  • 1. Data: 2002-12-29 21:56:45
    Temat: KPR - kilka pytań
    Od: "Przemysław Kapłon" <k...@w...de>

    Witam!

    Prowadzę działalność gosp. /KPR, PIT 5/. Czy to prawda,że fakt prowadzenia
    książki na komputerze muszę zgłosić w US?
    A jesli robie tak już 2 lata, to czy moge sie do tego przynać, cyz przpisać
    książki za te 2 lata? Czy musi to być jakiś zatwierdzony program, czy mogą
    to być zwykłe tabele w excelu (tak jak u mnie), które posiadają wsyzstkie
    rubryki jak w papierowej książce?
    2 sprawa: czy na działalność musżę mieć oddzielne konto bankowe? Dotychcyas
    się bez niego obywałem (zawsze kasuję gotówkę), a przy zgłaszaniu
    działalności podałem numer ROR , ale podobno mona za to zapłacić karę?

    Proszę o info.

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2002-12-29 22:17:20
    Temat: Odp: KPR - kilka pytań
    Od: "Boguś" <b...@w...pl>

    Użytkownik Przemysław Kapłon <k...@w...de> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:X...@1...0.0.1..
    .
> [...]
    > się bez niego obywałem (zawsze kasuję gotówkę), a przy zgłaszaniu
    > działalności podałem numer ROR , ale podobno mona za to zapłacić karę?

    Co do pierwszej sprawy (program księgowy) to sprawa wygląda tak:
    Jeśli masz wydruki z kompa (z tego programu czy excela) wyglądające tak samo
    jak KPiR i zbrosuzrowane w książeczkę, to US nie obchodzi jak to robiłeś.
    Jeśli natomiast chcesz mieć KPiR tylko w formie elektronicznej, to wtedy
    musi być to program z instrukcją i taka forma podlega zgłoszeniu do US.

    Co do konta - załóż jak najszybciej - to jest obowiązkowe i "niemanie" jest
    karalne.

    Pozdrawiam
    Boguś

  • 3. Data: 2002-12-30 15:21:28
    Temat: Re: KPR - kilka pytań
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Sun, 29 Dec 2002 21:56:45 +0000 (UTC), w
    <X...@1...0.0.1>, "Przemysław Kapłon"
    <k...@w...de> napisał(-a):

    > 2 sprawa: czy na dzia?alno?? mus?? mie? oddzielne konto bankowe? Dotychcyas
    > si? bez niego obywa?em (zawsze kasuj? gotówk?), a przy zg?aszaniu
    > dzia?alno?ci poda?em numer ROR , ale podobno mona za to zap?aci? kar??

    Jeżeli nie jest potrzebne, to nie musisz go posiadać.
    Tylko jak płacisz np. FP??

  • 4. Data: 2002-12-30 16:12:23
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Przemysław Kapłon napisał:

    >Witam!
    >
    >Prowadzę działalność gosp. /KPR, PIT 5/. Czy to prawda,że fakt prowadzenia
    >książki na komputerze muszę zgłosić w US?

    Nie.

> [...]
    >to być zwykłe tabele w excelu (tak jak u mnie), które posiadają wsyzstkie

    Mogą być. O ile nie chcesz drukować książki i w razie kontroli chcialbyś
    udostępnić kontrolerom formę elektroniczną, musisz udostępnić
    a) instrukcję obsługi
    b) możliwość natychmiastowego wydruku odpowiedniego fragmentu na
    życzenie kontroli.
    Jeśli jednak używasz komputera wyłacznei jako wspomagania wypelniania i
    i tak drukujesz całość dokumentacji, to w ogóle nie musisz nic robić,
    poza zapewnieniem kontroli dostępu do wydruków...

    >2 sprawa: czy na działalność musżę mieć oddzielne konto bankowe? Dotychcyas
    >się bez niego obywałem (zawsze kasuję gotówkę), a przy zgłaszaniu
    >działalności podałem numer ROR , ale podobno mona za to zapłacić karę?

