  • 1. Data: 2016-07-25 16:12:03
    Temat: Jak się pozbyć samochodu?
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Sytuacja wygląda tak: samochód w EŚT (zamortyzowany), zakupiony jako
    używany od osoby prywatnej, wprowadzony do firmy bez odliczenia VAT,
    jest współwłaściciel z jakimś symbolicznym udziałem (w celu ograniczenia
    kosztów OC). Obecnie dobrze byłoby się samochodu pozbyć. Wartość rzędu
    1500-2000zł. Jakie są opcje?

    1. Uzyskać darowiznę od współwłaściciela (pierwsza grupa) i sprzedać -
    jak rozumiem obecnie konieczna faktura VAT, czyli trzeba podatek
    odprowadzić, mimo, że się go wcześniej przy zakupie nie odliczyło.
    2. Przekazać na cele osobiste, obdarować współwłaściciela i niech on się
    martwi. Co w takim przypadku z VAT'em?
    3. Zezłomować - przy złomowaniu płacą jakąś symboliczną kasę, czyli jak
    rozumiem wystawić złomiarzom fakturę?
    4. Jakieś inne opcje?

    Ciekawi mnie jeszcze sprawa sprzedaży wg pkt. 1 konsumentowi - nie
    podejdę pod jakąś kasę fiskalną, czy inny debilizm? Nie będę musiał
    udzielić jakiejś x-letniej gwarancji, rękojmi, oddać nerki itp?

    Maciek

  • 2. Data: 2016-07-25 17:57:24
    Temat: Re: Jak się pozbyć samochodu?
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-07-25 o 16:12, Maciek pisze:
> [...]
    > jak rozumiem obecnie konieczna faktura VAT, czyli trzeba podatek
    > odprowadzić, mimo, że się go wcześniej przy zakupie nie odliczyło.

    Tak. Normalna sprzedaż na pełnej stawce.

    > 2. Przekazać na cele osobiste, obdarować współwłaściciela i niech on się
    > martwi. Co w takim przypadku z VAT'em?

    Dokładnie to samo. Przekazanie na potrzeby osobiste, darowizny
    też są transakcjami opodatkowanymi.

    > 3. Zezłomować - przy złomowaniu płacą jakąś symboliczną kasę, czyli jak
    > rozumiem wystawić złomiarzom fakturę?

    A to zależy co rozumiesz pod pojęciem złomiarze.
    Jeśli oddasz do klasycznego punktu złomowania,
    to nie ponosisz żadnych opłat ani nic nie dostajesz, nie wystawiasz też
    faktury.
    Dostajesz kwita i wyrejestrowujesz.
    Są inne opcje, ale ich nigdy nie testowałem,
    za wycieraczką zawsze znajduję oferty:
    kupię każde auto, w każdym stanie.

    > 4. Jakieś inne opcje?

    Jak likwidowałem starego grata, który zestarzał się w firmie,
    to firmy typu "kupię każde auto, w każdym stanie"
    odpowiedziały mi, że oooo za favoritkę, to możemy dać stówkę.
    Wystawiłem zatem na allegro bez minimalnej z opcją odbioru
    własnego, auto było, troche zdewastowane przez ulicznych kopaczy,
    nie było przeglądu, ale wylicytowali za 600zł.
    Jakies ładniejsze egzemplarze były wtedy po ok 1000, ale, żeby moje tak
    wyglądało, to musiałbym wydać chyba więcej :-)
    Więc i Tobie to doradzam, no może jak potrzebujesz jakies minimum,
    to zrób z inna opcją.
    Albo sprzedaj komuś, kto chce kupić jak masz chętnego za te 1500-2000zł
    albo odpuść mu poniżej progu PCC :-)

    > Ciekawi mnie jeszcze sprawa sprzedaży wg pkt. 1 konsumentowi - nie
    > podejdę pod jakąś kasę fiskalną, czy inny debilizm? Nie będę musiał
    > udzielić jakiejś x-letniej gwarancji, rękojmi, oddać nerki itp?

