  • 1. Data: 2021-04-13 15:13:29
    Temat: Jakiś program do masowego wypisywania SD-Z2?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Dostałem odpowiedź od Krajowej Informacji Skarbowej. Pytałem:
    1. czy coś stoi na przeszkodzie, aby zgłosić też przelewy przed
    osiągnięciem kwoty 9673 (aby zacząć liczenie od nowa).
    2. jaką datę darowizny wpisać, gdy jest to seria przelewów.

    Zrozumiałem że:
    1 - mogę, ale zaczynam podejrzewać, że czas 6 miesięcy na zgłoszenie być
    może liczy się od daty każdego przelewu, a nie od daty osiągnięcia 9673.
    2 - nic nie odpowiedzieli, ale jeśli każdy przelew trzeba zgłaszać
    osobno (patrz niżej) to wtedy nie ma wątpliwości co do tej daty.

    W odpowiedzi moją uwagę zwrócił fragment:
    Podkreślenia wymaga fakt, że datą nabycia i datą powstanie obowiązku
    podatkowego jest moment spełnienia przyrzeczonego świadczenia (tj. w
    przypadku przelewu środków pieniężnych - momentu obciążenia rachunku
    darczyńcy). To oznacza, że nie da się wykazać kilku darowizn na jednym
    zgłoszeniu. Każdą z darowizn obdarowany powinien wykazać na odrębnym
    zgłoszeniu SD-Z2.

    Czy tak samo jak ja rozumiecie, że jest mi teraz potrzebny jakiś program
    do wypełniania druków SD-Z2 na podstawie danych z pliku .csv pobranego z
    banku?

    Ręczne wypełnianie 135 druków mi się nie uśmiecha (niektóre przelewy
    były po 5zł).
    P.G.

    P.S.
    Dla dociekliwych treść całej odpowiedzi:
    Odpowiadając na pytanie informujemy, że darowizna środków pieniężnych
    otrzymana od rodzica przez dziecko może być zwolniona od podatku od
    spadków i darowizn przy spełnieniu następujących warunków:

    - dokonania zgłoszenia nabytych rzeczy i praw majątkowych właściwemu
    naczelnikowi urzędu skarbowego na formularzu SD-Z2 (Zgłoszenie o nabyciu
    własności rzeczy lub praw majątkowych) przez osobę obdarowaną, w
    terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, oraz

    - w przypadku, gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny są środki
    pieniężne, udokumentowanie ich otrzymania dowodem przekazania na
    rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w
    banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem
    pocztowym (jeżeli wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w
    okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie,
    doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych,
    przekracza kwotę wolną od podatku - 9.637 zł).

    Przy łącznym spełnieniu powyższych warunków nie powstaje obowiązek
    zapłaty podatku od spadków i darowizn.

    Jednocześnie informujemy, że obowiązek podatkowy w podatku od spadków i
    darowizn w przypadku darowizny środków pieniężnych (w przypadku umowy
    zawartej bez zachowania formy aktu notarialnego) powstaje z chwilą
    spełnienia przyrzeczonego świadczenia (tj. w przypadku przelewu środków
    pieniężnych - momentu obciążenia rachunku darczyńcy).

    Obowiązek zgłoszenia na druku SD-Z2 nie obejmuje przypadków, gdy:

    - wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat,
    poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do
    wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza
    kwoty 9.637 zł
    lub

    - nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu
    notarialnego lub w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej
    ze stron.

[...]

    Aby skorzystać ze zwolnienia należy zgłosić każdą darowiznę powyżej
    limitu zwolnienia, zgodnie z ww. zasadą kumulacji. Podatnik może jednak
    zgłosić wszystkie darowizny (również te poniżej limitu). W takiej
    sytuacji zwolnienie nastąpi, a limit pozostanie niewykorzystany (pod
    warunkiem zachowania 6 miesięcznego terminu na zgłoszenie).

    Informacje dodatkowe

    Ogólne zasady opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn

    Podstawa prawna
    - art. 1 ust. 1 pkt 2, art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku
    od spadków i darowizn (Dz. U. z 2019 r., poz. 1813 ze zm.).

