  • 1. Data: 2016-03-10 20:32:57
    Temat: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam serdecznie.

    DG, KPIR, VAT, VAT-UE

    Mam kilka wątpliwości, bardzo proszę osoby zorientowane o podpowiedzi i wskazówki.
    Z góry z całego serca dziękuję i przepraszam za długi list i być może banalne
    pytania.

    Wątpliwości: rozliczanie faktur z freelancer . com (australijski serwis pośredniczący
    w zleceniach pomiędzy klientem, a wykonawcą).

    1. Dostaję zlecenie (np. napisanie małego skryptu PHP czy pozyskanie danych z WWW) od
    klienta z Australii np. za 50 AUD. Wykonuję pracę, klient wpłaca kasę, serwis pozwala
    wypłacić kasę w PLN na konto firmowe.

    a) czy fakturę wystawiam na 50 AUD bez VAT (eksport usług?)
    - czy na fakturze ma być VAT 0 czy np. czy w ogóle brak kolumny ?
    - jaki typ transakcji (jeśli ktoś życzliwy ma Małą Księgowość RP) "poza
    terytorium kraju" to dobry wybór?

    b) czy od razu w adnotacji na fakturze mogę podać, kurs średni NBP z poprzedniego
    dnia roboczego i wpisać PLN i to księgować (bez faktury Wewnętrznej?).

    c) Czy zawsze muszę robić różnice kursowe (tak zawsze / tak, jeśli jest dodatkowy
    przychód / nie, jeśli nie chcę)?

    d) czy o czymś trzeba jeszcze pamiętać?

    2. Freelancer pobiera prowizję w wysokości 10% od kwoty zlecenia. Wystawia swoje
    faktury jest na nich mój numer VAT UE. Kwota jest (w przypadku punktu 1) 5 AUD.

    a) robię fakturę wewnętrzną wg. kursu średniego NBP z poprzedniego dnia
    roboczego.

    b) księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
    odliczam.

    3. Co, jeśli klientem będzie:

    a) klient z PL
    - kwota zlecenia np. 123 to brutto? I mam od niej odliczyć 23% VAT?
    czyli wystawić na 100 netto?

    b) klient z UE (bez VAT UE)

    - czy jest tak samo jak w PL?
    - księguję (w Małej Księgowości RP) jako "wewnątrzwspólnotową",
    "poza terytorium kraju" czy "art 100" ?
    - w formularzu VAT-UE chyba nie muszę tej transakcji dodawać?

    c) klient z UE z VAT-UE (sprawdzany w VIES)

    - nie dodaję VATu, na fakturze piszę o reverse charge,
    - czy VAT 0%, np. czy brak kolumny?
    - księguję jako art.100
    - umieszczam to w formularzu VAT-UE

    4 Freelancer ma różne płatne usługi dodatkowe, które rozlicza od razu w PLN
    a) przykładowo zrobienie testu/egzaminu umiejętności np. SQL
    kosztuje 20 PLN

    na fakturze nie ma informacji o wysokości VAT

    - czy takie faktury mogę też księgować (czy lepiej dać sobie spokój i nie
    kombinować) podobnie jak w punkcie 2.

    - Czy faktura wewnętrzna jest potrzebna?

    Czy o czymś jeszcze warto pomyśleć?

    Bardzo dziękuję za poświęcony czas.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2016-03-11 16:31:10
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-10 o 20:32, Adam pisze:

> [...]
    > - czy na fakturze ma być VAT 0 czy np. czy w ogóle brak kolumny ?
    > - jaki typ transakcji (jeśli ktoś życzliwy ma Małą Księgowość RP) "poza

    Eksport usług to już znikł z ustawy dość dawno temu,
    faktura bez VAT - nie podlega VAT, nie mam Malej Księgowości, ta
    pasuje, ale może są inne

    > b) czy od razu w adnotacji na fakturze mogę podać, kurs średni NBP z
    poprzedniego dnia roboczego i wpisać PLN i to księgować (bez faktury Wewnętrznej?).

    A po co faktura wewnętrzna akurat do tego?

    > c) Czy zawsze muszę robić różnice kursowe (tak zawsze / tak, jeśli jest dodatkowy
    przychód / nie, jeśli nie chcę)?

