  • 1. Data: 2004-10-23 18:45:39
    Temat: Jak US skontroluje polską szarą strefę za granicą?
    Od: " " <r...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    Spieram się z kolegą o to jak w ogóle może działać szara strefa w Polsce i
    zagranicą.

    Jak w ogóle ludzie mogą wystawiać lewe faktury w Polsce, przecież polskie US
    są skomputeryzowane i bardzo szybko wyłapią kogoś, komu się faktury nie
    zgadzają, prawda? Ale co za granicą?

    Załóżmy hipotetyczną sytuację (spieram się z kolegą cwaniakiem, który ma
    następujący pomysł

    Polak szarostrefowy wykonuje usługi tworzenia serwisów WWW dla firm
    zagranicznych (np. Anglia, Belgia, Czechy), wystawia im faktury na nieswoją
    ale istniejącą polską firmę, dostaje pieniądze na konto zagraniczne np. w
    Austrii przelewem od tych firm. Tu jest o wiele większe prawdopodobieństwo
    niezłapania tej osoby przez polski US?
    Polski US musiałby mieć przecież kontrolę nad wszystkim fakturami w obiegu
    na świecie.

    Chcę mu wybić ten pomysł z głowy, ale nie mam argumentów...proszę o pomoc...

    Pozdrawiam,
    Marek Pułaski

  • 2. Data: 2004-10-23 23:20:43
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    <r...@w...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > niezłapania tej osoby przez polski US?
    > Polski US musiałby mieć przecież kontrolę nad wszystkim fakturami w obiegu

    US nie ma 'bazy wszystkich polskich faktur'. W przypadku kontroli sprawdza
    poszczególne faktury - wszystkie w kontrolowanej firmie i ich odpowiedniki
    u kontrahentów. Podobnie w przypadku transakcji unijnych - tyle że proces
    kontroli krzyżowych zajmie więcej czasu.

    P.

  • 3. Data: 2004-10-24 15:58:36
    Od: Jadwiga Pawelec <j...@w...pl>

    wystawia im faktury na nieswoją
    > ale istniejącą polską firmę, dostaje pieniądze na konto zagraniczne np. w
    > Austrii przelewem od tych firm.

    Błąd rozumowania jest w tym miejscu. Na przelewie kontrahent musi podać
    nazwę i adres firmy, której płaci. Żaden bank nie otworzy rachunku dla
    firmy, do której chcący otworzyć rachunek nie ma praw ;)