  • 2. Data: 2021-04-13 17:02:03
    Temat: Re: Jakiś program do masowego wypisywania SD-Z2?
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Piotr Gałka w

> [...]
    > podatkowego jest moment spełnienia przyrzeczonego świadczenia (tj. w
    > przypadku przelewu środków pieniężnych - momentu obciążenia rachunku

    Skąd obdarowany ma wiedzieć kiedy darczyńcy konto obciążyli?
    W ogólnym przypadku oczywiście, zakładając, że ma dostęp tylko do swojego
    konta.

    Zresztą w internetach piszą, że spełnienie == wpłyniecie na konto, a i sami

    1 kwietnia dawno minął...

    --
    'Tom N'

  • 3. Data: 2021-04-13 17:50:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-13 o 17:02, TomN pisze:

    > 1 kwietnia dawno minął...

    To nie kawał.
    Jak na czynsz to 1000, jak na bilet tramwajowy to 5.
    P.G.

  • 4. Data: 2021-04-14 10:33:31
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Piotr Gałka w

    > To nie kawał.
    > Jak na czynsz to 1000, jak na bilet tramwajowy to 5.

    Czy te wpłaty nie wynikał aby z obowiązku alimentacyjnego?

    --
    'Tom N'

  • 5. Data: 2021-04-14 14:05:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-14 o 10:33, TomN pisze:
    > Piotr Gałka w

    > Czy te wpłaty nie wynikał aby z obowiązku alimentacyjnego?

    Nie jestem taki mądry, aby to wiedzieć.
    Ale nie chcę ryzykować, że każą mu zapłacić podatek od darowizny bo to w
    sumie ja zapłacę.
    Czyli działam w trybie dupochronu.
    Z tego co czytam tu i ówdzie to:
    - jak się nie uczy (skreślony 30 września),
    - nie podejmuje (jakoś udokumentowanych) działań typu podnoszenie
    kwalifikacji, co miałoby w przyszłości podnieść jego wartość na rynku pracy,
    to się uznaje, że to są darowizny. W wielu miejscach tego typu
    interpretacje widziałem.
    Jakiś miesiąc, czy dwa temu widziałem info, że jakiś minister (taki dość
    młody) tłumaczył, że US musi to wiedzieć, żeby nie wziąć takich
    przelewów za finansowanie terroryzmu, czy pranie kasy.
    Jak musi wiedzieć to trudno - chodzi mi tylko o to jak to najprościej
    (dla mnie i dla nich) zrobić.

    Na razie zaniosłem dziś do US jedno SD-Z2 wypełnione tak jak wcześniej
    mi się wydawało (zapytałem KIS przed przyjazdem syna, odpowiedzieli po
    wyjeździe wiec jak wypełniał to jeszcze nie wiedziałem (może na
    szczęście), że oni myślą inaczej) czyli zgłosiłem przelewy od 1.10.20 do
    12.04.21 wpisując, że obowiązek powstał 15.12.20 (bo wtedy pękła granica
    9673).
    Liczyłem na pieczątkę na kopii, ale z powodu fali nie wpuszczają tylko
    wystawili skrzynkę ze szparą do wrzucania.
    No i się zastanawiam czy pisać jakieś pismo do naczelnika z pytaniem,
    czy faktycznie chcą dostać 135 druków SD-Z2 - że uważam to za bezsens i
    marnowanie zasobów (papier, mój czas, ich czas) ale jeśli taka wola to
    się dostosuję, czy raczej założyć, że mój US myśli bardziej
    pragmatycznie niż KIS i uznać, że zgłosiłem skutecznie i ewentualnie
    czekam na ich reakcję.

    Kompletnie nie wiem co robić, ale mam też w pracy urwanie głowy i na
    takie tematy to mam czas po 22 jak wracam do domu.
    P.G.

  • 6. Data: 2021-04-14 19:30:15
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-04-14 o 14:05, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    >
    > Kompletnie nie wiem co robić, ale mam też w pracy urwanie głowy i na
    > takie tematy to mam czas po 22 jak wracam do domu.

    Pomijam już fakt czy to ma sens czy nie ale, że chce Ci się
    latać z papierami do US.
    Nie możesz tego wyklikać z domu wieczorem?

  • 7. Data: 2021-04-14 22:03:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-14 o 19:30, cef pisze:

    > Pomijam już fakt czy to ma sens czy nie ale, że chce Ci się
    > latać z papierami do US.
    > Nie możesz tego wyklikać z domu wieczorem?

