  • 1. Data: 2014-11-05 08:38:45
    Temat: Kontrola oprogramowanie w firmie w której nie ma komputera wziętego na firmę?
    Od: j...@g...com

    Jeżeli mam firmę, w której komputer jest w tym samym mieszkaniu co siedziba firmy,
    ale nie był wzięty na firmę (w sensie faktura nie jest na firmę, tylko na moje imię i
    nazwisko i stąd oczywiście nie wpisywałem tego w koszty uzyskania przychodu), to czy
    urzędnicy mają prawo zrobić kontrolę oprogramowanie w firmie?

    Dodam jeszcze, że na tym komputerze wykonuję swoją działalność gospodarczą i mam
    kilka licencji na oprogramowanie na firmę (wszystko oczywiście oryginalne), ale nie
    wziąłem tego komputera na firmę ponieważ wykorzystuje go również bardzo mocno do
    celów prywatnych, stąd moje pytanie, czy taki komputer podlega kontroli
    oprogramowania w firmę?

  • 2. Data: 2014-11-05 11:59:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Ja w ubocznej sprawie:

    On Tue, 4 Nov 2014, j...@g...com wrote:

> [...]
    > oryginalne), ale nie wziąłem tego komputera na firmę ponieważ wykorzystuje
    > go również bardzo mocno do celów prywatnych,

    Primo, to Ty masz państwową firmę? :O
    (no bo jak firma byłaby prywatna, wykorzystywanie firmowe jest, rzekłbym,
    BARDZO mocno prywatne).
    Nie żebym nie podejrzewał "z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością"
    że masz na myśli wykorzystywanie osobiste ;) (albo inne nieDG, czy
    ja wiem, może do celów rolniczych), ale grupowicz napisał co napisał :D

    Ad rem.
    Ostre kryterium "zakazu wykorzystywania" jest dla składników majątku
    nie będących ST, bodaj art.23.1.49 (albo okolice) PDoOF, dla ST
    to nie obowiązuje.
    O ile pamiętam, dla VAT również były korzystne wyroku ETŚ (akurat
    nie ze spraw polskich podatników, ale VAT jest zharmonizowany
    więc zasada ta sama).
    Przymusu oczywiście nie ma, ale IMVHO dla amortyzacji zakazu
    też nie ma.
    Czym innym mogą być ewentualne koszty eksploatacyjne, poczynając
    od prądu :) aż do tonerow czy tuszy, bo te oczywiscie powinny być
    "przypisane do celu" (i jeśli zużyte w innym celu to wylatują
    z wydatków związanych z DG z mocy przepisu wyżej).

    > stąd moje pytanie, czy taki komputer podlega kontroli oprogramowania
    > w firmę?

    Podejrzewam, że pytanie jest trochę źle zadane: kontrolę legalności
    można zrobić IMVHO na tych samych warunkach[1]. Tyle, że do "niefirmy"
    trudniej wejść, bo do "firmowego mieszkania" ma "prawo wstępu"
    większa liczba urzędników. No, powiedzmy, do "zwykłego
    mieszkania" pewnie są potrzebne mocniejsze przesłanki.
    Pewnie stąd sprawa "firmowości" (a obok pewnie fakt, że
    "DG" już stuprocentowo kojarzy się z "osiąganiem korzyści",
    ale to raczej na .prawo bywało wałkowane)

    [1] No dobra, teoretycznie "w związku z kosztami" ma sens
    kontrola skarbowa legalności ze względu na art.2.1.4 PDoOF,
    ale "przyznam że wątpię" aby takie przypadki występowały.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-11-05 12:38:08
    Od: j...@g...com

    W dniu środa, 5 listopada 2014 12:00:54 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]
    > że masz na myśli wykorzystywanie osobiste ;) (albo inne nieDG, czy
    > ja wiem, może do celów rolniczych), ale grupowicz napisał co napisał :D

    Dokładnie tak jak piszesz - miałem na myśli wykorzystywanie osobiste komputera :)

    > Ad rem.
    > Ostre kryterium "zakazu wykorzystywania" jest dla składników majątku
    > nie będących ST, bodaj art.23.1.49 (albo okolice) PDoOF, dla ST
    > to nie obowiązuje.

    Jak dobrze zrozumiałem, jeżeli wpiszę komputer jednorazowo w koszty uzyskania
    przychody (czyli cała wartość komputera pójdzie w koszty w jednym miesiącu; wartość
    komputera to 4000 zł, więc jako mały podatnik mogę to chyba zrobić), a nie będę
    aromatyzował jako ST, to nie będzie przeszkodą, że wykorzystuje ten komputer również
    do celów osobistych?

> [...]
    > kontrola skarbowa legalności ze względu na art.2.1.4 PDoOF,
    > ale "przyznam że wątpię" aby takie przypadki występowały.

    Czyli w praktyce nie ma znaczenie dla możliwości wystąpienia kontroli legalności
    oprogramowania w firmie (tak jak napisałeś - dla "niefirmy" też mogą zrobić, ale
    wtedy mają mniejsze możliwości wejścia do mieszkania), czy komputer jest wzięty na
    firmę, czy nie, bo liczy się to, że ten komputer znajduje się w siedzibie firmy?

    Czy odnosi się to również do sytuacji, gdy np. ktoś ma małą firmę remontową i
    absolutnie do niczego związanego z tą firmą nie wykorzystuje komputera (bo ta firma
    zajmuje się remontami mieszkań, a nie np. tworzeniem grafiki komputerowej), który
    jest w siedzibie firmy (no właśnie komputer znajduje się tam, ale tylko dlatego, że
    właściciel tej firmy tam mieszka, mieszka tam również jego rodzina i wykorzystują oni
    osobiście ten komputer)?
    Inaczej mówiąc czy samo posiadanie komputera w siedzibie firmy automatycznie powoduje
    kontrolę legalności oprogramowania jaką kontrolę dla firmy (a nie "niefirmy"), nawet
    jeżeli ten komputer nie jest w ŻADEN sposób związany z tą firmą?

