  • 1. Data: 2007-07-17 13:22:10
    Temat: Jak ugryzc pewna sprawe - VAT a zakup od osoby prywatnej
    Od: AL <a...@s...tam>

    Mam klienta, ktory chce kupic pewno urzadzenie + usluge - oczywiscie na
    fakture VAT.

    Jestem podatnikiem VAT - wiec niby OK, ale...

    do skonfigurowania/naprawy tego urzadzenia potrzeba pewnej czesci, ktora
    moge miec/odkupic (jako nowa) ale bez faktury VAT - sprzedajacy jest
    osoba prywatna (pewnie kupil do wlasnych potrzeb i mu zostalo)
    Ta czesc nie jest obecnie dostepna w sprzedazy, a klientowi sie spieszy.

    Jak teraz ta czesc wpisac na fakture VAT dla mojego klienta.
    Czy odkupujac to od osoby prywatnej, jest jakas procedura by mozna bylo
    ta rzecz dalej odsprzedac na fakturze VAT?

    (kiedys slyszalem o wplacie ok 2% do US wartosci rzeczy kupionej na
    umowe z osoba prywatna - ale nie umiem znalezc potwierdzenia tego.

    Pomozecie?

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 2. Data: 2007-07-17 14:20:19
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > (kiedys slyszalem o wplacie ok 2% do US wartosci rzeczy kupionej na
    > umowe z osoba prywatna - ale nie umiem znalezc potwierdzenia tego.

    Jeśli wartość jednostkowa tej części jest niższa niz 1000 zł - od umowy z
    osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej nie opłacasz PCC-2%.
    Jesli wyższa opłacasz PCC i w kosztach masz cenę części + PCC. Odsprzedajesz
    na fakturę stosujac właściwą stawkę VAT.

    Pzdr-Kriss

  • 3. Data: 2007-07-17 14:32:32
    Od: AL <a...@s...tam>

    k...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > Jesli wyższa opłacasz PCC i w kosztach masz cenę części + PCC. Odsprzedajesz
    > na fakturę stosujac właściwą stawkę VAT.

    Czyli mam rozumiec, ze kupuje od osoby prywatnej (ta czesc kosztuje ok.
    500pln) i dalej:
    1. wpisuje ta wartosc w koszta zakupu (tylko ksiazka przychodow/rozchodow)
    2. wystawiam normalna fakture VAT z figurujaca pozycja (jako netto -
    akurat na tej czesci nie chce zarabiac, klient sobie zaplaci VAT od niej)

    I mam sie niczym nie przejmowac (nie potrzebuje nic do US zglaszac, etc)?
    Jak/co po winna zawierac umowa ze sprzedajaca osoba prywatna?
    (jakies szczegolne dane)

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 4. Data: 2007-07-17 16:59:56
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > I mam sie niczym nie przejmowac (nie potrzebuje nic do US zglaszac, etc)?
    > Jak/co po winna zawierac umowa ze sprzedajaca osoba prywatna?

    Normalny wzór umowy kupna sprzedaży ruchomości wygoogluj sobie.
    Imię , nazwisko , adres , nr dowodu , NIP lub PESEL , cena itp, podpis.
    Pzdr-Kriss

  • 5. Data: 2007-07-17 17:13:42
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 17-07-2007 o 18:59:56 Kriss <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Normalny wzór umowy kupna sprzedaży ruchomości wygoogluj sobie.
    > Imię , nazwisko , adres , nr dowodu , NIP lub PESEL , cena itp, podpis.
    > Pzdr-Kriss

    3. Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są: 1) (...),
    lub 2) inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania
    operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające
    co najmniej:
    a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy)
    uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
    b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji
    gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania
    operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza
    podanie jednej daty,
    c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe
    określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach
    naturalnych,
    d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji
    gospodarczych - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający
    powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

    Także warto nie zapomnieć o niczym

  • 6. Data: 2007-07-17 17:39:22
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia 17 Jul 2007 18:59:56 +0200, Kriss napisał(a):

    > Normalny wzór umowy kupna sprzedaży ruchomości wygoogluj sobie.
    > Imię , nazwisko , adres , nr dowodu , NIP lub PESEL , cena itp, podpis.
    > Pzdr-Kriss

    I zwróć jeszcze tylko uwagę na to, by na umowie było napisane, że
    sprzedający oświadcza, że jest właścicielem rzeczy, którą sprzedaje.