    To jest tak, że jak się nie ma czasu to przekroczenie jakiegoś progu,
    nawet jak jest słuszne i w przyszłości da oszczędności na czasie to w
    danym momencie może być trudne.

    PITy wysyłam elektronicznie od 2008.
    Program który używam (z braku czasu jeszcze nie pobrałem tegorocznej
    wersji) chyba nie pozwala poza PITami wypisywać zbyt wielu innych
    papierów. Na pewno (kilka lat temu) jakieś tam pozwalał, ale potem tylko
    wydruk a nie wysłanie.
    Czyli pierwszy próg - czy jest coś co pozwala wypełnić elektronicznie i
    wysłać - nie mogę być pewien, czy poszukiwanie nie zajmie mi tylko czasu
    i nic z tego nie będzie. Jeśli to co piszesz ma oznaczać, że to się na
    pewno da - to jest to jakaś informacja.

    Dalej może się okaże, że nie da się podpisać (jak PITy) wynikiem z
    zeszłego roku tylko trzeba będzie zgłębić temat profilu zaufanego -
    kolejna bariera.

    Na dokładkę papieru nie składam ja tylko syn - więc trzeba by jeszcze
    jego w to wprowadzić, a jak on wpada do nas na weekend to ma tzw.
    'kalendarz' zapełniony i z trudem udało mi się złapać go aby podpisał te
    SD-Z2.

    Poza tym miałem nadzieję, że w jakimś trybie sanitarnym uda mi się
    pogadać w US z żywym człowiekiem. To był chyba najważniejszy powód dla
    którego chciałem pojawić się w US osobiście (po raz pierwszy od iluś
    lat). Ale wpuścili mnie tylko do przedsionka i pokazali szparę do
    wrzucania papierów.

    Moje doświadczenie jest takie, że oficjalnie to mi np. powiedzą, że jak
    z powodu tego, że PITa nie da się wypełnić tak, aby mu się wszystkie
    obliczenia zgadzały to mam wysyłać co roku do naczelnika osobne pismo (i
    pani twierdziła, że nie da się elektronicznie). Ale na gębę to się
    dowiedziałem, że jak w jedynym miejscu, gdzie można kilka słów napisać
    napiszę skąd się bierze to, że w polu, gdzie piszą, że ma być suma
    pól... to u mnie nie jest suma tych pól to choć to pole nie jest do tego
    i nie powinni tego akceptować to przymykają na to oko i w ten sposób
    uniknąłem wysyłania co roku tego pisma albo dostarczania go osobiście.

    Oficjalne stanowisko już poznałem (załączyłem do pierwszego posta) -
    każdy przelew na osobnym druku SD-Z2. Liczyłem, że ktoś mi powie, że
    teoretycznie tak, ale w praktyce jak zrobię tak a tak to przejdzie.

    kilka miesięcy temu ktoś mi na innej grupie napisał, że jak
    comiesięcznie pomagał córce spłacać kredyt to po konsultacjach wyszło,
    że musiała mniej więcje raz na rok wysyłać SD-Z2. Z tego mi wychodzi, że
    przez pół roku zbierała się kwota 9000, potem było pół roku na wysłanie
    i po tym czasie zapewne zgłaszała przelewy z całego roku aby liczenie
    zacząć od zera. Ja wypisałem SD-Z2 według tego założenia. Wydawało mi
    się, że wszystko wiem, oprócz tego jaką wpisać datę nabycia i o to się
    głównie zapytałem i mi namieszali.

    U mnie w domu wieczorem to jest zazwyczaj już po północy i jestem raczej
    wykończony. Teraz jest 21:56 i przed wyjściem z pracy rzuciłem okiem co
    słychać w Usenecie. Zaraz idę do domu. Jakaś kolacja, może coś
    poprasuję, coś pozmywam i będzie północ.

    P.G.

  • 8. Data: 2021-04-14 22:50:10
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-04-14 o 22:03, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > wysłać - nie mogę być pewien, czy poszukiwanie nie zajmie mi tylko czasu
    > i nic z tego nie będzie. Jeśli to co piszesz ma oznaczać, że to się na

    Na pewno się da, bo to robiłem.
    https://www.podatki.gov.pl/pcc-sd/sd/e-deklaracje-sd
    /formularze-sd/
    Ale widzę, że może być problem z autoryzacją - ja podpisywałem
    elektronicznie.