    Ano można. Z tym są kwsestie sporne. W pewnych przypadkach teoretycznie
    można się obyć bez konta firmowego (ZUS płacony tylko osobiście, podatki
    też osobiste), ale bezpiecznie jest jednak posiadać konto firmowe.
    Skoro korzystasz z Intermnetu, to może zainteresuj sie kontem mBiznes
    mBanku? Nie ma 100% funkcjonalności, ale w Twoim przypadku nada się
    idealnie.

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

  • 5. Data: 2002-12-30 20:37:33
    Od: "D.A." <d...@w...pl>

> [...]

    > się bez niego obywałem (zawsze kasuję gotówkę), a przy zgłaszaniu
    > działalności podałem numer ROR , ale podobno mona za to zapłacić karę?

    Nie masz obowiazku posiadania konta tylko dlatego, ze prowadzisz dzial.
    gosp. na PKPiR - podatki mozesz placic w kasie. Obowiazek przelewania
    srodkow za posrednictwem r-b moze dotyczyc tylko platnosci od i do
    kontrahentow (kwoty 10.000, 3.000 EURO - ustawa o działalnosci
    gospodarczej).
    Zostaje jeszcze tylko ZUS - ten chce pieniadze tylko z banku.
    Taki jest stan prawny wg mojej wiedzy. Czyli w praktyce ZUS zmusza do
    posiadania konta.
    Niepotrzebnie podales w NIP-1 swoj ROR. Jak najszybciej sprostuj ta pomylke.
    Podstawy do ukarania nie widze ale ktos upierdliwy moze sie przyczepic i
    narobi tylko niepotrzebnych nerwow.

    D.A.

  • 6. Data: 2002-12-30 23:30:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Dec 2002, Tristan Alder wrote:

> [...]
    >+ >Prowadzę działalność gosp. /KPR, PIT 5/. Czy to prawda,że fakt prowadzenia
    >+ >książki na komputerze muszę zgłosić w US?

    Hrabio, możesz uszczegółowić interpretację "prowadzenia na
    komputerze" żebym mógł ci się jakoś do skóry dobrać ?
    ;)

    >+ >A jesli robie tak już 2 lata, to czy moge sie do tego przynać, cyz przpisać
    >+ >książki za te 2 lata? Czy musi to być jakiś zatwierdzony program, czy mogą

    Jeśli program z szykanami jak opisał Adam - to musisz zgłosić
    używanie w US. Jeśli:

    >+ >to być zwykłe tabele w excelu (tak jak u mnie), które posiadają wsyzstkie
    >+ >rubryki jak w papierowej książce?
    >+
    >+ Mogą być. O ile nie chcesz drukować książki

    ...to ja się nie zgadzam.
    IMHO z rozporządzenia wynika wielkimi literami że jedna
    z ewidencji przychodów (może być KPiR, może być VAT,
    - nie będę się spierał jeśli ktoś zechce osobno prowadzić
    ewidencję nie-VAT - musi być "na bieżąco".
    Jak na mój gust oznacza to że *w zasadzie*:
    - albo jest "na papierze" wpisywana ręcznie
    - albo w programie zgodnym z zasadami opisanymi niżej
    i zgłoszonym do US.
    Fakt, można się spierać że skoro "dokumentowanej wyłącznie
    fakturami"... Ciekawe co zrobisz jak ci się jeden
    rachunek trafi :> (przy "nie podlega" !)

    Powiem że rzucony pomysł z "dodrukowywaniem" każdego
    przychodu na tej samej kartce wyglada na naciagany :]

    >+ i w razie kontroli chcialbyś
    >+ udostępnić kontrolerom formę elektroniczną,

    Hrabio, w razie kontroli musisz udostępnić *wydruk*
    (już zrobiony) za poprzednie okresy, a nie drukować
    dopiero na żądanie. Co gorsza sprawa była wałkowana
    na grupie :)
    Dla jasności przypomnę że rozp, marnuje się i czeka
    na poczytanie u samego źródła, przed chwilą
    podanego z innej okazji:
    http://www.mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych_7.shtml

    ...a tam par.31.2 i .3.
    *Ma być "papier"* i nie ma litości !

