  • 1. Data: 2018-05-20 21:40:16
    Temat: Kolejna okazja do wyboru zwolnienia z VAT
    Od: jureq <j...@n...no>

    Pól roku temu niektórzy wybierali zwolnienie z VAT, bo nie chcieli się
    bawić w JPK_VAT. Wkrótce może pojawić się kolejny powód do takiego wyboru.

    Od 1 lipca wchodzi MPP (Metoda Podzielonej Płatności, split payment) w
    VAT. Opinie, czy to się przyjmie, są podzielone. Niektórzy uważają, że co
    silniejsi narzucą słabszym aneksy do umów, wykluczające taki sposób
    płatności. Większość uważa jednak, że logika tej metody jest taka, że po
    dwu czy trzech miesiącach będą z niej korzystać wszyscy. Bo inaczej
    zostaną z pieniędzmi zamrożonymi na trudno dostępnym rachunku VAT.
    Zresztą rząd już się odgraża, że od nowego roku może to być metoda
    obowiązkowa.

    Ponieważ piszę tu o dobrowolnym wyborze zwolnienia z VAT, więc oznacza
    to, że interesuje mnie przypadek tych najmniejszych, którzy mają wybór.
    Problem będzie dotyczyć świadczących usługi dla firm.

    Jako przykład weźmy jakiegoś takiego usługodawcę. Miesięczny przychód
    5000 + 1150 VAT otrzymywane przelewami w metodzie split payment. Koszty
    miesięczne 1000 + 230 VAT płacone gotówką lub kartą. VAT do zapłaty 1150
    - 230 = 920. Takiemu człowiekowi co miesiąc na rachunku VAT pozostaje 230
    zł. Jedyny oficjalny sposób żeby je wydostać to wniosek do naczelnika US
    o zgodę na wypłatę. Taki wniosek kosztuje (nie pamiętam ile, ale inne
    zgody US to 30 zł opłaty skarbowej). Już po 2 miesiącach powinniśmy
    dostać zgodę (lub odmowę pod jakimś wymyślonym pretekstem).

    Przychodzą mi co prawda do głowy inne "nieoficjalne" metody na wydobycie
    tych pieniędzy, ale nie wiem cz te dziury w systemie nie zostały lub nie
    zostaną wkrótce zatkane.

  • 2. Data: 2018-05-21 14:07:48
    Temat: Re: Kolejna okazja do wyboru zwolnienia z VAT
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jureq" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >zostaną z pieniędzmi zamrożonymi na trudno dostępnym rachunku VAT.
    >Zresztą rząd już się odgraża, że od nowego roku może to być metoda

    IMO - jesli to ma cos dac, to musi byc obowiazkowa.
    Albo musi byc jakas marchewka dla placacego, zeby zechcial to zrobic.

    I moze jeszcze dla odbierajacego, zeby nie zechcial blokowac.

> [...]
    >wybór.
    >Problem będzie dotyczyć świadczących usługi dla firm.

    No to d*, bo firma chce odliczyc VAT.

> [...]
    >zgody US to 30 zł opłaty skarbowej). Już po 2 miesiącach powinniśmy
    >dostać zgodę (lub odmowę pod jakimś wymyślonym pretekstem).

    O ile rozumiem wersje oficjalna - nie bedzie z tym problemu.
    Urzad sprawdzi (w JPK ?) czy zwrot sie nalezy - i uwolni.
    Przeciez to typowy scenariusz - dla wszystkich firm.
    Tu akurat maly problem, w firmach handlowych - bardzo duzy.

    Ale co proponujesz w zamian - wystawienie faktury na 5000zl nie bedac
    platnikiem VAT ?
    Dla uslugodawcy o malych kosztach wlasnych - byc moze dobre.
    Zaplaci co prawda 1230 zl za zakupy, ale wejdzie w koszta i troche
    zmniejszy podatek dochodowy.
    W sumie straci ze 200zl, ale uwolnienie od VAT swoja wartosc ma.

    Pytanie tylko, czy mu tych 3800 na zycie, ZUS i PIT starczy.
    Pewnie nie ... na szczescie limit do zwolnienia z VAT wysoki, ale jak
    ktos ma wieksze ambicje, to moze nie starczyc.

    J.

  • 3. Data: 2018-05-21 14:30:29
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-05-21 o 14:07, J.F. pisze:
    > Użytkownik "jureq"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > IMO - jesli to ma cos dac, to musi byc obowiazkowa.
    > Albo musi byc jakas marchewka dla placacego, zeby zechcial to zrobic.

