  • 1. Data: 2004-10-05 14:57:25
    Temat: Likwidacja częściowa środka trwałego
    Od: Piotr Zbyszyński <s...@a...wmid.amu.edu.pl>

    Witam,

    bardzo prosiłbym o sprawdzenie czy dobrze rozumuję: mam środek trwały, wartość
    początkowa 12000, przyjęty w lipcu tego roku, stawka procentowa 10%, amortyzacja
    liniowa. Rata amortyzacyjna 100 PLN.
    Wykonałem 2 amortyzacje (sierpień i wrzesień) i we wrześniu zlikwidowałem część
    składowa warta 1000 PLN. Dlatego od października zmniejszyłem wartość początkową
    środka o 980 PLN (1000 PLN - 20 PLN jako wartość dotychczasowego umorzenia
    odłączonej części).
    Dlatego od października stawka amortyzacyjna wynosi 91,83 PLN i od października
    amortyzuje ta stawka dopóki wartość amortyzacji nie zrówna się z wartością
    początkową (11020PLN) pomniejszona o 200 PLN (umorzenia za sierpień i wrzesień).

    Czy takie postępowanie jest prawidłowe???

    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2004-10-06 17:28:18
    Temat: Re: Likwidacja częściowa środka trwałego
    Od: "Ryszard G." <r...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Zbyszyński" napisał:

    > bardzo prosiłbym o sprawdzenie czy dobrze rozumuję: mam środek trwały,
    > wartość początkowa 12000, przyjęty w lipcu tego roku, stawka procentowa
    >10%, amortyzacja liniowa. Rata amortyzacyjna 100 PLN.

    IMHO dotąd OK.

    > Wykonałem 2 amortyzacje (sierpień i wrzesień) i we wrześniu zlikwidowałem
    > część składowa warta 1000 PLN.

    Razumiem, że te 1000 zł to wg ceny zakupu ?

    > Dlatego od października zmniejszyłem
    > wartość początkową środka o 980 PLN (1000 PLN - 20 PLN jako wartość
    > dotychczasowego umorzenia odłączonej części).

    Żle.
    Należy zmniejszyć obie wartości:
    - wartość początkową o 1000 zł
    - umorzenie dotychczasowe o 20 zł

    Rozumiem, że część została np. sprzedana, wtedy dodatkowo do kosztów
    działalności ( z tytułu tej sprzedaży ) należy zaliczyć nieumorzoną wartość
    początkową części czyli 980 zł.

    > Dlatego od października stawka amortyzacyjna wynosi 91,83 PLN

    *stawka* to nadal 10% a ratę amortyzacji liczymy od 11 000 zł czyli 1100
    zł rocznie, czyli miesięcznie 91,67 zł.
    ( zaokrągloną końcówkę można skorygować w racie za grudzień, chociaż
    niektórzy twierdzą, że to nie istotne )

    > i od października amortyzuje ta stawka dopóki wartość amortyzacji nie
    zrówna się z wartością początkową (11020PLN) pomniejszona o 200 PLN
    (umorzenia za sierpień i wrzesień).

    winno być: ... wartość umorzenia/amortyzacji nie zrówna się z wartością
    początkową tj. 11000 zł.

    > Czy takie postępowanie jest prawidłowe???

    Jak widzisz IMHO niestety nie.

    > Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

    wzajemnie
    Ryszard

    PS gdybyś czytnik news skonfigurował poprawnie, to czytający byliby ci
    wdzięczni :)
    Cytowanie musiałem zrobić ręcznie.

  • 3. Data: 2004-10-06 21:55:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Oct 2004, Ryszard G. wrote:

    >+ Użytkownik "Piotr Zbyszyński" napisał:
    [...]
    >+ > Wykonałem 2 amortyzacje (sierpień i wrzesień) i we wrześniu zlikwidowałem
    >+ > część składowa warta 1000 PLN.
    >+
    >+ Razumiem, że te 1000 zł to wg ceny zakupu ?

    ...dotąd zgoda...

> [...]
    >+ > wartość początkową środka o 980 PLN (1000 PLN - 20 PLN jako wartość
    >+ > dotychczasowego umorzenia odłączonej części).

    Mogę poprosić o objaśnienie ?

    Bo mi nijak nie pasuje.
    +++++
    [WSTĘP]
    20. W razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego
    części składowej lub peryferyjnej wartość początkową tego
    środka zmniejsza się, od następnego miesiąca po odłączeniu,
    [ISTOTNE]
    o różnicę między ceną nabycia
    [OPIS]
    (kosztem wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią,
    w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną
    przy zastosowaniu metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej
    stosowanej przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych tego środka
    trwałego.
    -----

    Owa "różnica" z ustawy to IMO właśnie zapodane 980 zł !

    >+ - umorzenie dotychczasowe o 20 zł

    No to mam pytanie: i CO z tą "korektą umorzenia" miałby
    zrobić ?? Wyrzucić z kosztów ? Dlaczego ? I kiedy - z momentu
    nabycia (z odsetkami - tylko za jaką karę te odsetki) czy
    z momentu odłączenia (jakoś tak rzadko się koryguje koszty
    "z poślizgiem) ? Czy uznać za przychód ??

    Krótko mówiąc: mam nadzieję na wykład czy i gdzie się mylę :)

    >+ > Czy takie postępowanie jest prawidłowe???
    >+
    >+ Jak widzisz IMHO niestety nie.

    IMHO nie miałem pewności co do prawidłowości owego wyliczenia,
    natomiast nabrałem przekonania że przedstawiona (twoja) zmiana
    rozliczenia jest nieprawidłowa :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (ciekaw czy i za co mu się oberwie :))

  • 4. Data: 2004-10-06 23:26:20
    Od: "Ryszard G" <rysXgar@.op.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > [...]
    > zlikwidowałem + > część składowa warta 1000 PLN.
    > ...dotąd zgoda...
    > Mogę poprosić o objaśnienie ?

    Nie ma. :(
    Wychodzi na to, że palnąłem jak gołąb na parapet a Piotr

    Przepraszam Cię Piotrze, że swoją ignorancją mogłem wprowadzić Cię w błąd.

> [...]
    > IMHO nie miałem pewności co do prawidłowości owego wyliczenia,
    > natomiast nabrałem przekonania że przedstawiona (twoja) zmiana

    Dzięki Gotfrydzie za czujnośc i sprostowanie mojego błędu.
    Nie będę wyjaśniał toku mojego błędnego rozumowania, bo w świetle ustawy
    jasne jest, że nie miałem racji a rozumowanie Twoje i Piotra jest
    prawidłowe.

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 5. Data: 2004-10-07 07:42:10
    Od: Piotr Zbyszyński <s...@a...wmid.amu.edu.pl>

    Dziekuje wam za pomoc, i przepraszam za czytnik, zaraz postaram go poprawic.

    Pozdrawiam, Piotrek