  • 1. Data: 2008-03-17 23:47:35
    Temat: Likwidacja firmy i samochody.
    Od: Siarra <s...@w...pl>

    Witam.
    Mamy spólkę S.C. : Ala, Bożena i ja.
    Spółka nabyła 2 samochody na FV - Skody z kratkami. Jeden ponad 4 lata
    temu, drugi ponad pięć lat temu. Odliczono całość Vat z faktur. Jeden
    samochód jest zarejestrowany na męża Ali, a drugi na męża Bożeny. Teraz
    spółka kończy działalność i chcielibyśmy ją zlikwidować.
    Co najlepiej zrobić z tymi samochodami, żeby ograniczyć podatki. Dodam, że
    najlepiej by było, żeby właścicielami samochodów byli dalej mężowie
    wspólniczek.

    Pozdrawiam

    Mateusz

  • 2. Data: 2008-03-18 08:27:21
    Temat: Re: Likwidacja firmy i samochody.
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Siarra" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Co najlepiej zrobić z tymi samochodami, żeby ograniczyć podatki. Dodam, że
    > najlepiej by było, żeby właścicielami samochodów byli dalej mężowie

    Się nie da.
    Trzeba sprzedać innym osobom.
    Albo zwrot VAT w całości.

  • 3. Data: 2008-03-18 08:43:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2008, Siarra wrote:

> [...]
    > Co najlepiej zrobić z tymi samochodami, żeby ograniczyć podatki. Dodam, że
    > najlepiej by było, żeby właścicielami samochodów byli dalej mężowie

    Logic error. Jak rozumiem praktyka jest taka "bo nikt się nie czepia",
    ale jest sprzeczna z prawem (IMO).
    Oni (mężowie) *NIE SĄ* właścicielami (w szczególności wyłącznymi) tych
    pojazdów tudzież nie mają prawa rozporządzania nimi.
    Własność mają tylko o tyle, o ile jest to majątek ich żon we wkładzie
    do spółki, stanowiący wspólnotę majątkową (o ile... czyli o ile jest
    wspólnota i o ile wkład nie jest majątkiem odrębnym).
    Rozporządzać nim nie mogą "podwójnie", tzn. jednym ograniczeniem jest
    zaliczenie do majątku spółki (stanowi majątek z którego wspólnik przez
    czas trwania spółki nie może "wyciągać" wkładu), drugim zapis z KRiO
    ustanawiający ograniczania co do rozporządzania majątkiem zaliczanym
    do DG przez małżonka (jest współwłaścicielem, ale prowadzący DG
    rozporządza samodzielnie, w tym może go obciążać zobowiazaniami).

    IMO: wpis do DR, jeśli faktycznie dokonany jest j.w. jest fałszywy
    (powinien obejmować wszystkich wspólników oraz nie moze obejmować
    mężów bez małżonek). Uściślając: podpis pod deklaracją własności,
    na podstawie której został wydany DR, IMO poświadcza nieprawdę.
    Jeśli ktoś z tego tytułu doznał "szkody majątkowej" to IMO można
    podpaść pod KK.

    A co do majątku... zamykając DG wspólnicy dzielą się majątkiem,
    przy czym *sądzę* że nie trzeba (oddzielnie) znosić współwłasności:
    może ktoś się odnieść to tej sprawy?

    Litera przepisu:
    _117.html
    +++
    Art. 875
    § 1. Od chwili rozwišzania spółki stosuje się odpowiednio do wspólnego
    majštku wspólników przepisy o współwłasnoœci w częœciach ułamkowych z
    zachowaniem przepisów poniższych.

    § 2. Z majštku pozostałego po zapłaceniu długów spółki zwraca się
    wspólnikom ich wkłady, stosujšc odpowiednio przepisy o zwrocie wkładów w
    razie wystšpienia wspólnika ze spółki.

