  • 1. Data: 2017-04-19 15:21:30
    Temat: Gdzie FP w PIT
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Opłaty na FP przedsiębiorca może doliczyć do kosztów działalności.
    Gdy niektórzy ze wspólników (sp.j.) już nie płacą FP nie możemy wpisać
    tych opłat w koszty firmy bo okazało by się, że niektórzy wspólnicy
    zaniżyli swoje dochody (to, że inni zawyżyli zapewne nie ratowało by
    tych pierwszych od gniewu US).

    Nie widzę w PIT miejsca gdzie mógłbym w nie budzący wątpliwości
    (systemu/urzędnika) sposób dopisać opłaty na FP do kosztów.

    Ktoś przerabiał ten problem?
    P.G.

  • 2. Data: 2017-04-21 13:40:29
    Temat: Re: Gdzie FP w PIT
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-04-19 o 15:21, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    >
    > Nie widzę w PIT miejsca gdzie mógłbym w nie budzący wątpliwości
    > (systemu/urzędnika) sposób dopisać opłaty na FP do kosztów.

    A jak jeden wspólnik jeździ mercedesem a drugi maluchem,
    to ten pierwszy nie robi większym kosztów temu drugiemu?

    Dopisałbym gdziekolwiek.

  • 3. Data: 2017-04-21 15:49:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-04-21 o 13:40, cef pisze:

    > A jak jeden wspólnik jeździ mercedesem a drugi maluchem,
    > to ten pierwszy nie robi większym kosztów temu drugiemu?

    Ale to są koszty ponoszone przez firmę, a o FP znalazłem tylko info, że
    podatnik może sobie doliczyć te opłaty do swoich kosztów działalności.
    Ja rozumiem, że ten konkretny podatnik, a nie firma.

    > Dopisałbym gdziekolwiek.

    Tak zrobię - kwota kosztów przy przepisywaniu z załącznika do PITa się
    zmieni.
    P.G.

  • 4. Data: 2017-04-21 20:17:41
    Od: Kviat <null>

    W dniu 2017-04-21 o 15:49, Piotr Gałka pisze:

    > Ale to są koszty ponoszone przez firmę,

    Ale mercedesem i maluchem jeżdżą podatnicy, a nie firma...

    > a o FP znalazłem tylko info, że
    > podatnik może sobie doliczyć te opłaty do swoich kosztów działalności.

    I tak właśnie jest.
    Nie ma znaczenia, że ta działalność jest prowadzona wspólnie z kimś.

    > Ja rozumiem, że ten konkretny podatnik, a nie firma.

    Bo "firma" w sp.j. nie jest podatnikiem. Nie w sensie podatku dochodowego.
    Wspólnicy są podatnikami.

    Nie gdziekolwiek. W koszty działalności.
    A już na pewno nie w PIT konkretnego/konkretnych wspólników.
    Tak samo jak kosztów związanych z mercedesem nie wpisujesz do PITa
    wspólnika, który tym mercedesem jeździ.

    > Tak zrobię - kwota kosztów przy przepisywaniu z załącznika do PITa się zmieni

    Twoje pytanie wynika z niezrozumienia.
    FP (-53) to koszt dla działalności gospodarczej (jak koszt eksploatacji
    mercedesa), a pozostałe, emerytalne itd. (-51) oraz zdrowotne (-52)
    podlegają odliczeniu od dochodu/podatku _podatnika_ - niezależnie od
    tego czy ktoś prowadzi działalność gospodarczą.

    FP nie płaci "zwykły" pracownik na etacie. Tylko, ci co prowadzą
    działalność.

    Nie bez powodu w PIT-36/37 nie ma osobnej rubryki na FP, a na zdrowotne
    i emerytalne są.

