1. Data: 2004-10-05 14:57:25
Temat:Likwidacja częściowa środka trwałego
Od:Piotr Zbyszyński <s...@a...wmid.amu.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

bardzo prosiłbym o sprawdzenie czy dobrze rozumuję: mam środek trwały, wartość
początkowa 12000, przyjęty w lipcu tego roku, stawka procentowa 10%, amortyzacja
liniowa. Rata amortyzacyjna 100 PLN.
Wykonałem 2 amortyzacje (sierpień i wrzesień) i we wrześniu zlikwidowałem część
składowa warta 1000 PLN. Dlatego od października zmniejszyłem wartość początkową
środka o 980 PLN (1000 PLN - 20 PLN jako wartość dotychczasowego umorzenia
odłączonej części).
Dlatego od października stawka amortyzacyjna wynosi 91,83 PLN i od października
amortyzuje ta stawka dopóki wartość amortyzacji nie zrówna się z wartością
początkową (11020PLN) pomniejszona o 200 PLN (umorzenia za sierpień i wrzesień).

Czy takie postępowanie jest prawidłowe???

Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

2. Data: 2004-10-06 17:28:18
Temat:Re: Likwidacja częściowa środka trwałego
Od:"Ryszard G." <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Zbyszyński" napisał:

> bardzo prosiłbym o sprawdzenie czy dobrze rozumuję: mam środek trwały,
> wartość początkowa 12000, przyjęty w lipcu tego roku, stawka procentowa
>10%, amortyzacja liniowa. Rata amortyzacyjna 100 PLN.

IMHO dotąd OK.

> Wykonałem 2 amortyzacje (sierpień i wrzesień) i we wrześniu zlikwidowałem
> część składowa warta 1000 PLN.

Razumiem, że te 1000 zł to wg ceny zakupu ?

> Dlatego od października zmniejszyłem
> wartość początkową środka o 980 PLN (1000 PLN - 20 PLN jako wartość
> dotychczasowego umorzenia odłączonej części).

Żle.
Należy zmniejszyć obie wartości:
- wartość początkową o 1000 zł
- umorzenie dotychczasowe o 20 zł

Rozumiem, że część została np. sprzedana, wtedy dodatkowo do kosztów
działalności ( z tytułu tej sprzedaży ) należy zaliczyć nieumorzoną wartość
początkową części czyli 980 zł.

> Dlatego od października stawka amortyzacyjna wynosi 91,83 PLN

*stawka* to nadal 10% a ratę amortyzacji liczymy od 11 000 zł czyli 1100
zł rocznie, czyli miesięcznie 91,67 zł.
( zaokrągloną końcówkę można skorygować w racie za grudzień, chociaż
niektórzy twierdzą, że to nie istotne )

> i od października amortyzuje ta stawka dopóki wartość amortyzacji nie
zrówna się z wartością początkową (11020PLN) pomniejszona o 200 PLN
(umorzenia za sierpień i wrzesień).

winno być: ... wartość umorzenia/amortyzacji nie zrówna się z wartością
początkową tj. 11000 zł.

> Czy takie postępowanie jest prawidłowe???

Jak widzisz IMHO niestety nie.

> Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

wzajemnie
Ryszard

PS gdybyś czytnik news skonfigurował poprawnie, to czytający byliby ci
wdzięczni :)
Cytowanie musiałem zrobić ręcznie.

3. Data: 2004-10-06 21:55:14
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 6 Oct 2004, Ryszard G. wrote:

>+ Użytkownik "Piotr Zbyszyński" napisał:
[...]
>+ > Wykonałem 2 amortyzacje (sierpień i wrzesień) i we wrześniu zlikwidowałem
>+ > część składowa warta 1000 PLN.
>+
>+ Razumiem, że te 1000 zł to wg ceny zakupu ?

...dotąd zgoda...

> [...]
>+ > wartość początkową środka o 980 PLN (1000 PLN - 20 PLN jako wartość
>+ > dotychczasowego umorzenia odłączonej części).

Mogę poprosić o objaśnienie ?

Bo mi nijak nie pasuje.
+++++
[WSTĘP]
20. W razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego
części składowej lub peryferyjnej wartość początkową tego
środka zmniejsza się, od następnego miesiąca po odłączeniu,
[ISTOTNE]
o różnicę między ceną nabycia
[OPIS]
(kosztem wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią,
w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną
przy zastosowaniu metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej
stosowanej przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych tego środka
trwałego.
-----

Owa "różnica" z ustawy to IMO właśnie zapodane 980 zł !

>+ - umorzenie dotychczasowe o 20 zł

No to mam pytanie: i CO z tą "korektą umorzenia" miałby
zrobić ?? Wyrzucić z kosztów ? Dlaczego ? I kiedy - z momentu
nabycia (z odsetkami - tylko za jaką karę te odsetki) czy
z momentu odłączenia (jakoś tak rzadko się koryguje koszty
"z poślizgiem) ? Czy uznać za przychód ??

Krótko mówiąc: mam nadzieję na wykład czy i gdzie się mylę :)

>+ > Czy takie postępowanie jest prawidłowe???
>+
>+ Jak widzisz IMHO niestety nie.

IMHO nie miałem pewności co do prawidłowości owego wyliczenia,
natomiast nabrałem przekonania że przedstawiona (twoja) zmiana
rozliczenia jest nieprawidłowa :)

--
pozdrowienia, Gotfryd
(ciekaw czy i za co mu się oberwie :))

4. Data: 2004-10-06 23:26:20
Od:"Ryszard G" <rysXgar@.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
> zlikwidowałem + > część składowa warta 1000 PLN.
> ...dotąd zgoda...
> Mogę poprosić o objaśnienie ?

Nie ma. :(
Wychodzi na to, że palnąłem jak gołąb na parapet a Piotr

Przepraszam Cię Piotrze, że swoją ignorancją mogłem wprowadzić Cię w błąd.

> [...]
> IMHO nie miałem pewności co do prawidłowości owego wyliczenia,
> natomiast nabrałem przekonania że przedstawiona (twoja) zmiana

Dzięki Gotfrydzie za czujnośc i sprostowanie mojego błędu.
Nie będę wyjaśniał toku mojego błędnego rozumowania, bo w świetle ustawy
jasne jest, że nie miałem racji a rozumowanie Twoje i Piotra jest
prawidłowe.

pozdrawiam
Ryszard

5. Data: 2004-10-07 07:42:10
Od:Piotr Zbyszyński <s...@a...wmid.amu.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje wam za pomoc, i przepraszam za czytnik, zaraz postaram go poprawic.

Pozdrawiam, Piotrek