1. Data: 2004-01-05 09:38:50
Temat:Jak rozliczyc faktury sprzed rozpoczecia dzialalnosci
Od:"Patryk" <p...@o...mila.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Pisalem kiedys na te grupe w sprawie zakupow na fakute przed rozpoczeciem
dzialalnosci. Dowiedzialem sie ze istnieje taka mozliwosc. Teraz chcialbym
sie dowiedziec w jaki sposob takie zakupy mozna rozliczyc. Zalozmy ze
dokonalem zakupu w styczniu, a rozpoczynam dzialalnosc w lutym (zglaszam w
urzedzie skarbowym). Czy do 25 lutego powinienem przeslac deklaracje VAT za
styczen ? A moze powinienem do 25 marca przeslac deklaracje za styczen i
luty ? Prosze o porade jak powinienem postapic.

Patryk

2. Data: 2004-01-05 10:01:30
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 5 Jan 2004, Patryk wrote:

>+ Witam
>+ Pisalem kiedys na te grupe w sprawie zakupow na fakute przed rozpoczeciem
>+ dzialalnosci. Dowiedzialem sie ze istnieje taka mozliwosc.

Możesz podać namiar na wątek ?

>+ Teraz chcialbym
>+ sie dowiedziec w jaki sposob takie zakupy mozna rozliczyc.

IMHO - wyłącznie przez remanent początkowy towarów handlowych
oraz wpis ŚT do ewidencji. Bez odliczenia VAT.
Albo nie rozumiem tego co piszesz !
[...]
>+ Prosze o porade jak powinienem postapic.

Hm... W zasadzie powinienem skasować powyższy tekst.
W każdym razie mój post NIE JEST poradą tylko komentarzem :>

pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

3. Data: 2004-01-05 15:44:13
Od:"Patryk" <p...@o...mila.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości
jan.zabrze.pl...

> Możesz podać namiar na wątek ?

http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe
=UTF-8&threadm=bqkttc%24
df2%241%40atlantis.news.tpi.pl&rnum=5&prev=/groups%3
Fq%3Dp_jakobiak%2Bgroup:
pl.soc.prawo%26hl%3Dpl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DU
TF-8%26selm%3Dbqkttc%252
4df2%25241%2540atlantis.news.tpi.pl%26rnum%3D5

lub po prostu "Zakladanie dzialalnosci gospodarczej" z 2003-12-03

--
Patryk

4. Data: 2004-01-05 19:04:12
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>+ > Możesz podać namiar na wątek ?
[...]
>+ lub po prostu "Zakladanie dzialalnosci gospodarczej" z 2003-12-03

Przejrzałem.
Przyznam że słabo coś z tym "dowiedziałeś się": *nikt* w wątku
nie podał że możesz sobie "coś" kupić *na firmę* przed rozpoczęciem
działalności (Marcin się uchylił a ETC i JureQ posprzeczali się
o ścisłe rozumienie VATu :)).
Takoż *nikt* ci nie obiecywał jakoby dało się z takiej
"przeddziałalnościowej" faktury odliczyć VAT !

IMHO możesz kupić "na siebie" - jak pisałem - towary handlowe
oraz ŚT, oraz (godząc się na stratę VAT) przyjąć je "do majątku
gospodarczego" odpowiednio remanentem i wpisem do EST.
Zdania że można "kupić na firmę" (mimo że firma jeszcze
NIE DZIAŁA) też są, i w zakresie (dla odmiany) materiałów
pomocniczych (dla których nie bardzo jest podstawa dla
wprowadzenia "z majątku osobistego") coś w tym jest: przykładem
jest pieczątka :)

Niemniej: sądząc z wątku, IMHO twoje "dowiedzenie się" polegało
na wyczytaniu między wierszami tego i tylko tego co chciałeś
tam znaleźć :]
I nie bez znaczenia jest CO kupiłeś ! (ŚT, towar handlowy
lub materiały podstawowe czy rzeczoną pieczątkę).

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

5. Data: 2004-01-05 20:08:06
Od:"Patryk" <p...@o...mila.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości
ezjan.zabrze.pl...

> [...]
> tam znaleźć :]
> I nie bez znaczenia jest CO kupiłeś ! (ŚT, towar handlowy
> lub materiały podstawowe czy rzeczoną pieczątkę).

W takim razie prosze o porade. Co zrobic z fakturami na sprzet ktory kupilem
przed zgloszeniem do US ? Gdybym teraz szybko zglosil dzialalnosc i przeslal
deklaracje w styczniu za grudzien to by sie urzednicy mocno czepiali ?

Patryk

6. Data: 2004-01-05 22:09:01
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 5 Jan 2004, Patryk wrote:
[...]
>+ W takim razie prosze o porade.

A to pech :(
Nie mogę udzielić... (zakładam że sprawdzisz DLACZEGO nim się
obrazisz na większość grupy ;)), nadto... trudno się ustosunkować
do twojego pomysłu, skoro nadal nie napisałeś ZA CO są te f-ry !
Może ktoś z "mogących" coś zapoda...

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał, nie prawnik, nie doradzca)

7. Data: 2004-01-06 09:57:19
Od:"Patryk" <p...@o...mila.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości
ezjan.zabrze.pl...
> [...]
> obrazisz na większość grupy ;)), nadto... trudno się ustosunkować
> do twojego pomysłu, skoro nadal nie napisałeś ZA CO są te f-ry !