    Zawsze musisz.

    > d) czy o czymś trzeba jeszcze pamiętać?

    O imieninach Krystyny 13 marca? :-)

> [...]
    > roboczego.
    >
    > b) księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie

    Tak.

> [...]
    >
    > c) klient z UE z VAT-UE (sprawdzany w VIES)
    >
    > - nie dodaję VATu, na fakturze piszę o reverse charge,

    a) Jak jesteś VATowcem, to nie ma dla Ciebie czegoś takiego w zasadzie
    jak kwota brutto przy omawianiu zleceń. Jest netto i rozliczenie VAT.

    b) i c) - a co to jest "księguję jako art 100"?
    Art 100 jest od deklaracji (czy informacji) a nie definiuje typu transakcji
    wszystko będzie na VAT-UE

> [...]
    > kombinować) podobnie jak w punkcie 2.
    >
    > - Czy faktura wewnętrzna jest potrzebna?

    Można księgować, z rozliczeniem VAT

    > Czy o czymś jeszcze warto pomyśleć?
    >
    > Bardzo dziękuję za poświęcony czas.

    To pewnie nie koniec pytań.

  • 3. Data: 2016-03-11 20:34:35
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Dziękuję za odpowiedzi.

    przychód / nie, jeśli nie chcę)?

    > Zawsze musisz.

    Tu jest problem bo serwis sobie przeliczył kasę na PLN (z AUD) i za kilka dni mi ją
    wyśle. Najprawdopodobniej już w PLN. więc nie będę miał żadnego kwitu po jakim
    kursie.

    Gdybym dostał przelew walutowy bezpośrednio na konto (złotówkowe) to mam zawsze kwit
    z banku. Wpisuję to co ban konkretnie przelał (potrącając sobie prowizje czy tam
    przewalutowanie) i sprawę mam jasną.

    > O imieninach Krystyny 13 marca? :-)

    Dziękuję za przypomnienie ;)

    > a) Jak jesteś VATowcem, to nie ma dla Ciebie czegoś takiego w zasadzie
    > jak kwota brutto przy omawianiu zleceń. Jest netto i rozliczenie VAT.

    Tak, ale w serwisie defacto się posługuje kwotą brutto, a nawet większą (bo z
    prowizją serwisu) czyli
    - z wynegocjowanego 135 PLN
    - po odcięciu prowizji zostaje 123 PLN dla mnie (klient więcej nie zapłaci :)

    Teraz jak rozumiem muszę to rozliczyć jako 100 netto + VAT (wpłacić do urzędu)

    > b) i c) - a co to jest "księguję jako art 100"?
    > Art 100 jest od deklaracji (czy informacji) a nie definiuje typu transakcji
    > wszystko będzie na VAT-UE

    Takie typy transakcji w MK RP są :) jak rozumiem na jej podstawie program wypełnia
    VAT-UE albo i nie.

    > Można księgować, z rozliczeniem VAT

    Czyli księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
    odliczam. ? Czy taki elektroniczny "test/egzamin" podlega za usługę elektroniczną? w
    sumie jest automatyczny i przez internet ;)

    > To pewnie nie koniec pytań.

    Obawiam się, że nie

    dziękuję za cierpliwość i pomoc.

  • 4. Data: 2016-03-11 21:50:24
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-11 o 20:34, Adam pisze:

> [...]
    kwit z banku. Wpisuję to co ban konkretnie przelał (potrącając sobie prowizje czy tam

    Ale do wyliczenia różnic to wystarczy. Ksiegowałeś 100 dolarów po 3 zł
    (po kursie średnim nbp z poprzedniego roboczego) i to daje 300 zł a
    przelano 270zł.
    Czegoś tu nie rozumiem: "wyśle" to chyba przelewem, ale piszesz, że
    gdybym dostał przelew? To co przysyłają Ci z Australii złotówki w kopercie?

> [...]
    > - z wynegocjowanego 135 PLN
    > - po odcięciu prowizji zostaje 123 PLN dla mnie (klient więcej nie zapłaci :)

    Tak Ci się wydaje. To jest kwota netto.
    I od tych 135 zł rozliczasz VAT.
    12zł prowizji to jest zwykły koszt, też go rozliczasz od strony VAT.