    > Dalej może się okaże, że nie da się podpisać (jak PITy) wynikiem z
    > zeszłego roku tylko trzeba będzie zgłębić temat profilu zaufanego -
    > kolejna bariera.

    Aż dziwnie, że jako przedsiębiorca nie masz niczego zaufanego,
    ja mam ale nie używam - wszędzie wchodzę podpisem.
    (jedynie do BDO jest łatwiej zaufanym)

> [...]
    > jego w to wprowadzić, a jak on wpada do nas na weekend to ma tzw.
    > 'kalendarz' zapełniony i z trudem udało mi się złapać go aby podpisał te

    Niech sam zrobi papierki, a Ty tylko sprawdź :-)

> [...]
    > którego chciałem pojawić się w US osobiście (po raz pierwszy od iluś
    > lat). Ale wpuścili mnie tylko do przedsionka i pokazali szparę do

    To można było przewidzieć.

    > Ja wypisałem SD-Z2 według tego założenia. Wydawało mi
    > się, że wszystko wiem, oprócz tego jaką wpisać datę nabycia i o to się
    > głównie zapytałem i mi namieszali.

    Zamknij okresy kwotami na te 9tys hakiem kwoty wolnej,
    a na resztę naucz się klikać po każdym przelewie
    ( i tak będziesz musiał załączyć potwierdzenie)
    albo unikaj przekazywania przelewem.

> [...]
    > słychać w Usenecie. Zaraz idę do domu. Jakaś kolacja, może coś
    > poprasuję, coś pozmywam i będzie północ.

    Taki zaganiany człowiek pewnie zarabia dobrze,
    to może zapłacić jakiemuś fachowcowi, żeby to ogarnął :-)

  • 9. Data: 2021-04-15 12:16:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-14 o 22:50, cef pisze:

    > Aż dziwnie, że jako przedsiębiorca nie masz niczego zaufanego,
    > ja mam ale nie używam - wszędzie wchodzę podpisem.
    > (jedynie do BDO jest łatwiej zaufanym)

    Z tego wnioskuję, że profil zaufany i podpis to dwie różne rzeczy.
    Prawda?
    Myślę, myślę i nie mogę wykombinować co to BDO.

    Jestem 'przedsiębiorcą', ale nie jednoosobowym (użyłem '' bo jakiś
    ekonomista mi kiedyś powiedział, że to my robimy to właściwie jest forma
    samozatrudnienia a nie przedsiębiorczości). Mnóstwo tematów nad którymi
    trzeba zapanować wymusiło na nas silną specjalizację. Z trudem obrabiam
    swoje zadania - nie jestem w stanie wnikać w zadania wspólników, a
    papierologia to kto inny. Dlatego, nic zaufanego nie było mi potrzebne.
    Ja mam na głowie:
    - wybieranie nowych elementów (ostatnio masakra - zamawiasz scalak i
    dostajesz termin 2022),
    - projektowanie płytek (ostatnio zdarza się, że przeprojektowuję płytkę
    tylko dlatego, że jakiś niedostępny scalak trzeba zastąpić innym,
    pociąga to za sobą też nowe oprogramowanie, ale to już nie ja),
    - badania jakby podstawowe - np. wymyśliłem czujnik w którym niezbędne
    jest wykrywanie przesunięcia zbocza o 2 ns (aby to ogarnąć kupiliśmy
    nowy oscyloskop),
    - ciągłą konserwację naszego programu produkcyjnego - zazwyczaj kilka
    nowych wersji każdego miesiąca,
    - rozwiązywanie problemów z elementami u naszych producentów
    kontraktowych - czym zastąpić w moim projekcie coś, co zniknęło.
    - bycie na bieżąco, ze wszystkimi dyrektywami i normami. Od stycznia
    2021 norma EN-60950-1 przestała zapewniać domniemanie zgodności z
    dyrektywą LVD. O nowej (62368-1) wiem na razie tylko, że jest napisana
    według zupełnie innej koncepcji. Jeszcze nie zdążyłem jej przeczytać -
    to jest 350 stron niełatwego tekstu. Po pierwszym czytaniu 60950 (naście
    lat temu) niewiele z tego zrozumiałem. Jak napisałem na forum IEEE, że
    czytam, czytam i nic nie rozumiem to mi napisali: 'witamy w klubie :)'.
    A LVD to nie jedyna dyrektywa.

