  • 11. Data: 2017-10-27 14:10:40
    Temat: Re: Luka VAT
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-10-26 o 18:12, J.F. pisze:

    > Jesli mowisz o drobnych zwrotach w PIT na dzieci, to moze i bezsensowna,
    > jesli mowimy o duzych zwrotach w VAT ... czy to zle, ze zanim budzet
    > wyplaci komus milion, to sprawdza czy sie nalezy ?

    Ktoś tu już kiedyś pisał, że mechanizm wyłudzania dużych kwot, to prawie
    wyłacznie nierozliczone transakcje w ramach UE.
    Jeśli chodzi o podmioty stale wykazujące zwrot, to jeśli firma jest
    skarbówce znana, to nawet przy milionowych kwotach, ale stałych zwrotach
    też nie sprawdza się do dna,
    ale takie podmioty mają papierki OK, zwroty uzasadnione i nie tutaj jest
    źródło.
    Natomiast myślę, że gdyby pojawił się jakiś nowy podmiot i wykazał
    cokolwiek do zwrotu (nieważne czy złotówkę czy milion), to nie dostałby
    nic od US bez kontroli.

    > Tylko od uniowstapienia jakos te kontrole oslably, wiec urzednicy mieli
    > wiecej czasu na wykrywanie rzekomych wyludzen.
    >
    > A tak prawde mowiac ... dziwie sie, ze JPK nie wprowadzili razem z VAT w
    > 1993.
    > Przeciez to az sie prosi oszukiwac w VAT.
    > Wyrywkowe kontrole krzyzowe maja znalezc oszustow ?

    JPK niczego nie wykryje, ot bedzie czymś w rodzaju krzyżowej kontroli,
    która wyłapie błędy i drobne nieścisłości.
    Jak ktoś będzie robił przekręt, to na takich zasadach, że jak już widać
    przekręt w deklaracjach czy JPK, to nie ma już podmiotu.
    Przecież to nie są amatorzy.
    Tzn złapać się dadzą jacyś amatorzy.

  • 12. Data: 2017-10-27 16:02:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > jesli mowimy o duzych zwrotach w VAT ... czy to zle, ze zanim budzet
    > wyplaci komus milion, to sprawdza czy sie nalezy ?

    Oczywiście, że mówię o drobnych zwrotach. To były kwoty rzędu 1000zł i
    co rok sprawdzali.
    Natomiast skoro tak dokładnie/często sprawdzali zanim zwrócą VAT to skąd
    ta luka? :)

> [...]
    > wiecej czasu na wykrywanie rzekomych wyludzen.
    >
    > A tak prawde mowiac ... dziwie sie, ze JPK nie wprowadzili razem z VAT w

    Nie każda firma miała chyba wtedy jeszcze komputer. Mogli nawet nie
    rozumieć pojęcia plik :). W 1993 mój dostęp do internetu był przez modem
    2400. Jak w takim środowisku zbierać te pliki?

    > Przeciez to az sie prosi oszukiwac w VAT.
    > Wyrywkowe kontrole krzyzowe maja znalezc oszustow ?
    >
    > No coz, moze to i jest metoda, jak ktos czesto oszukuje, to wpadnie ...
    > chyba, ze zalozy firme na slupa i zamknie ... albo poczeka do wpadki :-)

    Ja cały czas nie do końca rozumiem na czym te oszustwa polegają i
    dlatego nie rozumiem pojęcia "aż się prosi oszukiwać".

    Rozumiem, że np. ktoś zakłada firmę, wystawia faktury więc ktoś inny
    odlicza sobie VAT z tych faktur a potem ten pierwszy znika. Ale co to
    znaczy znika - nie da się człowieka znaleźć? Słyszałem hasło słup -
    czyli jest człowiek, da się go znaleźć tylko że golutki. Ale przecież to
    chodzi o jakieś realne pieniądze, które gdzieś przepłynęły. Nie da się
    ich znaleźć?
    P.G.

  • 13. Data: 2017-10-27 16:37:37
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Nakłada się na to "tajemnica bankowa" (wymysł prostytutek w białych kołnierzykach).
    Czy Naczelnik US ma prawo zwolnić bank z tajemnicy, czy jedynie prokuratura?
    A do tego było spore zwolnienie z obrotu bezgotówkowego.

    -----

  • 14. Data: 2017-10-28 02:32:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Oct 2017 16:02:44 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > Oczywiście, że mówię o drobnych zwrotach. To były kwoty rzędu 1000zł i
    > co rok sprawdzali.
    > Natomiast skoro tak dokładnie/często sprawdzali zanim zwrócą VAT to skąd
    > ta luka? :)

    No wlasnie chyba przestali.

    > Nie każda firma miała chyba wtedy jeszcze komputer. Mogli nawet nie

    Wprowadzic tylko dla tych, ktorzy prowadza ksiegowosc na komputerze.
    Albo wypelniasz ksiazki dlugopisem, albo musisz przekazywac plik :-)

    > rozumieć pojęcia plik :). W 1993 mój dostęp do internetu był przez modem
    > 2400. Jak w takim środowisku zbierać te pliki?

    rejestr faktur VAT nie jest znow taki dlugi.
    Ze 100 bajtow na fakture ... pol sekundy transmisji.