    > Czyli księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
    > odliczam. ? Czy taki elektroniczny "test/egzamin" podlega za usługę elektroniczną?
    w sumie jest automatyczny i przez internet ;)

    A to już kwestia interpretacji.
    Jak ktoś dobrze czyta ustawę, to ma niskie stawki podatku.

  • 5. Data: 2016-03-12 00:01:04
    Od: Adam <a...@g...com>

    witam

    Dziękuję, za odpowiedzi i cierpliwość :)
    Zdaję sobie sprawę, że moje pytania mogą być dość naiwne, ale
    myślę, że mogą zainteresować dużą grupę osób.

> [...]
    > Czegoś tu nie rozumiem: "wyśle" to chyba przelewem, ale piszesz, że
    > gdybym dostał przelew? To co przysyłają Ci z Australii złotówki w kopercie?

    Klient (z dowolnego miejsca na świecie) płaci im w walucie w jakiej jest zlecenie
    (zwykle w walucie narodowej lub w USD). Kasę oni deponują u siebie. Po zrobieniu
    zlecenia przypisują mi ją na koncie (wirtualnie w serwisie) w walucie oryginalnej
    czyli powiedzmy te 100 AUD.
    W chwili wykazania chęci wypłaty przeliczyli AUD na złotówki (najprawdopodobniej,
    może pokazywali tylko orientacyjnie) bo nie wiem bo jeszcze przelewu nie dostałem
    (pierwszy przelew w serwisie jest o 15 dni opóźniony specjalnie, aby zapobiegać
    praniu kasy.)

    Więc jak przyjdą złotówki bez przewalutowania w banku (i bez tytułu jakiegoś że to 50
    AUD było) to jedyny "kwit" jaki to był kurs to zrzut ekranu od nich z serwisu (czy
    takie coś wystarczy?).

    Być może kasa przyjdzie w AUD i wtedy się dopiero zdziwię (barbarzyńskim kursem) ;)

    Ale będzie prostsza papierologia z różnicą kursową :)

    Dodatkowo przez prowizję, "egzaminy" i inne drobne opłaty kasy będzie mniej wypłacone
    niż nawet cena netto zlecenia, więc trudniej "kurs wyliczyć" czy też urzędnikowi
    udowodnić jaki był :)

    > Tak Ci się wydaje. To jest kwota netto.
    > I od tych 135 zł rozliczasz VAT.
    > 12zł prowizji to jest zwykły koszt, też go rozliczasz od strony VAT.

    Masz rację. Czyli jak klient z poza UE lub VAT UE to i tak VAT wyjdzie na zero.
    bo będzie przykładowo 100 AUD ~= 300 PLN i doliczę 23%, ale że tu sprzedaż poza unią
    więc VAT się wyzeruje.

    Z prowizją będzie art.28b i znów doliczę vat i później odejmę go więc się zeruję.

    Jedynie widzę problem jak UE (bez VAT UE) lub PLN. Wtedy jak rozumiem, że
    zlecenie było za 100 PLN ja dostałem 85 PLN (minimalna prowizja 15 PLN)
    to muszę do tych 100 PLN (netto?) doliczyć VAT i odprowadzić 23 PLN ?

    A prowizja 15 PLN będzie jako art.28b więc płatnik Australijski i VAT się wyzeruję.

    Czy dobrze mi się wydaję?

    Na razie oczywiście najbardziej mnie interesuje podatnik z poza unii.

    Bardzo dziękuję za poświęcony czas.

  • 6. Data: 2016-03-12 00:27:41
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/11/2016 5:01 PM, Adam wrote:
> [...]
    (pierwszy przelew w serwisie jest o 15 dni opóźniony specjalnie, aby zapobiegać

    Wypłata jest w takiej walucie w jakiej umowa.

    Wejedz do Finances i wybierz Withdraw Funds i zobacz czy masz opcję
    przelewu na konto w Polsce. Nawet jak masz to raczej ci sie to nie
    opłaci i jedyną sensowną opcją bedzie paypal, przewalutowywanie tam na
    złotówki i przelew z paypal na konto.

