  • 1. Data: 2004-01-05 09:38:50
    Temat: Jak rozliczyc faktury sprzed rozpoczecia dzialalnosci
    Od: "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl>

    Witam
    Pisalem kiedys na te grupe w sprawie zakupow na fakute przed rozpoczeciem
    dzialalnosci. Dowiedzialem sie ze istnieje taka mozliwosc. Teraz chcialbym
    sie dowiedziec w jaki sposob takie zakupy mozna rozliczyc. Zalozmy ze
    dokonalem zakupu w styczniu, a rozpoczynam dzialalnosc w lutym (zglaszam w
    urzedzie skarbowym). Czy do 25 lutego powinienem przeslac deklaracje VAT za
    styczen ? A moze powinienem do 25 marca przeslac deklaracje za styczen i
    luty ? Prosze o porade jak powinienem postapic.

    Patryk

  • 2. Data: 2004-01-05 10:01:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jan 2004, Patryk wrote:

    >+ Witam
    >+ Pisalem kiedys na te grupe w sprawie zakupow na fakute przed rozpoczeciem
    >+ dzialalnosci. Dowiedzialem sie ze istnieje taka mozliwosc.

    Możesz podać namiar na wątek ?

    >+ Teraz chcialbym
    >+ sie dowiedziec w jaki sposob takie zakupy mozna rozliczyc.

    IMHO - wyłącznie przez remanent początkowy towarów handlowych
    oraz wpis ŚT do ewidencji. Bez odliczenia VAT.
    Albo nie rozumiem tego co piszesz !
    [...]
    >+ Prosze o porade jak powinienem postapic.

    Hm... W zasadzie powinienem skasować powyższy tekst.
    W każdym razie mój post NIE JEST poradą tylko komentarzem :>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-01-05 15:44:13
    Od: "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > Możesz podać namiar na wątek ?

    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe
    =UTF-8&threadm=bqkttc%24
    df2%241%40atlantis.news.tpi.pl&rnum=5&prev=/groups%3
    Fq%3Dp_jakobiak%2Bgroup:
    pl.soc.prawo%26hl%3Dpl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DU
    TF-8%26selm%3Dbqkttc%252
    4df2%25241%2540atlantis.news.tpi.pl%26rnum%3D5

    lub po prostu "Zakladanie dzialalnosci gospodarczej" z 2003-12-03

    --
    Patryk

  • 4. Data: 2004-01-05 19:04:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ > Możesz podać namiar na wątek ?
    [...]
    >+ lub po prostu "Zakladanie dzialalnosci gospodarczej" z 2003-12-03

    Przejrzałem.
    Przyznam że słabo coś z tym "dowiedziałeś się": *nikt* w wątku
    nie podał że możesz sobie "coś" kupić *na firmę* przed rozpoczęciem
    działalności (Marcin się uchylił a ETC i JureQ posprzeczali się
    o ścisłe rozumienie VATu :)).
    Takoż *nikt* ci nie obiecywał jakoby dało się z takiej
    "przeddziałalnościowej" faktury odliczyć VAT !

    IMHO możesz kupić "na siebie" - jak pisałem - towary handlowe
    oraz ŚT, oraz (godząc się na stratę VAT) przyjąć je "do majątku
    gospodarczego" odpowiednio remanentem i wpisem do EST.
    Zdania że można "kupić na firmę" (mimo że firma jeszcze
    NIE DZIAŁA) też są, i w zakresie (dla odmiany) materiałów
    pomocniczych (dla których nie bardzo jest podstawa dla
    wprowadzenia "z majątku osobistego") coś w tym jest: przykładem
    jest pieczątka :)

    Niemniej: sądząc z wątku, IMHO twoje "dowiedzenie się" polegało
    na wyczytaniu między wierszami tego i tylko tego co chciałeś
    tam znaleźć :]
    I nie bez znaczenia jest CO kupiłeś ! (ŚT, towar handlowy
    lub materiały podstawowe czy rzeczoną pieczątkę).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-01-05 20:08:06
    Od: "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > tam znaleźć :]
    > I nie bez znaczenia jest CO kupiłeś ! (ŚT, towar handlowy
    > lub materiały podstawowe czy rzeczoną pieczątkę).

    W takim razie prosze o porade. Co zrobic z fakturami na sprzet ktory kupilem
    przed zgloszeniem do US ? Gdybym teraz szybko zglosil dzialalnosc i przeslal
    deklaracje w styczniu za grudzien to by sie urzednicy mocno czepiali ?

    Patryk

  • 6. Data: 2004-01-05 22:09:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jan 2004, Patryk wrote:
    [...]
    >+ W takim razie prosze o porade.

    A to pech :(
    Nie mogę udzielić... (zakładam że sprawdzisz DLACZEGO nim się
    obrazisz na większość grupy ;)), nadto... trudno się ustosunkować
    do twojego pomysłu, skoro nadal nie napisałeś ZA CO są te f-ry !
    Może ktoś z "mogących" coś zapoda...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał, nie prawnik, nie doradzca)

  • 7. Data: 2004-01-06 09:57:19
    Od: "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > obrazisz na większość grupy ;)), nadto... trudno się ustosunkować
    > do twojego pomysłu, skoro nadal nie napisałeś ZA CO są te f-ry !