    A kto nie ma modemu lub telefonu - przynosi na dyskietce lub przysyla
    poczta razem z deklaracja :-)

    > Ja cały czas nie do końca rozumiem na czym te oszustwa polegają i

    Ja tez nie bardzo :-)
    Ale pare prostych pomyslow mam. Np "gubimy" czesc wystawionych faktur,
    spada VAT do zaplacenia, spada PIT/CIT.
    Albo drukujemy sobie falszywa fakture w koszty.

    Albo skladamy przez rok zerowe deklaracje, a potem zamykamy firme i
    wyjezdzamy do Londynu :-)

> [...]
    > czyli jest człowiek, da się go znaleźć tylko że golutki. Ale przecież to
    > chodzi o jakieś realne pieniądze, które gdzieś przepłynęły. Nie da się

    Patrz jak szukaja Amber Gold :-)

    Malych nie znajdziesz - wyplacono gotowka. A duze mozna zakamuflowac
    za granica, czy nawet w kraju pod byle pretekstem.
    Albo kupic zloto i miec fakture z NBP :-)

    J.

  • 15. Data: 2017-10-28 02:48:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Oct 2017 14:10:40 +0200, cef napisał(a):

    > Ktoś tu już kiedyś pisał, że mechanizm wyłudzania dużych kwot, to prawie
    > wyłacznie nierozliczone transakcje w ramach UE.

    Tylko ze w ramach UE raportuje sie kazda fakture w VIES - taki
    miedzynarodowy JPK, i juz po miesiacu US wzywa do zlozenia wyjasnien.

> [...]
    > Natomiast myślę, że gdyby pojawił się jakiś nowy podmiot i wykazał
    > cokolwiek do zwrotu (nieważne czy złotówkę czy milion), to nie dostałby

    Ale przyjdzie kontrola - a tu papiery w porzadku.
    Sa faktury zakupowe, jest faktura WDT ... i trzeba kontrolowac u
    kontrahentow.

> [...]
    > Jak ktoś będzie robił przekręt, to na takich zasadach, że jak już widać
    > przekręt w deklaracjach czy JPK, to nie ma już podmiotu.

    Ale szybko wykryja. 2-3 miesiace i zlapane.
    A wtedy mozna kontrahentow przycisnac.

    J.

  • 16. Data: 2017-10-28 13:59:37
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2017-10-28 o 02:32, J.F. pisze:

    > No wlasnie chyba przestali.

    > Wprowadzic tylko dla tych, ktorzy prowadza ksiegowosc na komputerze.
    > Albo wypelniasz ksiazki dlugopisem, albo musisz przekazywac plik :-)

    Od 1.1.2018 obowiązek ewidencji elektronicznej.

    --
    Pete

  • 17. Data: 2017-10-28 14:00:24
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2017-10-28 o 02:48, J.F. pisze:

    > Tylko ze w ramach UE raportuje sie kazda fakture w VIES - taki
    > miedzynarodowy JPK, i juz po miesiacu US wzywa do zlozenia wyjasnien.

    Nie każdą fakturę a każdego kontrahenta.

    --
    Pete

  • 18. Data: 2017-10-28 16:56:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Oct 2017 17:27:40 +0200, cef napisał(a):

    > Miesiąc to jest kupa czasy, żeby sprowadzić i sprzedać - ckolwiek.
    > A po kilku dniach to podatnik jest już "zniknięty"
    > Ostatnio słyszałem, że US chce żeby JPK składać codziennie.

    Co im niewiele da, jesli przelew bedzie sie skladalo raz na miesiac
    czy raz na kwartal :-)

    Chyba, ze wprowadza jeszcze przepis o tym speckoncie dla VAT.

    > I tak się robi.

    Bez JPK to jednak klopotliwe i raczej wszystkiego nie sprawdzisz.

    > Tyle, że podatnik, który miałby coś zachachmęcić, to nie
    > potrzebuje wizyt kontrolerów u siebie. Widać, że w VAT nie zrobiłbyś
    > żadnego przekrętu :-)

    Widac za glupi jestem :-)
    To jak sie robi przekrety ?

    > Teraz jak sam piszesz po miesiącu mają zgłoszone nieprawidłowości z VIES,
    > ale jak widać jest to wystarczająco dużo czasu, żeby upłynnić towar.

    Ale to tylko miesiac.
    Potem trzeba na nowo szukac kontrahentow, wiec skala IMO bedzie mala.

    J.

  • 19. Data: 2017-10-28 17:27:40
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]

    > Ale przyjdzie kontrola - a tu papiery w porzadku.
    > Sa faktury zakupowe, jest faktura WDT ... i trzeba kontrolowac u

    I tak się robi. Tyle, że podatnik, który miałby coś zachachmęcić, to nie

  • 20. Data: 2017-10-28 18:12:24
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Np. kupujesz w unii netto, granicy nie ma, znikasz (prezesa słupa akurat skazali za
    wybicie szyby w kiosku i kradziez batonika, KRK, wykreslony z urzedu), nie ma kto
    odprowadzić vat-u i już nigdy nie bedzie miał kto.
    Albo cieć (8 zł/godz.) zeznaje, że "w nocy przyjechały cztery cysterny, coś tam
    pompowali i wyjechały, telefon sierozładował, poszedłem piechota do wioski jak się
    rozwidniło, protokół kradziezy/zniszczenia/strat.

    -----