> [...]
    >+ i tak drukujesz całość dokumentacji, to w ogóle nie musisz nic robić,
    >+ poza zapewnieniem kontroli dostępu do wydruków...

    Hrabio, chcesz kogoś do pudła wstawić ;) ??
    Oczywiście przesadzam, ale zarzut nierzetelnej dokumentacji
    jest mocno niezdrowy :[, zdaje się że standardowo kończy
    się policzeniem kosztów i przychodów z sufitu i na tej
    podstawie kwitka z nakazem zapłaty...

    [...2 - zgadzam się z przedpiścą :)...]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-12-30 23:37:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Dec 2002, Radosław Popławski wrote:
    [...] "Przemysław Kapłon"
    [...konto...]
    >+ Jeżeli nie jest potrzebne, to nie musisz go posiadać.
    >+ Tylko jak płacisz np. FP??

    Jest to "składka osobista" czy nie jest ?
    Można poprosić o podstawę prawną na której wliczasz
    FP w koszt ?? ;)
    Ktoś (Karol ?) mnie tu kiedyś ustrzelił pytaniem jak się
    darłem o VAT: czy on równiez nie jest przypadkiem osobisty
    (o ile nie masz S.C.) ... i wyszło że w kwestii ZUSów
    oraz podatków (poza VAT z S.C., akcyzy) dość trudno
    uzasadnić przymus. Taki VAT (nie-SC) też rozliczasz
    "osobiście", również dla wynajmu !
    Inna sprawa przy transakcjach na większe sumy :), bo
    wtedy paragraf się znajdzie :] (PDG)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-12-30 23:39:39
    Temat: Re: Odp: KPR - kilka pytań
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Dec 2002, Boguś wrote:
    [...]
    >+ Co do konta - załóż jak najszybciej - to jest obowiązkowe
    >+ i "niemanie" jest karalne.

    Możesz wskazać jakąś podstawę prawną do ukarania dla firmy
    która obraca małymi kwotami, typu "tysiąc tu tysiąc tam" ?

    >+ Pozdrawiam

    wzajemnie :)
    - Gotfryd

  • 9. Data: 2002-12-31 00:36:05
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Hrabio, możesz uszczegółowić interpretację "prowadzenia na
    >komputerze" żebym mógł ci się jakoś do skóry dobrać ?
    > ;)

    Ależ proszę: Bierzesz komputer, kładziesz go najlepiej na boku (coś jak
    stare, dobre obudowy Desktop), kładziesz na nim książkę i następnie
    delikatnie ciągnąc za róg prowadzisz ją na komputerze.

    > Jeśli program z szykanami jak opisał Adam - to musisz zgłosić
    >używanie w US.

    ??? Gdzies sie zgubiłem... Co mam zgłaszać?
    I jaki Adam? Nie widzę takiego w tym wątku :-(

> [...]
    > Jak na mój gust oznacza to że *w zasadzie*:
    >- albo jest "na papierze" wpisywana ręcznie
    >- albo w programie zgodnym z zasadami opisanymi niżej

    A... No to może i fakt, że taki trzeba zgłosić. Mea culpa, mea culpa...

    > Fakt, można się spierać że skoro "dokumentowanej wyłącznie
    >fakturami"... Ciekawe co zrobisz jak ci się jeden
    >rachunek trafi :> (przy "nie podlega" !)

