  • 1. Data: 2014-10-27 20:01:30
    Temat: Gumtree i faktura.
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Wystawiłem kilka płatnych ogłoszeń na gumtree.pl.

    Teraz chciałem fakturę, i okazuje się, że takowej nie ma.
    Jest tylko formatka, do której można wpisać cokolwiek i uzyskać wydruk:

    [Początek PDF]
    ===================================

    Strona 1

    Rachunek
    Informacje o kliencie:
    Nazwa
    użytkownika: Firma Jakaś Tam Spółka Nieodpowiedzialna
    Adres: ul. Nowa 23, 99-111 Miasto Kosmiczne
    NIP: 123-456-78-90
    Numer VAT:

    Informacje o płatności:
    Numer referencyjny: PL17000112xxxx
    Złożono zamówienie: 21/10/2014
    Adres e-mail: r...@x...xxx
    Forma płatności: P24

    Informacje o sprzedawcy:
    Marktplaats B.V.
    Wibautstraat 224
    1097 DN Amsterdam
    The Netherlands
    VAT ID: 803.603.307.B.01

    Szczegóły zamówienia
    Przedmiot Informacje o ogłoszeniu Koszt
    Ogłoszenie pilne #61270xxxx: Nazwa Ogłoszenia Zł 15,99
    Opłata za dodanie #61270xxxx: Nazwa Ogłoszenia Zł 10,00
    Podświetl ogłoszenie #61270xxxx: Nazwa Ogłoszenia Zł 9,99
    Zapłacono Łącznie: Zł 35,98

    To jest elektroniczny zapis dokonania zakupu Wydrukuj tę stronę i
    zachowaj ją.

    =======================================
    [Koniec PDF]

    Wpisać można cokolwiek.

    Wysłałem do nich kilka zapytań, w skrócie:

    __________
    Ja:

    "Proszę o wystawienie i wysłanie mailem faktury VAT za następujące
    ogłoszenia: xxxxx xxxxx xxxxx xxxx xxxxx

    Dane do faktury:

    Firma Handlowo-Usługowa (...)"

    _____________
    Odpowiedź Gumtree:

    "Jako firma zagraniczna nie pobieramy VATu w Polsce, dlatego też nie
    wystawiamy faktury VATu.

    Za dokonane płatności dostępne są tylko rachunki online. Jest to
    jednak także oficjalny dokument potwierdzający dokonanie zakupu, który
    również umożliwia rozliczenie płatności. Podane są wszystkie informacje
    handlowe dotyczące sprzedawcy i płatności. (...)"

    ____________
    Ja:

    "Nie potrzebuję rachunku.

    Proszę o wystawienie Faktury Wewnątrzunijnej dla następujących danych:
    (...)"

    ___________
    Odpowiedź Gumtree:

    "Tak jak pisaliśmy w poprzedniej korespondencji jako firma zagraniczna
    nie pobieramy VATu w Polsce, dlatego też nie wystawiamy faktury VATu.
    Wystawiamy jedynie rachunki, jest to jednak dokument wystarczający do
    rozliczenia płatności na naszej stronie i który z powodzeniem jest
    wykorzystywany przez innych użytkowników (...)"

    ___________
    Ja:

    "Chyba się nadal nie rozumiemy.

    W świetla aktualnie obowiązujących przepisów o rachunkowości - art.
    31a ustawy o VAT (obowiązujących w całej Unii europejskiej), to ja
    wystawiam Fakturę Wewnętrzną, niezbędną do rozliczenia podatku.

    Teraz rozmawiamy o dokumencie dotyczącym wewnątrzwspólnotowego nabycia
    usług. Artykułów dotyczących tego zagadnienia jest sporo, w razie
    potrzeby mogę podesłać.

    "Rachunek" drukowany przez strony Gumtree nie spełnia wymagań
    narzuconych przez prawo unijne.