    § 3. Pozostałš nadwyżkę wspólnego majštku dzieli się między wspólników w
    takim stosunku, w jakim uczestniczyli w zyskach spółki.
    ---

    Czyli *jeśliby* Ala *wniosła* samochód, to go "odbiera" (przy czym IMO
    jego "wartość do rozliczenia" powinna być rynkowa, a nie z dnia wkładu),
    natomiast skoro był "spółkowy", to udział wspólników uzyskuje w wyniku
    potrącenia tego co inni dostają z podziału.

    Moje pytanie wyżej o oddzielne znoszenie współwłasnosci dotyczy
    oczywiście tego:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    1. Podatkowi podlegajš:

    1) następujšce czynnoœci cywilnoprawne:
    [...]
    f) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasnoœci - w częœci
    dotyczšcej spłat lub dopłat,
    ---

    Nie odnoszę się do VAT, bo przypadek o tyle trudny że nie wiem czy
    stosować przepisy "ówczesne" (z nabycia) czy "dzisiejsze" (i jak się
    mają do 5-letniej korekty VAT odliczonego, bo ten nowszy powinien
    mieć jeszcze jedną nierozliczoną ratę - trzeba by zwrócić stosowną
    *część* VAT z tytułu "przekazania na cele nieopodatkowane").

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-03-18 14:55:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "Siarra" <s...@w...pl> napisał
    [...]
    > Się nie da.
    > Trzeba sprzedać innym osobom.
    > Albo zwrot VAT w całości.

    Przyznam, żeś mnie tu zażył - przeoczyłem że to ciężarówki były (więc
    nie przysługuje zwolnienie przy sprzedaży), wnoszę więc o skreślenie
    z sąsiedniego postu dywagacji o 1/5 VAT do zwrotu!
    CHYBA... żeby rozeznać jaki jest aktualny status "zmiany funkcji"
    samochodu (z ciężarowego na osobowy) jeszcze *w trakcie* trwania sp-ki.
    Chyba było tak, że istniały interpretacje, iż dokonanie takiej "zmiany"
    nie podlega pod VAT?
    Pytaniem pozostaje, czy to wymaga homologacji (bo nie wiem)!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-03-18 20:05:03
    Od: Siarra <s...@w...pl>

    Dnia Tue, 18 Mar 2008 09:27:21 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Się nie da.
    > Trzeba sprzedać innym osobom.
    > Albo zwrot VAT w całości.

    Czy samochód musi być sprzedany za cene rynkową? A może za 1000 zł? (W tym
    wypadku to już chyba osobie niezwiązanej ze S.C.)
    Jeżeli zawiesimy działalność na kilka lat, to czy będziemy ponosić jakieś
    koszty związane z podatkami i ZUS? Tak na prawdę zlikwidować działalność
    chcemy właśnie dlatego, żeby nie płacić składki zdrowotnej. Dodatkowo,
    jedna ze wspólniczek od niedawna zarabia poniżej najniższej i dojdzie pełny
    ZUS.

    Pozdrawiam
    Mateusz

  • 6. Data: 2008-03-18 21:36:42
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Czy samochód musi być sprzedany za cene rynkową?

    Żeby nikt się nie czepiał - to tak.

    >A może za 1000 zł? (W tym
    > wypadku to już chyba osobie niezwiązanej ze S.C.)

    Proszenie się o kłopoty.
    Zwłaszcza jeśli będziecie chcieli te auta odkupić za jakiś czas.

  • 7. Data: 2008-03-18 23:52:39
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    Cavallino <k...@...pl> napisal:
    > Zwłaszcza jeśli będziecie chcieli te auta odkupić za jakiś czas.

    Hm, a jaki 'czas' jest przecietnie uznawany za dostateczny, aby US
    przestal weszyc? Pol roku wystarczy?
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 8. Data: 2008-03-19 09:43:31
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Jacek_P" <Z...@c...edu.pl> napisał w wiadomości

    > Hm, a jaki 'czas' jest przecietnie uznawany za dostateczny, aby US
    > przestal weszyc? Pol roku wystarczy?

    Jak już zacznie węszyć to pewnie i rok będzie za mało.
    I tak wysnują pomysł, że zrobiliście to w celu ominięcia podatku.