  • 11. Data: 2008-02-27 09:51:00
    Temat: Re: Koszty uzyskania - kiedy 50%?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, Alan wrote:

    > Ok. Rozumiem. I teraz jeżeli z/z odliczy w takim przypadku tylko standardową
    > wysokość KUP

    Error logic.
    Przecież odliczenie NIE DOKONUJE zamawiający/zleceniodawca, tylko
    dokonuje go na wystawianym *przez siebie* rachunku wykonawca/zleceniobiorca!

    Zleceniodawca/zamawiający ma obowiązek ów rachunek sprawdzić m.in.
    podatkowo (i nie wypłacić, jeśli rozliczenie jest nieprawidłowe, bo
    nie wolno mu dokonywać wypłat bez potrącenia podatku), ale w niczym
    nie zmienia to faktu, iż ów rachunek IMO wyraźnie wyraża wolę
    "zarabiającego" (wykonawcy, zleceniobiorcy).

    Jak bierze podsunięty przez księgowego z/z świch i go podpisuje,
    to (IMO) bierze "na siebie" ocenę wysokości KUP - podpisuje, że
    uważa iż wynosi on 20% (a księgowy pełni rolę JEGO pomocnika,
    tzn jest księgowym wykonawcy).

    > (30% ?)

    A skąd wziąłeś KUP w wysokości 30%??
    Jeśli na umowie było 30%, to moze umówiliście się z zamawiającym, że
    część prac to "dzieło autorskie" (50% KUP), ale w zakres prac wchodzą
    *również* prace wdrożeniowe albo cóś podobnego (20% KUP)?

    Zastrzegam: IMO tak *powinno* być!
    I USy powinny bezwzględnie wywalać z KUP *część* różnicy między
    50% a 20% KUP, jeśli umowa przewiduje m.in. "instalację i wdrożenie",
    bo to są "zwyczajne czynności inżynierskie" a nie żadna 'tfurczość' :)
    Ale prawdą jest, że o takich praktykach nie słychać, niemniej nie
    można wykluczyć iż ktoś rzetelnie wyznacza ryczałtowy KUP - znaczy
    "częściowo" :)
    Dodam, że dawno temu była dyskusja, z której wynikło że takie
    rozdzielenie umowy dla celów podatkowych wcale nie musi być niekorzystne,
    jako że *faktycznie* bywa tak, iż program pisze się "u siebie"
    a podczas wdrożenia czasem trzeba się najeździć, więc rozliczenie
    wdrożenia osobno (z zaliczeniem w koszty *nieryczałtowo* wydatków
    na pociągi IC i hotele) może dać łącznie wyższy KUP!

    > to czy można sobie te dodatkowe 20% w PIT uwzględnić?

    IMHO to jest trudne pytanie.
    Ustawa nie reguluje tego metodą "podatnik może zaliczyć 50% KUP", lecz
    wprost narzuca że to *ma być* 50%.
    Jakby było "podatnik moze", to IMO deklaracja podatnika na rachunku
    oznaczałaby, że "podatnik nie chce", więc by nie przysługiwało.
    Ale w takim przypadku... jak na mój gust mamy nieprawidłowy rachunek,
    lecz 50% KUP (jeśli podatnik może udowodnić, że przysługuje) - przysługuje
    mimo tego błędu.

    Trzeba więc pytanie odwrócić: podatnik, składając deklarację z KUP
    który uznaje za prawidłowy (w razie kontroli złoży taką deklarację),
    jednocześnie przyznaje, że wystawił błędny rachunek i go nie skorygował.
    Czy z tego tytułu istnieje jakaś sankcja wobec podatnika?

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-02-27 11:13:49
    Od: Alan <a...@i...pl.aaaaa>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    <cut>

    Czyli zakładając, że w naszej czysto teoretycznej sytuacji, umowa przez
    z/z oraz w/z została (błędnie) potraktowana jako zwykła umowa zlecenie,
    z zapisaną kwotą brutto i odliczoną odpowiednią sumą kwoty na wszystkie
    składki (w tym z odliczonym tylko 20% KUP), to sposób postępowania
    powinien być jaki?

    --
    Alan

  • 13. Data: 2008-02-27 21:34:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Feb 2008, Alan wrote:

> [...]
    > (w tym z odliczonym tylko 20% KUP), to sposób postępowania powinien być jaki?

    Nie wiem, bo odpowiedź zależy od odpowiedzi na pytanie które postawiłem
    wcześniej: czy ktoś wie jakie są ew. sankcje.
    Jeśli sankcji nie ma, to chyba można poprzestać na "poprawieniu
    w deklaracji", licząc się z postępowaniem wyjaśniającym.

    pzdr, Gotfryd