  • 7. Data: 2016-03-12 08:42:45
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witaj

    Dzięki za odpowiedź.

> [...]
    > przelewu na konto w Polsce. Nawet jak masz to raczej ci sie to nie
    > opłaci i jedyną sensowną opcją bedzie paypal, przewalutowywanie tam na

    Mam, zleciłem przelew kilka dni temu na konto złotówkowe w PL.
    Pewnie kurs średnio będzie opłacalny.

    Oni przeliczyli (tylko nie wiem czy orientacyjnie czy ostatecznie)
    z AUD na PLN.

    Znalazłem na liście transakcji dwie linijki w tabelce:

    Credit from currency conversion from $X (AUD) on rate: 2.78318 (PLN) PLN xx
    Debit from currency conversion into (PLN) from (AUD) -X

    Da się wygenerować do PDFa (trochę bez PL znaków i bez NIPa), może to starczy
    do zrobienia różnicy kursowej?

    Średni NBP 2,9227 a oni dali 2.78318.
    Nie wiem czy na Paypal byłby lepszy.

    BTW czy wystawiałeś fakturę klientowi za pomocą wewnętrznego mechanizmu
    Freelancer?

  • 8. Data: 2016-03-12 09:22:44
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-12 o 00:01, Adam pisze:

> [...]
    50 AUD było) to jedyny "kwit" jaki to był kurs to zrzut ekranu od nich z serwisu (czy

    Jeśli tylko możesz przyporządkować przelew do faktury, to wystarczy.
    Kiedyś dawno temu nie dawali nawet komunikatu swift jak był przelew
    tylko był wpływ od razu na konto w PLN po przewalutowaniu
    i nie było wiadomo po jakim kursie i ile i za co potrącili

    > Ale będzie prostsza papierologia z różnicą kursową :)

    Liczenie takie samo. Gorzej jest jak zaprowadzisz rachunek walutowy
    i zaczniesz liczyć różnice w walucie z zachowaniem fifo.

> [...]
    >
    > A prowizja 15 PLN będzie jako art.28b więc płatnik Australijski i VAT się wyzeruję.

    Ja bym tak zrobił.
    I nawet raz czy dwa zrobiłem, ale u mnie to incydentalne, więc się
    specjalnie
    nie zastanawiałem czy jest zgodnie z przepisami.
    Ale jeśli akurat z tego żyjesz i wpłaty takie będziesz miał na codzien
    to warto podrążyć. Podpowiem po raz drugi: kto umie czytać ustawę ten ma
    najniższe stawki.

  • 9. Data: 2016-03-12 20:13:59
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Jeszcze raz dzięki za odpowiedzi.

> [...]
    > tylko był wpływ od razu na konto w PLN po przewalutowaniu
    > i nie było wiadomo po jakim kursie i ile i za co potrącili

    Wygląda na to, że najprawdopodobniej serwis wewnętrznie przewalutował i wyśle
    złotówki a nie AUD.

    Fragment posta jaki wysłałem wcześniej, jako odpowiedź do Witek
    "
[...]

    czy takie coś wystarczy jako podkładka (jakby się ktoś przyczepił) dla kursu przy
    robieniu różnicy kursowej?

> [...]
    > nie zastanawiałem czy jest zgodnie z przepisami.
    > Ale jeśli akurat z tego żyjesz i wpłaty takie będziesz miał na codzien

    Na razie to pierwsza przygoda z tym serwisem, mam nadzieję to powtórzyć.
    Niemniej chciałbym poprawnie mieć papiery wypełnione dlatego dopytuję i staram się
    szukać info.

    Pozdrawiam.

  • 10. Data: 2016-03-12 23:58:07
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/12/2016 1:13 PM, Adam wrote:

    > Wygląda na to, że najprawdopodobniej serwis wewnętrznie przewalutował i wyśle
    złotówki a nie AUD.

    Kiedys tego nie mieli.

    > Na razie to pierwsza przygoda z tym serwisem, mam nadzieję to powtórzyć.
    > Niemniej chciałbym poprawnie mieć papiery wypełnione dlatego dopytuję i staram się
    szukać info.

    jak sie z nimi bawilem to mi polska papierkologia nie była potrzebna
    wiec tu ci nie pomogę.