  • 1. Data: 2002-12-30 09:47:50
    Temat: Jak rozliczyć roczna inwentaryzacje?
    Od: ">Waldeamr<" <w...@p...onet.pl>

    Od lipca 2002 roku prowadze dzialalnosc gospodarcza jako osoba fizyczna,
    jestem platnikiem VAT, prowadze KPiR. Jest to firma zajmujaca sie handlem.
    Poniewaz pierwszy raz robie inwentaryzacje mam w zwiazku z tym kilka pytan:
    1/ Jak rozliczyc nadwyzki i niedobory ze spisu z natury?
    2/ Czy nalezy pisac jakies protokoly odnosnie nadwyzek i niedoborow?
    3/ Jaka dokumentacje sporzadzic?
    4/ Czy wyniki inwentaryzacji przeslac do US?
    5/ Do kiedy nalezy rozliczyc inwentaryzacje?
    6/ Czy stany magazynu powstale ze spisu z natury sa BO na nowy rok?

    Jesli mozecie pomoc to prosze:)

    pozdrawiam
    waldemar

  • 2. Data: 2002-12-30 21:19:55
    Temat: Re: Jak rozliczyć roczna inwentaryzacje?
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik ">Waldeamr<" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    pytan:
    > 1/ Jak rozliczyc nadwyzki i niedobory ze spisu z natury?
    Nadwyżki lub niedobory ujawniają się w chwili porównania danych spisu z
    natury z danymi ewidencyjnymi (dawniej kartoteką). Przy KPiR masz obowiązek
    tylko dysponować danymi spisu z natury. Danych ewidencyjnych dla fiskusa
    posiadać nie musisz. A więc w kontekście podatkowym przy spisie z natury dla
    potrzeb KPiR pojęcie niedoborów lub nadwyżek nie istnieje. Robisz tylko spis
    z natury i wyceniasz go w cenach zakupu netto (są wyjątki). Pamiętaj o
    terminie wyceny spisu.
    W praktyce jeśli korzystasz z jakiegoś programu do sprzedaży towarów, to
    zakupiony towar handlowy wprowadzasz do komputera. Dysponujesz więc stanem
    księgowym z komputera, a stanem faktycznym - z półek i magazynu. Ale jeszcze
    raz podkreślam : fiskusa interesuje dla celów podatkowych tylko spis z
    natury. Jednakże jest tutaj pewne "ale". Jeśli stan początkowy = 10; zakup =
    5; sprzedaż = 15, a stan końcowy = 2, to w przypadku ujawnienia takiej
    nadwyżki 2 fiskus z pewnością w czasie ewentualnej kontroli zapyta skąd
    wzięło się owe 2 i będzie podejrzewał towar poza ewidencją, nierzetelny spis
    itp. Podobnie jeśli wynik będzie ujemny - też padnie pytanie o przyczynę
    (może to być zniszczenie, a może być też sprzedaż nieewidencjonowana). Myślę
    jednak, że przy rutynowej kontroli nie przeprowadza się przy KPiR takiego
    rozliczenia ilościowego (ale może wypowiedzą się bardziej kompetentni).
    > 2/ Czy nalezy pisac jakies protokoly odnosnie nadwyzek i niedoborow?
    Nie. To Twoja sprawa - ew. do kontroli pracowników.
    > 3/ Jaka dokumentacje sporzadzic?
    Tylko spis j.w. i dalej patrz do KPiR - tam jest przykład. Jeśli nie masz
    tego w KPiR - patrz rozporządzenie MF o prowadzeniu KPiR oraz "objaśnienia".
    > 4/ Czy wyniki inwentaryzacji przeslac do US?
    Nie. Kiedyś przesyłało się. Teraz tylko wpisujesz w nową (na 2003 r) KPiR
    jako pierwszy zapis.
    > 5/ Do kiedy nalezy rozliczyc inwentaryzacje?
    Chyba 2 tygodnie (nie rozliczenie, ale wycena). Rozliczenie
    inwentaryzacji - to już poza fiskusem.
    > 6/ Czy stany magazynu powstale ze spisu z natury sa BO na nowy rok?
    Właściwie tak - patrz sposób obliczania dochodu przy KPiR.

    > Jesli mozecie pomoc to prosze:)
    >
    > pozdrawiam
    > waldemar

    Również pozdrawiam. AR

  • 3. Data: 2002-12-30 23:11:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Dec 2002, >Waldeamr< wrote:
    [...KPiR...]
    [...1,2...]
    >+ 3/ Jaka dokumentacje sporzadzic?

    Zdaje się że jest w sąsiednich wątkach :) - można
    wykorzystać pole "opisowe" w KPiR.
    Obowiązkowy jest tylko remanent towarów handlowych.
    ŚT, wyposażenie i materiały można spisać "dla
    porządku" żeby mieć jasność co z naszym stanem :),
    czy amortyzacja się zgadza itp.

    >+ 4/ Czy wyniki inwentaryzacji przeslac do US?
    >+ 5/ Do kiedy nalezy rozliczyc inwentaryzacje?

    A mógłbyś tak zajrzeć do rozp. ds. KPiR ?
    Tu:
    http://www.mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych.shtml

    a dokładniej tu:
    http://www.mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych_7.shtml

    ...leży się marnuje ;), czytać par. 27 oraz 28.4 !
    Rocznego remanentu wyjątkowo nie trzeba zgłaszać, bo
    z mocy prawa urząd skarbowy wie że zrobiłeś :)

    >+ 6/ Czy stany magazynu powstale ze spisu z natury sa BO na nowy rok?

    To miało być "bazą odniesienia" ??
    Jeśli chodziło o to że jest jeden remanent: końcowy
    za 2002 który staje się początkowych dla 2003 to
    IMHO dobrze myślisz :)

    Pozrowienia, Gotfryd