    Oj, Wiem, późna godzina, ale nijak nic z tego nie rozumiem :-(

    > Powiem że rzucony pomysł z "dodrukowywaniem" każdego
    >przychodu na tej samej kartce wyglada na naciagany :]

    A, znów pijesz do tego, że ma być na bieżąco? No to zawsze można dukować
    od nowa całość, a stare niszczyć. Przychodzi urzad i podajesz im ostatni
    wydruk :-P
    A tak przy okazji, jakby ktoś ciemny i nie załapał o co mi chodzi, to te
    drukowanie przed przyjściem urzedu wpuszczałbym do /dev/null :-)

    > Hrabio, w razie kontroli musisz udostępnić *wydruk*
    >(już zrobiony) za poprzednie okresy, a nie drukować
    >dopiero na żądanie. Co gorsza sprawa była wałkowana
    >na grupie :)

    Hm... Nie dam sobie głowy uciąć, ale coś kręcisz. Własnie na tym polega
    dowcip, że jak masz program z instrukcją itp (możliwe, że zgłoszony) to
    właśnie nie musisz drukować całości.

    > Dla jasności przypomnę że rozp, marnuje się i czeka
    >na poczytanie u samego źródła, przed chwilą
> [...]

    Hm. Poczytam, ale mnie te rozporządzenia coś nie wchodzą :-(

    > Hrabio, chcesz kogoś do pudła wstawić ;) ??

    A tu już naprawdę przesadzasz. Prowadzisz wszystko ręcznie? I wszyscy
    wokoło prowadzą wszystko ręcznie? Jakoś nie widzę takiego pędu do
    pisania ręcznego.
    Za to widzę stada producentów oprogramowania PKPiR... Również kontrola
    z US Zabrze nie rządała ode mnie ręcznych tabelek, ale przyjęła bez
    bólu wydruk z komputerowej książki.

    Tak więc, o ile w przypadku prowadzenia książki bez wydruków może i masz
    rację (nie mam o tej porze siły czuytytać tych rozporządzeń) to jednak
    tutaj będę walczył jak lew.

  • 10. Data: 2002-12-31 02:43:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Dec 2002, Tristan Alder wrote:
    [...]
> [...]
    >+ stare, dobre obudowy Desktop), kładziesz na nim książkę i następnie
    >+ delikatnie ciągnąc za róg prowadzisz ją na komputerze.

    No dobra :>, będę się czepiał ;) !

    [...]
    >+ > Jeśli program z szykanami jak opisał Adam - to musisz zgłosić
    >+ >używanie w US.
    >+
    >+ ??? Gdzies sie zgubiłem... Co mam zgłaszać?

    Hm... Coś mi się zdaje że pora iść spać: nie mogę znaleźć ;>

    >+ I jaki Adam? Nie widzę takiego w tym wątku :-(

    OCR mi wysiadł - zajrzyj do sygnatury niejakiego hrabiego
    a przekonasz się że przy losowym odczycie i włączenie
    modułu sklerozy tak ci wyjdzie :[, wnoszę o ułaskawienie :)

    [...]
> [...]
    >+ >rachunek trafi :> (przy "nie podlega" !)
    >+
    >+ Oj, Wiem, późna godzina, ale nijak nic z tego nie rozumiem :-(

    Zasada że wolno wpisywać do KPiR "nie na bieżąco" jest
    warunkowa z wyjątkami do wyjątków :) - przeczytaj rzeczone
    rozporządzenie a co się ubawisz to twoje !

    Wpis do KPiR ma być "na bieżąco", chyba że prowadzisz
    ewidencję sprzedaży, ale której możesz nie mieć o ile
    masz tylko faktury lub kasę fiskalną (par.20.2) i tylko
    faktury. Tłumaczenie (C) moje :), ale IMHO wystawienie
    rachunku powoduje "wystawienie się"...

    [...]
> [...]
    >+ od nowa całość, a stare niszczyć. Przychodzi urzad i podajesz im ostatni

    A urząd pyta jak robisz - i zarzuca ci podrabianie dokumentacji ;) !

