  • 1. Data: 2012-12-31 09:35:03
    Temat: Internet za 2012
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    Mam pytanko w sprawie odliczenia kosztu internetu od dochodu za 2012.
    Żona prowadzi DG na ryczałcie a także pracuje na etat. Składać będzie
    PIT-28 i PIT-36.
    Internet mamy "prywatnie" czyli nie zaliczamy go do DG a dostawca daje
    nam rachunek zbiorczy za cały rok w grudniu (płacimy miesięcznie).
    Czy będzie prawidłowo wziąć rachunek i odliczyć od dochodu z pracy ten
    internet w PIT-36?
    Czy ktoś się nie "przyczepi", że powinno się brać fakturę co miesiąc i
    rozliczać ten internet w DG i ewidencjach VAT?
    Jacek

  • 2. Data: 2013-01-02 10:06:51
    Temat: Re: Internet za 2012
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Dec 2012, Jacek wrote:

> [...]
    > Czy ktoś się nie "przyczepi", że powinno się brać fakturę co miesiąc
    > i rozliczać ten internet w DG i ewidencjach VAT?

    - przyczepić zawsze się może, nie znaczy to wcale że słusznie;
    klasyka to usiłowanie opodatkowania freeware :P (i nic to, że
    podatnik "zachęcił" kontrolera)
    - IMO wątpliwości co do zasadności obowiązku "zaliczenia" do DG na
    ryczałcie można mieć zawsze, ale w świetle przepisu szczegółowego:

    +++
    13a. Wydatki na cele okreœlone w ust. 1 podlegajš odliczeniu od dochodu,
    jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów
    lub
    nie zostały odliczone od przychodu
    na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym
    ---

    ...mi wychodzi, że dopiero nakaz odliczenia od podstawy ryczałtu
    mógłby powodować wyłączenie prawa do ulgi.
    Przez "nakaz" rozumiem przepis który brzmiałby "od przychodu podatnik
    odlicza..." (a nie "od przychodu podatnik MOŻE odliczyć...")
    A że chyba nie ma takiej możliwości to i nie widać problemu :)

    pzdr, Gotfryd