  • 1. Data: 2008-03-08 09:36:47
    Temat: Info, GP: Specjalne konto bankowe nie będzie już obowiązkowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Tia...

    http://www.gazetaprawna.pl/?action=showNews&dok=2170
    .218.0.39.9.1.0.1.htm
    ...cytat:
    "Ministerstwo Finansów wyraziło już zgodę na likwidację obowiązku
    prowadzenia firmowego konta przez małych przedsiębiorców"

    http://mojafirma.infor.pl/raport-dnia/70962,Specjaln
    e-konto-bankowe-nie-bedzie-juz-obowiazkowe.html
    "Projekty ustaw zawarte w tzw. pakiecie Szejnfelda zakładajš m.in.
    zniesienie obowišzku otwierania konta rozliczeniowego przez osoby
    rozpoczynajšce działalnoœć gospodarczš"

    Napierw pytanie, czego to ja nie wiem?
    OD KIEDY to do rozliczeń z ZUS WŁASNYCH podatków (których to płatnikiem
    jest się "osobiście"!) i własnego ZUS (jak poprzednio) ktoś potrzebuje
    "konta firmowego"?

    Oczywiście dorzucę ze dwie łyżki dziegciu do tego sielankowego obrazu:

    - większość prowadzących DG najbardziej boi się fiskusa, więc może by
    wyjaśnić z których przepisów niby ten wymóg "specjalnego konta" ma
    zniknąć, bo jak zostanie zapis w ustawie o podatku dochodwym, która
    to *wcale nie wymaga* "specjalnego konta", to wszelkie uproszczenia
    można sobie... no można je za pozorowane uznać, jako że komplikacja
    z rozliczaniem będzie wynikała z *zupełnie innego kryterium*
    niż rzeczona "specjalność"!

    - niżej redaktor powołuje się na słowa doradcy ministra:
    "Samozatrudnieni będę też mogli używać swoich prywatnych kont bankowych
    tzw. ROR-ów do rozliczeń podatkowych i z ZUS - dodaje"

    ...z czego wynika kilka wniosków.
    Primo - nie mali przedsiębiorcy, lecz samozatrudnieni (czyli podatków
    płaconych "za kogoś" w roli płatnika nie będzie wolno tak płacić),
    czego szanowny doradca nie chce rozróżnić (albo nie umie)
    Secundo, to darować Niderlandy jak widać umiał nie tylko szanowny
    imć Kmicic, bo jak rozumiem pan doradca powinien jednak czytać
    grupę p.s.p.p, to by wiedział, że mimo różnych kłód rzucanych pod
    nogi przez różne rządy, akurat tego "uprawnienia" nikt nigdy nie
    zniósł, a wynika ono z ustawowej definicji "osobistych" podatkow
    przedsiębiorcy (takich jak dochodowy czy VAT), więc rzeczona
    obietnica stanowi zbytek łaski
    A tertio to pojawia się pytanie, dlaczego panu doradcy rzeczonych uwag
    nie zaaplikował redaktor artykułu, jako że m.in. na łamach tejże RP
    kilka lat temu były dyskusje, z których m.in. brała się "wiedza
    grupowa" dotycząca sprawy "prawa do płacenia podatków i ZUS z konta
    osobistego". Czyżby starą kadrę wywiało a następcy nie byli świadomi,
    że dobrze jest poczytać w swojej własnej gazecie, co poprzednicy pisali
    na ten temat? ;)
    Quarto, czyli podważanie faktu iż jednoosobowa DG jest "prywatna" w ten
    sposób, iż sugeruje się jakoby konto firmowe nie było prywatne, to
    również kiks który IMO w gazecie która ma "prawna" w nazwie nie przystoi.

    Tak czy siak:
    - dopóty ma to dotyczyć "samozatrudnionych" a nie małych przedsiębiorców
    - dopóty ma się odnosić do "konta firmowego" (a nie zniesienia zapisu
    z ustawy o podatku dochodowym o "koncie związanym z prowadzoną DG")
    ...to przeczytaliśmy obietnicę... NICZEGO!

    Czy w powyższym rozumowaniu popełniłem jakis błąd?
    Jeśli tak to proszę o wytknięcie.
    A jeśli nie, to proszę o medal za marketing i autopromocję dla
    doradcy ministra :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 2. Data: 2008-03-08 11:16:09
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0803081010080.520@athlon64...
> [...]
    > OD KIEDY to do rozliczeń z ZUS WŁASNYCH podatków (których to płatnikiem
    > jest się "osobiście"!) i własnego ZUS (jak poprzednio) ktoś potrzebuje

    To nie chodzi o konto "do rozliczeń" tylko o obowiązek posiadania konta.
    Spróbuj nie wpisać konta na nip-3 prowadząc działalność, szybko zobaczysz że
    będzie się tego od Ciebie żądać.

    Jak dla mnie to dobry krok - jak ktoś konta nie potrzebuje, to po co go
    zmuszać do jego posiadania i marnowania kasy na opłaty (tak, wiem że są
    konta darmowe).

  • 3. Data: 2008-03-08 12:08:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > To nie chodzi o konto "do rozliczeń" tylko o obowiązek posiadania konta.
    > Spróbuj nie wpisać konta na nip-3 prowadząc działalność, szybko zobaczysz że
    > będzie się tego od Ciebie żądać.

    ...i pieczątki, tak? ;)
    Z ciekawości: na jakiej podstawie?
    Sam zakładałem DG bez konta bankowego, konto założyłem bo przyjmuję
    płatności od firm przelewem, więc jest "związane z DG".
    Nie widzę podstaw do takiego żądania, jeślibym bezgotówkowo rozliczał
    jedynie *własne* podatki i ZUS...

