  • 1. Data: 2008-09-11 11:34:19
    Temat: Kontrola US - podatek od darowizny
    Od: Paweł Muszyński <p...@b...wytnijto.org>

    Witam.

    US wszczął wobec mnie kontrolę nieudokumentowanych dochodów z okazji
    zakupu mieszkania w 2003 roku.
    Jednym ze źródeł finansowania były darowizny (od mamy i siostry) po
    18000 zł, które są zwolnione z podatku od darowizn (kwota wolna 9000 +
    drugie tyle na cele mieszkaniowe). Jednak US zakwestionował darowiznę na
    cele mieszkaniowe twierdząc, że zgodnie z ustawą darowizna ta nie może
    być przeznaczona na zakup spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
    na wolnym rynku.
    W ustawie jest (art.4 ust.4 pkt 5)
    " nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19
    274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te
    lub rzeczy obdarowany przeznaczy w okresie 12 miesięcy od dnia ich
    otrzymania na wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni, budowę
    domu jednorodzinnego, nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość albo spłatę zabezpieczonego hipoteką kredytu mieszkaniowego
    wraz z odsetkami;"

    No i pytanie - czy własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu spełnia ten
    punkt?

    Paweł

  • 2. Data: 2008-09-11 11:51:35
    Temat: Re: Kontrola US - podatek od darowizny
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Paweł Muszyński" <p...@b...wytnijto.org> napisał w
    wiadomości news:

> [...]
    > wraz z odsetkami;"
    >
    > No i pytanie - czy własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu spełnia ten

    Nie.
    Pod który z w/w miałoby niby podpadać?

  • 3. Data: 2008-09-11 13:11:10
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    No to niezłe sq...two jest.
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2008-09-11 14:05:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Paweł Muszyński wrote:
> [...]
    > wraz z odsetkami;"
    >
    > No i pytanie - czy własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu spełnia ten

    No i wtopiliście. Do zapłaty pozostaną wam naliczony podatek od
    darowizny, która nie zmieściła się w limicie plus odsetki. W sumie dużo
    tego nie wyjdzie. Nie ma co za bardzo panikować.

  • 5. Data: 2008-09-11 15:06:17
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    666 wrote:
    > No to niezłe sq...two jest.
    > JaC

    IMHO, raczej chodzi o to, że nasi "miszczowie" od stanowienia prawa
    chcieli dobrze, a wyszło jak zwykle ...

    Piotrek

  • 6. Data: 2008-09-11 15:46:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

    > IMHO, raczej chodzi o to, że nasi "miszczowie" od stanowienia prawa
    > chcieli dobrze, a wyszło jak zwykle ...

    wyszło jak chcieli.
    Celem ulg było budowanie nowych mieszkań, a nie obrót już istniejącymi.
    Dlatego więszkość ulg nie dotyczy kupna mieszkania na rynku wtórnym.

  • 7. Data: 2008-09-11 16:55:39
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    witek wrote:
    > wyszło jak chcieli.
    > Celem ulg było budowanie nowych mieszkań, a nie obrót już istniejącymi.
    > Dlatego więszkość ulg nie dotyczy kupna mieszkania na rynku wtórnym.

    Skoro nie ma ograniczenia co do rynku wtórnego ani w przypadku nabycia
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, ani przy spłacie
    zabezpieczonego hipoteką kredytu mieszkaniowego wraz z odsetkami to
    jednak pozostanę przy swoim zdaniu.

    Piotrek

  • 8. Data: 2008-09-11 19:52:03
    Od: Buster <b...@t...net.pl>

    witek pisze:

    > No i wtopiliście. Do zapłaty pozostaną wam naliczony podatek od
    > darowizny, która nie zmieściła się w limicie plus odsetki. W sumie dużo
    > tego nie wyjdzie. Nie ma co za bardzo panikować.

    Eeee. Coś mi się wydaje, że jeśli to jest kontrola z okazji
    nieudokumentowanych dochodów, to idzie podatek 75% od tych
    nieudokumentowanych dochodów. Czyli średni licząc 9000 x 2 = 18000 X 75%
    = 13500. I do tego odsetki. Z resztą może naczelnik US, będzie miał inny
    pogląd na tą sprawę. W razie czego pozostaje odwołanie do IS.

    --
    Pozdrowienia
    Radek Dobrowolski

  • 9. Data: 2008-09-11 23:47:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Buster wrote:

> [...]
    > = 13500. I do tego odsetki. Z resztą może naczelnik US, będzie miał inny
    > pogląd na tą sprawę. W razie czego pozostaje odwołanie do IS.

    Przecież one są udokementowane. Pochodzą z darowizny.

  • 10. Data: 2008-09-12 05:57:54
    Od: Paweł Muszyński <p...@b...wytnijto.org>

    witek pisze:

    > No i wtopiliście. Do zapłaty pozostaną wam naliczony podatek od
    > darowizny, która nie zmieściła się w limicie plus odsetki. W sumie dużo
    > tego nie wyjdzie. Nie ma co za bardzo panikować.

    No i pytanie - czy podatek + odsteki, czy karny podatek 20% zgodnie z
    nowelizacją z 01.01.2007 ?

    --
    Paweł Muszyński
    Skateshop http://www.e-street.pl