  • 1. Data: 2015-12-20 18:59:01
    Temat: Re: Można sprzedać coś, czego się nie ma i będzie się pozyskiwało etapami?
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2015-12-23 o 17:36, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Licencję.

    No się uparł :) Ostatni raz...
    MS nie sprzedaje licencji tobie.
    Sprzedaje tobie jakieś numerki w kopercie czy w mailu czy w panelu
    partnera (czy co ty tam masz)) - ty nie jesteś nabywcą licencji...
    Prawo - _LICENCJĘ_ na użytkowanie programu ma końcowy użytkownik... ten,
    który używa tego programu. Licencję (prawo) na użytkowanie może dać
    tylko właściciel praw majątkowych...
    Nabył to prawo od MS, ty tylko przekazałeś numerki... za opłatą.
    Gdybyś używał tych programów musiałbyś kupić (prawo) licencję na ich
    używanie. Skoro ich nie używasz to co kupujesz od MS? Prawo do używania,
    żeby nie używać?

    Zobacz czy w treści licencji jest zapis o możliwości odsprzedania
    licencji, może to ci coś wyjaśni, bo o ile mnie pamięć nie myli ich
    licencja zakazuje odsprzedaży praw do używania.
    Nie chcesz chyba powiedzieć, że sprzedają ci licencję żebyś złamał
    warunki licencji i odsprzedał te prawa dalej?

    Przestań myśleć o abstrakcyjnym obiekcie jakim jest _prawo_do_czegoś_
    jako o czymś materialnym.
    Licencja to _umowa_, a jak będzie ustna? Nie będzie papierka z umową,
    nie ma kluczy to co? Jak potraktujesz jako towar coś co nie istnieje?

    (tu pojechałem po bandzie, bo z tego co pamiętam te rodzaje umów muszą
    być na papierze, ale dla dobra dyskusji...)

    Nie wiem jak to prościej wytłumaczyć.

    Druga sprawa.
    Co masz wpisane na fakturze od MS?
    Może to cię myli, że wpisują tam np. "Licencja na Program XXX - szt.1"?
    Czy "Program XXX - szt.1"?

    To jeszcze nie znaczy, że sprzedajesz licencję... liczy się stan
    faktyczny. Nikt się nie czepia, bo wszyscy wiedzą o co chodzi. Dopiero w
    praniu wychodzi jak taki papier zaksięgowałeś, do jakich kosztów (i
    jakich przychodów) faktycznie transakcję sklasyfikowałeś.

    Albo inaczej...
    Masz firmę, kupujesz 2 programy (np.antywirusowe), a ściślej klucze.

    Jeden będziesz użytkował w swojej firmie, a drugi przeznaczasz do
    odsprzedaży.

    Cenę pierwszego księgujesz w ewidencji wartości niematerialnych i
    prawnych, bo masz _prawo_ do użytkowania rejestrując klucz w MS.
    Nie możesz tego prawa odsprzedać. Jak odsprzedasz klucze, to się nie
    aktywują - oszukasz klienta, sprzedasz mu program bez licencji
    _bez_prawa_do_użytkowania_.

    Drugi księgujesz jako towar. Nie aktywowałeś klucza - nie masz licencji
    na użytkowanie użytkowanie - ergo, nie możesz sprzedać czegoś czego nie
    masz, cokolwiek byś nie wpisał na fakturze jako przedmiot sprzedaży.

    > http://en.zimagez.com/zimage/licencja1.php
    > http://en.zimagez.com/zimage/licencja2.php
    >
    > To akurat jest staaaara licencja sprzed 10 lat albo więcej,

    Dla formalności.
    Nie ma czegoś takiego jak "staaara" licencja. Licencję na użytkowanie
    się ma, albo nie ma. Prawo do czegoś się ma, albo się nie ma. Numerki to
    nie jest licencja.
    Jeżeli licencja się skończyła czyli umowa wygasła wraz z terminem na
    jaki była zawarta - to już jej nie ma. Można kupić nowe prawa (licencję).

    > którą Action
    > jako resseler sprzedał do MEN. I np. taką licencję może Action sprzedać
    > mi, a ja sprzedać dalej klientowi. Cały czas w systemie są dane klienta.

    Dobra. Passssss.... Nie masz szans żebyśmy się dogadali.

    > No więc wartość rynkowa jest zero, bo żaden z dystrybutorów nie płaci.

    No więc właśnie jakbyś napisał _co_jest_przedmiotem_tej_umowy_ i czy to
    w ogóle jest umowa na kupno praw majątkowych, a może zwykła jakaś na
    współpracę cośtamcośtam...

    I taka jest z tobą rozmowa... piszesz cośtamcośtam, ja się produkuję i w
    dobrej wierze próbuję zgadnąć o co ci chodzi, a ty mi piszesz "wartość
    rynkowa zero"... Ręce opadają.

    Czytaj drukowanymi:
    To zależy na co ta umowa...

    > Niech ci będzie.

    > Czyli mogę sprzedać na 3 lata i zamawiać po kawałku roczne?