    > Jak dla mnie to dobry krok - jak ktoś konta nie potrzebuje, to po co go
    > zmuszać do jego posiadania

    Kiedy ja się czepiam tego, że w dzisiejszym stanie prawnym, jak ktoś
    konta nie potrzebuje, to tak właśnie jest! A rozwiazaniem jest "wojskowe
    ukaranie" jakiegoś urzędnika ("zostajecie przykładnie ukarani dwoma
    tygodniami urlopu" ;) za nadużycie uprawnień i nagłośnienie sprawy
    w publikatorach.
    Bez fanfaronady ze "znoszeniem obowiązku".
    Którego o ile wiem wcale nie ma!

    W Polsce należy po prostu raz i dobrze wyplenić w końcu "prawo
    powielaczowe", a nie walczyć z nim wprowadzaniem kolejnych zbędnych
    przepisów!
    Przepis który jest niezbędny, to przepis ustanawiający *bezwzględne*
    odszkodowanie dla obywatela/podatnika/mieszkańca, od którego zażądano
    zbędnej czynności :P, odszkodowanie może być drobne :D, ale mechanizm
    IMO zadziała.

    > i marnowania kasy na opłaty (tak, wiem że są konta
    > darmowe).

    Chyba nie ma, albo za prowadzenie, albo za przelewy trzeba płacić :)
    Jest jakiś wyjątek?
    BTW: opłaty za przelewy ZUS/podatkowe bywają wyższe na kontach
    osobistych, albo bywają darmowa na kontach DG za ktore się płaci,
    może o to Ci chodziło?
    Znaczy że *i tak* opłaci się jednemu z drugim założyć np. konto
    DG w mBanku, żeby mieć tańsze przelewy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-03-08 13:01:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Saturday, March 8, 2008, 10:36:47 AM, you wrote:

    [...]

    > Secundo, to darować Niderlandy jak widać umiał nie tylko szanowny
    > imć Kmicic,

    Chyba jednak Zagłoba...

    [...]

    > Czy w powyższym rozumowaniu popełniłem jakis błąd?
    > Jeśli tak to proszę o wytknięcie.

    Zgodnie z życzeniem ;-P

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2008-03-08 14:13:16
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Chyba nie ma, albo za prowadzenie, albo za przelewy trzeba płacić :)

    Nie trzeba.
    Za to może być (nie musi) opłata za token, o ile nie masz go do konta
    prywatnego (VW Bank).

    > Jest jakiś wyjątek?
    > BTW: opłaty za przelewy ZUS/podatkowe bywają wyższe na kontach
    > osobistych, albo bywają darmowa na kontach DG za ktore się płaci,
    > może o to Ci chodziło?

    Nie w VW do dziś nie ma ani opłaty za korzystanie z konta, ani za przelewy
    (via internet).

  • 6. Data: 2008-03-08 14:34:15
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Cavallino w <news:fqu709$dpn$1@atlantis.news.neostrada.pl>:

    > wiadomości news:

    > Nie w VW do dziś nie ma ani opłaty za korzystanie z konta, ani za przelewy
    > (via internet).

    Jak nie ma jak ma.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2008-03-08 14:49:54
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Jak nie ma jak ma.

    Za co niby i od kiedy?

  • 8. Data: 2008-03-08 15:08:40
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Cavallino w <news:fqu94r$jb7$1@atlantis.news.neostrada.pl>:

    > Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości

    > Za co niby i od kiedy?

    No ten token, o którym pisałeś, 36PLN/rok. Jeżeli masz go za darmo do
    e-directa osobistego, to wtedy płacisz 5PLN/mies.

    Jakby nie patrzeć to jest opłata za korzystanie z konta (no bo po co komu
    konto bez tokena/dostępu)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2008-03-08 15:29:27
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > No ten token, o którym pisałeś, 36PLN/rok. Jeżeli masz go za darmo do
    > e-directa osobistego, to wtedy płacisz 5PLN/mies.

    No to chyba o mnie zapomnieli, bo od dwóch lat ode mnie kasy za token
    zapomnieli wziąć. ;-)

    > Jakby nie patrzeć to jest opłata za korzystanie z konta (no bo po co komu
    > konto bez tokena/dostępu)

    W innych bankach najczęściej masz I opłatę za token I opłatę za prowadzenie
    I opłatę za przelewy.
    Ta pierwsza wcale w nie mniejszej wysokości.
    Więc bez przesadyzmu - osobiście wolę zapłacić 36 zł za rok i mieć konto z
    tokenem, niż bez tokena, przynajmniej bez stresu się loguję w kafejkach
    internetowych.

    A powórnywalnej oferty nigdzie nie znalazłem w ogóle niewiele banków
    internetowych ma ofertę dla osób prawnych.

  • 10. Data: 2008-03-08 15:45:16
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Cavallino w <news:fqubom$os6$1@nemesis.news.neostrada.pl>:

    > Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości

    > No to chyba o mnie zapomnieli, bo od dwóch lat ode mnie kasy za token
    > zapomnieli wziąć. ;-)

    Ile maja jeszcze czasu, żeby się upomnieć...? ;-)

    > W innych bankach najczęściej masz I opłatę za token I opłatę za prowadzenie
    > I opłatę za przelewy.

    W mBanku płacę tylko za przelewy z konta DG (z wyłaczeniem (Z)USowych)

    > A powórnywalnej oferty nigdzie nie znalazłem w ogóle niewiele banków
    > internetowych ma ofertę dla osób prawnych.

    Eeee, jednoosobowa DG w formie np. sp. zoo? ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]