    Na szczęscie na razie jeszcze nie.

  • 3. Data: 2016-07-25 19:59:36
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-07-25 o 17:57, cef pisze:
    > Dokładnie to samo. Przekazanie na potrzeby osobiste, darowizny
    > też są transakcjami opodatkowanymi.
    Ok, ale darować mogę za symboliczną złotówkę, czy muszę wyliczyć wartość
    według urzędowych stawek? A może VAT zapłacę od wartości początkowej
    sprzed 9 lat? :->

> [...]
    > faktury.
    > Dostajesz kwita i wyrejestrowujesz.
    > Są inne opcje, ale ich nigdy nie testowałem,
    Raczej chodziło mi o opcję "kupię w każdym stanie".

> [...]
    > to zrób z inna opcją.
    > Albo sprzedaj komuś, kto chce kupić jak masz chętnego za te 1500-2000zł
    Jeśli będę sprzedawał z fakturę, to PCC chyba i tak nie ma zastosowania.

    Alleluja! :->

    Maciek

  • 4. Data: 2016-07-25 21:32:15
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-07-25 o 19:59, Maciek pisze:
    > Ok, ale darować mogę za symboliczną złotówkę, czy muszę wyliczyć wartość
    > według urzędowych stawek? A może VAT zapłacę od wartości początkowej
    > sprzed 9 lat? :->

    Widzę, że wykazujesz się prawidłową czujnością.
    Przekazanie własne i darowizny są wg ceny nabycia, jeśli jest dokument
    nabycia,
    więc lepiej sprzedać za symboliczną złotówkę.

    > Jeśli będę sprzedawał z fakturę, to PCC chyba i tak nie ma zastosowania.

    Tak. Faktycznie.

  • 5. Data: 2016-07-25 22:00:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Maciek m...@n...pl ...

    > 1. Uzyskać darowiznę od współwłaściciela (pierwsza grupa) i sprzedać -
    > jak rozumiem obecnie konieczna faktura VAT, czyli trzeba podatek
    > odprowadzić, mimo, że się go wcześniej przy zakupie nie odliczyło.

    Sprzedaj za 100zł i juz.
    Na fakturze wpisz liste usterek do naprawy ktore na pewno w tak leciwym
    aucie sa i masz pare złotych podatku.

  • 6. Data: 2016-08-24 15:05:25
    Od: gonia <g...@w...pl>

    W dniu 2016-07-25 o 21:32, cef pisze:
> [...]

    art.7 ust.2 ucięli po pkt 2?

    > Widzę, że wykazujesz się prawidłową czujnością.
    > Przekazanie własne i darowizny są wg ceny nabycia, jeśli jest dokument
    > nabycia,
    > więc lepiej sprzedać za symboliczną złotówkę.

    a to już rodem z bardzooooooo dawno obalonych interpretacji, niezgodnych
    zresztą w dyrektywą

  • 7. Data: 2016-08-24 22:08:00
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-08-24 o 15:05, gonia pisze:

    > art.7 ust.2 ucięli po pkt 2?

    A od kiedy tak jest?

    > a to juĹź rodem z bardzooooooo dawno obalonych interpretacji,
    > niezgodnych zresztą w dyrektywą

    Interpretacje są słuszne, tylko przyjąłem, że z definicji
    chodzi o zakupy opodatkowane.

  • 8. Data: 2016-08-25 11:59:04
    Od: gonia <g...@w...pl>

    W dniu 2016-08-24 o 22:08, cef pisze:

    > A od kiedy tak jest?

    od zawsze???