    FP wrzucaj normalnie w koszty, jak rachunek za prąd czy telefon.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 5. Data: 2017-04-21 23:19:19
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    On Wed, 19 Apr 2017 15:21:30 +0200, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > tych pierwszych od gniewu US).
    >
    > Nie widzę w PIT miejsca gdzie mógłbym w nie budzący wątpliwości

    http://www.br-perfekta.pl/aktualnosc,skladki-na-fund
    usz-pracy-zaplacone-
    za-jednego-wspolnika.html

    https://www.podatki.biz/artykuly/fundusz-pracy-wspol
    nikow-spolek-
    osobowych-w-pkpir_4_24654.htm

    http://www.gazetapodatkowa.gofin.pl/mf-odpowiada-roz
    liczenie-skladki-na-
    fundusz-pracy-w-spolce,artykul,87620.html

    Jak wpiszesz w googlach "fundusz pracy wspólnika spólki jawnej" to może
    znajdziesz coś jeszcze.

    Zwracam tylko uwagę, że podany w pierwszym i drugim artykule sposób
    liczenia kosztów powinien być stosowany już w trakcie roku przy liczeniu
    zaliczki na PIT.

  • 6. Data: 2017-04-22 00:57:01
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-04-21 o 23:19, jureq pisze:

> [...]
    >
    > Zwracam tylko uwagę, że podany w pierwszym i drugim artykule sposób
    > liczenia kosztów powinien być stosowany już w trakcie roku przy liczeniu

    To jakiś bezsens jest.
    Dlaczego nie różnicuje się innych wydatków s.j. z których
    wspólnicy korzystają w różnym stopniu?
    Choćby jeżdżą róznymi samochodami czy korzystają z innej oferty
    operatora telekomunikacyjnego.

  • 7. Data: 2017-04-22 12:52:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    On Sat, 22 Apr 2017 00:57:01 +0200, cef wrote:

> [...]
    > korzystają w różnym stopniu?
    > Choćby jeżdżą róznymi samochodami czy korzystają z innej oferty

    A kto powiediał, że nie rożnicuje się? Żeby można je było różnicować
    potrzebny jest tylko odpowiedni zapis w umowie spółki o sposobie podziału
    zysku.

    Różnica między wydatkami, o których piszesz a FP jest taka, że są to
    wydatki Spółki służace osiąganiu dochodu przez Spółkę. Natomiast FP jest
    wydatkiem wspólnika służącym jego osobistym celom, który na podstawie
    ustawy o PIT może doliczyć do swojego kosztu uzyskania z działalności w
    Spółce i które w związku z tym powinien zaewidencjonować w KPiR Spółki.

  • 8. Data: 2017-04-22 14:40:03
    Od: Kviat <null>

    W dniu 2017-04-22 o 00:57, cef pisze:

    > To jakiś bezsens jest.

    Muszę przyznać, że też mi się tak wydawało.
    W pierwszym momencie nie wziąłem pod uwagę, że przecież można być
    wspólnikiem kilku spółek. I wtedy powstaje problem, dla której spółki FP
    płacony przez wspólnika byłby kosztem.
    Wrzucanie w koszty "po kawałku" do każdej spółki też byłoby dziwne.
    Więc jednak jest w tym jakiś sens :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2017-04-22 14:45:40
    Od: Kviat <null>

    W dniu 2017-04-21 o 20:17, Kviat pisze:

    > Ale mercedesem i maluchem jeżdżą podatnicy, a nie firma...

    > Twoje pytanie wynika z niezrozumienia.

    Jak widać, to moja odpowiedź była wynikiem niezrozumienia.
    To byłoby zbyt proste :)

    Ludzie w kosmos latają, pracują nad sztuczną inteligencją, a wymyślenie
    jasnych i prostych zasad podatkowych przerasta ich możliwości
    intelektualne...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2017-04-22 16:05:40
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-04-22 o 14:40, Kviat pisze:

> [...]
    > płacony przez wspólnika byłby kosztem.
    > Wrzucanie w koszty "po kawałku" do każdej spółki też byłoby dziwne.

    Jak zmienią przepis, że od "każdego udziału"
    czy tytułu płaci się osobno składkę (jak zdrowotną) to temat
    będzie klarowny :-)