1. Data: 2002-12-30 09:47:50
Temat:Jak rozliczyć roczna inwentaryzacje?
Od:">Waldeamr<" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Od lipca 2002 roku prowadze dzialalnosc gospodarcza jako osoba fizyczna,
jestem platnikiem VAT, prowadze KPiR. Jest to firma zajmujaca sie handlem.
Poniewaz pierwszy raz robie inwentaryzacje mam w zwiazku z tym kilka pytan:
1/ Jak rozliczyc nadwyzki i niedobory ze spisu z natury?
2/ Czy nalezy pisac jakies protokoly odnosnie nadwyzek i niedoborow?
3/ Jaka dokumentacje sporzadzic?
4/ Czy wyniki inwentaryzacji przeslac do US?
5/ Do kiedy nalezy rozliczyc inwentaryzacje?
6/ Czy stany magazynu powstale ze spisu z natury sa BO na nowy rok?

Jesli mozecie pomoc to prosze:)

pozdrawiam
waldemar

2. Data: 2002-12-30 21:19:55
Temat:Re: Jak rozliczyć roczna inwentaryzacje?
Od:"Andrzej R." <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ">Waldeamr<" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
pytan:
> 1/ Jak rozliczyc nadwyzki i niedobory ze spisu z natury?
Nadwyżki lub niedobory ujawniają się w chwili porównania danych spisu z
natury z danymi ewidencyjnymi (dawniej kartoteką). Przy KPiR masz obowiązek
tylko dysponować danymi spisu z natury. Danych ewidencyjnych dla fiskusa
posiadać nie musisz. A więc w kontekście podatkowym przy spisie z natury dla
potrzeb KPiR pojęcie niedoborów lub nadwyżek nie istnieje. Robisz tylko spis
z natury i wyceniasz go w cenach zakupu netto (są wyjątki). Pamiętaj o
terminie wyceny spisu.
W praktyce jeśli korzystasz z jakiegoś programu do sprzedaży towarów, to
zakupiony towar handlowy wprowadzasz do komputera. Dysponujesz więc stanem
księgowym z komputera, a stanem faktycznym - z półek i magazynu. Ale jeszcze
raz podkreślam : fiskusa interesuje dla celów podatkowych tylko spis z
natury. Jednakże jest tutaj pewne "ale". Jeśli stan początkowy = 10; zakup =
5; sprzedaż = 15, a stan końcowy = 2, to w przypadku ujawnienia takiej
nadwyżki 2 fiskus z pewnością w czasie ewentualnej kontroli zapyta skąd
wzięło się owe 2 i będzie podejrzewał towar poza ewidencją, nierzetelny spis
itp. Podobnie jeśli wynik będzie ujemny - też padnie pytanie o przyczynę
(może to być zniszczenie, a może być też sprzedaż nieewidencjonowana). Myślę
jednak, że przy rutynowej kontroli nie przeprowadza się przy KPiR takiego
rozliczenia ilościowego (ale może wypowiedzą się bardziej kompetentni).
> 2/ Czy nalezy pisac jakies protokoly odnosnie nadwyzek i niedoborow?
Nie. To Twoja sprawa - ew. do kontroli pracowników.
> 3/ Jaka dokumentacje sporzadzic?
Tylko spis j.w. i dalej patrz do KPiR - tam jest przykład. Jeśli nie masz
tego w KPiR - patrz rozporządzenie MF o prowadzeniu KPiR oraz "objaśnienia".
> 4/ Czy wyniki inwentaryzacji przeslac do US?
Nie. Kiedyś przesyłało się. Teraz tylko wpisujesz w nową (na 2003 r) KPiR
jako pierwszy zapis.
> 5/ Do kiedy nalezy rozliczyc inwentaryzacje?
Chyba 2 tygodnie (nie rozliczenie, ale wycena). Rozliczenie
inwentaryzacji - to już poza fiskusem.
> 6/ Czy stany magazynu powstale ze spisu z natury sa BO na nowy rok?
Właściwie tak - patrz sposób obliczania dochodu przy KPiR.

> Jesli mozecie pomoc to prosze:)
>
> pozdrawiam
> waldemar

Również pozdrawiam. AR

3. Data: 2002-12-30 23:11:03
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 30 Dec 2002, >Waldeamr< wrote:
[...KPiR...]
[...1,2...]
>+ 3/ Jaka dokumentacje sporzadzic?

Zdaje się że jest w sąsiednich wątkach :) - można
wykorzystać pole "opisowe" w KPiR.
Obowiązkowy jest tylko remanent towarów handlowych.
ŚT, wyposażenie i materiały można spisać "dla
porządku" żeby mieć jasność co z naszym stanem :),
czy amortyzacja się zgadza itp.

>+ 4/ Czy wyniki inwentaryzacji przeslac do US?
>+ 5/ Do kiedy nalezy rozliczyc inwentaryzacje?

A mógłbyś tak zajrzeć do rozp. ds. KPiR ?
Tu:
http://www.mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych.shtml

a dokładniej tu:
http://www.mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych_7.shtml

...leży się marnuje ;), czytać par. 27 oraz 28.4 !
Rocznego remanentu wyjątkowo nie trzeba zgłaszać, bo
z mocy prawa urząd skarbowy wie że zrobiłeś :)

>+ 6/ Czy stany magazynu powstale ze spisu z natury sa BO na nowy rok?

To miało być "bazą odniesienia" ??
Jeśli chodziło o to że jest jeden remanent: końcowy
za 2002 który staje się początkowych dla 2003 to
IMHO dobrze myślisz :)

Pozrowienia, Gotfryd