  • 1. Data: 2008-10-10 06:18:47
    Temat: Można nie księgować?
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Kupiłem sprzęt na FV. Okazał się niesprawny. Zwróciłem na drugi dzień i
    dostałem fakturę korygującą. Czy można nie księgować faktury zakupu i jej
    korekty? Żadnego wpływu na podatek to nie ma bo FV i korekta wzajemnie się
    "znoszą". Zakup był 30. września a zwrot 1 października.
    Jacek

  • 2. Data: 2008-10-10 06:56:42
    Temat: Re: Można nie księgować?
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Jacek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > korekty? Żadnego wpływu na podatek to nie ma bo FV i korekta wzajemnie się
    > "znoszą". Zakup był 30. września a zwrot 1 października.

    zakupu możesz nie księgować ale korekte musisz
    a korekty to ulubiony materiał na kontrole krzyżowe

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2008-10-10 07:11:43
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 10 Oct 2008 08:18:47 +0200, Jacek napisał(a):

> [...]
    > korekty? Żadnego wpływu na podatek to nie ma bo FV i korekta wzajemnie się
    > "znoszą". Zakup był 30. września a zwrot 1 października.

    Z powodu dwu różnych miesięcy może to mieć wpływ na podatek VAT a napewno
    ma na dochodowy. Jeśli cena była taka, że podatek naliczony od innych
    zakupów w październiku nie pokryje ci tej korekty, to oryginalną FV
    zaksięguj lepiej w VAT w październiku - nie będzie kusić US do kontroli.

  • 4. Data: 2008-10-10 12:23:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    jureq pisze:

> [...]
    > zakupów w październiku nie pokryje ci tej korekty, to oryginalną FV
    > zaksięguj lepiej w VAT w październiku - nie będzie kusić US do kontroli.

    Przepraszam, a jak kupi na firmę, ale nie zaksięguje, bo uzna, że
    chce sprzęt używać prywatnie, a potem uzyska korektę po zwrocie, to musi
    ją zaksięgować???

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-10-10 13:07:06
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > Przepraszam, a jak kupi na firmę, ale nie zaksięguje, bo uzna, że chce
    > sprzęt używać prywatnie, a potem uzyska korektę po zwrocie, to musi ją
    > zaksięgować???

    tak
    księgowanie kosztów to przywilej a przychodów obowiązek (korekta w tym
    przypadku zwiększa dochód)

  • 6. Data: 2008-10-10 14:38:50
    Od: <s...@a...pl>

    > tak
    > księgowanie kosztów to przywilej a przychodów obowiązek (korekta w tym
    > przypadku zwiększa dochód)

    Jakim sposobem korekta może być przychodem? Sama nazwa mówi, że ten dokument coś
    *koryguje*, a nie tworzy.

    Choć przyznaję, ciekawie do tego podchodzisz :)

  • 7. Data: 2008-10-10 15:43:17
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    gasper w <news:gcnk2j$e3g$1@inews.gazeta.pl>:

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > księgowanie kosztów to przywilej a przychodów obowiązek (korekta w tym
    > przypadku zwiększa dochód)

    Ja sie staram prowadzić KPiR zgodnie z rozporzadzeniem i nie
    wprowadzam faktur korygujących do kolumny przychodów (chyba, że sam
    takie wystawię)...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2008-10-10 19:06:23
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Choć przyznaję, ciekawie do tego podchodzisz :)

    brak tej korekty powoduje zaniżenie dochodu

  • 9. Data: 2008-10-11 21:14:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2008, gasper wrote:

    > księgowanie kosztów to przywilej a przychodów obowiązek

    ŻE JAK?
    Co robi korekta? :O

    > (korekta w tym przypadku zwiększa dochód)

    A to zupełnia inna sprawa ;), jestem skłonny do zgody!

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-10-11 21:37:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2008, Liwiusz wrote:

    > Przepraszam, a jak kupi na firmę, ale nie zaksięguje, bo uzna, że chce
    > sprzęt używać prywatnie

    Y... znaczy na przykład do celów gospodarczych (jak najbardziej
    prywatnych w prywatnej firmie)?
    ;) (no co, tak właśnie napisałeś! Było napisać to o czym myślisz,
    czyli o użytkowaniu osobistym!)

    > a potem uzyska korektę po zwrocie, to musi ją
    > zaksięgować???

    Popatrz na to tak: jak kupuje na firmę, to znaczy że *w momencie
    zakupu* *ma zamiar* przeznaczenia na cele DG - tak deklaruje,
    żądając f-ry "na firmę".
    Kolejnym krokiem jest przeznaczenie (tego czegoś, do czego w momencie
    zakupu przysługiwało prawo zaliczenia w KUP i ew. odliczenia VAT)
    na cele osobiste.
    I teraz mamy niejasność w przepisach: czy ew. reklamacja, zwrot
    itp. mogą pominąć fakt *póżniejszego* przeznaczenia na cele
    osobiste i *rezygnacji* bądź *utraty* prawa do zaliczenia
    w koszty i odliczenia VAT?

    Właśnie ten fakt, że prawo do zaliczenia w KUP i odliczenia VAT
    *istniało* (w momencie zakupu) IMO komplikuje ew. obronę i daje
    pożywkę do czepiania sie w razie kontroli.

    Przypomnę: w myśl art.22 UoPDoOF (i odpowiednika w UoPDoOP)
    kosztem uzyskania nie jest wcale wydatek *zużyty* w celu DG.
    Prawo do odliczenia przysługuje z tytułu wydatku *poniesionego*
    *w celu* (dwa odrębne akcenty), zmiana tego przeznaczenia
    spowoduje "wylot z kosztów" (ale w momencie zmiany, nie
    w momencie nabycia).
    Zauważ, że inaczej byłoby dziwnie: jakby o zaliczeniu w KUP
    decydowało zużycie, to albo KPiR stałoby się równoważne
    PK, albo w momencie niezużycia na cele DG trzeba by było
    robić korektę na datę zakupu (z doliczeniem karnych odsetek
    do podatku).

    Żeby nie było, to oczywiście istnieją kontrargumenty, na przykład
    w postaci zapisu o tym że do przychodu z dg nie zalicza się
    "zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania
    przychodów", ale problem z tym, że korekta KUP nie dotyczy
    przychodu lecz kosztu (jako ujemny koszt nie jest FORMALNIE
    przychodem).

    pzdr, Gotfryd