    Z doświadczenia wiem, że niektóre wzory takiej adnotacji nie mają, a to
    raczej ważne :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-07-17 17:42:24
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > gospodarczych - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający
    > powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

    Poprawny wzór umowy kupna sprzedaży ruchomości oparty na kodeksie cywilnym,
    zawiera wszystkie w\w elementy i spełnia wymogi dowodu księgowego.
    Dodatkowo warto zadbać o uwidocznienie w umowie nr NIP sprzedawcy i jego
    oświadczenia o tym ,że ; sprzedaż nie jest wykonywana przez sprzedajacego w
    ramach działalności gospodarczej ,jest właścicielem przedmiotu , przedmiot
    wolny jest od wad prawnych i roszczeń osób trzecich , jest sprawny lub
    wszystkie jego wady sa znane kupujacemu.

    Pzdr- Kriss

  • 8. Data: 2007-07-17 21:12:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Jul 2007, Kriss wrote:
    [...komuś...]
> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Poprawny wzór umowy kupna sprzedaży ruchomości
    > oparty na kodeksie cywilnym,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ...trzymam za słowo...

    > zawiera wszystkie w\w elementy

    ...sprzeciw...

    > i spełnia wymogi dowodu księgowego.

    ...sprzeciw!

    Przynajmniej jeśli chodzi o UMOWĘ - czyli "umowę w rozumieniu
    Kodeksu Cywilnego", czyli "wyrażenie zgodnego zamiaru stron"!
    To, że ktoś-tam wystawia na dokumencie zatytułowanym "faktura" dajmy
    na to gwarancję, a ktoś inny na dokumencie zatytułowanym "umowa"
    dopisuje protokół wydania tudzież dowód zapłaty, nie zmienia faktu
    że faktura (z założenia) gwarancją nie jest (lecz może byc nią
    dodatkowa treść na f-rze) zaś umowa *nie dokumentuje zajścia
    zdarzenia* (acz mogą na tym samym papierze być zawarte dodatkowe
    dokumenty umową nie będące)!

    Umowa dokumentuje *zamiar* - a zamiar to za mało, żeby można było
    uznać zamierzony wydatek za koszt!

    Doskonale rozumiem, że w potocznym rozumieniu wielu osób "umowa"
    to taki papier który potwierdza zajscie zdarzanie, a nie to
    czym umowa być powinna :)
    Ale przecież sam piszesz "wzór umowy ... oparty na KC..."
    No to ja poproszę art.65. oraz od art.66 dalej - cały dział II
    poświęcili "zawarciu umowy"!
    Papier zatytułowany "umowa sprzedaży" *może* zawierać (oprócz
    umowy) takie elementy, które nie są umową, które dokumentując fakt
    jej wykonania, stanowić będą dowód księdowy.
    Ale w drugą stronę to nie działa - ściśle rozumiana umowa "wg KC"
    nie zawiera podstawowego elementu, czyli "stwierdzenia dojścia
    do skutku".

    A co do reszty się zgadzam.
    Niemniej - co chciałem zaakcentować - konieczny jest dowód dojścia
    umowy do skutku - co najmniej dowód zapłaty (może być dopisek
    "zapłacono gotówką" pokwitowany przez płatnika) lub (lepiej
    "i") dowód przekazania rzeczy - "towar przyjąłem".

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-07-17 21:17:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Jul 2007, AL wrote:

    > (kiedys slyszalem o wplacie ok 2% do US wartosci rzeczy kupionej na umowe z
    > osoba prywatna - ale nie umiem znalezc potwierdzenia tego.

    Napisali Ci co to za podatek - PCC, opisany tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html

    Dodam, że do tej ustawy jest jeszcze rozporządzenie wykonawcze.
    Numer polega na tym, że przy zakupie który opisujesz ("do dalszej
    odsprzedaży lub przetwarzania" czy jak tam to minister ujął)
    *jeśli* wystąpi konieczność zapłacenia PCC, to wynika (z tego
    rozporządzenia) obowiazek założenia kolejnej ewidencji.
    Ewidencji PCC zapłaconego od takich nabyc.
    Przyznam że dawno nie sprawdzałem czy ktoś coś zmieniał, bo poprzednio
    ewidencja miała dodatkowe uzasadnienia: nabywca "na cele DG" był
    płatnikiem podatku (teraz zawsze kupujący jest podatnikiem i nie
    ma problemu w tym rozumieniu).
    Ale jak znam życie, to rozporządzenia nikt nie uchylił - więc zakup
    "do produkcji lub handlu" podlegający PCC pewnie nadal powoduje
    "dożywotnie" prowadzenie ewidencji PCC :)
    W sumie nic strasznego - ale zawsze książeczka więcej :]

    pzdr, Gotfryd