    Proszę o wystawienie faktury unijnej - dane potrzebne do wystawienia
    takiego dokumentu podałem wcześcniej.
    Oczywiście faktura wewnątrzunijna nie zawiera podatku VAT"

    _______________
    Odpowiedź Gumtree:

    "Jesteśmy firmą zagraniczną bez siedziby i pobytu w Polsce, a VAT
    opłacamy w Holandii. Za dokonane płatności dostępne są tylko rachunki
    online. Jest to oficjalny dokument potwierdzający dokonanie zakupu.
    Podane są wszystkie informacje handlowe dotyczące sprzedawcy i płatności.
    Numer: to Numer referencyjny: PL1700.... jest on generowany przez nasz
    system.
    Data: Złożono zamówienie: 01/01/2014
    Data wystawienia: 01/01/14 - znajduje się w lewym górnym rogu, nad
    logo Gumtree

    Otrzymaliśmy informacje, że w takiej sytuacji, kiedy rachunki są
    zgodne z prawem holenderskim, muszą być uwzględnione przez instytucje
    podatkowe w Polsce. Wynika to z rozporządzeń unijnych.

    Poniżej przesyłam link do certyfikatu rezydencji. Dokument jest w
    formacie pdf. Można go zapisać na dysku i/lub wydrukować.
    2014 - http://goo.gl/bqEjv1

    Dziękujemy i proszę o wiadomość, jeśli rachunki zostaną odrzucone
    przez urząd podatkowy."

    _______________________
    _______________________

    Pytanie:

    Czy Gumtree ma rację?
    Czy wydruk, uzyskany przez wypełnienie formatki spełnia wymagania
    niezbędne, aby go wprowadzić do systemu?

    Moje zastrzeżenia:
    Do formatki można wpisać dowolne bzdury - i tak się wydrukuje, przykład
    jest na początku tego postu.
    Wprowadzone dane nie zapisują się w systemie, można edytować je i
    drukować dowolną ilość razy.

    Czy Gumtree to jakaś firma-krzak?
    Nigdzie nie widać maila (kontakt wyłącznie przez formatkę z ich strony),
    nigdzie nie widać telefonu. W odpowiedziach na pytania w miejscu "Imię i
    nazwisko" odpowiadającego jest wyłącznie imię.

    Jak ruszyć temat dalej?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2014-10-27 20:40:36
    Temat: Re: Gumtree i faktura.
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-10-27 o 20:01, Adam pisze:
> [...]
    > jest na początku tego postu.
    > Wprowadzone dane nie zapisują się w systemie, można edytować je i
    Prawdopodobnie Twoim problemem jest to, że jesteś "produktem" naszego
    systemu fiskalnego. Tobie po prostu nie mieści się w głowie, że dokument
    księgowy może być wyprodukowany ot tak, na kolanie, bez zaawansowanego
    systemu z nieulotną pamięcią, koniecznie plombowaną przez urzędnika. Ba!
    W głowie Ci się nie mieści, że ten dokument może być bez pieczątki,
    podpisu, odcisku palca itd itp. W wolniejszym świecie (nie napiszę
    "wolnym", bo takiego chyba nie ma) ludzie nie zaprzątają sobie głowy
    tego typu detalami :-) Wszystko jest przecież potwierdzone płatnościami
    elektronicznymi, więc nikt nie będzie kombinował z wprowadzaniem
    nieprawdziwych danych w formularz dla paru euro.

    Maciek

  • 3. Data: 2014-10-28 08:45:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-27 20:40, Maciek pisze:
> [...]
    > elektronicznymi, więc nikt nie będzie kombinował z wprowadzaniem
    > nieprawdziwych danych w formularz dla paru euro.

    A możesz napisać coś na temat?

    Podpisów nie ma już od ładnych kilku lat, podobnie pieczątek na fakturach.
    Nazwa "Faktura" czy Faktura VAT" też już nie obowiązuje.
    Jest już wreszcie rozróżnienie na "dokument elektroniczny" i "dokument
    wysłany drogą elektroniczną", nie potrzeba drukować faktur. I nie
    potrzeba systemu typu EDI-ECOD, aby otrzymać fakturę elektroniczną,
    wystarczy faktura w PDF-ie.
    Dalej: oznaczenie faktury "oryginał/kopia" w roku 2013 fakultatywne, w
    2014 nie znajduje odzwierciedlenia w ustawodawstwie, a nawet nie powinno
    go być (bo oba egzemplarze mają być identyczne).
    Są faktury uproszczone (tylko NIP, bez VAT-u w pozycjach).

