    From: jureq <j...@n...no>
    Subject: Kolejna okazja do wyboru zwolnienia z VAT
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: 20 May 2018 19:40:16 GMT

    Pól roku temu niektórzy wybierali zwolnienie z VAT, bo nie chcieli się
    bawić w JPK_VAT. Wkrótce może pojawić się kolejny powód do takiego wyboru.

    Od 1 lipca wchodzi MPP (Metoda Podzielonej Płatności, split payment) w
    VAT. Opinie, czy to się przyjmie, są podzielone. Niektórzy uważają, że co
    silniejsi narzucą słabszym aneksy do umów, wykluczające taki sposób
    płatności. Większość uważa jednak, że logika tej metody jest taka, że po
    dwu czy trzech miesiącach będą z niej korzystać wszyscy. Bo inaczej
    zostaną z pieniędzmi zamrożonymi na trudno dostępnym rachunku VAT.
    Zresztą rząd już się odgraża, że od nowego roku może to być metoda
    obowiązkowa.

    Ponieważ piszę tu o dobrowolnym wyborze zwolnienia z VAT, więc oznacza
    to, że interesuje mnie przypadek tych najmniejszych, którzy mają wybór.
    Problem będzie dotyczyć świadczących usługi dla firm.

    Jako przykład weźmy jakiegoś takiego usługodawcę. Miesięczny przychód
    5000 + 1150 VAT otrzymywane przelewami w metodzie split payment. Koszty
    miesięczne 1000 + 230 VAT płacone gotówką lub kartą. VAT do zapłaty 1150
    - 230 = 920. Takiemu człowiekowi co miesiąc na rachunku VAT pozostaje 230
    zł. Jedyny oficjalny sposób żeby je wydostać to wniosek do naczelnika US
    o zgodę na wypłatę. Taki wniosek kosztuje (nie pamiętam ile, ale inne
    zgody US to 30 zł opłaty skarbowej). Już po 2 miesiącach powinniśmy
    dostać zgodę (lub odmowę pod jakimś wymyślonym pretekstem).

    Przychodzą mi co prawda do głowy inne "nieoficjalne" metody na wydobycie
    tych pieniędzy, ale nie wiem cz te dziury w systemie nie zostały lub nie
    zostaną wkrótce zatkane.