    Dodam jeszcze, że nie zatrudniam w mojej firmie żadnych pracowników. Często jeżdżę po
    całej Polsce (w interesach), więc nie ma mnie w siedzibie firmy. Czy więc kontrola
    legalności oprogramowania w firmie może wejście do mieszkania, jeżeli nie ma w nim
    żadnego przedstawiciela mojej firmy (a w mieszkaniu jest np. tylko mój pięcioletni
    syn)?

  • 4. Data: 2014-11-05 12:44:05
    Od: j...@g...com

> [...]

    komputera to 4000 zł, więc jako mały podatnik mogę to chyba zrobić), a nie będę
    amortyzował jako ST, to nie będzie przeszkodą wzięcie komputera na firmę (czy ogólnie
    jakiejkolwiek "rzeczy", czy usługi), mimo że wykorzystuje ten komputer również do
    celów osobistych?

> [...]

    absolutnie do niczego związanego z tą firmą nie wykorzystuje komputera (bo ta firma
    zajmuje się remontami mieszkań, a nie np. tworzeniem grafiki komputerowej, więc
    właściciel firmy NIE ma na tym komputerze ŻADNYCH zainstalowanych licencji na
    oprogramowanie na firmę), który jest w siedzibie firmy (no właśnie komputer znajduje
[...]

    legalności oprogramowania w firmie może wejść do mieszkania, jeżeli nie ma w nim

  • 5. Data: 2014-11-05 17:26:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2014, j...@g...com wrote:

> [...]
    > wartość komputera to 4000 zł, więc jako mały podatnik mogę to chyba
    > zrobić), a nie będę aromatyzował jako ST,

    Nie ma takiej legalnej możliwości.
    Zaliczenie w koszty jako nie-ST, w przypadku sprzętu który *jest* (ma
    cechy) ST, zwanym w pierwszym przybliżeniu wyposażeniem, przysługuje
    wyłącznie do kwoty 3500zł.
    Natomiast NIE MA przeszkód, aby taki sprzęt był amortyzowany jednorazowo
    tak jak piszesz.
    Ale to nie jest "wpisanie po prostu w koszty"! Ma być ujęte w EST.

    > to nie będzie przeszkodą, że wykorzystuje ten komputer również
    > do celów osobistych?

    Przyjrzyj się samochodom - nikt nie czepia się faktu wykorzystywania
    do celów osobistych, to co powoduje awantury i usiłowania "jakiegoś"
    przeciwdziałania rządu, to fakt niezgodnego z przepisami a dość
    powszechnego wrzucania w koszty wydatków eksploatacyjnych.

    [...]
> [...]
    > wejścia do mieszkania), czy komputer jest wzięty na firmę, czy nie,
    > bo liczy się to, że ten komputer znajduje się w siedzibie firmy?

    Nie znam statystyki takich zdarzeń :)
    Ale prawnie, jak to rzekł ślepy koń na wyścigach, "nie widzę przeszkód".

    > Inaczej mówiąc czy samo posiadanie komputera w siedzibie firmy
    > automatycznie powoduje kontrolę legalności oprogramowania jaką
    > kontrolę dla firmy

    A skąd założenie, że ktoś robi kontrolę "dla firmy"?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2014-11-05 20:44:31
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2014-11-05 12:44, j...@g...com pisze:

> [...]
    > może wejść do mieszkania, jeżeli nie ma w nim żadnego przedstawiciela
    > mojej firmy (a w mieszkaniu jest np. tylko mój pięcioletni syn)?

    Mają klucze do Twojego mieszkania, wyrąbią drzwi razem z futryną?
    Za zostawienie dziecka samego w mieszkaniu możesz i powinieneś ponieść
    konsekwencje.

    --
    animka

  • 7. Data: 2014-11-06 14:21:28
    Od: j...@g...com

    W dniu środa, 5 listopada 2014 18:47:02 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > A skąd założenie, że ktoś robi kontrolę "dla firmy"?

    "Dla firmy" w takim sensie, że kontrolujący będą mieli łatwiejsze wejście do
    mieszkania.

  • 8. Data: 2014-11-06 17:53:55
    Od: m <m...@g...com>

    > Ja w ubocznej sprawie:

    > Primo, to Ty masz państwową firmę? :O
    > (no bo jak firma byłaby prywatna, wykorzystywanie firmowe jest, rzekłbym,
    > BARDZO mocno prywatne).

    Słowo "prywatny" ma wiele znaczeń i tylko w jednym z nich antonimem jest
    "państwowy" (za SJP).

    p. m.

  • 9. Data: 2014-11-06 20:06:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2014, m wrote:

    > Słowo "prywatny" ma wiele znaczeń i tylko w jednym z nich antonimem jest
    > "państwowy" (za SJP).

    Skądinąd zgoda.
    Tylko użycie określenia "prywatny" aby *odróżnić* od prywatnego,
    jest, jakby to rzec, niezbyt celowe :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2014-11-07 00:11:48
    Od: m <m...@g...com>

    > Skądinąd zgoda.
    > Tylko użycie określenia "prywatny" aby *odróżnić* od prywatnego,
    > jest, jakby to rzec, niezbyt celowe:)

    Przecież nie odróżnia od prywatnego, tylko od służbowego. I dobrze wiesz
    o tym :).

    p. m.