  • 1. Data: 2005-01-30 16:43:51
    Temat: Kiedy wystawiac FV za Internet (abonament)??
    Od: "netmax" <n...@o...pl>

    WItam,
    Mam taki malutki problem. Prowadze dzialansc zwiazana ze swiadczeniem uslug
    dostepu do Internetu...ale niestety nie orientuje sie do konca kiedy
    powstaje w takim wypadku zobowiazanie wystawienia FV??
    Przyklad:
    W umowie klient ma placic za abonament np za styczen do 15 stycznia.
    (Umowa jest ciagla...czy w zwiazku z tym obowiazek powstaje w dniu terminu
    platnosci na umowie?)
    Takie warianty widze:
    1)FV wystawiam do 7 dni od wykonania umowy. Za styczen wystawiam do 7
    lutego?(tak mowila moja pseudo ksiegowa)
    2)FV wystawiam 15 stycznia zgodnie z terminem platnosci na umowie?. W takim
    jednk wypadku, FV wystawiona w dniu 15 stycznia z 7 dniowym terminem
    platnosci nie bedzie sie pokrywal z terminem platnosci miedzy tym co
    wykazuje umowa z klientem oraz miedzy tym na FV.(tak mowila ksiegowa kolegi,
    ktory ma ten sam rodzaj dzialalnosci)
    3)FV wystawiam 8 stycznia z 7 dniowym terminem platnosci tj do 15
    stycznia=termin platnosci na umiowie?(tak podpowiada mi logika)

  • 2. Data: 2005-01-30 17:57:28
    Temat: Re: Kiedy wystawiac FV za Internet (abonament)??
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Po 1-sze.
    Musisz być VATowcem

    Po 2-ie
    Nie musisz wogóle wystawiać klientom detalicznym faktur

    Po 3-ie
    Jeśli już wystawiasz to dotyczą ciebie poniższe przepisy:

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu
    podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad
    wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i
    usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów
    i usług

    (Dz. U. z 2004 r. nr 97, poz. 971)

    § 16. 1. Fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia
    wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 17 i 18.

    2. W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 12 ust. 1
    pkt 3, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się
    nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano
    sprzedaży.

    § 17. 1. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano
    część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę,
    zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od
    dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z
    zastrzeżeniem ust. 2.

    2. Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w
    którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną
    część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

    A więc księgowa ma rację za styczeń najpóźniej 7 lutego, ale jesli
    klient wpłaci to po 7 dniach od wpłaty.

    Ale ciekawostka możesz wystawić fakturę wcześniej.

    Np. za usługi internetowe świadczone od kwietnia do grudnia wystawiasz w
    marcu ze stawką zw., bo po 31.03.2005 będziesz już musiał wystawiać z
    22% VAT.

    Najlepiej wystawić fakturę za każdy miesiąc z terminem płatności o 30
    dni dłuższym każda i tak na przykład wystawiasz FV za grudzień 2005r w
    marcu ze stawką zw. z terminem płatności 270 dniowym. Jeśli klient
    zrezygnuje to wystawiaswz korektę.
    Jedyna wada to to że musisz zarejestrować w marcu gigantyczny przychód,
    i zapłacić zaliczkę na dochodowy.

    Klient szczęśliwy że mniej zapłacił i ty że nie musisz odprowadzać
    zarobionych pieniędzy.

  • 3. Data: 2005-01-30 21:53:53
    Od: "netmax" <n...@o...pl>

    > Po 1-sze.
    > Musisz być VATowcem
    Jestem VATowcem

    > Po 2-ie
    > Nie musisz wogóle wystawiać klientom detalicznym faktur
    Nie musze, ale sie zobowiazalem (ulga internetowa)

    > A więc księgowa ma rację za styczeń najpóźniej 7 lutego, ale jesli
    > klient wpłaci to po 7 dniach od wpłaty.
    Pisalem ze termin platnosci wg umowy klienci maja do 15 danego
    miesiaca...czyli za styczen do 15 stycznia. Wg tego najpozniej mam pienadze
    do 15 stycznia (co prawda nie zawsze)
    Program z ktorego korzystam...wystawia FV automantycznie nie zaleznie od
    tego czy byla wplata do 15 stycznia czy tez nie.
    Slyszlaem takze ze przy "umowach ciaglych" jestem zmuszony do wystawiania FV
    niezaleznie od tego czy byla wplata czy tez nie ...pozniej mam sie dopiero
    martwic jak zebrac te pienadze.

    Z ta Twoja interpretacja nie do konca mi pasuje:(...nie moge okreslic
    momentu powstania zobowiazania do wystawienia FV:/.....moze spojrzenie na FV
    za telefon komorkowy cos nam rojasni sytuacje. Sytuacja jest analaogiczna.
    - Ja tak mam za komorke w IDEI ...okres zozliczeniowy miałem od 18 do 19
    następnego miesiąca.
    FV dostawałem 20-21 do domu z terminem 14 dni od 18. (idea)

  • 4. Data: 2005-01-30 22:10:14
    Od: "netmax" <n...@o...pl>

    patrze teraz tak sobie na FV z TPSA za DSL-e....i mam np FV z dnia
    17.01.05r....z
    terminem platnoci do 31.01.05r....sposob zaplaty GOTOWKA...dlaczego gotowka?
    FV jest za okres od 01.01.05-31.01.05

  • 5. Data: 2005-01-30 22:32:26
    Od: Mario <n...@o...pl>

    netmax wrote:
    > Slyszlaem takze ze przy "umowach ciaglych" jestem zmuszony do wystawiania FV
    > niezaleznie od tego czy byla wplata czy tez nie ...pozniej mam sie dopiero
    > martwic jak zebrac te pienadze.

    to dotyczy nie tylko umów ciągłych. Kwestia zapłacił - nie zapłacił do
    FV nic nie ma. Ma wejść ustawa o tzw. "złych długach" ale to plany.

