  • 1. Data: 2019-10-03 20:53:30
    Temat: Jak uniknąć podatku po sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat od nabycia
    Od: s...@g...com

    W ub. roku sprzedałem mieszkanie będące spadkiem po rodzicach. Nastąpiło to przed
    upływem 5 lat od nabycia spadku. Złożyłem PIT-39 aby zadeklarować kwotę ze sprzedaży
    a jednocześnie zamiar przeznaczenia jej na zakup nieruchomości.
    W tym momencie chcę kupić mieszkanie ale nie sądzę aby przez najbliższe lata mój syn
    w nim zamieszkał. Powstaje więc naturalna pokusa wynajęcia tego mieszkania. Pojawia
    się jednak wątpliwość czy nie spowoduje to utraty zwolnienia z podatku gdyż wynajem
    to chyba nie są ,,moje cele mieszkaniowe". Czy jest jakaś możliwość legalnego
    obejścia tego np. darowizną mieszkania na rzecz syna itp.?

  • 2. Data: 2019-10-04 01:03:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.10.2019 o 20:53, s...@g...com pisze:
> [...]
    > z podatku gdyż wynajem to chyba nie są ,,moje cele mieszkaniowe". Czy
    > jest jakaś możliwość legalnego obejścia tego np. darowizną mieszkania

    Moim zdaniem to nadal nie będą Twoje osobiste celem mieszkaniowe, a co
    najwyżej syna i to tylko o ile tam zamieszka.

  • 3. Data: 2019-10-04 07:44:37
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 4 października 2019 01:04:01 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Moim zdaniem to nadal nie będą Twoje osobiste celem mieszkaniowe, a co
    > najwyżej syna i to tylko o ile tam zamieszka.
    Wiem, ze prawo w tym zakresie ma być (miało być?) nowelizowane. Po ilu latach od
    nabycia nowego mieszkania dla siebie mógłbym zrobić taką darowiznę na rzecz syna aby
    uniknąć zapłacenia podatku?

  • 4. Data: 2019-10-04 17:59:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik s...@g...com ...

    > W ub. roku sprzedałem mieszkanie będące spadkiem po rodzicach.
    > Nastąpiło to przed upływem 5 lat od nabycia spadku.

    A ten przepis juz sie nie zmienił?

    https://www.gospodarkamorska.pl/Administracja,Prawo/
    od-01012019-roku-
    sprzedaz-nieruchomosci-przed--uplywem-5-lat-bez-poda
    tku.html

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Tomasz Waszczynski: "Ja się zastanawia, czy czekoladki z alkoholem

  • 5. Data: 2019-10-05 16:38:10
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 4 października 2019 18:00:03 UTC+2 użytkownik Budzik napisał:
> [...]
    >
    > https://www.gospodarkamorska.pl/Administracja,Prawo/
    od-01012019-roku-
    > sprzedaz-nieruchomosci-przed--uplywem-5-lat-bez-poda

    Postępowanie spadkowa było przeprowadzona w 2017 r., sprzedaż mieszkania w 2018.
    Podpadam więc pod poprzednią ustawę. Ale tak czy inaczej sprzedałem mieszkanie przed
    upływem 5 lat zarówno od śmierci rodziców jaki i od daty sądowego nabycia spadku. Jak
    rozumiem wiąże mnie 2 letni okres, w którym muszę przeznaczyć pieniądze na własne
    cele mieszkaniowe.
    Zaniepokoiły mnie liczne komentarze w necie, z których wynika, że organy skarbowe
    czasem bardzo wąsko interpretują "własne cele mieszkaniowe". Mam dom, czy więc czy
    zakupione teraz mieszaknie będzie zaspokajało moje potrzeby mieszkaniowe, czy US
    zinterpretuje to inaczej jako np. inwestycję?
    Sprzedałem mieszkanie po rodzicach z uwagi na jego wiek, a teraz chcę zakupić nowsze
    locum ale nie chcę się wpakować w pułapkę podatkową. A z niektórych komentarzy
    wynika, że niejeden US mógłby zinterpretować zakup nowego mieszkania jako inwestycję
    niezależnie od tego, że sprzedaż starego mieszkania nastąpiła wyłącznie w celu zakupu
    nowego.
    Mam powody się obawiać?

