  • 11. Data: 2008-02-26 23:22:04
    Temat: Re: Konsekwencje posiadania NIPu
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek Soltysik wrote:

    > to jeszcze doczytaj punkt 2 z tego artykułu.
    >
    > Takie sytuacje, że jakaś baba której się wydaje, że jeszcze mamy prl
    > odmawiała nadania NIP, bądź w ogóle odmawiała przyjęcia nip-3 to się
    > zdarzały najczęściej w pcimiu dolnym i wystarczyło uderzyć wyżej to
    > potem z podkulonym ogonem wydawała NIP.

    Nie, no przyjąć musi, ale od samego przyjęcia do wydania decyzji o
    nadaniu nip jeszcze daleka droga. Rownie dobrze moze to byc odmowa
    nadania nip

    A przepraszam o co ci chodzi z tym pkt 2.
    Ze jak juz masz nip to nie musisz jego aktualizować poprzez płatnika
    tylko samodzielnie? No to tak to sie zgadzam. Aktualizadcje wysylasz
    sam. Z tym, że jak nipu jeszcze nie masz a tytulem do uzyskania nip
    jest rozpoczecie pracy, zlecenia tudziez dziela, to nip-3 sklada sie
    poprzez płatnika. Znalazłeś jakieś wyjątki od tego?

    Formalnie złożenie go samodzielnie konczy sie odmową nadania nip z
    powołaniem na art 8.1. A wczesniej wezwaniem do US w celu złożenia
    wyjaśnien. Duzo US tego nie przestrzega co nie znaczy ze zawsze ma sie
    tyle szczescia.

  • 12. Data: 2008-02-26 23:23:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, Jacek Soltysik wrote:

    > to jeszcze doczytaj punkt 2 z tego artykułu.

    Ale ten punkt stanowi, że JEŚLI podatnik dokonał zgłoszenia,
    (już dokonał) to nie podpada pod .1
    W niczym nie widzę, aby miało to uchylać *obowiązek* podatników
    uzyskujących przychody za pośrednictwem płatników do skorzystania
    z owych płatników również dla NIP.
    To jest nakaz - całkiem jak ze znakami drogowymi, oddzielna konstrukcja,
    niezależna od zakazu składania "sobie samemu" (takiego nie ma).
    Stoi kierowca przed skrzyżowaniem i ma nakaz skrętu w prawo.
    Ma zakaz skrętu w lewo? - nie ma, voila! ;)

    BTW: nie zaprzeczam, że brak jasnego *prawa* do żądania wydania
    NIP jest głupi. Ja tylko "w sprawie tekstu ustawy".

> [...]
    > najczęściej w pcimiu dolnym i wystarczyło uderzyć wyżej to potem z podkulonym

    Swoją drogą, ciekawe czy ktoś składał wniosek o interpretację w tej
    sprawie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2008-02-27 01:50:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Swoją drogą, ciekawe czy ktoś składał wniosek o interpretację w tej
    > sprawie :)
    w jakiej sprawie?

  • 14. Data: 2008-02-27 07:17:16
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 26 Feb 2008 15:47:31 -0600, witek napisał(a):

> [...]
    > prawem, wezwą w celu wyjaśnień. I jest ugotowany, bo drugiego nip-3
    > złożyć mu już nie wolno. Będzie chodził i wyjaśniał.

    Wbrew pozorom Jacek Sołtysik nie całkiem bredzi. On tylko pisze równie
    nieściśle jak ty. NIP-3 składa zawsze podatnik, ale w tym wypadku za
    *pośtednictwem* płatnika.

  • 15. Data: 2008-02-27 09:02:19
    Od: Jacek Soltysik <j...@w...pl>

    witek pisze:

> [...]
    > powołaniem na art 8.1. A wczesniej wezwaniem do US w celu złożenia
    > wyjaśnien. Duzo US tego nie przestrzega co nie znaczy ze zawsze ma sie

    no czyli reasumując według Ciebie zgodnie z prawem nie mam możliwości
    rozliczania dochodów z zagranicy, czy chociażby z umów z osobą fizyczną
    dopóki wcześniej nie miałem przynajmniej jednego zlecenia, umowy o
    dzieło, umowy o pracy etc.