    Dobrze, sprobuje jeszcze raz. Otoz z tego co sie dowiedzialem w grudniu
    zeszlego roku po zalatwieniu wpisu do ewidencji w Urzedzie Gminy moge juz
    brac towary na fakture. Tak wiec zakupilem potrzebny mi sprzet, meble, a
    nawet paliwo do samochodu. Nie pytajcie kto mi tak powiedzial bo nie byla to
    osoba kompetentna i przez to teraz mam problem. Do dnia dzisiejszego nie
    zlozylem jeszcze papierow w US. We wpisie do eweidencji z dnia 2.12.2003
    podalem dzien rozpoczecia dzialalnosci na 19.12.2003. Pierwsza fakture mam z
    13.12.2003.
    Teraz mam pytanie - jak z tego wybrnac? Przeszukalem troche archiwum grupy i
    z tego co udalo mi sie wyczytac wynika iz powienienem zrobic remament
    pocztakowy. Tam moge wpisac caly sprzet (bo paliwa chyba nie ?). Czy to
    rozwiaze moj problem ? Od tych wszystkich zakupow raczej nie bede mogl
    odliczyc Vat-u, racja ?
    Generalnie zalezy mi po prostu na sposobie wybrniecia z takiej sytuacji, aby
    pozniej nie musiec sie nikomu tlumaczyc.

    Patryk

  • 8. Data: 2004-01-06 11:02:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jan 2004, Patryk wrote:
    [...]
    >+ > >+ W takim razie prosze o porade.
    >+ >
    >+ > A to pech :(
    >+ > Nie mogę udzielić... (zakładam że sprawdzisz DLACZEGO

    Tak FYI: udzielanie porad podatkowych wymaga uprawnień.
    Sam po sobie widzisz ze "coś w tym jest" :]

    [...]
    >+ podalem dzien rozpoczecia dzialalnosci na 19.12.2003. Pierwsza fakture mam z
    >+ 13.12.2003.

    Brałeś "na firmę" czy "na siebie" ? Pewnie "na firmę"...
    Być może już widziałeś w archiwum, iż IMHO wzbudza to wątpliwości
    czy przypadkiem nie prowadziłeś już działalności...
    Z drugiej strony - casus pieczątki mógłby wskazywać że akurat
    materiały pomocnicze można nabyć wcześniej: za mało mamy danych
    w przepisach, pozostaje "interpretacja". Tłumaczę z tego moje
    stanowisko: lepiej robić tak, żeby nie narazić się na restrykcyjną
    interpretację np. ze strony US :(

    >+ Teraz mam pytanie - jak z tego wybrnac? Przeszukalem troche archiwum grupy i
    >+ z tego co udalo mi sie wyczytac wynika iz powienienem zrobic remament
    >+ pocztakowy. Tam moge wpisac caly sprzet

    Tylko towary handlowe i materiały (do produkcji).
    Natomiast wszystko to co *może* się załapać pod środki trwałe
    możesz wpisać do ewidencji środków trwałych - a z niej do kosztów.

    No i przyznam że jest zagwozdka: mając taki stan jak ty (z jednej
    strony - można coś wpisać do EŚT, ale wtedy jest pytanie dlaczego
    kupione "na firmę" przed rozpoczęciem, z drugiej - wpisać do
    EW lub uznać za koszt, przy czym podstawy prawnej trudno palcem
    wskazać) nie wiem co bym zrobił :(
    *JASNEJ* odpowiedzi, czy zakup czegoś "na firmę" sam w sobie
    świadczy o "prowadzeniu DG" w przepisach niestety nie ma :(
    Zdania są podzielone... Jakieś wyroki by się przydały !

    [...]
    >+ Od tych wszystkich zakupow raczej nie bede mogl
    >+ odliczyc Vat-u, racja ?

    VAT to osobna sprawa: prawo do odliczania przysługuje od dnia
    którego stałeś się VATowcem, uwidocznionego "na papierze".
    Jeśli nie jesteś jeszcze VATowcem, a przynajmniej nie byłeś
    w dniu wystawiania faktur - no to z VATu ewidentnie nici.
    Ale to przynajmniej wiadomo, wtopa to wtopa :( i przynajmniej
    nie warto nerwów dalej szarpać.

    >+ Generalnie zalezy mi po prostu na sposobie wybrniecia z takiej sytuacji, aby
    >+ pozniej nie musiec sie nikomu tlumaczyc.

    Możesz zadać to trudne pytanie twojemu urzędowi skarbowemu.
    Biorąc pod uwagę że rozwiązanie pt. "założyć że przez 5 lat mnie
    nie sprawdzą" jest dość ryzykowne :) - to nie masz nic do stracenia.
    Choć... może to wywoływanie wilka z lasu... ? :( (tj. może być
    tak że kontroler by się nie przyczepił, a np. Izba Skarbowa zajmie
    w ramach weryfikacji 'ostrzejsze' stanowisko).

    IMO - jak już, to należy spytać zaraz o wszystko o co można, bo
    urząd pewnie też będzie się wił jak piskorz :)
    No i sprawdzić wymogi formalne (były na grupie) żeby nie dostać
    odpowiedzi że "z przyczyn formalnych US oddala wniosek o udzielenie
    odpowiedzi" (i nasyła kontrolę :> - bo dopóki nie odpowiedzą to jesteś
    "kryty", wyrok NSA że kara przy kontroli w czasie między zadaniem
    pytania przez podatnika a daniem mu szansy zastosowania się do
    odpowiedzi narusza "zasadę zaufania" już był :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)