    Maćku, akurat tak się składa, że to ja tłukę księgowym do głowy, że
    papier niepotrzebny ;)

    Pytanie nadal otwarte:
    Czy wydruk z Gumtree można wrzucić do systemu?
    Czy tylko w kolumnę 13 KPiR, czy też można na jego podstawie wystawić
    fakturę wewnętrzną?

    Jakimi ewentualnie przepisami się podeprzeć przy kolejnej rozmowie z
    Gumtree?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2014-10-28 10:13:00
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-10-28 o 08:45, Adam pisze:
    > Pytanie nadal otwarte:
    > Czy wydruk z Gumtree można wrzucić do systemu?
    > Czy tylko w kolumnę 13 KPiR, czy też można na jego podstawie wystawić
    > fakturę wewnętrzną?
    A czy można wrzucić do systemu wydruk aukcji Allegro? Czy można wrzucić
    "umowę sprzedaży" samochodu, która w naszej rzeczywistości często
    zastępuje rachunek (gdyż rachunku nie wystawi Ci żadna osoba "prywatna",
    bo "panie! ja żadnej firmy nie prowadzę")?

    Maciek

  • 5. Data: 2014-10-28 11:14:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-28 10:13, Maciek pisze:
    > A czy można wrzucić do systemu wydruk aukcji Allegro?

    W pewnych okolicznościach można.

    Czy można wrzucić
    > "umowę sprzedaży" samochodu, która w naszej rzeczywistości często
    > zastępuje rachunek (gdyż rachunku nie wystawi Ci żadna osoba "prywatna",
    > bo "panie! ja żadnej firmy nie prowadzę")?

    Umowę sprzedaży jako "sprzedaży", czy "kupna"?
    Owszem, po spełnieniu pewnych warunków można. Samochód można aportem
    wrzucić do środków trwałych.
    Ponadto "Rachunek" nie ma związku z prowadzeniem ani firmy, ani
    działalności gospodarczej.
    Poza tym jest choćby "odwrotne obciążenie". W niektórych sytuacjach
    kupujący wystawia rachunek w imieniu sprzedającego (np. faktura RR).

    Ale jak chcesz pytać o takie rzeczy, to załóż swój wątek.

    Ja pytam o co innego.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2014-10-28 23:27:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Na wstępie - w tym poście nie wtykam się do meritum sporu.
    Wcale.
    To za co się biorę, to porównanie jednostronnie wypełnianego
    "kwitka" z przypadkiem wydruku dokumentu, którego "oryginalny
    egzemplarz" elektroniczny NIE jest "poprawialny przez strony"
    w przypadku aukcji allegro.
    "Poprawienie" zaś wydruku to oczywiscie oszustwo, zupełnie
    inna kategoria. Równie dobrz można chcieć porównywać czyn
    polegający na wzięciu "wywabiacza", mazaka i dopisania
    jednego zera na banknocie. Inna skala problemu.
    Przy okazji, powraca odwieczny (no, "odzeszłotysiącletni" :))
    problem skuteczności zakresu pełnomocnictwa sprzedawcy dla
    nabywcy, w zakresie dokonywania czynności na dokumentach :>
    Nihil novi sub sole :)

    Ale ad rem (znaczy czepiam się):

    On Tue, 28 Oct 2014, Maciek wrote:

    > Czy można wrzucić
    > "umowę sprzedaży" samochodu, która w naszej rzeczywistości często
    > zastępuje rachunek

