  • 1. Data: 2021-07-18 15:45:36
    Temat: Korekta faktury księgowanie.
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam
    Nawiązując do mojego wątku o korekcie FV z OVH.
    Chciałbym Was prosić o (pilną) podpowiedź (poniżej rozwinę trochę chronologię
    zdarzeń).

    Ostatecznie tej korekty z 31 maja (niestety) nie zaksięgowałem w maju.
    Nie było pewności czy jest czy nie jest anulowana.
    Pogadałem z pewną osobą co zna się na księgowości i wspominała, że lepiej niepewnej
    korekty nie księgować, a w razie co (gdyby się okazało, że nie anulowali) można to
    zrobić w czerwcu.

    W piątek rozmawiałem tel. z księgową i mówiła m.in.: że mogę to zrobić w czerwcu.
    Choć być może niedokładnie przestawiłem problem (nie lubię takich rzeczy załatwiać
    telefonicznie).
    Sam się zastanawiam czy nie lepiej zrobić korektę maja (i JPK/czynne żale i inne
    takie)?

    Mam problem techniczny. Używam Małej Księgowości RP.
    Wpisuję więc:
    Konto księgowe: pozostałe wydatki (kol 13 KPIR)
    Data dokumentu 31.05.2021
    Data księgowania 30.06.2021
    Data zdarzenia gosp. TU mam problem powinno być 31.05
    czy 30.06.2021?
    Próbowałem z 31.05.2021 (tak jak data otrzymanej korekty faktury)

    Opis: Faktura korygująca do ..... z dnia xx/11/2020

    Data wpływu 31.05.2021
    Msc VAT naliczony 06/2021
    Netto -10,99
    VAT -2,53,
    Razem -13,52

    Próbując zapisać taki dokument dostaję ostrzeżenie:
    ---------------------------
    Pytanie
    ---------------------------
    Zgodnie z art. 86 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 prawo do obniżenia kwoty podatku
    należnego powstaje:

    1) Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w
    rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu

    do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek
    podatkowy.

    Czy jesteś pewien, że chcesz kontynuować i wprowadzić dokument z takimi ustawieniami?

    I zdębiałem. Może powinienem datę zdarzenia gosp. ustawić 30.06.2021?
    A może "data wpływu" czerwcowa, ale chyba nie?
    Miałem nadzieję, że da się to zaksięgować w czerwcu...

    Krótkie podsumowanie co się działo z kontaktami z tą firmą.
    - Do 25 czerwca mi nie odpisali, czy faktura jest anulowana czy nie.
    Mimo info, że przekazali do księgowości.
    Kontaktu bezpośredniego z księgowością nie ma.
    - 2 lipca odpisał miły gość (chyba jakiś pracownik wyższego szczebla), przeprosił za
    kłopoty związane z korektą no i pytał czy chcę całkowicie anulować, (dokument i
    kasę); czy otrzymać duplikat korekty na nowy miesiąc.
    Odpisałem, że całkowicie anulować. I że od 2.06 proszę o anulowanie.

    - 6.07 dostałem
    "Bardzo mi przykro, nie otrzymałem tych informacji odnośnie tej dyspozycji.
    Przed chwilą anulowałem kwotę przyznanej rekompensaty. Dodatkowo
    zgłosiłem do księgowości prośbę o skorygowanie faktury korygującej
    jako błędnie wystawionej."
    I jednocześnie wystawili jakiś dokument (z VAT 0) na kolejne -13.52 z info, że
    prześlą pocztą do podpisu. abym im odesłał (do dzisiaj nie przysłali) to wystawią
    korektę.

    -Odpisałem, ze dziękuję za zainteresowanie, ale chcę całkowicie anulować i
    nie chcę żadnych korekt.