Dobrze, sprobuje jeszcze raz. Otoz z tego co sie dowiedzialem w grudniu
zeszlego roku po zalatwieniu wpisu do ewidencji w Urzedzie Gminy moge juz
brac towary na fakture. Tak wiec zakupilem potrzebny mi sprzet, meble, a
nawet paliwo do samochodu. Nie pytajcie kto mi tak powiedzial bo nie byla to
osoba kompetentna i przez to teraz mam problem. Do dnia dzisiejszego nie
zlozylem jeszcze papierow w US. We wpisie do eweidencji z dnia 2.12.2003
podalem dzien rozpoczecia dzialalnosci na 19.12.2003. Pierwsza fakture mam z
13.12.2003.
Teraz mam pytanie - jak z tego wybrnac? Przeszukalem troche archiwum grupy i
z tego co udalo mi sie wyczytac wynika iz powienienem zrobic remament
pocztakowy. Tam moge wpisac caly sprzet (bo paliwa chyba nie ?). Czy to
rozwiaze moj problem ? Od tych wszystkich zakupow raczej nie bede mogl
odliczyc Vat-u, racja ?
Generalnie zalezy mi po prostu na sposobie wybrniecia z takiej sytuacji, aby
pozniej nie musiec sie nikomu tlumaczyc.

Patryk

8. Data: 2004-01-06 11:02:57
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 6 Jan 2004, Patryk wrote:
[...]
>+ > >+ W takim razie prosze o porade.
>+ >
>+ > A to pech :(
>+ > Nie mogę udzielić... (zakładam że sprawdzisz DLACZEGO

Tak FYI: udzielanie porad podatkowych wymaga uprawnień.
Sam po sobie widzisz ze "coś w tym jest" :]

[...]
>+ podalem dzien rozpoczecia dzialalnosci na 19.12.2003. Pierwsza fakture mam z
>+ 13.12.2003.

Brałeś "na firmę" czy "na siebie" ? Pewnie "na firmę"...
Być może już widziałeś w archiwum, iż IMHO wzbudza to wątpliwości
czy przypadkiem nie prowadziłeś już działalności...
Z drugiej strony - casus pieczątki mógłby wskazywać że akurat
materiały pomocnicze można nabyć wcześniej: za mało mamy danych
w przepisach, pozostaje "interpretacja". Tłumaczę z tego moje
stanowisko: lepiej robić tak, żeby nie narazić się na restrykcyjną
interpretację np. ze strony US :(

>+ Teraz mam pytanie - jak z tego wybrnac? Przeszukalem troche archiwum grupy i
>+ z tego co udalo mi sie wyczytac wynika iz powienienem zrobic remament
>+ pocztakowy. Tam moge wpisac caly sprzet

Tylko towary handlowe i materiały (do produkcji).
Natomiast wszystko to co *może* się załapać pod środki trwałe
możesz wpisać do ewidencji środków trwałych - a z niej do kosztów.

No i przyznam że jest zagwozdka: mając taki stan jak ty (z jednej
strony - można coś wpisać do EŚT, ale wtedy jest pytanie dlaczego
kupione "na firmę" przed rozpoczęciem, z drugiej - wpisać do
EW lub uznać za koszt, przy czym podstawy prawnej trudno palcem
wskazać) nie wiem co bym zrobił :(
*JASNEJ* odpowiedzi, czy zakup czegoś "na firmę" sam w sobie
świadczy o "prowadzeniu DG" w przepisach niestety nie ma :(
Zdania są podzielone... Jakieś wyroki by się przydały !

[...]
>+ Od tych wszystkich zakupow raczej nie bede mogl
>+ odliczyc Vat-u, racja ?

VAT to osobna sprawa: prawo do odliczania przysługuje od dnia
którego stałeś się VATowcem, uwidocznionego "na papierze".
Jeśli nie jesteś jeszcze VATowcem, a przynajmniej nie byłeś
w dniu wystawiania faktur - no to z VATu ewidentnie nici.
Ale to przynajmniej wiadomo, wtopa to wtopa :( i przynajmniej
nie warto nerwów dalej szarpać.

>+ Generalnie zalezy mi po prostu na sposobie wybrniecia z takiej sytuacji, aby
>+ pozniej nie musiec sie nikomu tlumaczyc.

Możesz zadać to trudne pytanie twojemu urzędowi skarbowemu.
Biorąc pod uwagę że rozwiązanie pt. "założyć że przez 5 lat mnie
nie sprawdzą" jest dość ryzykowne :) - to nie masz nic do stracenia.
Choć... może to wywoływanie wilka z lasu... ? :( (tj. może być
tak że kontroler by się nie przyczepił, a np. Izba Skarbowa zajmie
w ramach weryfikacji 'ostrzejsze' stanowisko).

IMO - jak już, to należy spytać zaraz o wszystko o co można, bo
urząd pewnie też będzie się wił jak piskorz :)
No i sprawdzić wymogi formalne (były na grupie) żeby nie dostać
odpowiedzi że "z przyczyn formalnych US oddala wniosek o udzielenie
odpowiedzi" (i nasyła kontrolę :> - bo dopóki nie odpowiedzą to jesteś
"kryty", wyrok NSA że kara przy kontroli w czasie między zadaniem
pytania przez podatnika a daniem mu szansy zastosowania się do
odpowiedzi narusza "zasadę zaufania" już był :))

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)