w cenach
    zakupu posiadanych towarów. Robiłem też remanent
    u siebie na koniec roku, mimo, że u mnie zwykle
    zostaje zaledwie kilka sztuk różnych towarów.

    Poza tym gdy mój znajomy nie wystawia faktury za
    towar (kupiony na fakturę), bo klient jej nie chce,
    to nie księguje takiej sprzedaży. Twierdzi, że jak nie
    ma faktury, to on nie ma co księgować.
    Ja w takiej sytuacji wystawiam dowód wewnętrzy
    na sprzedaż nieudokumentowaną, i ten dokument
    księguję.
    Obawiam się, że postępowanie znajomego nie jest
    zgodne z przepisami. A może to ja zbyt mocno się
    przejmuję i niepotrzebnie obciążam się biurokracją?
    On twierdzi, że u niego była już 3 razy kontrola z US
    i "nie przyczepili się" do niczego.

    Co o tym sądzicie, bo szczerze mówiąc po tym
    spotkaniu z nim mam jakieś dziwne mieszane uczucia
    i nie wiem, czy on robi źle, czy ja jestem frajer :-/

    Pozdrawiam,
    Sławek

    --
    Spamerom dziękuję. Usuń literę v z adresu e-mail.