    - 12.07 znów pytałem jaki jest status korekty (tej pierwotnej) czy została całkowicie
    anulowana. I dlaczego w systemie ich wewnętrznym są dwie "płatności"
    -13.07 dostałem info:
    "Uprzejmie informuję, że nadpłata w ramach przyznanej rekompensaty
    została cofnięta z Pana konta. Są to właśnie dwa zamówienia, które
    uruchomiliśmy w naszym systemie:
    - zamówienie z 31 maj 2021, nr xxxxx - przyznanie rekompensaty
    - 6 lip 2021 , nr yyyyyy - wycofanie rekompensaty

    Jednocześnie przygotowaliśmy dokument korygujący do wcześniej
    wystawionej faktury korygującej ZZZZZZ (tej z 31 maja). Wyślemy ten dokument również
    pocztą tradycyjną.
    Nie możemy cofnąć wystawienia dokumentu, stąd konieczne jest
    skorygowanie tej operacji.
    "
    Więc wygląda na to, że jednak nie anulowali tej pierwotnej korekty.
    Zapytałem jeszcze raz jaki jest status czy
    a) anulowali całkowicie korektę z maja
    b) nie anulowali mimo prośby/zgłoszenia 2.06.

    Nastąpiła cisza.

    Nie wiem co robić. Czy próbować zaksięgować w czerwcu, czy poprawiać, maj (i JPK).

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2021-07-18 15:58:32
    Temat: Re: Korekta faktury księgowanie.
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Adam w
    oups.com>:

    > Witam
    > Nawiązując do mojego wątku o korekcie FV z OVH.
    > Chciałbym Was prosić o (pilną) podpowiedź (poniżej rozwinę trochę chronologię
    zdarzeń).
    [...]
    > Opis: Faktura korygująca do ..... z dnia xx/11/2020
    > Data wpływu 31.05.2021
    > Msc VAT naliczony 06/2021
    > Netto -10,99
    > VAT -2,53,
    > Razem -13,52
    [...]
    > 1) Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje
    w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu

    Ja bym z prawa zrezygnował przy kwocie 2,53 i poszedł na spacer.

    --
    'Tom N'

  • 3. Data: 2021-07-18 16:06:37
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witaj

    > Ja bym z prawa zrezygnował przy kwocie 2,53 i poszedł na spacer.

    To jest ujemna faktura (spowodowana "rabatem"/"rekompensatą") i zwiększa mi VAT (i
    PIT) więc raczej niestety trzeba ją zaksięgować.
    Choć wiem, że są tacy co olewają takie kwoty i ewentualnie się zaczną martwić jak US
    znajdzie to w JPK.

    Wolałbym więc to poprawnie zaksięgować i iść na spacer.

  • 4. Data: 2021-07-18 16:13:15
    Od: Adam <a...@g...com>

    Zapomniałem dodać, że w formularzu wprowadzania dokumentu.
    Zostawiłem domyślne wartości pól: KUP 100% i Odliczenia VAT 100%
    Może dlatego przy tych datach coś burzył (bo z minusem sobie do końca program nie
    radzi)?

    Termin zapłaty też był domyślny 31.05 ale raczej to pole nie ma znaczenia przy
    księgowaniu.

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2021-07-18 17:14:08
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Adam w
    oups.com>:

    > Witaj

    > To jest ujemna faktura (spowodowana "rabatem"/"rekompensatą") i zwiększa mi VAT (i
    PIT) więc raczej niestety trzeba ją zaksięgować.

    Odesłałeś podpisaną kopię? I Koszty poleconego w koszty...

    To się baw, skoro Cię to bawi

    --
    'Tom N'

  • 6. Data: 2021-07-18 17:58:24
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witaj

    Dziękuję za Twoje wiadomości.

    > Odesłałeś podpisaną kopię? I Koszty poleconego w koszty...

    Korektę 31.05 dostałem tylko mailem. nic więc nie odsyłałem. Prosiłem o jej
    anulowanie (właśnie, aby nie trzeba było tego księgować).
    Niestety najprawdopodobniej moja prośba nie została uwzględniona (bo na serio
    zainteresowali się miesiąc po tym, jak im pisałem
    o anulacji).

    Problem jest taki, że jest to jest korekta zwiększająca podatki (bo zmniejsza
    wydatki). Więc wypada to zaksięgować.
    Myślałem, że uda się anulować (jak tylko dostałem tą korektę mailem prosiłem ich o
    anulowanie tej korekty i rekompensaty).

    Ale niestety wygląda na to (po mojej interwencji, że chcę anulować korektę z 31.05),
    że dostanę drugą korektę (anulującą pierwszą korektę),
    którą oni chcą, abym im odesłał.
    Ale chyba kosztów takich (zmniejszających podatki czyli np. wydatki na polecone) nie
    trzeba ujmować...

