  • 1. Data: 2002-08-10 08:17:41
    Temat: Jak liczyc odsetki ustawowe
    Od: "roman" <r...@w...pl>

    Proste pytanie ( może za proste?)
    jak policzyc odsetki ustawowe za 3 miesiące niepłacenia czynszu , w II m-cu
    zapłata 500 zł?
    np czynsz miesięczny 1000 zł , stawka odsetek 20 %,
    I Sposób - należna zapłata
    1000 + 49,86 za I m-c
    500 + 16,71 za II m-c
    1000+ 16,44 za III m-c
    RAZEM - 2583.01 zł

    II Sposób - (odsetki od odsetek) nalezna zapłata
    1000 + 16,44 = 1016,44 po I m-cu
    (1016,44 + 16,70)+ (500+8,22 ) = 1541,36 po II m-cu
    (1541,36 + 25,33) + (1000+16,44) = 2583.13 po III m-cach
    który sposób jest prawidłowy
    Roman

  • 2. Data: 2002-08-10 08:51:00
    Temat: Re: Jak liczyc odsetki ustawowe
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 10 Aug 2002 10:17:41 +0200, "roman" <r...@w...pl>
    zakodował:

    >II Sposób - (odsetki od odsetek) nalezna zapłata

    Odsetki nie podlegają kapitalizacji - nie ma odsetek od odsetek.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-08-10 17:30:25
    Od: "saddam" <s...@t...pl>

    >II Sposób - (odsetki od odsetek) nalezna zapłata
    >
    > Odsetki nie podlegają kapitalizacji - nie ma odsetek od odsetek.

    Można...ale można je kapitalizować dopiero od momentu wytoczenia powodztwa
    pozdrawiam

    Adam,

  • 4. Data: 2002-08-10 19:20:27
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    saddam wrote:

    > Można...ale można je kapitalizować dopiero od momentu wytoczenia powodztwa
    > pozdrawiam

    Nie wytoczenia powództwa a zasadzenia. Sąd nakazuje zapłacic odsetki od dnia
    do dnia, i dopiero wtedy jeżeli dłużnik nie płaci ich, liczą się od nich
    odsetki.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-08-10 21:52:52
    Od: "roman" <r...@w...pl>

    Użytkownik Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:aj3p50$s6p$...@n...tpi.pl...

> [...]
    dnia
    > do dnia, i dopiero wtedy jeżeli dłużnik nie płaci ich, liczą się od nich

    Dziekuje Maddy,
    dokładnie ten II sposób polega na :
    1.naliczeniu odsetek od miesiecznego czynszu (1000) za I m-c -16,44 zł,
    2.naliczeniu odsetek od kwoty za I m-c (1016,44) (czyli z ODSETKAMI)-16,70

    + naliczenie odsetek od kwoty za II m-c (500) - 8, 22 zł,
    3.naliczenie odsetek od kwoty (1016,44+16,70 +500+8,22) za dwa m-ce -25,33

    i odsetek od kwoty za III m-c (1000) -16,44 zł

    de facto sa naliczane odsetki od odsetek.
    I powyższe kwoty zostały wpisywane w monity do najemcy.
    roman.

  • 6. Data: 2002-08-12 09:18:14
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "roman" [...]

> [...]
    > i odsetek od kwoty za III m-c (1000) -16,44 zł
    >
    > de facto sa naliczane odsetki od odsetek.
    > I powyższe kwoty zostały wpisywane w monity do najemcy.

    No to sie pomylili, albo zalozyli z gory, ze najpierw Pan zaplaci czesc, oni
    zaksieguja to na
    odsetki.....

    Oba sposoby ktore Pna przedstawil sa zle.
    dla kazdego okresu nalezy obliczyc odsetki za okres kwota*stawka

    obojetne, czy zrobi sie to dla kazdej raty z osobna...

    A przy okazji.. Panstwo by sobie ulzyc obnizylo odsetki ustawoe
    ponizej kredytu, wiec nieplacenie jest najtanszym kredytem
    konsumpcyjnym na rynku.

    Boguslaw

  • 7. Data: 2002-08-12 14:39:48
    Od: "roman" <r...@w...pl>

    Użytkownik Boguslaw Szostak <b...@u...agh.edu.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:aj7ud9$8o7$...@g...uci.agh.edu.pl...
> [...]

    > dla kazdego okresu nalezy obliczyc odsetki za okres kwota*stawka
    > obojetne, czy zrobi sie to dla kazdej raty z osobna...

    Czyli należy liczyć tak (???????)
    Najemca nie wpłacił czynszu za I-1000zł, II-500 zł (1/2), III-1000 zł
    1. należność za I = 1000 + 49,32 (odsetki za 3 m-ce)
    2. należność za II = 500 + 15,89 (odsetki za 2 m-ce)
    3. należność za III = 1000 + 16,44 ( odsetki za 1 m-c)
    RAZEM = 2581,65 zł
    Roman

  • 8. Data: 2002-08-13 08:40:25
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "roman[...]
> [...]
    > 2. należność za II = 500 + 15,89 (odsetki za 2 m-ce)
    > 3. należność za III = 1000 + 16,44 ( odsetki za 1 m-c)

    jesli zastosowano wlasciwe stawki, daje to dobry wynik.
    Lecz prosze zauwazyc, ze mogli czesc wplaty w II zaksiegowac na "zalegle
    odsetki",
    wtedy naleznosc za II zwieksza sie o wartosc odsetek. za I do dnia wplaty.

    Efekt jest taki, jakby Pan placil "odsetki od odsetek".
    Trzeba zobaczyc czy tak ksieguja i czy tak jest w umowie.
    Nie wiem, jak jest teraz w spoldzielniach, ale banki wlasnie taki sposob
    zastrzegaja.
    W pierwszej kolejnosci odsetki karne "za zwloke".

    Boguslaw

  • 9. Data: 2002-08-13 15:15:55
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 13 Aug 2002 10:40:25 +0200, "Boguslaw Szostak"
    <b...@u...agh.edu.pl> zakodował:

> [...]
    >odsetki",
    >wtedy naleznosc za II zwieksza sie o wartosc odsetek. za I do dnia wplaty.

    No, nie bardzo można zaksięgować na zaległe odsetki, bo nie było
    jeszcze noty odsetkowej, więc, formalnie rzecz biorąc, wierzyciel nie
    domagał się odsetek (a wcale nie ma obowiązku wystawiania noty
    odsetkowej i domagania się odsetek).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 10. Data: 2002-08-14 10:17:52
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Kaizen" <x...@c...sz> wrote in message
> [...]
    > jeszcze noty odsetkowej, więc, formalnie rzecz biorąc, wierzyciel nie
    > domagał się odsetek (a wcale nie ma obowiązku wystawiania noty

    No moze Pan ma racje, ale popierwsze moze to nie pierwsze wezwanie,
    a po drugie oze tak jest w umowie ?

    Boguslaw