  • 1. Data: 2012-08-27 15:13:59
    Temat: Korekty - parę pytań
    Od: Leszek <a...@e...pl>

    Witam,

    Przeglądając dokumentację podatkową za 2006 odkryłem, że
    kilka dokumentów zostało błędnie zaksięgowanych - ze stratą
    dla mnie. Czy mam prawo (obowiązek?) złożyć korektę
    odpowiednich deklaracji (vat7, pit5)? Jako że nic nie muszę
    dopłacać (wręcz przeciwnie), to czy nadpłaconą kwotę mogę
    sobie odliczyć od następnej wpłaty na pit/vat, czy też mam
    jakoś wnioskować o jej zwrot? A może jest już ona nie do
    odzyskania?

    I druga sprawa - czy jeżeli błąd popełniony w jednej deklaracji
    jest przepisywany w kolejnych deklaracjach ("w polu X przepisz
    pole Y z poprzedniej deklaracji"...), to czy trzeba korygować
    je wszystkie, czy tylko tę pierwszą, w której pomyłka miała
    konsekwencje podatkowe (zmniejszenie/zwiększenie podatku)?

  • 2. Data: 2012-08-28 21:01:31
    Temat: Re: Korekty - parę pytań
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Aug 2012, Leszek wrote:

> [...]
    > kilka dokumentów zostało błędnie zaksięgowanych - ze stratą
    > dla mnie. Czy mam prawo (obowiązek?) złożyć korektę

    Obowiązek zależy od zdarzenia, które nie było ujawnione.
    Np. od niezaliczenia "zwykłego" wydatku w koszty świat
    się nie zawali, ale jeśli jest to zakup materiałów
    podstawowych albo np. robocizna, to przepisy są wyraźne,
    a skoro już będzie w ewidencji, to przepisy że deklaracja
    ma być zgodna z ewidencją też są ;)

    > Jako że nic nie muszę
    > dopłacać (wręcz przeciwnie), to czy nadpłaconą kwotę mogę
    > sobie odliczyć od następnej wpłaty na pit/vat,

    Formalnie nie.
    Ale z kolei US ma prawo zaliczyć nadpłaty na niedopłaty.
    W tym jest jednak hak: nadpłata powstaje w momencie STWIEDZENIA
    (znaczy urzędowo itede).
    Mając więc 100zł na plus i 100 zł na minus płacimy 0 zł
    plus odsetki od nierozliczonych 100 zł :>

    > czy też mam
    > jakoś wnioskować o jej zwrot? A może jest już ona nie do
    > odzyskania?

    Do odzyskania, albo zwrócą, albo (na wniosek) wydają
    decyzję o zaliczeniu.

> [...]
    > je wszystkie, czy tylko tę pierwszą, w której pomyłka miała
    > konsekwencje podatkowe (zmniejszenie/zwiększenie podatku)?

    Wypadałoby wszystkie.
    Tyle, że VAT rozlicza się okresowo (więc musiałaby być "dziura"
    do forwardowania przez dłuższy okres), zaś PIT 5... no jak
    to z tym PIT 5 jest, bo dawno nie składałem, coś przeoczyłem? ;)

    pzdr, Gotfryd