    > Z ta Twoja interpretacja nie do konca mi pasuje:(...nie moge okreslic
    > momentu powstania zobowiazania do wystawienia FV

    To nie interpretacja to żywe prawo. tym momentem jest fakt wystawienia FV

    Art 19.4 UoVAT
    Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone
    fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie
    później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub
    wykonania usługi.

> [...]
    > następnego miesiąca.
    > FV dostawałem 20-21 do domu z terminem 14 dni od 18. (idea)

    tyle że w Idei płacisz za usługę już wykonaną (a więc idea miała 7 dni
    od zamknięcia okresu rozliczeniowego na wysłanie ci tej FV)

    A tobie abonenci płacą w trakcie wykonywania usługi (do 15-ego za dany
    miesiąc) więc musisz pilnować konta kto ci wpłacił i w terminie 7 dni
    wystawić mu FV, albo jeśli ci nie wpłacił najpóźniej do 7 następnego
    miesiąca wystawić.

  • 6. Data: 2005-01-31 08:43:55
    Od: "Piwek" <p...@g...pl>

> [...]
    > zrezygnuje to wystawiaswz korektę.
    > Jedyna wada to to że musisz zarejestrować w marcu gigantyczny przychód,

    AFAIK to nie jest prawda, gdyż w przypadku faktur za swiadczenie uslug
    telekomunikacyjnych liczy sie termin platnosci a n ie datat wystawienia
    faktury- jesli termin platnosci przypada po 1 marca to musi byc 22 proc.
    VAT.
    Nasuwa mi sie jednak pytanie. Co jesli na fakturze nie ma terminu platnosci?

  • 7. Data: 2005-01-31 08:44:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Jan 2005, Mario wrote:

    > + netmax wrote:
    [...]
> [...]
    > + niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

    A jak rozpatrzeć w świetle powyższego (ten sam art.):

    ++++
    13. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:
    1) upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej
    dla rozliczeń z tytułu:
    a) dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,
    b) świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,
    z zastrzeżeniem ust. 18,
    ----

    ??
    W myśl "zasad interpretacji" ust. 13 jako późniejszy od ust. 4 jest
    "bardziej szczegółowy" czyli ma pierwszeństwo przed zapisem mniej
    szczegółowym.
    Czyli *jeśli* ma zastosowanie ust.14 punkt 2 a NIE ma zastosowania
    ust. 18 (chodzi o przedpłaty "na karty i żetony") - to NIE ma zastosowania
    ustęp 4. "Obowiązek" nie zależy od f-ry - a od "upływu terminu płatności".
    Z kolei jeśli w umowie (podpisanej) zapisano jakiś termin to dopóki
    faktura nie będzie podpisana *jako aneks* brak będzie podstaw aby
    "termin z faktury" miał moc prawną. Czyli wystawienie faktury jak
    i podanie na niej daty jest *w omawianym przypadku* bez znaczenia
    dla obowiązku podatkowego.

    Dobrze układam czy coś pominąłem ??

> [...]
    > + tyle że w Idei płacisz za usługę już wykonaną (a więc idea miała 7 dni od
    > + zamknięcia okresu rozliczeniowego na wysłanie ci tej FV)

    IMHO "skutek" może być przypadkiem taki sam :) ale *przyczyna* (obowiązek
    podatkowy) to inna sprawa :)

> [...]
    > + wystawić mu FV, albo jeśli ci nie wpłacił najpóźniej do 7 następnego miesiąca

    ...jeśli na przelewie zaznaczono iż jest "za usługę telekomunikacyjną"
    to spróbuję postawić tezę że nie (ust. 13 jest późniejszy *również*
    od ust. 11 :) - tego "od przedpłat") i poczekam na komentarze :)
    Powiadasz że jak zapłacę TP SA albo Plusowi "za wcześnie" to oni muszą
    "pilnować konta" i VAT odprowadzić ?
    Hm...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-01-31 08:59:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Jan 2005, Piwek wrote:

> [...]
    >+ faktury- jesli termin platnosci przypada po 1 marca to musi byc 22 proc.

    ...mi by się zgadzało - powinny pojawić się korekty :]

    >+ Nasuwa mi sie jednak pytanie. Co jesli na fakturze nie ma terminu platnosci?

    ...to przecież termin ów *z czegoś* wynika. Wręcz w sąsiednim poście
    usiłowałem wywieść iż jeśli istnieje spisana umowa to termin zapisany
    na 'zwykłej' fakturze jest bez znaczenia :)
    A jeśli w umowie nie ma - to "przepisy ogólne", czyli najpierw
    prawo telekomuniakacyjne a później Kodeks Cywilny. JAKIŚ termin
    się znajdzie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-01-31 14:57:21
    Od: "netmax" <n...@o...pl>

> [...]
    > miesiąc) więc musisz pilnować konta kto ci wpłacił i w terminie 7 dni
    > wystawić mu FV, albo jeśli ci nie wpłacił najpóźniej do 7 następnego

    Przyklad z IDEI nie jest za usluge juz wykonana!!(patrz. wyzej)
    data wystawienia FV to np 18 stycznia...termin platnosci 14 dni
    okres rozliczeniowy od 18 stycznia-19 lutego

  • 10. Data: 2005-01-31 17:43:52
    Od: Mario <n...@o...pl>

> [...]
    > "termin z faktury" miał moc prawną. Czyli wystawienie faktury jak
    > i podanie na niej daty jest *w omawianym przypadku* bez znaczenia

    No to pozostaje aneksowanie umów aby termin płatności za usługi
    świadczone w roku 2005 był przed podwyżką VATu. I zapłata z góry za cały
    2005 r.