  • 1. Data: 2016-09-22 17:57:36
    Temat: JPK faktury
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Od 2017 będę szczęśliwym podatnikiem wysyłającym dane z zakupów i
    sprzedaży jako JPK. Widzę tu pewien problem, bo obecnie kupuję np. farby
    w dużych opakowaniach, gdzie na fakturze zakupu mam napisane np. farba X
    10 sztuk po 20 litrów. Farby te sprzedaję później na litry i na fakturze
    sprzedaży mam np. farba X 5 litrów.
    Jakoś preferuję jednostki naturalne, czyli w tym przypadku farba na
    litry lepiej mi pasuje niż na sztuki.
    Czy taka zamiana jednostek może spowodować jakieś problemy z US? Może
    lepiej zostawić jednostki tak, jak na fakturze zakupu, ale problem widzę
    w przypadku, gdy duże opakowanie rozlewam do małych - sztuki się zgadzać
    nie będą, ale litry tak.
    Czy mam się już obawiać smutnych panów, czy może przesadzam?
    Jacek

  • 2. Data: 2016-09-22 20:45:45
    Temat: Re: JPK faktury
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2016-09-22 o 17:57, Jacek pisze:
> [...]
    > nie będą, ale litry tak.
    > Czy mam się już obawiać smutnych panów, czy może przesadzam?

    5 litrów, to 0,25 szt. Wszystko gra.

    --
    Pete

  • 3. Data: 2016-09-22 21:00:44
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 22.09.2016 o 20:45, Pete pisze:

    > 5 litrów, to 0,25 szt. Wszystko gra.
    Grać, gra, ale to debilizm pisać, że sprzedałem 0,25 opakowania farby,
    gdy faktycznie sprzedałem całe (nowe) opakowanie 5 litrowe.
    Chyba, że się muszę pogodzić i będę pisać:
    - farba X 0,25 opakowania 20 litrów = 5 litrów.
    Jacek

  • 4. Data: 2016-09-22 21:20:56
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-09-22 o 17:57, Jacek pisze:

    > Od 2017 będę szczęśliwym podatnikiem wysyłającym dane z zakupów i
    > sprzedaży jako JPK

    A jakiś konkretny powód tego wpadania w obowiązek?
    Czy coś przegapiłem?
    Bo do tej pory wydawało mi się, że JPK dotyczy tylko informacji na
    żadanie US

  • 5. Data: 2016-09-22 22:01:40
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 22.09.2016 o 21:20, cef pisze:

    > A jakiś konkretny powód tego wpadania w obowiązek?
    > Czy coś przegapiłem?
    > Bo do tej pory wydawało mi się, że JPK dotyczy tylko informacji na
    > żadanie US

    https://assecobs.pl/pl/rozwiazania/erp/jednolity-pli
    k-kontrolny?gclid=CNq0jrPho88CFeQCcwodetgMSw
    Pierwszy z brzegu link, jaki mi wyskoczył.
    Jacek

  • 6. Data: 2016-09-22 22:10:45
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-09-22 o 22:01, Jacek pisze:

    > https://assecobs.pl/pl/rozwiazania/erp/jednolity-pli
    k-kontrolny?gclid=CNq0jrPho88CFeQCcwodetgMSw

    > Pierwszy z brzegu link, jaki mi wyskoczył.
    > Jacek

    Hmm, na razie mnie to nie dotyczy, ale i tak wydawało mi się,
    że mali i mikro to tylko "na wezwanie" a nie standardowo.

  • 7. Data: 2016-09-22 22:20:50
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 22.09.2016 o 22:10, cef pisze:

    > Hmm, na razie mnie to nie dotyczy, ale i tak wydawało mi się,
    > że mali i mikro to tylko "na wezwanie" a nie standardowo.
    Zacząłem szukać na stronach Min. Finansów i czytam, że
    mikroprzedsiębiorstwa dopiero od 2018. Obowiązkowo - bez wezwania.
    http://tinyurl.com/ja3qc32
    Jacek

  • 8. Data: 2016-09-23 17:43:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości
> [...]
    >się zgadzać nie będą, ale litry tak.
    >Czy mam się już obawiać smutnych panów, czy może przesadzam?

    Co tam Ziobro wymysli, to cholera wie, ale w pierwszej kolejnosci ich
    beda IMO interesowac kwoty i zgodnosc faktur i kontrahentow.
    W drugiej kolejnosci moga ich zainteresowac rozchody magazynowe, i kto
    tam uplynnia bez faktury.

    Po pierwszej kontroli im przejdzie ... no chyba ze Morawiecki kaze
    duzo podatkow przyniesc, to sie zaczna czepiac - inny towar, inna
    jednostka, a co to za produkcja bez zezwolenia, a ile ton
    mikroprocesorow pan zakupil ...

    J.

  • 9. Data: 2016-09-23 19:11:37
    Od: Kviat <null>

> [...]
    > litry lepiej mi pasuje niż na sztuki.
    > Czy taka zamiana jednostek może spowodować jakieś problemy z US?

    Nie. (Ale cholera ich wie :)) To powszechna praktyka, a w US debile nie
    pracują.

> [...]
    > nie będą, ale litry tak.
    > Czy mam się już obawiać smutnych panów, czy może przesadzam?

    Przesadzasz.
    Mogę podać kilka przykładów takiej zamiany jednostek.
    Np. sprzedawca wyrobów hutniczych kupuje blachę na tony, a sprzedaje w
    arkuszach.
    Skład węgla kupuje na tony i sprzedaje na worki po ileś tam kilogramów.

    Problem pojawi się, gdy sprzedasz więcej litrów (oczywiście z jakąś
    tolerancją) niż wynika to z zakupów (co da się sprawdzić). Zajdzie
    uzasadnione podejrzenie, że wprowadzasz lewy towar do obrotu albo
    oszukujesz.