  • 6. Data: 2019-10-06 13:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik s...@g...com ...

> [...]
    > mieszkania jako inwestycję niezależnie od tego, że sprzedaż starego
    > mieszkania nastąpiła wyłącznie w celu zakupu nowego. Mam powody się

    A nie mozesz w tym mieszkaniu naprawde zamieszkac na jakis czas? ;-)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Ludzie nie mają problemów, tylko sobie sami je stwarzają"

  • 7. Data: 2019-10-06 14:27:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 06 Oct 2019 11:59:59 GMT, Budzik napisał(a):
    > Użytkownik s...@g...com ...
    >
    > A nie mozesz w tym mieszkaniu naprawde zamieszkac na jakis czas? ;-)

    No ba - chcialby wynajac, a nie wiadomo jak na to US zareaguje.

    A przeprowadzka nie zawsze wchodzi w gre, z powodu lokalizacji czy
    wielkosci.

    J.

  • 8. Data: 2019-10-06 14:49:17
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 6 października 2019 14:00:00 UTC+2 użytkownik Budzik napisał:

    > A nie mozesz w tym mieszkaniu naprawde zamieszkac na jakis czas? ;-)

    Technicznie rzecz biorąc - mogę. Zamieszkam, tzn. będę płacił tam czynsz itd.
    Od spadku po rodzicach nie zapłaciłem żadnego podatku. Gdybym sprzedał mieszkanie po
    1 stycznia 2019 w ogóle nie miałbym obowiązku deklarowania, że przeznaczę kwotę ze
    sprzedaży na własne cele mieszkaniowe bo mieszkanie miało ponad 50 lat. Ale
    pospieszyłem się ze sprzedażą o pół roku (i tak chciałem pieniądze przeznaczyć na
    zakup nowszego mieszkania) i teraz muszę się zastanawiać jak uspokoić czujne oko
    inspektorów skarbowych.
    Wygląda to tak, że sprzedaż mieszkania za kwotę X i kupno po upływie roku innego
    mieszkania za kwotę X - 1000 zł. może spowodować powstanie obowiązku podatkowego od
    kwoty X, co jest dla mnie zupełnie niezrozumiałe. Poprzednio miałem 1 dom + 1
    mieszkanie i nadal mam 1 dom + 1 mieszkanie. Po drodze była 1 transakcja sprzedaży i
    1 transakcja kupna, każda ze stosowną opłatą notarialną i PCC.
    Czy rzeczywiście w tych okolicznościach jakiś US może interpretować to niekorzystnie
    dla mnie?

  • 9. Data: 2019-10-06 17:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > No ba - chcialby wynajac, a nie wiadomo jak na to US zareaguje.
    >
    > A przeprowadzka nie zawsze wchodzi w gre, z powodu lokalizacji czy
    > wielkosci.

    A EMOTIKONA NIE ZAUWAZYŁ?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Miłosierdzie jest początkiem okrucieństwa.

  • 10. Data: 2019-10-17 23:30:55
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 06.10.2019 o 14:49, s...@g...com pisze:

> [...]
    1 transakcja kupna, każda ze stosowną opłatą notarialną i PCC.
    > Czy rzeczywiście w tych okolicznościach jakiś US może interpretować to

    11 dni emu wątek ..
    ale,

    Mnie Pani w US, gdzie składałem SD3, poinformowała, że jak stoi na mnie
    jakieś mieszkanie (odziedziczyłem dom [w b.złym stanie] z .. innego
    spadku i 3 tygodnie wcześniej), to nie mogę wpisać że przeznaczę: na
    cele mieszkaniowe.
    W dodatku, zanim się o tym dowiedziała, poinformowała mnie, że mam tam
    mieszkać naprawdę, bo są kontrole (ciekawe jak to niby udowodnią, no ale).

    To tyle ode mnie - co usłyszałem w US.