    [...]
> [...]
    >+ dowcip, że jak masz program z instrukcją itp (możliwe, że zgłoszony) to

    Nie, trzeba przeczytać rozporządzenie... Poważnie :]

    Tak jak mówisz wolno na PK, ale wtedy program zdaje się
    musi spełniać wiecej warunków (m.in. "nie może pozwalać
    na edycję zamkniętych okresów" i inne takie).

> [...]
    >+ > *Ma być "papier"* i nie ma litości !
    >+
    >+ Hm. Poczytam, ale mnie te rozporządzenia coś nie wchodzą :-(

    Napisane tekstem otwartym:
    +++
    § 31.

    1. W razie prowadzenia księgi przy zastosowaniu technik informatycznych,
    warunkiem uznania ksišg za prawidłowe jest:
    [...]
    2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na koniec każdego miesišca w
    czasie zapewniajšcym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz
    nie póŸniej niż do dnia 20 każdego miesišca za miesišc poprzedni, podatnik
    jest obowišzany sporzšdzić wydruk zapisów dokonanych za dany miesišc.
    Wydruk powinien być zgodny z wzorem księgi okreœlonym w załšczniku nr 1 do
    rozporzšdzenia.

    3. Podatnik posługujšcy się programem komputerowym, który nie zapewnia
    wydrukowania księgi, według wzoru okreœlonego w załšczniku nr 1, jest
    obowišzany założyć księgę, o której mowa w § 2 ust. 1. Po zakończeniu
    miesišca należy sporzšdzić wydruk komputerowy zawierajšcy podsumowanie
    zapisów za dany miesišc i wpisać do odpowiednich kolumn księgi sumy
    miesięczne wynikajšce z tego wydruku.
    ---

    Nie ma "ale", drukować i już !
    [...]
    >+ A tu już naprawdę przesadzasz. Prowadzisz wszystko ręcznie?

    Nie, tylko ewidencję przychodów VAT.
    Ale *jeśli* zacznę używać programu - to *nie* bedę już
    prowadził *nic* "ręcznie"; wystarczy jak raz na miesiąc
    *wydrukuję*.
    Poszło o to że głośno i wyraźnie deklarowałeś że można
    drukować "dopiero jak przyjdzie urząd" - otóż na KPiR
    *nie można*, drukować trzeba raz na miesiąc !
    *Bynajmniej* nie codziennie, tego nie sugerowałem !

    [...]
    >+ Za to widzę stada producentów oprogramowania PKPiR... Również kontrola
    >+ z US Zabrze nie rządała ode mnie ręcznych tabelek, ale przyjęła bez
    >+ bólu wydruk z komputerowej książki.

    I "bardzo OK".
    Masz program, spełnia wymagania - to raz na miesiąc papier
    i do szuflady, nic innego nie pisałem !

    Jeśli *nie masz* programu spełniającego wymogi - to *jakaś*
    ewidencja przychodów powinna być "codzienna"; zauważ że
    np. kasa fiskalna problem rozwiązuje :) !
    W sumie - ja *mógłbym* nie prowadzić ES ręcznie; ale wtedy
    konieczność wystawienia rachunku (jeszcze mi się nie zdarzyło)
    położyłaby mnie na łopatki... więc prowadzę.

    >+ Tak więc, o ile w przypadku prowadzenia książki bez wydruków może i masz
    >+ rację (nie mam o tej porze siły czuytytać tych rozporządzeń) to jednak
    >+ tutaj będę walczył jak lew.

    A to nie ma o co :), nie pisałem że programów używać
    nie wolno. Była mowa o:
    - .XLS samodzielnie wyprodukowanych i nie spełniających wymogów
    (wtedy IMHO jedna ewidencja "bieżąca" dobrze zrobi)
    - niedrukowaniu z programów spełniających wymogi
    (co IMHO nie wchodzi w rachubę)

    pozdrowienia, Gotfryd