    Nie, to najczęściej *JEST* połączenie ze sobą rachunku, dowodu wydania
    i dowodu zapłaty.
    I *nie jesT* to umowa.
    Jakby co, to umowa polega na tym, że strony UMAWIAJĄ SIĘ że coś tam
    zrobią, i z umową idzie się do sądu celem przymuszenia zeby strona
    to coś zrobiła :)
    Jeśli więc mamy "papier" który STWIERDZA zajście jakichś zdarzeń,
    to on może być niemal wszystkim - ale nie umową.
    Przypominam o istnieniu art.65.1 KC!
    (tytuł "rachunek" jest trzeciorzędny dla określenia czym jest dokument,
    podobnie jak ktoś umowę pożyczki nazwie "komisem banknotów" :P,
    tytuł "umowa" jest wiec RÓWNIEŻ mniej istotny, niż istota
    treści dokumentu)

    > (gdyż rachunku nie wystawi Ci żadna osoba "prywatna",
    > bo "panie! ja żadnej firmy nie prowadzę")?

    Skąd my to znamy ;)
    Wystarczy zrezygnować z żądania *tytułu* "rachunek" i już wystawiają
    perfekcyjny rachunek, zgodny z KC, Ordynacją i co tam kto jeszcze
    sobie zażyczy.
    Drobne "uchybienie niższej wagi", czy jakoś tak, jak to kiedyś NSA
    raczył był ująć, nie zmienia meritum :)

    Zwracam uwagę, że pies leży pogrzebany w tym miejscu, w którym
    polskie przepisy NIE mogą wymagać podpisu na fakturze, ale MOGĄ
    wymagać (i wymagają) podpisu na rachunku.
    Dla KPiR mogę odszukać przepis, sądzę że dla rachunkowości też
    by się dało (acz nie chce mi się szukać, przyznaję, bo PK
    nie używam).
    Taki z chęcią podpisany (przez "niefirmowego allegrowego sprzedawcę")
    kwit zatytułowany "umowa" bądź jakkolwiek inaczej rachunkiem
    MOŻE być (jak zawiera wszystkie dane potrzebne dla rachunku),
    natomiast wydruk "formatki firmy X" rachunkiem NIE JEST.

    Apeluję więc o nieużywanie PRYRÓWNANIA tych "dokumentów"
    w roli argumentu w dyskusji, bo to przyrównanie jest
    nieadekwatne!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2014-10-29 00:40:18
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Apeluję więc o nieużywanie PRYRÓWNANIA tych "dokumentów"
    > w roli argumentu w dyskusji, bo to przyrównanie jest

    Dzięki.

    I to próbowałem wytłumaczyć Maćkowi, któremu (wg mnie) zdarzyło się
    pomylić pojęcia.

    Cały czas pytam, czy "coś" wydrukowane ze strony firmy, mające nawet
    dane, jakie zacytowałem w pierwszym poście, może być w świetle polskich
    przepisów dokumentem zakupu usługi - skoro nigdzie (u usługodawcy) nie
    jest zapisane "na stałe" - na co wskazuje możliwość dowolnie głupiej
    edycji formatki i jej wydruku jako "rachunku".

    Albo odwracając temat:
    gdzie znajdę jakieś kompendium na temat wymaganej zawartości dokumentu
    dokumentującego wewnątrzwspólnotowe nabycie usług? (przepraszam za masło
    maślane).
    Piszę "dokumentu", gdyż formalnie nazwa "faktura" już nie obowiązuje.