    Pytasz, czy możesz udzielić licencji (prawa) do użytkowania na 3 lata?
    A masz takie prawo do udzielania licencji (dawanie prawa do użytkowania)
    na 3 lata?
    Jeżeli pozwoli ci na to właściciel praw majątkowych, to tak.

    Czy hipermarket może sprzedać trzyletnią licencję na program, który ma
    na półce? Albo z licencją na 5 lat... albo zaszalejmy... na 5 lat i 4
    miesiące...?

    Jakbym ze ścianą gadał...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2015-12-21 22:03:53
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Cześć,

    jest klient, który chce kupić licencję na program na 3 lata. Jednak
    producent sprzedaje tylko na 1 rok i wymaga odnawiania co roku. Czy
    można bez problemu wystawić mu fakturę ,,Program X, licencja na 3 lata" i
    dostarczać przez 3 lata kody licencyjne ważne rok? I co potem z
    księgowaniem zakupu licencji przez kolejne lata? Do kolumny z towarem?

    W ogóle ten problem chyba można rozszerzyć bardziej na sprzedaż czegoś
    partiami. Np. węgla do palenia w piecu. Teraz piwnica, jak się opróżni
    to znów piwnica i znów, a nie od razu 3 piwnice...

    Co o tym myślicie?

  • 3. Data: 2015-12-22 11:19:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >czegoś partiami. Np. węgla do palenia w piecu. Teraz piwnica, jak się
    >opróżni to znów piwnica i znów, a nie od razu 3 piwnice...

    Pomysl lepiej ze centrala handlu zagranicznego sprzedaje wegiel, ktory
    jest jeszcze w kopalni.

    Ogolnie - sprzedac cos czego sie nie ma mozna, ale trzeba uwazac.
    Pierwsza sprawa - przyjdzie kontrola z US, zobaczy "1 rok", to zaraz
    beda watpliwosci.
    Stosowna umowa powinna do tego byc ... a i tak wyglada na jakies
    zawyzenie podatku ... choc z drugiej strony sporo przetargow
    publicznych jakos tak chyba dziala.
    Na tresc faktury tez lepiej uwazac ...

    A druga ... skad wiesz, ze za rok cena licencji nie ulegnie
    powiekszeniu ?
    Albo, ze zlotowka nie spadnie, jesli program zagraniczny ...

    J.

  • 4. Data: 2015-12-22 12:30:54
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.12.2015 o 11:19, J.F. pisze:
> [...]
    > Stosowna umowa powinna do tego byc ... a i tak wyglada na jakies
    > zawyzenie podatku ... choc z drugiej strony sporo przetargow publicznych

    No właśnie dlatego pytam jak to widzicie

    > Na tresc faktury tez lepiej uwazac ...

    No w treści napisałbym ,,Program X, licencja na 3 lata".

    > A druga ... skad wiesz, ze za rok cena licencji nie ulegnie
    powiekszeniu ?
    > Albo, ze zlotowka nie spadnie, jesli program zagraniczny ...

    To już mój problem, że tak powiem. Kolporter prasy też w sumie nieraz
    sprzedaje prenumeratę czasopisma, a potem się czasopismo przestaje
    ukazywać i zwracają pieniądze.

    Od lat cena za ten program jest niezmienna, do tego mam marżę no i
    pieniądze dostaję dzisiaj za całość, a ostatnią ,,transzę" licencji
    zamówię za 2 lata, więc ja na tym raczej nie stracę.

    A nawet jak stracę, to takie ryzyko przedsiębiorcy. Pytanie tylko jak to
    sensownie ubrać prawnie, żeby nie było tu uchybień księgowych i prawnych.

  • 5. Data: 2015-12-22 17:20:58
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2015-12-22 o 12:30, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
> [...]

    A masz prawo (od)sprzedawać (udzielać) licencję?
    Czy producent w licencji pozwala na odsprzedaż?

    Jeżeli kupujesz licencją "na siebie" i potem ją odsprzedajesz, to może
    się okazać, że ten kto kupił ją od ciebie używa pirata.
    Producent w swojej bazie użytkowników (licencjonobiorców) będzie miał
    ciebie, a nie twojego klienta.
    Chyba, że masz umowę z producentem programu (właścicielem praw
    majątkowych) na możliwość udzielania licencji czy coś w tym stylu.
    Podałeś za mało danych i właściwie to pytanie do prawnika.

    > I co potem z

    Księgowaniem u kogo? U ciebie, czy u twojego klienta?

    > Do kolumny z towarem?

    Że co? Licencja to nie towar. To prawa majątkowe.
    "Wartości niematerialne i prawne".

    Nie można. Z przyczyny jak wyżej.

    > No w treści napisałbym ,,Program X, licencja na 3 lata".

    Jak nie masz praw do udzielania licencji to stajesz się przestępcą.

    > powiekszeniu ?
    >

    > To już mój problem, że tak powiem.