    > Niech sam zrobi papierki, a Ty tylko sprawdź :-)

    Marzenie ściętej głowy :)

    > To można było przewidzieć.

    Słyszałem o protestach pozamykanych restauratorów, branży beauty,
    siłowni, ale o protestach pozamykanych urzędów nie słyszałem więc
    sądziłem, że nie są pozamykane :)

    > Zamknij okresy kwotami na te 9tys hakiem kwoty wolnej,

    Nie całkiem zrozumiałem co nazywasz hakiem.

    > a na resztę naucz się klikać po każdym przelewie

    No bo jak pozostałe zgłaszam pojedynczo to okres 9 tys będzie tylko
    jeden - ten pierwszy.

    > ( i tak będziesz musiał załączyć potwierdzenie)

    a ja słyszałem, że potwierdzenia to dopiero jak sobie zażyczą, w
    komentarzach napisałem, że zgłoszenie dotyczy stu iluś przelewów - może
    nie będą chcieli być zawalani papierami.

    > albo unikaj przekazywania przelewem.

    I pomyśleć, że ktoś wymyślił przelewy aby ułatwić ludziom życie.

    > Taki zaganiany człowiek pewnie zarabia dobrze,

    Mi się wydaje, że ci co zarabiają dobrze to zazwyczaj nie są zaganiani i
    nie spędzają czasu w pracy tylko na rozrywkach.
    Najbardziej lubię jeździć na nartach, ale w całym swoim życiu byłem
    tylko tydzień na nartach za granicą - Dolomity.
    W 2006 zarobiliśmy raz trochę więcej i na rozliczeniu PIT według skali
    byliśmy do tyłu. W związku z tym od 2007 przeszliśmy na podatek liniowy.
    I co roku wychodziło, że przez ten liniowy jesteśmy do tyłu. Dopiero
    chyba w 2018 po raz pierwszy wyszło, że dzięki liniowemu jesteśmy ciut,
    cit do przodu, ale oszczędności na tym są na razie mniejsze niż straty w
    latach 2007-2017, a tu szykują nam Nowy Ład.

    Od zawsze (1988) zajmujemy się wyłącznie produkcją elektroniki. Czyli w
    sumie konkurujemy z chińczykami. To się nie może udać :)

    > to może zapłacić jakiemuś fachowcowi, żeby to ogarnął :-)

    Na takiego, który na pewno dobrze ogarnie, może być mnie nie stać :)
    Kolega od papierologii płaci fachowcowi zajmującemu się tego typu
    ogarnianiem od 20 lat. Ale jak pojawił się temat połowy VATu od
    wykupionego po leasingu samochodu (poruszałem ten temat chyba tu i ktoś
    mnie całkiem niesłusznie napadł - może Ty) to gość wiedział kompletnie
    źle. Po nakierowaniu przez nas ogarnął jak trzeba. Ale dwa miesiące
    później, jak już zacząłem wykonywać konkretne działania, znów wciskał
    koledze swoją starą, bezsensowną wersję, a ten do mnie z buzią, że to
    jak ja to robię nie ma żadnego sensu, bo tylko robimy mu robotę
    papierkową a nic na tym nie zaoszczędzimy. No i idiotyczny argument -
    facet niczym innym się nie zajmuje od 20 lat to wie. Musieliśmy sami
    wyszukać i wskazać konkretne zapisy aby gościa (po raz drugi) naprostować.
    P.G.

  • 10. Data: 2021-04-15 12:49:24
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 14.04.2021 o 22:50, cef pisze:

> [...]
    /formularze-sd/
    > Ale widzę, że może być problem z autoryzacją - ja podpisywałem

    A bo znowu.

    Niektóre państwowe usługi są dostępne przez podpis kwalifikowany lub
    przez profil zaufany.

    Składanie PIT-37 - przez podpis, profil lub przez podanie danych z PIT
    (przychód).

    A składanie SD-Z2 - przez podpis lub dane z PIT. Przez profil - NIE.

    I bądź tu mądry.

    MJ