    Czy coś takiego, jak nasz art. 19a ustawy o VAT obowiązuje Gumtree? Czy
    mam prawo żądać od nich fakturę wewnątrzunijną?
    Na jakiej podstawie?
    Czy mają obowiązek i na jakiej podstawie ją wystawić?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2014-10-29 10:28:10
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-10-28 o 23:27, Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > "kwitka" z przypadkiem wydruku dokumentu, którego "oryginalny
    > egzemplarz" elektroniczny NIE jest "poprawialny przez strony"
    Zaraz, zaraz. Na jakiej podstawie zakładasz, że "oryginalny egzemplarz
    elektroniczny" nie jest poprawialny? Praktycznie każdy jest. Ja
    rozumiem, że inny poziom trudności stanowi zmiana pola w formularzu, niż
    np. ręczna zmiana rekordu w bazie danych, ale i jedna i druga operacja
    jest wykonalna i nikt nienaruszalności danych nie zapewni. Zresztą tak
    samo jak na papierowej fakturze, która też jest przy dzisiejszym stanie
    techniki "edytowalna". Oczywiście jak słusznie zauważyłeś będzie to
    oszustwo, ale przecież tak samo będzie nim wpisywanie fałszywych danych
    do formularza.
    Być może Gumtree zakłada, że skoro istnieje szereg innych dokumentów
    potwierdzających wykonanie transakcji w danym dniu na określoną kwotę
    (mam na myśli wszelkie potwierdzenia przekazania środków na poziomie
    banków), to osoba wpisująca sobie do formularza dane "z powietrza"
    popełnia zwyczajnie oszustwo, w dodatku łatwe do wykrycia. Równie dobrze
    mogłaby stworzyć fałszywą fakturę w Wordzie, zamiast bawić się
    formularzami.
    Zupełnie nie odnoszę się przy tym do kwestii, czy prawo unijne mówi coś
    na temat procedury wystawiania tego typu dokumentów, ale podchodząc do
    sprawy "zdroworozsądkowo" postępowanie Gumtree absolutnie mnie nie razi.

    Maciek

  • 9. Data: 2014-10-29 11:29:40
    Od: Pete <n...@n...com>

> [...]
    > fakturę wewnętrzną?
    >
    > Jakimi ewentualnie przepisami się podeprzeć przy kolejnej rozmowie z

    Analogiczna sytuacja jest w UPC. Dla ofert dla osób fizycznych nie
    wystawią f-ry VAT.
    Nie bo nie.
    Chcesz fakturę - kup ofertę dla biznesu.

    --
    Pete

  • 10. Data: 2014-10-29 11:34:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Oct 2014, Adam wrote:

    > Cały czas pytam, czy "coś" wydrukowane ze strony firmy, mające nawet dane,
    > jakie zacytowałem w pierwszym poście, może być w świetle polskich przepisów
    > dokumentem zakupu usługi

    To raz :)

    > Albo odwracając temat:
    > gdzie znajdę jakieś kompendium na temat wymaganej zawartości dokumentu
    > dokumentującego wewnątrzwspólnotowe nabycie usług? (przepraszam za masło
    > maślane).

    To dwa.

    > Czy coś takiego, jak nasz art. 19a ustawy o VAT obowiązuje Gumtree?

    A to trzy.

    Podszedłem do jeża z innej strony, zadałem sobie mianowicie pytanie,
    czy Gumtree ma w ogóle obowiązek wystawienia "dokumentu zakupu".
    Jeśli dobrze rozumiem, gumtree jest "platformą ofertową", tak?
    Czyli w rachubę wchodzą polskie pojęcia "pośrednik", "komisant"
    albo ... nawet nie wchodzą, tak jakby ktoś udostępnił "fizyczną"
    tablicę (na swoim terenie) i pobierał opłatę "50 groszy od
    naklejenia ogłoszenia".

    Pytanie jest więc takie: ta (domniemana) faktura od gumtree
    ma być ZA CO? Za wystawienie ogłoszenia, czy ZA TOWAR lub
    usługę które na tym ogłoszeniu były?

    Bo jak to drugie, to przecież tylko w przypadku komisanta
    (obracającego "na własny rachunek" towarem komitenta) można
    od niego oczekiwać jakichś kwitków - jak tego wyraźnie nie
    obiecuje, to IMVHO nalezy domniemywać jedynie 'udostępnienie
    tablicy na *ogłoszenia*' i po kwitek iść do drugiej strony
    transakcji.

    Przecież kupując na allegro kwitek "na towar" też dostajesz
    od sprzedającego towar, a nie od allegro.
    Wydruk aukcji allegro może posłużyć ew. jako "inny dokument"
    do powiązania z jeszcze innymi dokumentami (np. dowodem
    przelewu) powiązanymi, służącymi udokumentowaniu czynności,
    a nie jest "dokumentem księgowym" jako takim.

    > Czy mam prawo żądać od nich fakturę wewnątrzunijną?

    *ZA CO*?
    Może od tego trzeba było zacząć - za co ta f-ra :)

    pzdr, Gotfryd