    Nie. To nie jest twój problem.
    To problem twojego klienta.
    Jeżeli producent programu udziela licencji na 1 rok i wymaga
    przedłużania co rok, to może się okazać, że zaprzestanie udzielać
    licencji po 1 roku (z dowolnej przyczyny, bo może, bo zmarł czy
    cokolwiek innego) i przez następne dwa lata twój klient będzie używał
    programu nielegalnie.
    Wliczając w to pierwszy roku, gdy kupił licencję od osoby, która nie ma
    praw na udzielanie licencji.

    > Od lat cena za ten program jest niezmienna, do tego mam marżę no i
    > pieniądze dostaję dzisiaj za całość, a ostatnią ,,transzę" licencji
    > zamówię za 2 lata, więc ja na tym raczej nie stracę.

    Nie wiem w szczegółach jak jest z programami tzw. "pudełkowymi", ale tu
    tym bardziej nie sprzedajesz licencji, więc jak rozumiem to i nie będzie
    na temat.

    > A nawet jak stracę, to takie ryzyko przedsiębiorcy. Pytanie tylko jak to
    > sensownie ubrać prawnie, żeby nie było tu uchybień księgowych i prawnych.

    Prawnie: dowiedz się czy masz prawo udzielać licencji.
    Księgowo:
    zakup licencji "wrzucasz" do ewidencji wartości niematerialnych i
    prawnych i amortyzujesz (prawo dane od właściciela do odsprzedaży, a
    raczej do udzielania licencji, to również wartość niematerialna i prawna).
    Sprzedaż licencji normalnie, jak usługę, ale nie jak towar

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2015-12-22 23:39:23
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 22.12.2015 o 17:20, Kviat pisze:
    > Wliczając w to pierwszy roku, gdy kupił licencję od osoby, która nie ma
    > praw na udzielanie licencji.

    Myślę, że dyskusja z tobą jest bezcelowa. Po raz kolejny stawiasz jakieś
    twierdzenie od czapy.

  • 7. Data: 2015-12-23 00:33:44
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2015-12-22 o 23:39, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Myślę, że dyskusja z tobą jest bezcelowa. Po raz kolejny stawiasz jakieś
    > twierdzenie od czapy.

    Ty nie tylko nie rozumiesz podatków, ty nie potrafisz również czytać ze
    zrozumieniem. I pewnie dlatego nie rozumiesz podatków.
    O czepieniu się zdania wyrwanego z kontekstu z litości nie wspomnę.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2015-12-23 00:36:26
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 23.12.2015 o 00:33, Kviat pisze:

    > Ty nie tylko nie rozumiesz podatków, ty nie potrafisz również czytać ze
    > zrozumieniem. I pewnie dlatego nie rozumiesz podatków.
    > O czepieniu się zdania wyrwanego z kontekstu z litości nie wspomnę.

    Proszę więc oto całość:

    > No w treści napisałbym ,,Program X, licencja na 3 lata".

    Jak nie masz praw do udzielania licencji to stajesz się przestępcą.

    > powiekszeniu ?

    nic nie wyrwałem. EOT.

  • 9. Data: 2015-12-23 09:30:29
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 23.12.2015 o 00:33, Kviat pisze:
    > Ty nie tylko nie rozumiesz podatków,

    Nie tylko ja, ale moje konto bankowe też ich nie rozumie i nam z tym
    dobrze. A ,,specjaliści" od podatków niech sobie razem ze swoimi kontami
    bankowymi rozumieją te podatki...

  • 10. Data: 2015-12-23 09:34:01
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2015-12-23 o 00:36, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Proszę więc oto całość:

    > Jak nie masz praw do udzielania licencji to stajesz się przestępcą.

    I czego znowu nie zrozumiałeś?

    A ten fragment wyrwałeś losując?
    Nie ja to napisałem...

    > nic nie wyrwałem.

    LOL

    Coś ci powiem. Nie odpowiadałbym na twoje pytania gdyby nie to, że
    piszesz straszne bzdury. Jeszcze ktoś to przeczyta i pomyśli, że skoro
    przeczytał na grupie "podatki" to może licencje sprzedawać jak kartofle.
    Albo węgiel... Pomysł z księgowaniem praw majątkowych do "kolumny z
    towarem" był urzekający (tak wiem, to było pytanie... ty przecież tylko
    pytałeś... - jaki proces myślowy doprowadził cię do takiego pytania? -
    to jest bardzo zastanawiające).

    Bladego pojęcia nie masz o tym o co pytasz. Nawet 2 minut nie poświęcisz
    na samodzielne poszukanie informacji (nie tylko w tym temacie), bo ty
    nie szukasz odpowiedzi. Ty już wiesz, że masz rację, pytasz tylko żeby
    się w niej upewnić. I strasznie cię irytuje to, że prawidłowa odpowiedź
    nie jest po twojej myśli.

    Masz szansę przeczytać odpowiedź, nauczyć się czegoś i wyciągnąć
    wnioski. Albo sprzedawać licencje jak węgiel.

    Pozdrawiam
    Piotr