    Co do punktu 2 to jest tam napisane:
    "Przepisów ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy uprzednio
    dokonali zgłoszenia identyfikacyjnego." - wprawdzie nie pisze, że
    samodzielnie, ale nie pisze również, że za pośrednictwem płatnika.

  • 16. Data: 2008-02-27 09:04:57
    Od: "rheed" <n...@n...com>

    > Wbrew pozorom Jacek Sołtysik nie całkiem bredzi. On tylko pisze równie
    > nieściśle jak ty. NIP-3 składa zawsze podatnik, ale w tym wypadku za
    > *pośtednictwem* płatnika.

    Na NIP-3 widnieja dane pracodawcy, zatem bez pracodawcy nie mozna zlozyc
    tego wniosku o wydanie nipu.

    Kiedy mialem 18 lat rozpoczalem swoja pierwsza prace w znanej sieci
    fastfood'ow. Moje prosby o wydanie NIPu kierowane go manadzerow spotkaly sie
    z zerowym odzewem, wiec sam poszedlem do US wypelnilem wniosek podajac dane
    "restauracji" w ktorej pracowalem. Generalni nikt nie robil problemow - NIP
    przyszedl listem poleconym po tygodniu.

    W zakladzie pracy nikt nie interesowal sie NIPem gdyz firma nie odprowadzala
    za mnie skladek podatku do US gdyz zalozyla ze z moim wynagrodzeniem i
    pierwsza umowa na 1/16 etatu nie przekrocze kwoty wolnej od podatku.

    Po 6 latach w tej samej firmie prace rozpoczela moja siostra i sytucja bylo
    dokladnie identyczna, byc moze nie tylko "pod zlozymi arkadami" jest to
    praktykowane, ze pracodawca nie stara sie o NIP dla pracownika ktory
    rozpoczal prace, zakladajac ze bedzie pracowal np tylko w okresie wakacji.
    pozdr
    rheed

  • 17. Data: 2008-02-27 09:07:49
    Od: Jacek Soltysik <j...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > W niczym nie widzę, aby miało to uchylać *obowiązek* podatników
    > uzyskujących przychody za pośrednictwem płatników do skorzystania

    no ok, ale ja nie mówię o sytuacji kiedy dostaję pierwsze w życiu
    zlecenie, pracę etc. i dokonuje zgłoszenia za pośrednictwem płatnika,
    tylko o sytuacji w której składam nip-3 "bo tak mi się podoba i chcę
    dostać NIP".
    Zauważ, że są sytuacje kiedy musisz się rozliczyć samemu, a nie za
    pośrednikiem płatnika.

  • 18. Data: 2008-02-27 09:14:30
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-02-27, Jacek Soltysik <j...@w...pl> wrote:

> [...]
    > rozliczania dochodów z zagranicy, czy chociażby z umów z osobą fizyczną
    > dopóki wcześniej nie miałem przynajmniej jednego zlecenia, umowy o

    Do umów z osobą fizyczną, to możesz założyć DG i złożyć NIP-1.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 19. Data: 2008-02-27 09:30:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Feb 2008, witek wrote:

    > w jakiej sprawie?

    Nie wynika z kontekstu?
    W sprawie odmowy nadania NIP.
    Skoro są osoby przekonane, że "NIP się należy" to nie byłoby niczym
    dziwnym, jakby ktoś o interpretację wystąpił.

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2008-02-27 09:38:41
    Od: Jacek Soltysik <j...@w...pl>

    Wojciech Bancer pisze:

    > Do umów z osobą fizyczną, to możesz założyć DG i złożyć NIP-1.

    dlaczego? dlatego, że Ty mi tak każesz?