  • 1. Data: 2008-02-19 14:45:38
    Temat: HELP: Dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia celnego - jak to zaksięgować?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Witam,

    Zazwyczaj, kiedy przychodzi przesyłka zagraniczna dostaje zawiadomienie,
    składam SAD, przesyłka jest odprawiana, opłacam VAT + ewentualne cło, na
    podstawie SAD księguję stosowne kwoty i tyle.

    Krótko mówiąc standard i klasyka.

    Tymczasem teraz przyjechał kurier od razu z przesyłka i kwitem nazwanym
    "Dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia celnego - obrót pocztowy
    (przywóz)", pobrał należności, wydał przesyłkę i pojechał.

    I teraz pytania / tezy do dyskusji ;-)

    Czy z tym kwitem "Dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia celnego -
    obrót pocztowy (przywóz)" postępuje analogicznie jak z SAD-em, tzn.
    księguję do KPiR kwotę z kolumny "Wartość", a do rejestru VAT kwotę z
    kolumny "Kwota podatku VAT"?

    Na powyższym kwicie nie ma wpisanego mojego NIP (choć jest na niego
    miejsce). Kto może uzupełnić numer NIP (kurier stwierdził, że nie ma do
    tego prawa)?

    Rozumiem, że kurier przed wydaniem przesyłki pobiera właśnie należności
    celne i podatkowe.

    Moje pytanie wynika z tego, że pobrał zupełnie inną kwotę (mniejszą o
    kilkadziesiąt złotych), niż wynosi kwota VAT.

    Pytałem go dwa razy czy aby się nie pomylił ale stwierdził, że tyle ma
    pobrać i nie ma takiej siły, która by spowodowała że skasuje ode mnie
    inną kwotę. Nie bardzo miałem czas na szamotanie się z nim, to
    odpuściłem - pewnie sam wróci z prośbą, żebym mu dopłacił.

    Rozumiem, że ktoś gdzieś tam się jednak "rąbnął" - bo nie sądzę, żeby
    teraz mieli jakąś promocję na Poczcie / w MinFin / w Urzędzie Celnym? ;-)

    Ale czy w takim razie do rejestru VAT wpisuję kwotę z dokumentów czy
    rzeczywiście pobraną?

    Piotrek

  • 2. Data: 2008-02-19 14:57:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

    > Nie bardzo miałem czas na szamotanie się z nim, to
    > odpuściłem - pewnie sam wróci z prośbą, żebym mu dopłacił.

    Raczej Ty go będziesz szukał :-)

    > Ale czy w takim razie do rejestru VAT wpisuję kwotę z dokumentów czy
    > rzeczywiście pobraną?

    I proszę jak w prosty sposób pokwitowanie
    pocztowe staje się dokumentem celnym.

    Do rejestru VAT wpiszesz kwoty z dokumentu celnego.
    Jak nie masz dokumentu celnego, to nie ma naliczonego VAT.

  • 3. Data: 2008-02-19 15:13:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    cef wrote:

    > Raczej Ty go będziesz szukał :-)

    Czy ja wiem?

    W tym przypadku to chyba oni mają obowiązek pobrać właściwą kwotę VAT i
    ją odprowadzić?

    Oczywiście chcę te pieniądze oddać. Napiszę pewnie jakieś pismo do poczty.

    > I proszę jak w prosty sposób pokwitowanie
    > pocztowe staje się dokumentem celnym.
    >
    > Do rejestru VAT wpiszesz kwoty z dokumentu celnego.
    > Jak nie masz dokumentu celnego, to nie ma naliczonego VAT.

    Ależ na tym kwicie jest pieczątka urzędu celnego.
    Zgaduję, że celnicy nie przystawiają pieczątek na dowolnym kwicie,
    którym im ktoś podsunie pod rękę.

    Zresztą na zestawieniu zbiorczym "kartka należnościowa" jest pozycja
    "należności celne według kwitu celnego numer ..." i jest numer mojego
    dokumentu.

    Dzwoniłem do urzędu celnego i stwierdzili że albo występuje ten dokument
    albo SAD.

    Pytanie tylko, czy na tej podstawie mogę odliczyć VAT?
    A jeśli nie to jak ten dokument "zamienić" na SAD?

    Sytuacja jest dla mnie niestandardowa, dlatego pytam.

    Piotrek

  • 4. Data: 2008-02-19 15:30:41
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Piotrek wrote:
    > [...]

    OK. Znalazłem:

    Dziennik Ustaw z 2007 r. Nr 48 poz. 321
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)

    z dnia 9 marca 2007 r.

    zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu i warunków
    przedstawiania towarów i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym

    (Dz. U. z dnia 19 marca 2007 r.)

  • 5. Data: 2008-02-19 15:40:26
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > dokument albo SAD.
    >
    > Pytanie tylko, czy na tej podstawie mogę odliczyć VAT?
    > A jeśli nie to jak ten dokument "zamienić" na SAD?

    Po co zamieniać?
    Jeśli to jest dokument celny (wg jakiegoś tam rozporządzenia), to wystarczy.
    Wcześniej odniosłem wrażenie, ze zostałeś z pokwitowaniem pobrania od
    kuriera.

  • 6. Data: 2008-02-19 15:42:52
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    cef wrote:
> [...]
    > wystarczy.
    > Wcześniej odniosłem wrażenie, ze zostałeś z pokwitowaniem pobrania od

    OK. Dziękuję.

    Pozdrawiam

    Piotrek