    Nie wiem o jakich ilościach farby piszesz, ale przy dużych ilościach w
    skali rocznej, te różnice "naturalne" wynikające z niedokładności
    ważenia (rozlewania) mogą być dosyć znaczne i to w twoim interesie leży
    wykazanie, że to różnice mieszczące się w granicach rozsądku wynikające
    ze specyfiki towaru.

    Przykład z życia i trochę OT, ale pokazujący, że niepotrzebnie się martwisz.
    Nie wiem czy są normy tolerancji dla wszystkim możliwych produktów (:P)
    w tym dla farby, ale np. skład węgla trzyma węgiel w hałdach i sprzedaje
    na kilogramy licząc "łyżki" (jakkolwiek to dziwnie brzmi :)), gdzie
    wiadomo, że jedna łyżka ładowarki to średnio ileś tam kilogramów
    (teoretycznie powinno się ważyć samochód przed i po załadunku, ale w
    praktyce jak czas goni to nie zawsze tak wygląda..., szczególnie w
    małych składach ;)).
    I jak jest kontrola i US zarządza remanent, to pojawia się poważny
    problem jak policzyć ilość (wagę) węgla pozostałego, leżącego na placu w
    hałdzie.
    Możliwość zważenia takiej hałdy jest czysto teoretyczna (wyobraź sobie
    remanent w kopalni :)) więc szacuje się ją uwzględniając wiele czynników
    (wysokość hałdy, powierzchnia podstawy, kąt tzw. stoku naturalnego dla
    węgla, rodzaj węgla itp.) i _z_tego_co_pamiętam_ to jest to jakoś
    znormalizowane (normy branżowe czy coś takiego... ale o szczegóły już
    nie pytaj, nie mnie ;)
    Ponadto trzeba uwzględnić, że podczas sprzedaży (załadunek na świeżym
    powietrzu) może padać śnieg czy deszcz i trzeba (powinno się ;) brać
    poprawkę na wagę ważonego samochodu przed i po załadunku...

    Jeżeli masz duże różnice między zakupem i sprzedażą farb, to sugeruję Ci
    dowiedzieć się dokładnie jak to jest z farami i mieć w razie co dupochron.

    Można długo o tym pisać, ale to nie są tematy z kosmosu i nieznane
    kontrolerom.
    http://www.mf.gov.pl/documents/764034/5175930/Dz.Urz
    .+Min.+Fin.+z+dnia+28+lipca+2016+r.+-+poz.+55+-

    Jeszcze raz, nie napisałeś o jaką skalę rozlewania takiej farby chodzi,
    ale może podpada pod "towar w ilościach masowych"

    "instrukcje opisujące sposób wykonywania czynności spisowych odrębnie
    dla poszczególnych rodzajów zapasów
    (np.kątowników, prętów, szyn, blach, szyb, tkanin, desek, skór, cegieł,
    płytek i kształtek betonowych, rur, węgla i koksu,
    złomu, innych materiałów masowych, których ilości
    ustala się drogą pomiaru szacunkowego). "

    Proponuję żebyś przeczytał całość, ale jeszcze co Cię może zainteresować:
    "50. Jeżeli właściwy pomiar następuje z użyciem innej
    jednostki miary niż przyjęta w ewidencji księgowej zapasów, to w
    arkuszu spisowym zamieszcza się odpowiednią uwagę, na przykład:
    ustala się liczbę arkuszy blachy określonej grubości i rodzaju, a
    następnie mnoży przez wagę arkusza, wyznaczoną przez próbne zważenie
    jednego lub kilku arkuszy. W przypadku innych składników może być
    konieczne zastosowanie odpowiednich tabel przeliczeniowych,
    np. przeliczenie objętości paliwa na kilogramy z użyciem współczynnika
    uwzględniającego m.in. temperaturę otoczenia.
    51.Jeżeli waga spisywanego składnika zapasów zmienia się w
    zależności od czynników atmosferycznych, na przykład wilgotności
    powietrza, to w przypadku asortymentu, znajdującego się w oryginalnym
    nienaruszonym opakowaniu (np. bele bawełny, rolki wełny
    mineralnej), przyjmuje się wagę deklarowaną na opakowaniu."

    Reasumując, możesz spać spokojnie jeżeli nie dolewasz wody do farby ;).

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2016-09-23 22:11:24
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 23.09.2016 o 19:11, Kviat pisze:

> [...]
    > arkuszach.
    > Skład węgla kupuje na tony i sprzedaje na worki po ileś tam kilogramów.
    To mnie trochę uspokoiło.

> [...]
    > ważenia (rozlewania) mogą być dosyć znaczne i to w twoim interesie leży
    > wykazanie, że to różnice mieszczące się w granicach rozsądku wynikające
    Rocznie jest tego kilka tysięcy litrów, z czego powiedzmy 1/4 jest
    rozlewana do mniejszych opakowań.

> [...]
    > (wysokość hałdy, powierzchnia podstawy, kąt tzw. stoku naturalnego dla
    > węgla, rodzaj węgla itp.) i _z_tego_co_pamiętam_ to jest to jakoś
    Jak najbardziej kopalnie robią takie remanenty. Mierniczy robią obmiar
    objętościowy, kontrola jakości mierzy tzw. ciężar nasypowy, mnoży się i
    jest wynik. Za jego dokładność wiele bym nie dał, ale jest to podstawa
    do wielu rozliczeń.

    > Reasumując, możesz spać spokojnie jeżeli nie dolewasz wody do farby ;).
    He, he. Wody nie dolewam, choćbym nawet chciał, bo to farby
    rozpuszczalnikowe ;-)
    Jacek