    > To się baw, skoro Cię to bawi
    Mnie to zupełnie nie bawi tylko doprowadza do wrzodów. Straciłem na to mnóstwo nerwów
    i czasu.

    Ale chcę mieć w porządku papiery. Dlatego proszę Was o podpowiedzi .

    Pozdrawiam.

  • 7. Data: 2021-07-18 22:31:52
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2021-07-18 o 17:58, Adam pisze:
> [...]
    nerwów i czasu.

    > Ale chcę mieć w porządku papiery. Dlatego proszę Was o podpowiedzi .

    Jak chcesz być w porządku, to musisz zaksięgować tę pierwszą korektę i
    tę którą otrzymasz. Nie masz wyjścia bo na 100% ona wyszła JPK-iem z OMV
    czy jak tam oni się nazywają.

    A w tej MK kliknąłeś checkbox 'dokument korygujący'?

    --
    Pete

  • 8. Data: 2021-07-18 22:59:33
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witaj

    > Jak chcesz być w porządku, to musisz zaksięgować tę pierwszą korektę i
    > tę którą otrzymasz.
    Tak, zaksięguję obie (jak przyjdzie druga). Ta druga podobno ma znosić tę pierwszą w
    100%.

    > Nie masz wyjścia bo na 100% ona wyszła JPK-iem z OMV
    > czy jak tam oni się nazywają.

    Pytanie czy tą pierwszą mogę zaksięgować w czerwcu, a nie w maju (podobno można w
    czerwcu,
    ale jak widać coś robię źle, albo program tego nie przewidział.)

    Czy jednak maj i korekta JPK, czynne żale etc.

    > A w tej MK kliknąłeś checkbox 'dokument korygujący'?

    Tak kliknąłem "dokument korygujący" to ogólnie (jak czytałem w dokumentacji) nie ma
    wpływu na nic.

    "Dok. korygujący - zaznaczenie czy wprowadzone dane dotyczą dokumentu korygującego.
    Jest to jedynie informacja
    dla użytkownika, iż jest to dokument korygujący. Zaznaczenie tego pola nie zmienia
    wartości dokumentu na ujemną,
    ani innych czynności wpływających na obliczenia dokonywane w programie. Wartości
    wprowadzane do programu
    powinny być takie same jak wartości figurujące na fakturze."

    https://mk.rp.pl/wprowadzanie-dokumentow-ksiegowych/

    Aby było zabawnie to wcześniej zaksięgowałem to w dacie majowej i program przyjął.
    Później rozmawiałem z osobą, która zna się na księgowości i ona mi odradziła
    kategorycznie księgowania
    faktury, która mogła zostać anulowana.
    Być może nie do końca mnie zrozumiała, albo przedstawiłem problem niedokładnie (lub
    zbyt mocno się łudziłem, że anulują).

    Więc finalnie tego nie uwzględniłem w maju.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2021-07-18 23:48:31
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2021-07-18 o 22:59, Adam pisze:
> [...]
    czerwcu,
    > ale jak widać coś robię źle, albo program tego nie przewidział.)

    wg przepisów, masz 2 okresy na zaksięgowanie dokumentu. Jeśłi się
    rozliczasz kwartalnie - to 2 kwartały.

    Zresztą patrz niżej.

    > Czy jednak maj i korekta JPK, czynne żale etc.

    w życiu.

> [...]
    zbyt mocno się łudziłem, że anulują).

    > Więc finalnie tego nie uwzględniłem w maju.

    Wpisz 'data wpływu' datę w czerwcu, wtedy program Ci nie krzyknie.

    > Pozdrawiam

    Nie ma za co :)

    --
    Pete

  • 10. Data: 2021-07-19 00:08:22
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dzięki.

    > Wpisz 'data wpływu' datę w czerwcu, wtedy program Ci nie krzyknie.

    To może lepiej zaksięgować to na 1 czerwca, a nie na 30 czerwca?
    No, ale nikt się nie doczepi, że "data wpływu" jest "niedokładna"?
    Bo zdaje się, że ta data w JPKa jest uwzględniana.

    Datę zdarzenia gosp. zostawić 31 maja? (Tak jak data dokumentu)

    Jutro przetestuję.