    Marchewką jest, to że na rachunku VAT leży $$$$ której nie można
    normalnie ruszyć.

    > I moze jeszcze dla odbierajacego, zeby nie zechcial blokowac.

    Odbierający nie ma nic do gadania. To płatnik decyduje o sposobie płatności.

    --
    Pete

  • 4. Data: 2018-05-21 14:42:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pete" napisał w wiadomości grup

    >Marchewką jest, to że na rachunku VAT leży $$$$ której nie można
    >normalnie ruszyć.

    Piszesz o placacym czy o tym, komu placi ?

    Tak czy inaczej - zeby to cos dalo, to musi byc powszechnie stosowane.
    Wiec urzad musi jakos wymusic stosowanie.
    Teraz dobrowolne, wkrotce obowiazkowe :-)

    >Odbierający nie ma nic do gadania. To płatnik decyduje o sposobie
    >płatności.

    Chyba, ze sie jakos umowi z kupujacym.
    Albo podniesie mu cene o 5% nie mowiac dlaczego ...

    J.

  • 5. Data: 2018-05-21 15:15:45
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-05-21 o 14:42, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Pete"  napisał w wiadomości grup

    > Piszesz o placacym czy o tym, komu placi ?

    płacący.

    > Tak czy inaczej - zeby to cos dalo, to musi byc powszechnie stosowane.
    > Wiec urzad musi jakos wymusic stosowanie.
    > Teraz dobrowolne, wkrotce obowiazkowe :-)

    Niektóre branże mają obowiązkowy split payment. To wystarczy, żeby fala
    się rozlała na większość.

    > Chyba, ze sie jakos umowi z kupujacym.

    Kupujący nie ma w tym żadnego interesu.

    > Albo podniesie mu cene o 5% nie mowiac dlaczego ...

    Problem w tym, że odbiorca nie ma pojęcia jak mu kontrahent zapłaci.

    --
    Pete

  • 6. Data: 2018-05-21 17:21:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pete" napisał w wiadomości grup

    >płacący.

    I mozna VAT kontrahentowi zaplacic z tego subkonta ?

    To chyba rozwiewa problemy Filipa - 230 zl zejdzie na zakupy, reszta
    na przelew do urzedu i subkonto sie oprozni.

    >Niektóre branże mają obowiązkowy split payment. To wystarczy, żeby
    >fala się rozlała na większość.

    Czyli takie dobrowolne, ale w praktyce obowiazkowe :-)

    >Kupujący nie ma w tym żadnego interesu.

    Trzeba sie tak umowic, zeby mial.

    No chyba ze faktycznie - "mam na tym subkoncie sporą kwote, jak mam
    prosic naczelnika o zwrot, to wole zaplacic podzielnie".
    Szczegolnie, ze naczelnik pewnie kontrole przysle, ktora wytlumaczy "a
    czemu nie placicie faktur jak nalezy" :-)

    >Problem w tym, że odbiorca nie ma pojęcia jak mu kontrahent zapłaci.

    To za pierwszym razem dostanie promocyjny upust, a potem nie :-)

    J.

  • 7. Data: 2018-05-21 17:25:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-21 o 17:21, J.F. pisze:
    > I mozna VAT kontrahentowi zaplacic z tego subkonta ?
    >
    > To chyba rozwiewa problemy Filipa - 230 zl zejdzie na zakupy, reszta na
    > przelew do urzedu i subkonto sie oprozni.

    Była mowa o kosztach ponoszonych kartą/gotówką a nie przelewem.
    P.G.

  • 8. Data: 2018-05-22 04:46:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 21 May 2018 17:25:48 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > Była mowa o kosztach ponoszonych kartą/gotówką a nie przelewem.

    Aaaa ... no to chyba nadal lepiej wystapic nawet co pare miesiecy do
    naczelnika o uwolnienie i dostac "premie", niz nie dostac wcale :-)

    J.

  • 9. Data: 2018-05-22 08:56:36
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-05-22 o 04:46, J.F. pisze:

    > Aaaa ... no to chyba nadal lepiej wystapic nawet co pare miesiecy do
    > naczelnika o uwolnienie i dostac "premie", niz nie dostac wcale :-)

    I za każdym razem płacić 17PLN żeby odzyskać własne środki? :P

    --
    Pete

  • 10. Data: 2018-05-22 10:38:22
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-05-21, Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    [...]

    > Była mowa o kosztach ponoszonych kartą/gotówką a nie przelewem.

    Trzeba będzie zamawiać towary za granicą z VAT 0 :-)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com