  • 1. Data: 2012-07-22 14:48:35
    Temat: Grunt jako aport do SA - jak uniknac podatku?
    Od: pebesiak <P...@n...e>

    Chcialbym przedstawic pewna sytuacje. Jestem wlascicielem gruntu, ktory
    w przyszlosci bedzie warty ok. 10 razy wiecej niz cena, za jaka go
    kupilem. Chcialbym, aby ten grunt pokryl czesc kapitalu zakladowego
    spolki akcyjnej, juz w tej wyzszej wartosci.
    Moglbym oczywiscie wniesc go aportem, ale to oznacza podatek z tytulu
    dochodow z kapitalow pienieznych w wysokosci 19%.

    Czy jest jakas metoda unikniecia tej niedogodnosci? Jesli wnioslbym
    grunt do sp. z o.o., a pozniej, gdy juz jego wartosc bedzie wyzsza,
    wniosl udzialy sp. z o.o. do SA, to czy uniknalbym podatku? Czy najpierw
    musialaby nastapic aktualizacja wartosci aktywow sp. z o.o., co oznacza,
    ze powstalby dochod i koniecznosc zaplaty podatku od niego?

    Dziekuje za wszelkie podpowiedzi
    --
    PJ

  • 2. Data: 2012-07-22 16:31:30
    Temat: Re: Grunt jako aport do SA - jak uniknac podatku?
    Od: pebesiak <P...@n...e>

    On 22/07/2012 13:48, pebesiak wrote:
> [...]
    > musialaby nastapic aktualizacja wartosci aktywow sp. z o.o., co oznacza,
    > ze powstalby dochod i koniecznosc zaplaty podatku od niego?

    Jednym z rozwazanych przeze mnie sposobow bylaby konwersja
    wierzytelnosci na kap. zakl. Wg pewnego eksperta, ktorego opinie
    znalazlem w sieci:
    "Podwyzszenie kapitalu nastapiloby poprzez zobowiązanie się wspólnika do
    wniesienia wkładu pieniężnego. Kolejnym etapem jest w tym przypadku
    umowne potrącenie wierzytelności spółki o wniesienie wkładu pieniężnego
    z wierzytelnością wspólnika wobec spółki"

    Teoretycznie mozna by zatem podniesc kapital o dowolna kwote, ale:

    "Przyjmuje się jednak, iż taka forma spłaty wierzytelności jest
    dopuszczalna, jeżeli w chwili jej dokonywania spółka jest wypłacalna, a
    wartość podwyższonego kapitału znajduje odzwierciedlenie w jej aktywach".

    Jesli zatem w aktywach spolki od poczatku bylby ten grunt, to czy
    podwzyszenie kapitalu zakladowego w powyzszy sposob zostaloby
    zrejestrowane przez sad? W ten sposob do zaplaty bylby tylko PCC wg
    stawki 0,5% kwoty podwyzszenia kap. zakl.

    --
    PJ

  • 3. Data: 2012-07-24 23:36:35
    Od: pebesiak <P...@n...e>

    Znowu odpowiadam sam sobie, ale pisze to, bo moze ktos sie wypowie co do
    prawidlowosci rozumowania.

    Wiem juz, co zrobic. Podpisze ze spolka umowe dzierzawy gruntu
    spelniajaca warunki, o ktorych mowa w art. 4 ustawy o rachunkowosci,
    dzieki czemu spolka bedzie mogla zaliczyc ten grunt do swoich srodkow
    trwalych, a w pasywach wykaze odpowiedni zapis w pozycji "Zobowiazania
    dlugoterminowe wobec jednostek powiazanych". Grunt bedzie mogl byc
    prezentowany w bilansie w wartosci godziwej, co w praktyce oznacza wg
    wyceny rzeczoznawcy.

    Nastepnie umowe sie wypowie, zawierajac jednoczesnie nowa, gdzie czynsz
    dzierzawny za caly okres dzierzawy bedzie odpowiadal wartosci godziwej
    gruntu. Jednoczesnie nastapi podjecie uchwaly o podwyzszeniu kapitalu
    zakl. o kwote rowna wartosci godziwej gruntu i pokrycie go wplata
    pieniezna. Nastepnie wzajemna kompensacja wierzytelnosci i mamy
    zamierzony efekt - odpowiednia kwota zostaje przeksiegowana z pozycji
    "zobowiazania" na "kapital podstawowy", a po stronie aktywow nic sie nie
    zmieni, grunt pozostanie jako srodek trwaly.

    Czy sa tu jakies slabe punkty?

    --
    PJ