    > Interpretacje są słuszne, tylko przyjąłem, że z definicji
    > chodzi o zakupy opodatkowane.

    a gdzie masz taki przepis w art.14?art2?? to może pkt 27b co rozumie się
    przez cenę rynkową?

    i zapewniam Cię,że interpretacje nie były ( a nie nie są) słuszne, jako
    niezgodne z dyrektywą

    może w końcu mit do gołej ziemi zostanie na tej grupie w końcu obalony

  • 9. Data: 2016-08-25 19:43:32
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-08-25 o 11:59, gonia pisze:

    > od zawsze???

    To nie wiem o co Ci chodzi.
    Myślałem, że to dopisali niedawno, a wcześniej było inaczej, choć ostatnio
    raczej opodatkowują raczej też zakupy bez odliczeń
    (vide samochody i częściowo odliczany VAT)
    Nigdy nie zwracalem uwagi na te wyłączenia,
    bo zakupy mam raczej opodatkowane.

    > a gdzie masz taki przepis w art.14?art2?? to może pkt 27b co rozumie się
    > przez cenę rynkową?

    Ale dlaczego szukasz w artykułach dotyczących likwidacji?
    Przecież mowa o darowiźnie czy przekazaniu na potrzeby osobiste.
    Ja widzę art 29a ust 2 - chyba, że jest jakoś uchylony o czym nie wiem.

    > i zapewniam Cię,że interpretacje nie były ( a nie nie są) słuszne, jako
    > niezgodne z dyrektywą
    >
    > może w końcu mit do gołej ziemi zostanie na tej grupie w końcu obalony

    Mit do gołej ziemi nie jest mitem, bo art 14 nie pozostawia wątpliwości.
    Nikt nie mówi, że przy likwidacji trzeba sprzedawać po cenie rynkowej -
    bo chyba tak rozumujesz -spis z natury jest z natury i może być - a
    nawet jest wg cen odpowiadających realnej wartości.
    "Do gołej ziemi" jest prostym i klasycznym, wręcz klinicznym przykładem
    likwidacji działalności.

  • 10. Data: 2016-08-26 11:35:46
    Od: gonia <g...@w...pl>

    W dniu 2016-08-25 o 19:43, cef pisze:

> [...]
    > raczej opodatkowują raczej też zakupy bez odliczeń
    > (vide samochody i częściowo odliczany VAT)
    > Nigdy nie zwracalem uwagi na te wyłączenia,

    nie, nie zakupy opodatkowuje się tylko sprzedaż w związku z uchylonym
    zwolnieniem od sprzedaży towarów używanych - to nie ja napisałam, że
    przekazanie i darowizny są transakcjami opodatkowanymi. Są, masz rację -
    ale pod warunkiem, którego nie dodałeś - ja tylko w kwestii formalnej;)

    > Ale dlaczego szukasz w artykułach dotyczących likwidacji?
    > Przecież mowa o darowiźnie czy przekazaniu na potrzeby osobiste.
    > Ja widzę art 29a ust 2 - chyba, że jest jakoś uchylony o czym nie wiem.

    Bo zazwyczaj przekazanie na potrzeby osobiste jest związane z likwidacją
    działalności i pozostałymi na jej zakończenie towarami, ale możemy
    uznać,że wyszłam poza zakres - tylko co to zmienia? w art. 29 a ust.2
    dalej jest mowa o cenie nabycia określonej na moment dostawy - ale
    dostawy, której dokonałbyś dzisiaj

> [...]
    > nawet jest wg cen odpowiadających realnej wartości.
    > "Do gołej ziemi" jest prostym i klasycznym, wręcz klinicznym przykładem

    a tu się poddaję - próbowałam zrozumieć:
    - jakich wątpliwości?
    - nikt nie każe sprzedawać WCALE - a jeżeli nie po cenach rynkowych, to
    jakich?
    - cena realnej wartości to jaka cena, jeżeli nie rynkowa?

    jak widać, niewiele firm zlikwidowałeś, za to za dużo się naczytałeś nie
    tych treści co trzeba -

    dla mnie PAS
    kopanie się z koniem pozostawię masochistom;-)

    g.